Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Subjekty verejného záujmu a výbor pre audit

Rubrika: Podvojné účtovníctvo

Autori sa v článku venujú zmenám, ktoré priniesla novela zákona č. 540/2007 Z. z. o audítoroch, audite a dohľade nad výkonom auditu a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. pričom touto novelou boli okrem iných novelizované aj ustanovenia o subjektoch verejného záujmu. Za subjekty verejného záujmu sa podľa cit. zákona považujú aj zdravotné poisťovne a tie účtovné jednotky, ktoré zostavujú konsolidovanú účtovnú závierku podľa osobitného predpisu.

Dňom 1. januárom 2010 bol novelizovaný zákon č. 540/2007 Z. z. o audítoroch, audite a dohľade nad výkonom auditu a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o audítoroch“), pričom touto novelou boli okrem iných novelizované aj ustanovenia o subjektoch verejného záujmu. Podľa § 2 ods. 14 tohto zákona sa od 1. 1. 2010 za subjekty verejného záujmu považujú aj zdravotné poisťovne a tie účtovné jednotky, ktoré zostavujú konsolidovanú účtovnú závierku podľa osobitného predpisu.

Subjektom verejného záujmu teda od 1. 1. 2010 je:

  • účtovná jednotka, ktorá emitovala cenné papiere a tie boli prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu ktoréhokoľvek členského štátu (napr. na Burze cenných papierov Bratislava),
  • Národná banka Slovenska,
  • banka,
  • pobočka zahraničnej banky,
  • Exportno-importná banka Slovenskej republiky,
  • poisťovňa,
  • pobočka zahraničnej poisťovne,
  • zaisťovňa,
  • zdravotná poisťovňa,
  • pobočka zahraničnej zaisťovne,
  • správcovská spoločnosť,
  • pobočka zahraničnej správcovskej spoločnosti,
  • dôchodková správcovská spoločnosť,
  • doplnková dôchodková spoločnosť,
  • Burza cenných papierov,
  • Centrálny depozitár cenných papierov,
  • Železnice Slovenskej republiky,
  • obchodné spoločnosti, ktoré z dôvodu prekročenia veľkostných kritérií povinne zostavujú svoju individuálnu účtovnú závierku podľa IFRS v znení prijatom Európskou úniou podľa § 17a ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“),
  • účtovná jednotka, ktorá zostavuje konsolidovanú účtovnú závierku podľa § 22 ods. 3 zákona o účtovníctve,
  • obchodník s cennými papiermi a pobočka zahraničného obchodníka s cennými papiermi, ak sa rozhodnú zostavovať účtovnú závierku podľa IFRS v znení prijatom Európskou úniou podľa § 17a zákona o účtovníctve.


Prísnejšie pravidlá pre audítorov účtovnej závierky subjektov verejného záujmu

Subjekty verejného záujmu boli definované práve v zákone o audítoroch, pretože z hľadiska auditu sa na audítorov ich účtovnej závierky vzťahujú prísnejšie ustanovenia než na audítorov účtovnej závierky ostatných účtovných jednotiek. Tieto prísnejšie ustanovenia sa vzťahujú na nezávislosť audítora (§ 26 zákona o audítoroch).

Podľa § 26 ods. 1 a 2 zákona o audítoroch, audítor a audítorská spoločnosť, ktorí vykonávajú audit v subjekte verejného záujmu, musia každoročne potvrdzovať svoju nezávislosť od tohto subjektu výboru pre audit, ktorý má tento subjekt zriadený. Sú povinní každoročne:

  • potvrdiť výboru pre audit svoju nezávislosť,
  • oznámiť výboru pre audit, aké neaudítorské služby poskytli subjektu verejného záujmu,
  • prerokovať s výborom pre audit ohrozenie nezávislosti audítora a opatrenia vykonané na zníženie ohrozenia,
  • oznámiť výboru pre audit hlavné závery vyplývajúce z auditu, najmä o významných nedostatkoch vo vnútornej kontrole účtovnej jednotky v súvislosti so zostavovaním účtovnej závierky.

Okrem toho platia prísnejšie pravidlá pre rotáciu audítorov. Podľa § 26 ods. 3 zákona o audítoroch, audítor alebo kľúčový audítorský partner zodpovedný za výkon auditu v subjekte verejného záujmu môže vykonávať v tom istom subjekte verejného záujmu najviac päť po sebe idúcich rokov odo dňa jeho vymenovania. Audit môže v tomto subjekte verejného záujmu opätovne vykonávať až po uplynutí minimálne dvoch rokov od posledného auditu.

Podľa § 26 ods. 4 zákona o audítoroch, audítor alebo kľúčový audítorský partner nesmie prijať riadiacu funkciu v účtovnej jednotke, v ktorej vykonával audit, pred uplynutím dvoch rokov od jeho odstúpenia z výkonu auditu v tejto účtovnej jednotke.

Podľa § 2 ods. 12 zákona o audítoroch, kľúčovým audítorským partnerom je audítor určený audítorskou spoločnosťou na vykonanie konkrétneho auditu, ktorý je prvotne zodpovedný za vykonanie auditu v mene audítorskej spoločnosti alebo na úrovni konsolidovaného celku alebo na úrovni významných dcérskych účtovných jednotiek. Kľúčovým audítorským partnerom je aj audítor, ktorý podpisuje audítorskú správu.

V súvislosti s novelou zákona o audítoroch, účinnou od 1. 1. 2010, podľa ktorej sa od 1. 1. 2010 stali subjektmi verejného záujmu zdravotné poisťovne a účtovné jednotky, ktoré zostavujú konsolidovanú účtovnú závierku podľa § 22 ods. 3 zákona o účtovníctve, môže vyvstať otázka, odkedy sa začína počítať lehota pre povinnú rotáciu audítorov. Bude prvým z piatich rokov rok 2010, alebo sa bude táto lehota počítať aj spätne?

Posudzujúc analogickú situáciu, ktorá bola k 1. 1. 2008, čo bol deň, kedy nadobudol účinnosť zákon o audítoroch, sme toho názoru, že táto lehota sa počíta spätne, čo by bolo v súlade s prechodnými ustanoveniami k tomuto zákonu (pozri § 67 ods. 14). To znamená, že ak audítor vykonával audit napr. konsolidovanej účtovnej závierky spoločnosti A za účtovné obdobia 2006, 2007, 2008 a 2009, tak ho môže vykonať ešte za rok 2010.


Výbor pre audit

Vyššie bol spomenutý výbor pre audit. Výbor pre audit zriaďuje účtovná jednotka podľa § 19a zákona o účtovníctve. Podľa § 19a ods. 1, výbor pre audit musí mať zriadený:

  • účtovná jednotka, ktorá emitovala cenné papiere a tieto boli prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu (napr. na Burze cenných papierov Bratislava),
  • banka,
  • pobočka zahraničnej banky,
  • Exportno-importná banka Slovenskej republiky,
  • poisťovňa,
  • pobočka zahraničnej poisťovne,
  • zaisťovňa,
  • pobočka zahraničnej zaisťovne,
  • správcovská spoločnosť,
  • pobočka správcovskej spoločnosti,
  • dôchodková správcovská spoločnosť,
  • doplnková dôchodková spoločnosť.

Z povinnosti zriadiť výbor pre audit existujú výnimky. Podľa § 19a ods. 4 zákona o účtovníctve, účtovná jednotka nemusí mať zriadený výbor pre audit, ak

  • je dcérskou účtovnou jednotkou a jej materská účtovná jednotka má zriadený výbor pre audit a tento výbor vykonáva činnosti aj pre dcérsku účtovnú jednotku,
  • má sídlo v inom členskom štáte Európskej únie (ďalej len „členský štát“) alebo v štáte, ktorý je zmluvnou s
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály