Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Smernica pre controlling pohľadávok č. U–9

Rubrika: Vnútropodnikové smernice

Smernica určuje jednotný postup pri vedení evidencie pohľadávok, pri zabezpečovaní vymáhania pohľadávok, pri realizácii postúpení a zápočtov pohľadávok.

 

ABC, a. s. Žilina
Vypracoval: 15. 1. 2011, Mgr. Miroslav Dudoň – vedúci Právneho útvaru (autor a správca predpisu)
Schválil: 22. 1. 2011, Ing. Roman Pekný – riaditeľ
Číslo výtlačku:
Dátum vydania:

A. Úvodné ustanovenia

1. Účel a dôvod vydania predpisu

S cieľom určenia jednotného postupu pri vedení evidencie pohľadávok, pri zabezpečovaní vymáhania pohľadávok, pri realizácii postúpení a zápočtov pohľadávok v spoločnosti ABC, a. s., sa vydáva táto smernica upravujúca zásady práce s pohľadávkami. Smernica je považovaná za účtovný záznam a je súčasťou účtovnej dokumentácie spoločnosti ABC, a. s.

2. Definícia pojmov

  1. Pohľadávka – časť aktív účtovnej jednotky (ÚJ), ktorá je výsledkom minulých udalostí a dôsledkom poskytovania určitej doby splatnosti obchodným partnerom.
  2. Záväzok – povinnosť ÚJ, ktorá vznikla z minulých udalostí, od jej splnenia sa očakáva zníženie ekonomických úžitkov ÚJ.
  3. Dlhodobá pohľadávka – pohľadávka s dohodnutou dobou splatnosti pri vzniku účtovného prípadu dlhšou ako 1 rok.
  4. Krátkodobá pohľadávka – pohľadávka s dohodnutou dobou splatnosti pri vzniku účtovného prípadu najviac 1 rok.

3. Súvisiace predpisy

  1. Aktívne derogácie – zrušuje sa Smernica č. 12/2005 o práci s pohľadávkami
  2. Pasívne derogácie – žiadne
  3. Nadradené predpisy
– zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení zákona č. 562/2003 Z. z.,
– zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

 

B. Všeobecné a osobitné ustanovenia

1. Systém vykazovania stavu pohľadávok

  • Súčasťou controllingových postupov v oblasti riadenia pohľadávok je hodnotenie pozitívnych a negatívnych dopadov obchodnej úverovej politiky. Hodnotia sa dopady predajnej úverovej politiky na:
    • obrat,
    • pohľadávky,
    • náklady kapitálu,
    • riziká strát z nedobytných pohľadávok.
  • O obchodnej úverovej politike rozhoduje Rada riaditeľov na základe prístupu odberateľov, konkurencie, úrokovej miery (ceny peňazí), zmluvného dojednania a pod. Rôznou voľbou doby splatnosti úveru, výšky poskytnutého skonta za promptné platenie, obdobia poskytnutej zľavy sa ovplyvňuje objem predaja, náklady na predaj, využitie skonta, straty z neuhradených pohľadávok, náklady na viazaný kapitál. Controllingové aktivity sa zameriavajú predovšetkým na:
    • evidenciu a kontrolu objemu pohľadávok (stanovenie úverových limitov voči odberateľom a ich kontrola),
    • verifikáciu dôveryhodnosti odberateľov,
    • produkčnosť pohľadávok (vzťah pohľadávok k objemu tržieb),
    • lehoty splatnosti pohľadávok (kontrola pohľadávok po lehote splatnosti a iniciatíva následných opatrení),
    • sledovanie pohľadávok (obrátka, doba splatnosti, vek pohľadávok),
    • komunikáciu s marketingovým oddelením Obchodného úseku.
  • V rámci finančného controllingu sa sleduje stav tržieb a pohľadávok týždenne. Zodpovedný zamestnanec za účelom informovanosti o pohľadávkach predkladá riaditeľovi Úseku ekonomiky a financovania vždy v stredu do 9.30 hod. zostavu neuhradených pohľadávok za účty 311.ABXY, 314.0AXY, 315.ABXY, 378.ABXY v štruktúre pohľadávky po lehote splatnosti do 7 dní, do 20 dní a nad 20 dní, ako aj zostavu nezaplatených záväzkov za účty 321.0AXY, 324.0AXY, 325.0AXY, 379.ABXY v štruktúre po lehote splatnosti do 7 dní, do 20 dní a nad 20 dní.
  • Porada k monitoringu pohľadávok za účasti riaditeľa Obchodného úseku, riaditeľa Úseku ekonomiky a financovania, riaditeľov divízií, vedúceho Právneho útvaru a generálneho riaditeľa sa koná každý piatok o 9.00 hod. Riaditeľ Úseku ekonomiky a financovania predkladá správu o stave pohľadávok a záväzkov spolu s návrhom na riešenie aktuálneho stavu v oblasti pohľadávok po lehote splatnosti.
  • Osobitnú úlohu v procese správy pohľadávok má Právny útvar, ktorý je povinný:
    • Sledovať všetky pohľadávky po lehote splatnosti nad 20 dní odovzdané na Právny útvar.
    • Intenzívne spolupracovať s riaditeľmi divízií a riaditeľom Obchodného úseku na vymáhaní pohľadávok a uhrádzaní záväzkov a viesť o postupe a stave riešenia tejto problematiky podrobnú vecnú a časovú evidenciu.
    • Intenzívne komunikovať s riaditeľom Úseku ekonomiky a financovania. Pred odoslaním pohľadávky na súdne vymáhanie vyžiadať stanovisko zodpovedného zamestnanca Oddelenia účtovnej evidencie, či nie sú pohľadávky uhradené.
    • Po obdržaní pozitívneho stanoviska na súdne vymáhanie a predložení všetkých potrebných podkladov spracovať do 10 dní návrh riešenia a predložiť ho generálnemu riaditeľovi.

2. Zmluvné pokuty

  • Pokyn na vystavenie požiadavky na zaplatenie pokuty predkladá riaditeľ divízie, resp. odborný riaditeľ vedúcemu Oddelenia účtovnej evidencie. Komplexná evidencia vystavených zmluvných pokút sa vedie na Oddelení účtovnej evidencie.
  • Mesačne do 7. pracovného dňa v mesiaci zodpovedný zamestnanec Oddelenia účtovnej evidencie predloží riaditeľovi pre ekonomiku a financovanie prehľad všetkých navrhovaných zmluvných pokút za oneskorene uhradené faktúry.
  • Zmluvné pokuty, ktoré boli uplatnené voči partnerom a nebudú uhradené do 30 dní po lehote splatnosti, postúpi zodpovedný zamestnanec Úseku ekonomiky a financovania v druhý pracovný deň po skončení mesiaca Právnemu útvaru na stanovenie ďalšieho postupu.

3. Postúpenie pohľadávok po lehote splatnosti nad 20 dní

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály