Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Smernica pre controlling pohľadávok č. U–9
Rubrika: Vnútropodnikové smernice
Smernica určuje jednotný postup pri vedení evidencie pohľadávok, pri zabezpečovaní vymáhania pohľadávok, pri realizácii postúpení a zápočtov pohľadávok.
A. Úvodné ustanovenia
1. Účel a dôvod vydania predpisu
S cieľom určenia jednotného postupu pri vedení evidencie pohľadávok, pri zabezpečovaní vymáhania pohľadávok, pri realizácii postúpení a zápočtov pohľadávok v spoločnosti ABC, a. s., sa vydáva táto smernica upravujúca zásady práce s pohľadávkami. Smernica je považovaná za účtovný záznam a je súčasťou účtovnej dokumentácie spoločnosti ABC, a. s.
2. Definícia pojmov
- Pohľadávka – časť aktív účtovnej jednotky (ÚJ), ktorá je výsledkom minulých udalostí a dôsledkom poskytovania určitej doby splatnosti obchodným partnerom.
- Záväzok – povinnosť ÚJ, ktorá vznikla z minulých udalostí, od jej splnenia sa očakáva zníženie ekonomických úžitkov ÚJ.
- Dlhodobá pohľadávka – pohľadávka s dohodnutou dobou splatnosti pri vzniku účtovného prípadu dlhšou ako 1 rok.
- Krátkodobá pohľadávka – pohľadávka s dohodnutou dobou splatnosti pri vzniku účtovného prípadu najviac 1 rok.
3. Súvisiace predpisy
- Aktívne derogácie – zrušuje sa Smernica č. 12/2005 o práci s pohľadávkami
- Pasívne derogácie – žiadne
-
Nadradené predpisy
B. Všeobecné a osobitné ustanovenia
1. Systém vykazovania stavu pohľadávok
- Súčasťou controllingových postupov v oblasti riadenia pohľadávok je hodnotenie pozitívnych a negatívnych dopadov obchodnej úverovej politiky. Hodnotia sa dopady predajnej úverovej politiky na:
- obrat,
- pohľadávky,
- náklady kapitálu,
- riziká strát z nedobytných pohľadávok.
- O obchodnej úverovej politike rozhoduje Rada riaditeľov na základe prístupu odberateľov, konkurencie, úrokovej miery (ceny peňazí), zmluvného dojednania a pod. Rôznou voľbou doby splatnosti úveru, výšky poskytnutého skonta za promptné platenie, obdobia poskytnutej zľavy sa ovplyvňuje objem predaja, náklady na predaj, využitie skonta, straty z neuhradených pohľadávok, náklady na viazaný kapitál. Controllingové aktivity sa zameriavajú predovšetkým na:
- evidenciu a kontrolu objemu pohľadávok (stanovenie úverových limitov voči odberateľom a ich kontrola),
- verifikáciu dôveryhodnosti odberateľov,
- produkčnosť pohľadávok (vzťah pohľadávok k objemu tržieb),
- lehoty splatnosti pohľadávok (kontrola pohľadávok po lehote splatnosti a iniciatíva následných opatrení),
- sledovanie pohľadávok (obrátka, doba splatnosti, vek pohľadávok),
- komunikáciu s marketingovým oddelením Obchodného úseku.
- V rámci finančného controllingu sa sleduje stav tržieb a pohľadávok týždenne. Zodpovedný zamestnanec za účelom informovanosti o pohľadávkach predkladá riaditeľovi Úseku ekonomiky a financovania vždy v stredu do 9.30 hod. zostavu neuhradených pohľadávok za účty 311.ABXY, 314.0AXY, 315.ABXY, 378.ABXY v štruktúre pohľadávky po lehote splatnosti do 7 dní, do 20 dní a nad 20 dní, ako aj zostavu nezaplatených záväzkov za účty 321.0AXY, 324.0AXY, 325.0AXY, 379.ABXY v štruktúre po lehote splatnosti do 7 dní, do 20 dní a nad 20 dní.
- Porada k monitoringu pohľadávok za účasti riaditeľa Obchodného úseku, riaditeľa Úseku ekonomiky a financovania, riaditeľov divízií, vedúceho Právneho útvaru a generálneho riaditeľa sa koná každý piatok o 9.00 hod. Riaditeľ Úseku ekonomiky a financovania predkladá správu o stave pohľadávok a záväzkov spolu s návrhom na riešenie aktuálneho stavu v oblasti pohľadávok po lehote splatnosti.
- Osobitnú úlohu v procese správy pohľadávok má Právny útvar, ktorý je povinný:
- Sledovať všetky pohľadávky po lehote splatnosti nad 20 dní odovzdané na Právny útvar.
- Intenzívne spolupracovať s riaditeľmi divízií a riaditeľom Obchodného úseku na vymáhaní pohľadávok a uhrádzaní záväzkov a viesť o postupe a stave riešenia tejto problematiky podrobnú vecnú a časovú evidenciu.
- Intenzívne komunikovať s riaditeľom Úseku ekonomiky a financovania. Pred odoslaním pohľadávky na súdne vymáhanie vyžiadať stanovisko zodpovedného zamestnanca Oddelenia účtovnej evidencie, či nie sú pohľadávky uhradené.
- Po obdržaní pozitívneho stanoviska na súdne vymáhanie a predložení všetkých potrebných podkladov spracovať do 10 dní návrh riešenia a predložiť ho generálnemu riaditeľovi.
2. Zmluvné pokuty
- Pokyn na vystavenie požiadavky na zaplatenie pokuty predkladá riaditeľ divízie, resp. odborný riaditeľ vedúcemu Oddelenia účtovnej evidencie. Komplexná evidencia vystavených zmluvných pokút sa vedie na Oddelení účtovnej evidencie.
- Mesačne do 7. pracovného dňa v mesiaci zodpovedný zamestnanec Oddelenia účtovnej evidencie predloží riaditeľovi pre ekonomiku a financovanie prehľad všetkých navrhovaných zmluvných pokút za oneskorene uhradené faktúry.
- Zmluvné pokuty, ktoré boli uplatnené voči partnerom a nebudú uhradené do 30 dní po lehote splatnosti, postúpi zodpovedný zamestnanec Úseku ekonomiky a financovania v druhý pracovný deň po skončení mesiaca Právnemu útvaru na stanovenie ďalšieho postupu.
3. Postúpenie pohľadávok po lehote splatnosti nad 20 dní
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.