Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Skončenie uplatňovania opatrení v oblasti dane z príjmov FO zavedených pre zmiernenie dosahov pandémie

Dátum: Rubrika: Daň z príjmov

V súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 vláda SR na základe uznesenia č. 111/2020 z 11. 3. 2020 vyhlásila podľa § 8 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p. na území Slovenskej republiky 12. 3. 2020 mimoriadnu situáciu. Počas mimoriadnej situácie boli prijaté viaceré opatrenia zamerané nielen na zabránenie šíreniu korona vírusu, ale aj opatrenia, ktorých cieľom bolo zmierniť ekonomické dôsledky uvedenej situácie.

Pokiaľ ide o opatrenia týkajúce sa oblastí patriacich do pôsobnosti Ministerstva financií SR, tieto boli zavedené zákonom č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z.“). Podľa § 2 ods. 1 cit. zákona opatrenia podľa tohto zákona sa uplatňujú počas obdobia od 12. 3. 2020, kedy vláda SR vyhlásila mimoriadnu situáciu podľa osobitného predpisu v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda mimoriadnu situáciu odvolá, ak § 2 ods. 3 cit. zákona neustanovuje inak (ďalej len „obdobie pandémie“) a až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa tohto zákona.

Zákon č. 67/2020 Z. z. bol doposiaľ 6-krát novelizovaný, pričom ostatná novela bola vykonaná zákonom č. 264/2020 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Predmetný zákon schválila Národná rada SR dňa 22. 9. 2020 a účinnosť nadobudol 29. 9. 2020. Vychádzajúc z dôvodovej správy k návrhu tohto zákona jeho cieľom je aj počas trvania mimoriadnej situácie vytvoriť fikciu o jej ukončení 30. 9. 2020, a to pre konkrétne, taxatívne určené opatrenia zavedené zákonom č. 67/2020 Z. z. V rámci siedmej hlavy zákona č. 67/2020 Z. z., súčasťou ktorej sú opatrenia v oblasti dane z príjmov, sa v súlade s § 2 ods. 3 cit. zákona v znení účinnom od 29. 9. 2020, obdobie pandémie považuje za skončené 30. 9. 2020 na účely opatrení uvedených v § 21 až § 24a zákona č. 67/2020 Z. z.

V nasledujúcej časti článku sa budeme venovať tomu, ako zmena vykonaná ostatnou novelou zákona č. 67/2020 Z. z. ovplyvní v roku 2020 podávanie daňových priznaní k dani z príjmov fyzickej osoby (ďalej len „daňové priznanie“) a zaplatenie dane z príjmov fyzickej osoby (ďalej len „daň z príjmov“) za rok 2019, platenie preddavkov na daň fyzickej osoby (ďalej len „preddavky na daň“) a podávanie oznámení o zrazení a odvedení dane z príjmov, ktoré podávajú poskytovatelia zdravotnej starostlivosti za rok 2019.

Daňové priznanie a zaplatenie dane z príjmov

V súlade s § 49 ods. 2 ZDP sa daňové priznanie podáva do troch kalendárnych mesiacov po skončení zdaňovacieho obdobia. Zdaňovacím období fyzickej osoby je v každom prípade kalendárny rok, posledným dňom lehoty na podanie daňového priznania za rok 2019 bol preto 31. 3. 2020.

Uvedenú lehotu si daňovník, s výnimkou daňovníka v konkurze, mohol podľa § 49 ods. 3 písm. a) a b) ZDP predĺžiť na základe oznámenia podaného príslušnému správcovi dane do konca marca 2020, a to najviac o 3 celé kalendárne mesiace, resp. o 6 celých kalendárnych mesiacov, ak súčasťou jeho príjmov v roku 2019 sú zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí (t. j. najdlhšie do konca júna 2020, resp. do konca septembra 2020).

Daňovníkovi v konkurze mohol lehotu na podanie daňového priznania za rok 2019 predĺžiť v súlade s § 49 ods. 3 písm. c) ZDP správca dane rozhodnutím najviac o tri kalendárne mesiace (t. j. najdlhšie do konca júna 2020) za predpokladu, že žiadosť o predĺženie lehoty bola podaná najneskôr 15 dní pred uplynutím lehoty podľa § 49 ods. 2 ZDP(t. j. 15 dní pred 31. 3. 2020).

V rámci opatrení na zmiernenie dôsledkov pandémie bola v § 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. pre podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roka 2019, ktorého posledný deň lehoty na jeho podanie v zmysle uvedených ustanovení ZDP uplynul počas obdobia pandémie, určená nová lehota na podanie daňového priznania. Je ňou koniec kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.

Vzhľadom na skutočnosť, že obdobie pandémie, ktoré začalo od 12. 3. 2020, sa na účely tohto opatrenia považuje za skončené 30. 9. 2020, daňové priznanie za zdaňovacie obdobie roka 2019, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania podľa § 49 ods. 2 a 3 ZDP uplynul počas obdobia pandémie, sa podáva v lehote do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, t. j. v lehote do 31. 10. 2020. Keďže táto lehota pripadá na sobotu, v súlade s ust. § 27 ods. 4 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), posledným dňom lehoty na podanie daňového priznania za rok 2019 je najbližší nasledujúci pracovný deň, čo je 2. 11. 2020.

V lehote na podanie daňového priznania je daň z príjmov za rok 2019 aj splatná.

♣ Príklad č. 1:

Pani Anna podala daňové priznanie za rok 2019 v marci 2020 v lehote podľa § 49 ods. 2 ZDP. Daň z príjmov za rok 2019 však v tejto lehote nezaplatila. Vzťahuje sa na pani Annu nová lehota na zaplatenie dane z príjmov za rok 2019?

Áno, vzťahuje. Lehota na podanie daňového priznania za rok 2019 podľa § 49 ods. 2 ZDP (31. 3. 2020) uplynula pani Anne počas obdobia pandémie, t. j. určená je pre ňu nová lehota na podanie daňového priznania za toto zdaňovacie obdobie ustanovená v § 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z., čo je do 2. 11. 2020 a v tejto lehote je povinná pani Anna daň z príjmov za rok 2019 aj zaplatiť.

♣ Príklad č. 2:

V marci 2020 pán Andrej, ktorý mal v roku 2019 zdaniteľné príjmy zo zdrojov v zahraničí, oznámil príslušnému správcovi dane, že si v súlade s § 49 ods. 3 písm. b) ZDP predlžuje lehotu na podanie daňového priznania za rok 2019 do konca septembra 2019. V akej lehote podáva daňové priznanie za rok 2019?

Predĺžená lehota na podanie daňového priznania za rok 2019 uplynula Andrejovi počas obdobia pandémie, daňové priznanie za uvedené zdaňovacie obdobie preto podáva v novej lehote určenej v § 21 ods. 1 ZDP, t. j. v lehote do 2. 11. 2020 a v tejto lehote je povinný daň z príjmov za rok 2019 aj zaplatiť.

•••

♣ Príklad č. 3:

Pani Beáta, ktorá je v konkurze, podala vo februári 2020 správcovi dane žiadosť o predĺženie lehoty na podanie daňového priznania za rok 2019. Správca dane jej žiadosti vyhovel a lehotu na podanie daňového priznania za rok 2019 pani Beáte podľa § 49 ods. 3 písm. c) ZDP predĺžil o dva kalendárne mesiace, t. j. do konca mája 2020.

V akej lehote Beáta podáva daňové priznanie za rok 2019 a v akej lehote platí daň z príjmov za toto zdaňovacie obdobie?

Predĺžená lehota na podanie daňového priznania za rok 2019 uplynula Beáte počas obdobia pandémie, daňové priznanie za rok 2019 preto podáva v lehote do 2. 11. 2020 a v tejto lehote je Beáta povinná daň z príjmov za rok 2019 aj zaplatiť.

♣ Príklad č. 4:

Pán Blažej, ktorý nemal predĺženú lehotu na podanie daňového priznania za rok 2019, podal daňové priznanie za rok 2019 v máji 2020. V júli 2020 Blažej zistil, že daňovú povinnosť za rok 2019 si v tomto daňovom priznaní nevypočítal správne. Má Blažej podať za rok 2019 opravné daňové priznanie alebo dodatočné daňové priznanie?

Lehota na podanie daňového priznania za rok 2019 podľa § 49 ods. 2 ZDP uplynula Blažejovi počas obdobia pandémie, daňové priznanie za rok 2019 preto podáva v lehote do 2. 11. 2020 a v tejto lehote je povinný daň z príjmov za rok 2019 aj zaplatiť.

V súlade s § 16 daňového poriadku pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania môže daňový subjekt podať opravné daňové priznanie. Na vyrubenie dane je rozhodujúce posledné podané opravné daňové priznanie, pričom na podané daňové priznanie a na predchádzajúce opravné daňové priznanie sa neprihliada. Znamená to, že ak Blažej po daňovom priznaní za rok 2019, ktoré podal v máji 2020, podá ďalšie daňové priznanie za rok 2019, a toto do lehoty na podanie daňového priznania za rok 2019, t. j. do 2. 11. 2020, potom má podať opravné daňové priznanie, ak by však predmetné daňové priznanie podal až po 2. 11. 2020, mal by podať dodatočné daňové priznanie za rok 2019.

V § 21 ods. 2zákona č. 67/2020 Z. z. sa pre daňovníka, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania za rok 2019 podľa § 49 ods. 2 ZDP (31. 3. 2020) uplynul počas obdobia pandémie (s výnimkou daňovníka v konkurze), ustanovila možnosť predĺžiť si lehotu na podanie daňového priznania za rok 2019 na základe oznámenia podaného správcovi dane do lehoty na podanie uvede

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály