Recenzia na monografiu

Dátum: Rubrika: Servis podnikateľom

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

HARUMOVÁ, Anna. The economic function of deferred taxes. 1st ed.

Newcastle upon Tyne : Cambridge Scholars Publishing, 2016. 123 s. ISBN 1-4438-1708-2.

Téma monografie „Ekonomická funkcia odložených daní“ doc. Ing. Anna Harumovej, PhD. vydanej v prestížnom zahraničnom vydavateľstve „Cambridge Scholars Publishing“, v anglickom jazyku, je vysoko aktuálna. Účtovanie odložených daní je často diskutovanou oblasťou účtovníctva. Dá sa konštatovať, že odložené dane sú síce záležitosťou iba účtovníctva, ale pri výpočte musíme vychádzať aj z príslušných daňových predpisov. Kategórie odložených daní, o ktorých sa účtuje v bežnom účtovnom období, berú do úvahy to, ako to s touto úpravou bude vyzerať v budúcnosti. Preto odložené dane z príjmov sú jedným z nástrojov, ktorý ovplyvňuje dodržanie základnej požiadavky kladenej na účtovníctvo a to verný a pravdivý obraz o podnikovej činnosti a jej výsledku. Sú významným nástrojom na správnu prezentáciu daňových nákladov a súčasne výsledku hospodárenia v účtovnej závierke.

Odložená daň je účtovnou kategóriou, ktorá tvorí súčasť daňových nákladov a ovplyvňuje výšku vykázaného výsledku hospodárenia po zdanení. Nemá však vplyv na splatnú daň z príjmov v bežnom období, neuvádza sa v daňovom priznaní, neplatí sa daňovému úradu.

Publikácia sa zaoberá problematikou odložených daní v teoretickej aj praktickej rovine. Okrem účtovných a daňových aspektov sa v publikácii skúmajú aj finančné aspekty odložených daní a ich ekonomická funkcia v podniku. Z praktického hľadiska publikácia skúma vybrané tituly vedúce k vzniku odložených daní a ich výpočet v konkrétnych prípadoch. Pričom ekonomická funkcia odložených daní je v publikácii skúmaná prostredníctvom koeficienta odložených daní, ktorý zobrazuje ako odložené dane (odložené daňové záväzky a odložené daňové pohľadávky) vyrovnávajú odchýlky splatných daní od rovnomerného daňového nákladu (splatnej a odloženej dane spolu).

Cieľom monografie je definovať, analyzovať, komparovať a syntetizovať súčasné metódy a úlohy odložených daní v manažmente podniku. Následne analyzovať vplyvy odložených daní na rovnomerné rozloženie daňových nákladov a tým aj výsledku hospodárenia podniku. Týmto rovnomerným rozložením daňového bremena sa tak utvorí predpoklad na rovnomerný základ na rozdeľovanie dividend. Z analýzy v monografii vyplýva, že vplyv odložených daní predstavuje jeden z legálnych spôsobov zníženia disponibilného výsledku hospodárenia a zamedzenie jeho neopatrnému rozdeleniu. Vplyv účtovania odložených daní v podniku na rovnomerné rozloženie daňového nákladu bol skúmaný aj využitím koeficienta HCDT, ktorý predstavuje mieru odchýlky splatnej dane od jej rovnomerného rozloženia v jednotlivých rokoch. Koeficient meria funkciu odloženej dane, akým podielom prispieva k rovnomernému rozloženiu daňových nákladov (splatnej a odloženej dane) a následne rovnomernému rozloženiu výsledkom hospodárenia, za predpokladu dosahovania rovnakých výnosov.

Monografia je rozdelená do 4 monotématických celkov, s logickou štruktúrou a so vzájomnou previazanosťou.

V prvej kapitole sa autorka zaoberá otázkami právnej úpravy odložených daní a ich účtovaním. Osobitne si všíma akruálny princíp a rôzne zásady pri účtovaní, ale tiež aj oceňovanie v účtovníctve reálnou hodnotou.

Druhá kapitola koncentruje pozornosť na vybrané tituly vedúce k vzniku odložených daní. Patria sem také problémy ako zmeny hodnoty na základe odpisov, zmeny pri preceňovaní majetku zmeny pri dlhodobom hmotnom i finančnom majetku. Osobitne si všíma aj zmeny pri derivátoch a opciách, ako aj reálne hodnoty finančných nástrojov. V prípade zmien hodnoty obežného majetku osobitne hodnotí zmeny v krátkodobých pohľadávkach a v zásobách. Pozornosti neunikli ani odpočty daňových strát a úľav.

V tretej kapitole sa autorka venuje problematike efektívnej sadzbe dane z príjmov. Uvádza aj vzťahy pre výpočet efektívnej sadzby dane z príjmov vrátane príkladov.

Vo štvrtej kapitole už sleduje konkrétne praktické využitie a to v podobe ekonomických funkcií odložených daní. Rieši problematiku rovnomerného daňového bremena, ako aj rozloženia tohto bremena pri zmene daňovej sadzby. V práci využíva tiež koeficient HCDT, vrátane jeho konštrukcie. V záverečnej časti sa tiež venuje zmenám v účtovníctve a v daňovej oblasti, ktoré v budúcnosti ovplyvnia odložené dane.

Autorka je nielen odborníčka teoretickej rovine, ale naslovovzatá odborníčka, ktorá čerpá svoje bohaté skúsenosti z praxe. Publikácia je písaná jasným a zrozumiteľným spôsobom, jednotlivé informačné pramene sú doplnené praktickými ukážkami. Veľmi si cením to množstvo praktických informácií uvedených v monografii. Záujemcovia o danú problematiku môžu čerpať z bohatého teoretického aj praktického prameňa. Publikácia je určená širokému spektru používateľov, študentom, autorom odborných a vedeckých publikácií, ale aj odbornej verejnosti.

Katarína Vavrová

Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.