Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Preprava tovaru v procese DPH

Rubrika: Daň z pridanej hodnoty

Zámerom príspevku je objasniť uplatnenie ustanovení zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. pri poskytovaní prepravných služieb tovaru autodopravcami tuzemskými aj zahraničnými na území Európskej únie, na území tretích krajín, ako aj v tuzemsku. Pri preprave tovaru sa často poskytujú i ďalšie služby priamo s ňou spojené. Ide o tzv. doplnkové služby, ako napr. prekladanie, manipulácia, triedenie...) a služby sprostredkovania.

Zámerom príspevku je objasniť uplatnenie ustanovení zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) pri poskytovaní prepravných služieb tovaru autodopravcami tuzemskými aj zahraničnými na území Európskej únie, na území tretích krajín, ako aj v tuzemsku. Pri preprave tovaru sa často poskytujú i ďalšie služby priamo s ňou spojené. Ide o tzv. doplnkové služby, ako napr. prekladanie, manipulácia, triedenie...) a služby sprostredkovania. 

V systéme prepravy sa využíva prepravná logistika, čo znamená systémové prepojenie najmodernejších prepravných technológií a elektronického spracovania informačných tokov. Preprava tovaru od výrobcu cez obchod až k spotrebiteľovi využíva najmodernejšie spôsoby balenia, manipulácie, paletizáciu, kontajnerizáciu, rôzne systémy kombinovanej dopravy s prekladiskovými terminálmi, napojenie významných prístavov a pod., keď základnou jednotkou zostáva prepravný reťazec znamenajúci plynulý prechod tovaru najmenej dvoma druhmi dopravy. Prepravná logistika tvorí základ multimodálnej kombinovanej dopravy. Pritom sa využívajú plynulé a spoľahlivé postupy, čím sa znížia náklady na skladovanie a dochádza k dodaniu tovaru v pravý čas.
 
Logistika toku informácií vychádza zo zásady, že pohyb tovaru sa viaže s pohybom informácií. Tieto sa delia na informácie, ktoré tovar:
  • predbiehajú a oznamujú jeho príchod,
  • sprevádzajú,
  • nasledujú za pohybom tovaru (napr. potvrdenie príjmu tovaru, fakturácia, reklamácie...).
V rámci dopravnej logistiky možno hovoriť o voľbe prostriedkov dopravy a prepravy, ich kombinovanie a o uplatnení rôznych dopravných systémov.
 

Preprava tovaru ako zdaniteľná transakcia

Preprava tovaru, jej sprostredkovanie a doplnkové služby priamo spojené s prepravou tovaru v súlade s § 9 ods. 1 zákona o DPH sú službami, ktoré sú predmetom DPH, ak ich miestom dodania je tuzemsko, len vtedy podliehajú zdaneniu slovenskou DPH.
 

Miesto zdaniteľného obchodu

Miesto zdaniteľného obchodu je rozhodujúce pri uplatnení DPH, pretože slovenskej dani podlieha o. i. dodanie služieb v tuzemsku. Po správnom určení miesta zdaniteľného obchodu je známa krajina, v ktorej sa má uplatniť DPH a teda aj krajina, ktorá vyberie DPH. Rovnako je dôležitá táto problematika aj z hľadiska prípadnej registrácie slovenskej zdaniteľnej osoby v inej členskej krajine.
 
Základná zásada pri určení miesta dodania služby pri prepravných službách (všeobecne) je určená v § 15 ods. 3 zákona o DPH ako miesto, kde sa preprava alebo jej časť vykonáva. Pri preprave tovaru medzi členskými štátmi táto zásada neplatí a miesto dodania služby sa určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH. V základnom princípe je to miesto, kde sa preprava tovaru začína. Ak sa však prepravná služba tovaru vykonáva vo vnútri Európskych spoločenstiev pre zákazníka identifikovaného pre daň v inom členskom štáte, ako je štát, kde sa preprava tovaru začína, je miestom dodania takejto služby členský štát, ktorý vydal odberateľovi identifikačné číslo (IČ) pre daň, pod ktorým mu bola služba poskytnutá.
 
Pri určení miesta dodania prepravných služieb tovaru medzi členskými štátmi sú teda rozhodujúce tieto skutočnosti:
  • miesto začatia prepravy tovaru,
  • postavenie odberateľa,
  • inštitút prenosu daňovej povinnosti v príslušnom členskom štáte.
Ak miesto začatia prepravy tovaru je iný členský štát, ako je členský štát, ktorý pridelil odberateľovi IČ, pod ktorým si prepravu objednal, potom sa miesto dodania prepravy tovaru presúva do členského štátu odberateľa. Ak v príslušnom členskom štáte existuje prenos daňovej povinnosti na odberateľa, dodávateľ prepravnej služby (zahraničná osoba) sa nemusí registrovať pre daň v tejto krajine. Ak v príslušnom členskom štáte neexistuje tento prenos, vzniká dodávateľovi prepravnej služby (dopravcovi – zahraničnej osobe) registračná povinnosť v tomto členskom štáte. Inštitút prenosu daňovej povinnosti totiž nie je povinný pre členské štáty, a preto nie všetky členské štáty ho zaviedli do národnej legislatívy.
 
Rovnako ako pri prepravných službách tovaru sa určí miesto dodania aj na doplnkové služby pri preprave tovaru (nakladanie, vykladanie, manipulácia s tovarom a pod.) a sprostredkovanie prepravných a doplnkových služieb pri preprave tovaru vo vnútri Európskych spoločenstiev v súlade s Čl. 28b D a E Šiestej smernice č. 77/388/EHS o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty.
 

Prepravné služby

V tuzemsku
Ak sa preprava tovaru vykonáva na území SR, miestom dodania tejto služby je podľa § 15 ods. 3 zákona o DPH miesto, kde sa preprava alebo jej časť vykonáva, t. j. tuzemsko. Prepravu tovaru na území SR (medzi dvoma miestami nachádzajúcimi sa v tuzemsku) môže vykonávať tuzemský alebo zahraničný dopravca.
 
Ak prepravu tovaru vykonáva zahraničný dopravca, potom je rozhodujúce pri vzniku jeho registračnej povinnosti postavenie odberateľa tejto služby, ktorý môže byť:
  • zdaniteľnou osobou, ktorá nemá pridelené IČ,
  • zdaniteľnou osobou, ktorá má pridelené IČ v SR,
  • nezdaniteľnou osobou,
  • zahraničnou osobou
    • neidentifikovanou pre daň v SR,
    • identifikovanou pre daň v SR.
Zahraničnému dopravcovi vzniká registračná povinnosť na Daňovom úrade Bratislava I v súlade s § 5 zákona o DPH, ak odberateľom prepravy tovaru na území SR je nezdaniteľná osoba a zahraničná osoba neidentifikovaná pre daň v SR. V týchto dvoch prípadoch nie je totiž možné využiť inštitút prenosu daňovej povinnosti na príjemcu prepravnej služby. Zahraničný dopravca sa preto musí vopred, to znamená pred uskutočnením prepravy tovaru registrovať pre daň v tuzemsku a na cenu svojej služby uplatňovať slovenskú DPH.
 
Zahraničnej osobe – dopravcovi registračná povinnosť v tuzemsku iba vtedy nevzniká, keď odberateľom prepravy je zdaniteľná osoba (registrovaná alebo neregistrovaná pre daň v tuzemsku – môže ňou byť aj zahraničná osoba identifikovaná pre daň v tuzemsku). Dochádza totiž k prenosu daňovej povinnosti zo zahraničného dopravcu (poskytovateľa služby) na príjemcu plnenia v súlade s § 69 ods. 2 zákona o DPH. Zdaniteľná osoba je povinná platiť daň pri službe, ktorú jej dodala zahraničná osoba z iného členského štátu alebo z tretieho štátu, ak ide o službu s miestom dodania v tuzemsku. Príjemca služby ako zdaniteľná osoba nie je povinná platiť daň, ak zahraničná osoba – poskytovateľ služby je slovenským platiteľom dane.
 
Ak prepravu tovaru vykonáva slovenský dopravca – platiteľ dane, uplatňuje na svoje plnenia slovenskú DPH bez ohľadu na postavenie odberateľa (pozri § 69 ods. 1 zákona o DPH).
 
Príklad č. 1:
Slovenský dopravca, platiteľ dane, prepravuje tovar zo Žiliny do Bratislavy pre zákazníka (nie je rozhodujúce bydlisko, resp. miesto jeho založenia – ústredia). Miestom dodania služby je tuzemsko. Slovenský dopravca uplatní k cene prepravnej služby slovenskú DPH.

***

 Príklad č. 2:
Zahraničný dopravca – český podnikateľ identifikovaný pre daň v ČR vykoná prepravu tovaru z Košíc do Žiliny pre:
  1. Slovenského podnikateľa, ktorý nie je platiteľom dane. Zahraničný dopravca vyúčtuje cenu prepravy bez DPH, pretože osobou povinnou platiť daň je podľa § 69 ods. 2 zákona o DPH zdaniteľná o
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály