Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Predaj tovaru prostredníctvom e-shopu po novom
Dátum: Rubrika: Právo pre ekonómov
Od 13. júna 2014 je účinný nový zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 102/2014 Z. z.“).
Predmetný zákon zrušil dovtedajší zákon č. 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 108/2000 Z. z.“) a zaviedol nové pravidlá pre obchodovanie na diaľku, čiže pre predaj tovaru, poskytovanie služieb cez e-shopy, ale aj cez e-mail, či telefón.
Zmeny, ktoré tento zákon prináša, majú dopad na zmluvné podmienky, ale aj na postup pri ich objednávaní. V konečnom dôsledku majú zmeny dopad aj na obsah (vzhľad) webových stránok tzv. e-shopov.
Nová právna úprava, v súvislosti so zmluvami uzatváranými na diaľku, prináša najmä nasledovné zmeny:
- rozširuje informačné povinnosti predávajúcich pri predaji tovaru/poskytovaní služieb na diaľku,
- rozširuje formálne požiadavky na zmluvy, na všeobecné obchodné podmienky,
- podrobnejšie upravuje postup pri uplatnení práva spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu,
- rozširuje počet prípadov, kedy spotrebiteľ nemôže odstúpiť od zmluvy na diaľku,
- predlžuje lehotu na odstúpenie od zmluvy,
- zavádza vzor/formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý má spotrebiteľom zjednodušiť využitie práva na odstúpenie.
Tento článok pojednáva o hlavných zmenách, ktoré zákon č. 102/2014 Z. z. so sebou v súvislosti so zmluvami uzatváranými na diaľku priniesol.
Zmluva uzavretá na diaľku
Zákon č. 102/2014 Z. z. definuje zmluvu uzavretú na diaľku ako zmluvu, ktorá je medzi predávajúcim a spotrebiteľom dohodnutá alebo uzavretá výlučne prostredníctvom jedného alebo viacerých prostriedkov diaľkovej komunikácie bez ich súčasnej fyzickej prítomnosti, najmä využitím webového sídla (internetovej stánky), elektronickej pošty (e-mailom), telefónu.
Medzi zmluvy uzavierané na diaľku tradične zaraďujeme nákup tovaru cez e-shop, nákup cestovného lístka a pod.
Informačné povinnosti predávajúceho/poskytovateľa služby
Pred vykonaním objednávky, resp. uzavretím samotnej zmluvy musí predávajúci poskytnúť spotrebiteľovi množstvo informácií. Podľa zákona č. 108/2000 Z. z. ich bolo cca. 10, podľa zákona č. 102/2014 Z. z. je ich 20. Informačná povinnosť nevyplýva len zo zákona č. 102/2014 Z. z., ale aj z ďalších predpisov, napr. zo zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v z. n. p., alebo zákona č. 22/2004 Z. z. o elektronickom obchode a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 284/2002 Z. z. v z. n. p. (ďalej len „zákon o elektronickom obchode“).
V zmysle zákona č. 102/2014 Z. z. musia byť informácie poskytnuté výslovne, jasne a zrozumiteľne. Nemusia byť v jednom dokumente, ale mali by byť uvádzané tak, aby si ich spotrebiteľ vedel pospájať a nájsť. Napr., informácie o tovare/charaktere služby bývajú často v inej časti e-shopu, než obchodné podmienky. Reklamačný poriadok niekedy býva súčasťou všeobecných obchodných podmienok, inokedy nie.
Predávajúci/poskytovateľ služby na diaľku musí spotrebiteľovi pred vykonaním objednávky/pred uzavretím zmluvy poskytnúť nasledovné informácie:
- hlavné vlastnosti tovaru / charakter služby,
- obchodné meno a sídlo / miesto podnikania predávajúceho alebo osoby, v mene ktorej predávajúci koná,
- telefónne číslo predávajúceho, ďalšie údaje, ktoré sú dôležité pre kontakt spotrebiteľa s predávajúcim, najmä e-mail a číslo faxu,
- adresu predávajúceho alebo osoby, v mene ktorej predávajúci koná, na ktorej môže spotrebiteľ uplatniť reklamáciu, či podať sťažnosť,
- celkovú cenu tovaru alebo služby vrátane DPH a všetkých ostatných daní alebo ak vzhľadom na povahu tovaru alebo služby nemožno cenu primerane určiť vopred, spôsob, akým sa vypočíta, ako aj náklady na dopravu, dodanie, poštovné a iné náklady a poplatky, alebo, ak tieto nemožno určiť vopred, skutočnosť, že do celkovej ceny môžu
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.