Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Právna úprava zastupovania daňového subjektu

Dátum: Rubrika: Právo pre ekonómov

Pokiaľ daňový subjekt nemôže v daňovom konaní robiť jednotlivé procesné úkony, musí mať ustanoveného zástupcu, ktorý tak spraví. Pritom môže ísť napríklad o maloletú osobu alebo osobu, ktorá je zastúpená opatrovníkom. Pritom zástupcu daňového subjektu môže príslušný správca dane ustanoviť výlučne rozhodnutím. Uvedené rozhodnutie musí spĺňať formálne, a aj obsahové náležitosti ustanovené právnou úpravou. Taktiež je potrebné zvážiť okamih, od ktorého nadobúda plnomocenstvo voči správcovi dane právne účinky v konkrétnom prípade.

Príklady, keď je možné využiť zastupovanie daňového subjektu
Právny inštitút zastupovania v daňovom konaní je využiteľný pri nemožnosti doručiť písomnosť daňovému subjektu. V rámci daňového konania totiž dochádza často k potrebe doručiť určitú písomnosť, ktorá je podstatná pre daňové konanie. Tak napríklad môže ísť o výzvu na podanie daňového priznania podľa § 15 ods. 2 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok"), ktorá pokiaľ nebude povinnému daňovému subjektu doručená riadne a včas, môže dôjsť k oneskoreniu alebo nepodaniu daňového priznania, čo môže viesť k určovaniu dane podľa pomôcok v súlade s § 15 ods. 3 a § 48 ods. 1 písm. a) daňového poriadku.
O uvedenom svedčí aj § 9 ods. 6 daňového poriadku, podľa ktorého daňovému subjektu, ktorého pobyt nie je známy alebo ktorému sa nepodarilo doručiť písomnosť na známu adresu mimo územia Slovenskej republiky a nezvolil si žiadneho zástupcu, môže ustanoviť zástupcu správca dane.
V priebehu daňového konania je veľmi podstatné, aby si daňový subjekt, ktorý je fyzická osoba, riadne preberal písomnosti správcu dane, ktoré sú mu adresované, inak tieto nadobudnú právne účinky a budú sa považovať za doručené aj keď o nich daňový subjekt nemal vedomosť.
V konkrétnom prípade sa totiž môže stať, že nebude možné doručiť písomnosť určenú do vlastných rúk daňovému subjektu, fyzickej osobe, a ani opakovaný pokus o doručenie tejto písomnosti nebude úspešný. V takomto prípade sa uplatní postup podľa § 31 ods. 2 daňového poriadku a túto písomnosť uloží doručovateľ na pošte a fyzickú osobu o tom vhodným spôsobom vyrozumie. Ak si nevyzdvihne fyzická osoba písomnosť do 15 dní od jej uloženia, považuje sa posledný deň tejto lehoty za deň doručenia, aj keď sa fyzická osoba o jej uložení nedozvedela v danom prípade.
Skutočnosť, že si daňový subjekt neprevzal predmetnú písomnosť určenú do vlastných rúk teda nebráni v tom, aby táto písomnosť spôsobila právne následky. Napríklad daňový subjekt si neprevzal rozhodnutie o uložení pokuty, toto sa považuje za doručené uplynutím 15-dňovej lehoty od uloženia rozhodnutia na pošte.
______________________________
Upozornenie: V kontexte uvedeného je teda podstatné pre daňový subjekt, aby za predpokladu, že nebude schopný riadne preberať korešpondenciu správcu dane si sám ustanovil fyzickú osobu, zástupcu, ktorý bude v jeho mene preberať písomnosti s právnym následkom. Pritom správca dane musí byť riadne informovaný o fyzickej osobe, ktorá je oprávnená na preberanie písomností v daňovom konaní.
______________________________
V daňovom konaní je taktiež potrebné vykonať procesné úkony, napríklad dostaviť sa na predvolanie správcu dane vydanom podľa § 20 ods. 1 daňového poriadku a poskytnúť svedeckú výpoveď; poskytnúť účtovné doklady alebo potrebné podklady k žiadosti o povolenie odkladu platenia dane podľa § 57 daňového poriadku; podať žiadosť o úľavu na dani podľa § 70 ods. 2 daňového poriadku. Pokiaľ sa daňový subjekt nemôže zúčastniť na daných procesných úkonoch v daňovom konaní, tak si musí ustanoviť zástupcu, ktorý tieto procesné úkony vykoná v jeho mene, inak môžu nastať neželané právne následky, napríklad po neuposlúchnutí predvolania správcu dane nastupuje predvedenie podľa § 20 ods. 2 a 3 daňového poriadku.
Právny inštitút zastúpenia v daňovom konaní má teda význam v každom štádiu daňového konania, nakoľko procesné úkony je potrebné robiť v celom priebehu daňového konania a súčinnosť daňového subjektu so správcom dane je podľa § 3 ods. 2 daňového poriadku základnou zásadou pri správe daní platnou pre celé daňové konanie.
Podľa § 3 ods. 2 daňového poriadku totiž platí, že správca dane postupuje pri správe daní v úzkej súčinnosti s daňovým subjektom a inými osobami a poskytuje im poučenie o ich procesných právach a povinnostiach, ak tak ustanoví tento zákon. Správca dane je povinný zaoberať sa každou vecou, ktorá je predmetom správy daní, vybaviť ju bezodkladne a bez zbytočných prieťahov a použiť najvhodnejšie prostriedky, ktoré vedú k správnemu určeniu a vyrubeniu dane.
Správca dane a rovnako aj daňový subjekt teda musia byť vzájomne informovaní o priebehu zastupovania v daňovom konaní, predovšetký
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály