Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Povinnosti podnikateľských subjektov prijímajúcich prostriedky z Európskej únie

Dátum: Rubrika: Podvojné účtovníctvo

Príspevok sa zameriava na povinnosti podnikateľských subjektov pri účtovaní nenávratných finančných príspevkov z Európskej únie.

Podnikateľské subjekty prijímajúce prostriedky z Európskej únie (EÚ) majú povinnosť dodržiavať všeobecne záväzné právne predpisy, ktoré sa uplatňujú pri poskytovaní, účtovaní a zdaňovaní nenávratných finančných príspevkov z EÚ. Tento príspevok sa zameriava na povinnosti podnikateľských subjektov pri účtovaní nenávratných finančných príspevkov z EÚ.

Ministerstvo financií Slovenskej republiky (MF SR) v nadväznosti na novelizácie všeobecne záväzných právnych predpisov a prijatie nových právnych predpisov, ktoré sa uplatňujú pri poskytovaní, účtovaní a zdaňovaní nenávratných finančných príspevkov zo štrukturálnych fondov, Kohézneho fondu a Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo vydalo Usmernenie MF SR č. MF/6804/2010-55 k poskytovaniu, účtovaniu a zdaňovaniu nenávratného finančného príspevku zo štrukturálnych fondov, Kohézneho fondu a Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo pre súkromný a verejný sektor (nahradilo ním usmernenie č. MF/2429/2004-72 k čerpaniu, účtovaniu a zdaňovaniu nenávratného príspevku zo štrukturálnych fondov z rozpočtu Európskych spoločenstiev pre súkromný a verejný sektor).

Prostriedky štrukturálnych fondov, prostriedky Kohézneho fondu a prostriedky Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo sa poskytujú SR na základe rozhodnutia Európskej komisie v súlade s právnymi aktmi Európskych spoločenstiev a podľa § 20 ods. 1 zákona č. 523 /2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) sa vedú na osobitných účtoch MF SR v Štátnej pokladnici.

Prostriedky štrukturálnych fondov okrem cieľa Európska územná spolupráca, prostriedky Kohézneho fondu a prostriedky Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo sa v SR poskytujú prostredníctvom platobného orgánu alebo certifikačného orgánu. Tieto prostriedky sa ako prostriedky EÚ zaraďujú do príjmov štátneho rozpočtu a na ich použitie sa v štátnom rozpočte rozpočtujú výdavky, súčasťou ktorých sú aj prostriedky štátneho rozpočtu určené na financovanie spoločných programov SR a EÚ. Z výdavkov štátneho rozpočtu sa prijímateľovi poskytujú prostriedky prostredníctvom príslušného orgánu štátnej správy, alebo prostredníctvom inej právnickej osoby, na základe podmienok určených v zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku uzatvorenej medzi poskytovateľom a prijímateľom.

Účtovanie nenávratného finančného príspevku poskytovaného platobnou jednotkou

Nenávratné finančné príspevky sa v právnych predpisoch upravujúcich účtovanie v sústave jednoduchého a podvojného účtovníctva označujú ako dotácie.

Dotácie v účtovníctve z titulu poskytovateľa, delíme na:

  • dotácie zo štátneho rozpočtu,
  • ostatné dotácie.

Dotácie zo štátneho rozpočtu sú dotácie poskytnuté zo štátneho rozpočtu a z prostriedkov Európskych spoločenstiev podľa osobitného predpisu (zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy).

O nároku na dotáciu sa účtuje, ak je takmer isté, že na základe splnených podmienok na poskytnutie dotácie sa účtovnej jednotke (ÚJ) túto poskytne.

Dotácia predstavuje pre ÚJ – príjemcu dotácie v čase jej príjmu cudzí zdroj financovania. Prijatím dotácie zároveň vzniká aj záväzok voči subjektu, ktorý dotáciu poskytol. Záväzok ÚJ z titulu poskytnutia dotácie sa vykazuje dovtedy, kým nie je splnená podmienka účelu, na ktorý sa dotácia poskytla. Záväzok ÚJ z titulu poskytnutia dotácie sa vyrovnáva len účtovne, t. j. bez pohybu peňažných prostriedkov. K pohybu peňažných prostriedkov pri zúčtovaní dotácie dôjde iba v prípade povinnosti vrátiť dotáciu (alebo jej časť); k vráteniu peňažných prostriedkov dochádza pri nesplnení podmienok poskytnutia dotácie (alebo keď suma prijatej dotácie prevyšuje výšku jej skutočného použitia).

Účtovanie nenávratného finančného príspevku poskytovaného platobnou jednotkou u prijímateľov, ktorí účtujú v sústave podvojného účtovníctva

V súlade s § 30 zákona č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskej únie (ďalej len „zákon č. 528/2008 Z. z.“) prijímatelia, ktorí sú ÚJ podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“), účtujú o skutočnostiach týkajúcich sa projektu, na ktorý sa poskytuje dotácia, v analytickej evidencii a na analytických účtoch v členení podľa jednotlivých projektov.

Spôsob účtovania nenávratného finančného príspevku u prijímateľov – ÚJ, ktorými sú podnikatelia účtujúci v sústave podvojného účtovníctva je ustanovený v § 52 ods. 13 a 14 opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“).

Podľa cit. ustanovenia Postupov účtovania v PÚ na účte 346 – Dotácie zo štátneho rozpočtu sa účtuje v prospech tohto účtu príjem dotácie a na ťarchu tohto účtu priznanie (použitie) dotácie.

Príjem dotácie sa účtuje na ťarchu účtu 221 – Bankové účty a v prospech účtu 346 – Dotácie zo štátneho rozpočtu.

Priznanie dotácie sa účtuje na ťarchu účtu 346 so súvzťažným zápisom:

  • u dotácie na obstaranie dlhodobého majetku a na obstaranie technického zhodnotenia v prospech účtu 384 – Výnosy budúcich období,
  • u dotácie na hospodársku činnosť v prospech účtu 648 – Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti, ak sa dotácia poskytla na úhradu nákladov, a to v časovej a vecnej súvislosti so zaúčtovaním nákladov vynaložených na príslušný účel, na ktorý sa dotácie na hospodársku činnosť poskytli,
  • u dotácie na úhradu úrokov v prospech účtu 668 – Ostatné finančné výnosy, a to v časovej a vecnej súvislosti so zaúčtovaním úrokov do finančných nákladov.

Dotácie sú pre ÚJ výnosmi, a to:

  • pri dotáciách na obstaranie dlhodobého majetku pri ich priznaní sú výnosmi budúcich období; do výnosov bežného účtovného obdobia sa zúčtujú ich postupným rozpúšťaním počas doby odpisovania dlhodobého majetku ako protihodnota k nákladom z odpisov,
  • pri dotáciách na hospodársku činnosť sú výnosmi bežného účtovného obdobia pri ich priznaní, ak je splnená podmienka časovej a vecnej súvislosti dotácie so zaúčtovaním nákladov vynaložených na príslušný účel, na ktorý sa dotácie na hospodársku činnosť poskytli; v opačnom prípade sa prijaté dotácie zaúčtujú v prospech výnosov budúcich období a do výnosov bežného účtovného obdobia sa zaúčtujú ako protihodnota k zaúčtovaným nákladom.
Príklad č. 1:
Obchodná spoločnosť – ÚJ účtujúca v sústave podvojného účtovníctva dostala dotáciu na obstaranie dlhodobého hmotného majetku. Pri účtovaní bude ÚJ postupovať podľa § 52 ods. 13 písm. a) a písm. b) bod 1 Postupov účtovania v PÚ.

ÚJ účtuje o dotácii, keď jej bola príslušným orgánom priznaná na základe dokladu o priznaní dotácie, alebo ak na základe splnených podmienok na poskytnutie dotácie je takmer isté, že ÚJ dotáciu dostane.

ÚJ dotáciu na obstaranie dlhodobého majetku účtuje prostredníctvom účtu časového rozlíšenia 384 – Výnosy budúcich období; hodnotu prijatej dotácie zaúčtovanej na tomto účte rozpúšťa do výnosov v časovej a vecnej súvislosti so zaúčtovaním odpisov z dlhodobého majetku, na ktorý bola dotácia poskytnutá.

P. č.
Text účtovného prípadu
MD
D
1.
Priznanie dotácie na obstaranie dlhodobého hmotného majetku
346
384
2.
Príjem dotácie na obstaranie dlhodobého hmotného majetku
221
346
3.
Obstaranie dlhodobého hmotného majetku na základe faktúry od dodávateľa
042
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály