Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Poskytovanie prostriedkov vrátane preddavkov z verejných prostriedkov v podnikateľskej sfére

Dátum: Rubrika: Podvojné účtovníctvo

Podnikateľské subjekty prijímajúce finančné prostriedky od subjektov verejnej správy majú povinnosť dodržiavať všeobecne záväzné právne predpisy, ktoré upravujú oblasť hospodárenia a nakladania s týmito prostriedkami.

Verejné prostriedky

Finančné prostriedky od subjektov verejnej správy, ktoré podnikateľské subjekty prijímajú, sú verejnými prostriedkami. Definícia verejných prostriedkov je uvedená v dvoch základných právnych normách:

v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“),

v zákone č. 502/2001Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 502/2001 Z. z.“).

V § 2 písm. a) zákona č. 523/2004 Z. z. sú definované verejné prostriedky ako finančné prostriedky, s ktorými hospodária právnické osoby (PO) verejnej správy, verejnými prostriedkami sú aj prostriedky Európskej únie a odvody Európskej únii.

Zákon č. 502/2001 Z. z. v § 2 ods. 2 písm. b) pri definícii verejných prostriedkov odkazuje na § 2 písm. a) zákona č. 523/2004 Z. z. Definíciu verejných prostriedkov rozširuje o prostriedky zo zahraničia na financovanie projektov na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Subjekty verejnej správy

PO verejnej správy sú zadefinované v § 3 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z., podľa ktorého subjektom verejnej správy sú PO zapísané v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom SR podľa osobitného predpisu (§ 19 až 21 zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike v z. n. p.) a zaradené vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu, a to:

  • v ústrednej správe,
  • v územnej samospráve a
  • vo fondoch sociálneho poistenia a fondoch zdravotného poistenia.

V ústrednej správe sa vykazujú štátne rozpočtové organizácie a štátne príspevkové organizácie, štátne účelové fondy, Fond národného majetku Slovenskej republiky a Slovenský pozemkový fond. V ústrednej správe sa vykazujú aj verejné vysoké školy a ďalšie subjekty, ktoré sú zapísané a zaradené v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom Slovenskej republiky.

V územnej samospráve sa vykazujú obce a vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie.

Vo fondoch sociálneho poistenia a fondoch zdravotného poistenia sa vykazuje Sociálna poisťovňa a zdravotné poisťovne.

Podľa ust. § 2 ods. 2 písm. c) zákona č. 502/2001 Z. z. orgánom verejnej správy je subjekt sektora verejnej správy podľa osobitného predpisu (§ 3 zákona č. 523/2004 Z. z.) a PO, ktorej prostredníctvom sa poskytujú prostriedky Európskej únie [§ 2 písm. e) zákona č. 523/2004 Z. z.].

Subjekty mimo sektora verejnej správy

S verejnými prostriedkami nehospodária len subjekty verejnej správy, ale v súlade s § 19 ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. aj PO a fyzické osoby (FO) mimo sektora verejnej správy, napr. neziskové organizácie, nadácie, občianske združenia a podnikatelia, ktorým ich poskytujú subjekty verejnej správy v rámci svojej vecnej pôsobnosti.

Za subjekty mimo sektora verejnej správy možno v tomto prípade považovať:

  • PO a FO, ktorým sú poskytované verejné prostriedky subjektmi verejnej správy v rámci ich vecnej pôsobnosti,
  • dodávatelia tovarov, služieb, stavebných práv a iných výkonov.

PO a FO, ktorým subjekty verejnej správy v rámci svojej pôsobnosti poskytujú verejné prostriedky, nie sú subjektmi verejnej správy, ale pri hospodárení s verejnými prostriedkami musia dodržiavať pravidlá, ktoré sa nazývajú rozpočtové pravidlá a sú zadefinované v § 19 zákona č. 523/2004 Z. z.

Dodávatelia tovarov, služieb, stavebných práv a iných výkonov (ďalej len „dodávateľ“) sú PO a FO, ktorí konajú na základe dodávateľsko-odberateľských vzťahov. Dodávateľom môže byť subjekt mimo verejnú správu ale aj subjekt verejnej správy (v takomto prípade ho zákon č. 523/2004 Z. z. vždy vymedzuje ako subjekt verejnej správy s jeho právami a povinnosťami).

Povinnosti subjektov mimo sektora verejnej správy

V súlade so zákonom č. 523/2004 Z. z. v prípade poskytnutia verejných prostriedkov PO alebo FO mimo sektor verejnej správy tieto finančné prostriedky nestrácajú charakter verejných prostriedkov, a to až do ich konečného použitia, t. j. vzťahuje sa na ne povinnosť dodržiavať finančnú disciplínu pri nakladaní a hospodárení s nimi. V prípade poskytnutia verejných prostriedkov mimo sektor verejnej správy pre nakladanie s nimi platia základné pravidlá rozpočtového hospodárenia uvedené v § 19 zákona č. 523/2004 Z. z., predovšetkým ustanovenie § 19 ods. 3 cit. zákona, podľa ktorého PO a FO, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky, zodpovedajú za hospodárenie s nimi, sú povinné pri ich používaní zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia a pri poskytovaní preddavkov z verejných prostriedkov sú povinné postupovať podľa § 19 ods. 8 až 10 zákona č. 523/2004 Z. z.

PO a FO mimo sektora verejnej správy, najmä podnikatelia, neziskové organizácie, nadácie, občianske združenia získavajú verejné prostriedky od subjektov verejnej správy najmä vo forme dotácií. Ide o prostriedky štátneho rozpočtu, rozpočtové prostriedky miest a obcí, štátnych fondov apod.

Hospodárenie s verejnými prostriedkami v rozpore s podmienkami určenými pri poskytnutí verejných prostriedkov sa považuje za porušenie finančnej disciplíny podľa § 31 ods. 1 písm. a) až n) zákona č. 523/2004 Z. z. Za nedodržanie povinností, ktoré sa vzťahujú aj na subjekty mimo sektora verejnej správy, môžu byť aj týmto subjektom uložené sankcie podľa § 31 ods. 2 až 6 a § 32 zákona č. 523/2004 Z. z.

Dodávatelia nie sú povinní pri získavaní verejných prostriedkov dodržiavať finančnú disciplínu, všetky vzťahy sa realizujú na základe dodávateľsko-odberateľských vzťahov. Dodávatelia získavajú verejné prostriedky ako platbu za svoje dodávky. Dodávatelia sú povinní za dohodnutých podmienok a za poskytnuté verejné prostriedky dodať odberateľovi dohodnuté množstvo tovarov, služieb, prác a iných výkonov. Povinnosť dodržiavať finančnú disciplínu, zodpovednosť za nehospodárne, neefektívne a neúčelné nakladanie s verejnými prostriedkami je v plnom rozsahu na odberateľovi, ktorým môže byť subjekt verejnej správy ako aj subjekt mimo sektora verejnej správy, ktorému boli verejné prostriedky poskytnuté.

Poskytovanie preddavkov z verejných prostriedkov

Legislatívny rámec pre poskytovanie preddavkov z verejných prostriedkov sú:

  • zákon č. 523/2004 Z. z.,
  • osobitné predpisy, napríklad zákon č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnené ďalších predpisov v z. n. p. (ďalej len „Exekučný poriadok“), Občiansky súdny poriadok, zákon č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v z. n. p. (ďalej len „zákon o advokácii“), zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o konkurze a reštrukturalizácii“),
  • medzinárodné zmluvy,
  • právne záväzné akty Európskej únie.
Poskytovanie preddavkov z verejných prostriedkov podľa rozpočtových pravidiel

Zákon č. 523/2004 Z. z. nezakazuje, aby sa z verejných prostriedkov poskytovali preddavky, ale striktne vymedzuje pravidlá pre ich poskytnutie, a to konkrétne v § 19 v ods. 8 až 10 cit. zákona. Tieto pravidlá sa vzťahujú nielen na subjekty verejnej správy ale aj na PO a FO mimo sektor verejnej správy, ak sa im poskytli verejné prostriedky na použitie.

Poznámka: Postupy podľa § 19 ods. 8 až 10 zákona č. 523/2004 Z. z. sa nevzťahujú na verejné prostriedky uhradené dodávateľovi z dôvodov uvedených vyššie.

Subjekty verejnej správy a PO a FO mimo sektora verejnej správy, ak sa im poskytli verejné prostriedky na použitie, môžu poskytovať preddavky za splnenia nasledovných podmienok:

  • preddavky musia byť vopred v zmluve o dodávke výkonov a tovarov písomne dohodnuté,
  • preddavky musia byť dohodnuté najviac na obdobie troch mesiacov v závislosti od vecného plnenia dodávok výkonov a tovarov,
  • preddavky musia byť finančne vysporiadané najneskôr do konca rozpočtového roka, v ktorom sa poskytli, s výnimkou preddavkov za dodávku tepla, vody, elektrickej energie, plynu, periodickej a neperiodickej tlače, na úhradu nájomného a preddavkov na pohonné hmoty poskytované prostredníctvom platobných kariet.

Bez splnenia týchto podmienok subjekt verejnej správy a PO a FO mimo sektora verejnej správy, ak sa im poskytli verejné prostriedky na použitie (ak sa ich to obsahovo dotýka) môže poskytnúť:

  • preddavok pri obstaraní vojenského materiálu, špeciálnych strojov, prístrojov, zariadení a hudobných nástrojov v zahraničí, ak neexistuje domáci výrobca a výrobná lehota
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály