Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Pojem dôkaz a dokazovanie v daňovom procese

Dátum: Rubrika: Správa daní

Proces dokazovania predstavuje podstatnú súčasť daňového konania, nakoľko sa v ňom zabezpečujú dôkazy, ktoré sú dôležitým podkladom pre meritórne rozhodnutie. Pritom, daňový subjekt má právnu povinnosť predkladať správcovi dane dôkazy za účelom preukázania svojich tvrdení. Pokiaľ daňový subjekt nepredkladá dôkazy, tak správca dane musí vyvíjať aktivity smerujúce k získaniu dôkazov za účelom vydania rozhodnutia. Taktiež je potrebné vyzdvihnúť, že podľa § 24 ods. 4 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (dňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) za „dôkaz“ je potrebné v daňovom konaní považovať všetko, čo môže prispieť k objasneniu skutkového stavu veci, ktorá je predmetom správneho procesu. Pokiaľ správca dane určitý dôkaz nevykoná, tak uvedené musí uviesť v odôvodnení svojho rozhodnutia.

Príklad č. 1:

Daňový subjekt podal správcovi dane podľa § 15 ods. 1 daňového poriadku a osobitnej právnej úpravy daňové priznanie. Správca dane ale následne daňový subjekt vyzval, aby poskytol doplňujúce údaje a dôkazy, ktoré sa týkajú určenia základu dane, ktorý je uvedený v predmetnom daňovom priznaní. Uvedenej výzve správcu dane daňový subjekt nevyhovel s tým, že všetky skutočnosti a dôkazy potrebné pre určenie základu dane už uviedol v predloženom daňovom priznaní. Uvedený názor daňového subjektu je správny? Má správca dane právo požadovať predloženie dôkazov na účely objasnenia daňového priznania daňového subjektu?
V daňovom konaní má daňový subjekt podľa § 24 ods. 1 daňového poriadku právnu povinnosť preukazovať niektoré tvrdenia. Pritom daňový subjekt preukazuje:
-
skutočnosti, ktoré majú vplyv na správne určenie dane a skutočnosti, ktoré je povinný uvádzať v daňovom priznaní alebo iných podaniach, ktoré je povinný podávať podľa osobitných predpisov (takýmito predpismi sú napríklad zákon č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p., zákon č. 105/2004 Z.z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákona č. 467/2002 Z.z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z.z. v z. n. p.),
-
skutočnosti, na ktorých preukázanie bol vyzvaný správcom dane pri správe daní,
-
vierohodnosť, správnosť a úplnosť evidencií a záznamov, ktoré je povinný viesť.
V kontexte uvedených súvislostí je preto možné konštatovať, že názor daňového subjektu nebol správny a správca dane má právo požadovať od neho predloženie doplňujúcich dôkazov za účelom potvrdenia výšky základu dane uvedeného v predloženom daňovom priznaní.
* * *
Príklad č. 2:
Daňový subjekt predložil správcovi dane dôkaz - súkromnú listinu manželky, v ktorej táto uvádza, že sa vzdáva výkonu svojich majetkových práv v rodinnom podniku. Správca dane sa rozhodol, že predložený dôkaz v daňovom konaní nevykoná, nakoľko mal pochybnosti o jeho právnej relevantnosti. Uvedenú písomnosť spochybnila aj manželka daňového subjektu, ktorá uviedla, že nebola jej pisateľkou. Konal správca dane v súlade s platným právom?
Vedenie dôkazného konania, vykonávanie dôkazov, posúdenie dôkazov je v plnej kompetencii príslušného správcu dane, ktorý však v odôvodnení rozhodnutia a v prípadnom odvolacom konaní musí preukázať, že dokazovanie bolo vykonané správne. Odmietnutie akéhokoľvek dôkazného prostriedku predloženého daňovým subjektom, preto musí byť riadne preukázané.
O uvedenom svedčí aj § 63 ods. 5 daňového poriadku, podľa ktorého rozhodnutie v daňovom konaní obsahuje odôvodnenie, ak daňový poriadok neustanovuje inak. V odôvodnení sa uvedie, ktoré skutočnosti boli podkladom rozhodnutia, vysporiadanie sa s návrhmi a námietkami daňového subjektu, aké úvahy ovplyvnili hodnotenie dôkazov a použitie právnych predpisov, podľa ktorých sa rozhodovalo. Ide pritom o kogentnú, obligatórnu právnu úpravu, ktorá musí byť správcom dane plne rešpektovaná.
______________________________
Upozornenie:
Platný daňový poriadok neustanovuje jednotlivé druhy listín z hľadiska ich dôkaznej váhy v daňovom konaní. Pritom dôkazná váha listiny predstavuje mieru jej spôsobilosti preukázať tvrdenia, ktoré sú predmetom daňového konania. V daňovom konaní sú pred správcom dane predložené určité tvrdenia, ktoré sú podstatné z hľadiska daňového konania a ktoré je potrebné náležite preukázať. Taktiež určité skutočnosti, ktoré sú tvrdené alebo vyvstanú v daňovom konaní si vyžadujú svoje potvrdenie, dokázanie jednotlivými listinami, ktoré sa predkladajú v dôkaznom konaní.
______________________________
Pritom je potrebné konštatovať, že listiny nemajú rovnakú dôkaznú váhu, výpovednú hodnotu z hľadiska dokázania objektívnej pravdy v daňovom konaní. Preto je potrebné aj z praktického hľadiska rozlišovať jednotlivé druhy listinných dôkazov z hľadiska dôkaznej váhy v daňovom konaní.
V kontexte uvedeného kritéria je možné rozlišovať verejné a súkromné listiny.
Verejnou listinou je každá listina, ktorá je vydaná orgánom verejnej moci, teda nielen štátnym orgánom, ale aj územnou samosprávou a ktorá je spôsobilá preukazovať podstatné skutočnosti v daňovom konaní. V rámci daňového konania môže ísť napríklad o rozhodnutia vydané orgánmi štátnej správy, napríklad ministerstvami, ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy alebo miestnymi orgánmi štátnej správy. Ministerstvá a ostatné ústredné orgány
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály