Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Podanie žiadosti o daňovú úľavu

Dátum: Rubrika: Správa daní

Povolenie daňovej úľavy predstavuje právny inštitút daňového konania, prostredníctvom ktorého príslušný správca dane môže znížiť výšku daňovej povinnosti u daňového subjektu. Ide pritom o oprávnenie správcu dane povoliť takúto úľavu na dani v konkrétnom prípade. Predmetom tohto článku preto bude uvedenie jednotlivých obsahových náležitostí žiadosti daňového subjektu o daňovú úľavu. Taktiež bude venovaná pozornosť aj otázke rozhodnutia, ktorým správca dane povolí daňovú úľavu na dani u daňového subjektu. Uvedené budú prípady, keď správca dane nemôže povoliť úľavu na dani, pretože takýto postup neumožňuje právna úprava. Pritom daňový subjekt nemá právny nárok na povolenie úľavy na dani, a to ani vtedy, keď splní podmienky ustanovené platnou právnou úpravou.

 

Predpoklady pre úľavu na dani u daňového subjektu
Príklad č. 1:
Daňový dlžník podal príslušnému správcovi dane žiadosť o úľavu na dani z nehnuteľností, pričom ale konštatoval, že v § 70 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok") sa neustanovujú špecifické obsahové náležitosti takejto žiadosti daňového subjektu. Aké obsahové náležitosti má mať takáto žiadosť aby bola v súlade s platným právom?
Správca dane môže povoliť úľavu na dani
len na základe žiadosti daňového dlžníka
, ktorá je mu adresovaná. V § 70 ods. 2 daňového poriadku sa neuvádzajú jednotlivé náležitosti takejto žiadosti, jej obsah je však možné vyvodiť z daného ustanovenia, nakoľko daňový dlžník musí preukázať, že by vymáhaním daňového nedoplatku bola vážne ohrozená výživa daňového dlžníka alebo osôb odkázaných na jeho výživu.
Uvedená žiadosť daňového dlžníka o úľavu na dani musí obsahovať všeobecné náležitosti podania v daňovom konaní podľa § 13 ods. 3 daňového poriadku, teda:
-
Kto podanie podáva?
V prípade žiadosti o úľavu na dani je to príslušný daňový dlžník, ktorým môže byť výlučne fyzická osoba.
-
V akej veci?
V tejto časti musí daňový dlžník presne špecifikovať, o akú daň ide, pokiaľ ide o úľavu na dani, napríklad presne uvedie platobný výmer, ktorým mu bola predmetná daň vyrubená.
-
Čo sa navrhuje, a ak to z povahy veci vyplýva, dôvody podania.
V tejto veci musia byť presne špecifikované a dôkazne jednoznačne vydokladované skutočnosti, ktoré predpokladá § 70 ods. 2 daňového poriadku, teda daňový dlžník požaduje úľavu na dani a presne uvedie skutočnosti, pre ktoré by neodkladným zaplatením dane bola vážne ohrozená jeho výživa alebo osoby odkázanej na jeho výživu.
V § 70 daňového poriadku sa neustanovujú formálne náležitosti podanej žiadosti, vzhľadom na to, že podanú žiadosť je potrebné doložiť aj dôkaznými prostriedkami, tak je nevyhnutné, aby bola uvedená v písomnej forme.
Príklad č. 2:
Daňový dlžník podal správcovi dane z nehnuteľností žiadosť o úľavu na dani z nehnuteľností, uviedol v nej jednotlivé obsahové náležitosti, dôkazy však chcel predložiť až počas dokazovania, teda až následne, keď konanie začne prebiehať. Konal daňový dlžník v súlade s platným právom?
Podľa § 70 ods. 2 daňového poriadku splnenie zákonnej podmienky pre preukázanie oprávnenosti žiadosti o úľavu na daní musí daňový dlžník riadne preukázať. Preto nepostačuje, že daňový dlžník uvedie v žiadosti dôvody, prečo nemôže okamžite uhradiť daňový nedoplatok, ale musí ich taktiež preukázať aj potrebnými dôkaznými prostriedkami, pričom pre pojem "dôkaz" sa aj v tomto prípade použije extenzívne hľadisko podľa § 24 ods. 4 daňového poriadku pre vymedzenie tohto pojmu, ktoré je platné pre celé daňové konanie. Podľa uvedeného hľadiska je možné za dôkaz považovať všetko, čo môže prispieť k zisteniu a objasneniu skutočností rozhodujúcich pre správne určenie dane a čo nie je získané v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi. Preto môže ísť aj o také dôkazné prostriedky, ktoré daňový poriadok pri demonštratívnom výpočte dôkazov výslovne neuvádza, napríklad audiovizuálny záznam, ktorý má výpovednú hodnotu.
Pre posudzovanie dôkazných prostriedkov, ktoré daňový dlžník priložil ku svojej žiadosti je potrebné dodať, že pre ich posudzovanie platia všeobecné zásady daňového poriadku určené pre dôkazné konanie. Tak napríklad podľa § 3 ods. 3 daňového poriadku správca dane hodnotí dôkazy podľa svojej úvahy, a to každý dôkaz jednotlivo a všetky dôkazy v ich vzájomnej súvislosti, pritom prihliada na všetko, čo pri správe daní vyšlo najavo.
Pritom je plným oprávnením správcu dane zhodnotiť, ktoré dôkazy v daňovom konaní vykoná a ktoré nevykoná, taktiež hodnotí nezávisle jednotlivé dôkazy z hľadiska ich významu pre preukázanie opodstatnenosti žiadosti daňového dlžníka o úľavu na dani v konkrétnom prípade. Správca dane pritom môže zohľadňovať aj predchádzajúce správanie daňového dlžníka v minulosti, napríklad, či daňový dlžník spolupracoval so správcom dane, či si predtým riadne plnil svoje daňové povinnosti alebo či konal, keď konať mal.
Pre nezávislosť a nestrannosť posudzovania úľavy na dani je dôležité, aby žiadosť a dôkazy posúdil zamestnanec správcu dane, ktorý nemôže byť zaujatý buď vo vzťahu ku žiadateľovi alebo v spojitosti s prejednávanou záležitosťou, ktorá je predmetom konania.
Taktiež je nevyhnutné v tomto konaní striktne dodržiavať zásadu ustanovenú v § 3 ods. 9 daňového poriadku, aby pri rozhodovaní v skutkovo zhodných prípadoch nevznikali neodôvo
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály