Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Otázky a odpovede v súvislosti s daňovou kontrolou

Dátum: Rubrika: Správa daní

Článok sa venuje niektorým vybraným prípadom, ktoré vznikajú pri daňovej kontrole a v súvislosti s daňovou kontrolou.

? Otázka č. 1:

Možno považovať daňovú kontrolu za riadne začatú v prípade, keď správca dane začal daňovú kontrolu po uplynutí 40 dní od doručenia oznámenia o začatí daňovej kontroly?

Podľa ust. § 46 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) daňová kontrola nesmie začať po uplynutí 40 dní od doručenia oznámenia o daňovej kontrole.

Ak správca dane začal daňovú kontrolu napr. na 41. deň od doručenia oznámenia o daňovej kontrole, je táto daňová kontrola nezákonná a jej výsledok nemôže nadobudnúť právne účinky.

Podľa nášho názoru správca dane mal bezodkladne po zistení tejto skutočnosti písomne oznámiť daňovému subjektu, že daňová kontrola bola začatá po uplynutí zákonnej lehoty ustanovenej v § 46 ods. 1 daňového poriadku, t. j. jej začatie bolo nezákonné. Rozhodnutie sa v tomto prípade nevy­dáva.

Zároveň táto skutočnosť neznamená, že kontrolu nemôže začať znova. Správca dane vydá nové oznámenie o začatí daňovej kontroly na to isté zdaňovacie obdobie, za ktoré bola daňová kontrola nesprávne začatá z dôvodu nedodržania 40-dňovej lehoty od doručenia oznámenia o začatí daňovej kontroly.

Tiež nejde o opätovnú kontrolu, vzhľadom na skutočnosť, že riadna daňová kontrola nebola ukončená, pretože nebola začatá v ustanovenej lehote. Na vykonanie opätovnej daňovej kontroly musí byť splnená jedna z podmienok uvedených v § 44 ods. 4 daňového poriadku a nedodržanie zákonnej 40-dňovej lehoty na začatie daňovej kontroly medzi nimi nie je uvedená.

* * *

? Otázka č. 2:

Daňový subjekt po doručení protokolu z daňovej kontroly zistil, že správca dane nedodržal zákonnú ročnú lehotu na jej ukončenie, daňová kontrola bola ukončená 10 dní po uplynutí zákonnej lehoty vrátane jej prerušenia.

Správca dane vydal aj rozhodnutie z daňovej kontroly. Nadobúda rozhodnutie vydané na základe výsledkov daňovej kontroly, ktorá bola ukončená po uplynutí ustanovenej ročnej lehoty na jej vykonanie, právne následky? Môže správca dane zrušiť toto rozhodnutie z úradnej moci, keď­že pochybil správca dane alebo má daňový subjekt podať opravný prostriedok alebo námietku? Možno považovať toto rozhodnutie za nulitné rozhodnutie?

Daňový poriadok ustanovuje pre daňový subjekt ako aj pre správcu dane zákonné lehoty, ktoré sú povinní obidvaja účastníci konania dodržať. Jednou zo zákonných lehôt, ktoré je povinný dodržať správca dane je zákonná lehota na ukončenie daňovej kontroly. Správca dane je povinný ukončiť daňovú kontrolu v rámci plynutia ročnej lehoty ako ustanovuje § 46 ods. 10 daňového poriadku najneskôr v posledný deň tejto ročnej lehoty, pričom, ak je daňová kontrola prerušená, lehoty neplynú, ale po skončení jej prerušenia, táto zákonná lehota začína plynúť.

Ak správca dane nedodržal ročnú lehotu na vykonanie daňovej kontroly a túto ukončil až po jej uplynutí, čo len o jeden deň, výsledky daňovej kontroly nezakladajú právne následky ani už vydaného rozhodnutia na rozdiel dane vyplývajúci zo zistení uvedených v tomto protokole, sú nezákonné.

Daňový poriadok neupravuje postup správcu dane v prípade nedodržania zákonnej lehot

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály