Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Osobitná úprava uplatňovania dane z pridanej hodnoty – vybrané problémy
Rubrika: Daň z pridanej hodnoty
Dani z pridanej hodnoty podliehajú dodávky tovarov a služieb uskutočnené zdaniteľnými osobami. Základom dane je odplata (protihodnota) za dodané tovary a služby. V určitých oblastiach hospodárskej činnosti však uplatnenie základného mechanizmu dane z pridanej hodnoty môže spôsobovať problémy, prípadne viesť k dvojitému zdaneniu.
Dani z pridanej hodnoty podliehajú dodávky tovarov a služieb uskutočnené zdaniteľnými osobami. Základom dane je odplata (protihodnota) za dodané tovary a služby. V určitých oblastiach hospodárskej činnosti však uplatnenie základného mechanizmu dane z pridanej hodnoty môže spôsobovať problémy, prípadne viesť k dvojitému zdaneniu. Z tohto dôvodu sa namiesto základného mechanizmu uplatňovania dane uplatní pri službách cestovného ruchu a pri použitom tovare, umeleckých dielach, zberateľských predmetoch a starožitnostiach osobitná zjednodušená úprava, ktorá je v zákone č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej „zákon o DPH“) obsiahnutá v ust. § 65 (služby cestovného ruchu) a v § 66 (použitý tovar, umelecké diela, zberateľské predmety a starožitnosti).
Osobitná úprava uplatňovania dane pre služby cestovného ruchu
Rozsudky C – 308/96 a C – 94/97 z 22. októbra 1998 (Madgett, Baldwin)
Páni Madgett a Baldwin prevádzkujú Howden Court Hotel v Anglicku. Približne 90 % zákazníkov hotela, väčšina ktorých prichádza zo severu Anglicka, si zakupuje komplexný balík služieb, t. j. platia fixnú cenu, skladajúcu sa z ubytovania s polpenziou, prepravy autobusom z rôznych miest nástupu v severných častiach Anglicka a celodennej exkurzie autobusom počas pobytu v hoteli. Páni Madgett a Baldwin získavajú dopravné služby od tretích osôb. Ostatní zákazníci si zabezpečujú prepravu do a z hotela sami. Nezúčastňujú sa exkurzie a platia rozdielnu cenu.
- Aké sú kritériá pre určenie, či činnosť zdaniteľnej osoby je činnosťou cestovnej kancelárie, alebo touroperátora – organizátora zájazdu, na ktorú sa vzťahujú ustanovenia Čl. 26 Šiestej Smernice? Platia uvedené ustanovenia v prípade činnosti vykonávanej subjektom, ktorý hoci nie je cestovnou kanceláriou ani touroperátorom v bežnom zmysle slova, poskytuje v prospech cestujúcich služby takého druhu, aké zvyčajne poskytuje iba cestovná kancelária alebo touroperátor?
- Týkajú sa príslušné ustanovenia aj činnosti takého druhu, aký predstavuje daný prípad, kde majitelia hotela na juhu Anglicka ako súčasť svojho podnikania ako hoteliéri ponúkajú pre svojich zákazníkov za súhrnný poplatok týždenný pobyt v hoteli vrátane autobusovej dopravy z určených miest nástupu v severnom Anglicku do hotela a turistického poznávacieho zájazdu autobusom počas pobytu v hoteli (dopravu zakupujú majitelia hotela od autobusovej spoločnosti)?
Súd pre DPH a clá postúpil Súdnemu dvoru ES túto otázku (prípad C – 94/97):
Ak súd v prípade C – 308/96 rozhodne, že ustanovenia Čl. 26 Šiestej smernice platia aj pre činnosti, ktoré sú predmetom prípadu, ako sa vypočíta zisková prirážka/marža touroperátora v zmysle Čl. 26 ods. 2 Šiestej smernice, keď touroperátor poskytuje pre cestujúceho službu ako jedinú transakciu, pričom časť z tejto služby obstará od iných zdaniteľných osôb (nakúpené služby) a časť z nej poskytne z vlastných zdrojov (vlastné služby)?
Analýza a odpovede Súdneho dvora ES
Páni Madgett a Baldwin tvrdili, že pre podnikateľa platia ustanovenia Čl. 26 Šiestej smernice iba v prípade, ak je cestovnou kanceláriou alebo touroperátorom. Tieto výrazy sa používajú pre zdaniteľné osoby, ktorých činnosť predstavuje organizovanie zájazdov pre cestujúcich, dodanie ubytovania alebo dopravy alebo iných služieb týkajúcich sa cestovania, pričom využívajú dodávky iných osôb, ktoré sú nadobudnuté pre priamy prospech cestujúcich. Pod týmito výrazmi sa nerozumejú zdaniteľné osoby, ktoré ako doplnkovú časť ku svojim hlavným činnostiam nakupujú služby súvisiace s cestovaním pre priamy prospech cestujúcich. Predmet podnikania pánov Madgetta a Baldwina sa sústreďuje najmä na služby ponúkané pre hotelových hostí a doprava sa pre týchto hostí ponúka iba na zvýšenie ich pohodlia, čo ich má podnietiť k tomu, aby vyhľadávali ubytovanie v tomto hoteli. Doprava by sa mala preto považovať iba za doplnkovú službu k ich hlavnej činnosti hoteliérov.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.