Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Nový zákon o miestnych daniach (IV.)

Rubrika: Miestne dane

Daň za užívanie verejného priestranstva Predmetom dane za užívanie verejného priestranstva je osobitné užívanie verejného priestranstva a dočasné parkovanie vozidla na vyhradenom priestore verejného priestranstva, ktoré zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov na účely dane za užívanie verejného priestranstva osobitne vymedzuje.

 

(pokračovanie –  1. časť, 2. časť, 3. časť článku)

 

Daň za užívanie verejného priestranstva

Predmetom dane za užívanie verejného priestranstva je osobitné užívanie verejného priestranstva a dočasné parkovanie vozidla na vyhradenom priestore verejného priestranstva, ktoré zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) na účely dane za užívanie verejného priestranstva osobitne vymedzuje.

Verejné priestranstvo

Povinnosť určiť názvy ulíc a verejných priestranstiev v obci vyplýva obci z § 2b zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Názvy ulíc a verejných priestranstiev obec určuje s pri- hliadnutím na jej históriu, na významné nežijúce osobnosti a pod. Zo všetkých ulíc a z iných verejných priestranstiev v obci na účely zákona o miestnych daniach za verejné priestranstvo považujú sa všetky verejnosti prístupné pozemky vo vlastníctve obce, ak ich obec konkrétne určí vo všeobecne záväznom nariadení (VZN), a to akýmkoľvek spôsobom, ktorý jednoznačne tieto verejné priestory identifikuje. Verejným priestranstvom môže byť napr. cesta, miestna komunikácia, námestie, chodník, trhovisko. Za jednoznačný spôsob určenia verejných priestranstiev sa považuje napr.:

  • vymenovanie konkrétnych ulíc (napr. ulica Sládkovičova, Hviezdoslavova),
  • určenie čísel parciel (parcela č. 524/1),
  • vyznačenie verejných priestranstiev na podrobnej mape mesta farebným lebo iným odlíšením a pod.

Vo VZN teda nie je postačujúce uviesť, že všetky chodníky, komunikácie, námestia, trhoviská a pod. v obci sú verejným priestranstvom, pretože takéto vymedzenie sa nepovažuje za jednoznačný spôsob určenia verejných priestranstiev.

Osobitné užívanie verejného priestranstva

Pod osobitným užívaním verejného priestranstva sa rozumie napr. umiestnenie zariadenia slúžiaceho na poskytovanie služieb (stánok s rýchlym občerstvením), umiestnenie stavebného zariadenia (umiestnenie žeriavovej dráhy z dôvodu nadstavby bytového domu, zriadenie staveniska), predajného zariadenia (novinový stánok), zariadenia cirkusu, lunaparku a iných atrakcií, umiestnenie skládky materiálu (piesku, panelov), trvalé parkovanie vozidla mimo stráženého parkoviska (napr. s vrakom vozidla, obytným prívesom) a podobne. Osobitné užívanie verejného priestranstva zákon o miestnych poplatkoch vymedzuje len príkladmo, čo umožňuje obci osobitné užívanie verejného priestranstva rozšíriť o ďalšie osobitné užívanie za podmienky, že takéto osobitné užívanie obec určí vo VZN.

Príklad č. 1:
Som vlastníkom chalupy, ku ktorej pristavujem letnú kuchyňu. Materiál určený na výstavbu letnej kuchyne mám zložený na pozemku pred chalupou, ktorý nevlastním. Môže mi obec za skládku materiálu vyrubiť daň?

Zákon o miestnych daniach upravuje niekoľko druhov miestnych daní, medzi ktoré patrí aj daň za užívanie verejného priestranstva. Táto daň je fakultatívnou daňou.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály