Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Nový zákon nielen o audítoroch, audite, ale aj o dohľade nad výkonom auditu

Rubrika: Právo pre ekonómov

Cieľom príspevku je predovšetkým informovať odbornú verejnosť o tom, že dlho očakávaný a tvrdo diskutovaný nový zákon (nie novela pôvodného) je už prijatý a rieši problematiku slovenského audítorstva v medzinárodnom kontexte, nielen pôsobenie Komory audítorov. Príspevok má poskytnúť prehľad a základnú informáciu. Zameriava sa predovšetkým na nadväznosť nového zákona na modernizovanú 8. smernicu ako na záväzný dokument pre SR ako člena EÚ. Podstatné zmeny, ktoré nový zákon prináša, sú: nová definícia služieb, poskytovaných audítormi, a to v zmysle ISA, osobitosti auditu ako subjektu verejného záujmu, zriadenie Úradu pre dohľad nad výkonom auditu (ďalej len „Úrad“), jeho pôsobnosť, úlohy, orgány a s tým súvisiace dôsledky, najmä kompetencie prechádzajúce na tento Úrad.

Cieľom príspevku je predovšetkým informovať odbornú verejnosť o tom, že dlho očakávaný a tvrdo diskutovaný nový zákon (nie novela pôvodného) je už prijatý a rieši problematiku slovenského audítorstva v medzinárodnom kontexte, nielen pôsobenie Komory audítorov. Príspevok má poskytnúť prehľad a základnú informáciu. Zameriava sa predovšetkým na nadväznosť nového zákona na modernizovanú 8. smernicu ako na záväzný dokument pre SR ako člena EÚ. Podstatné zmeny, ktoré nový zákon prináša, sú: nová definícia služieb, poskytovaných audítormi, a to v zmysle ISA, osobitosti auditu ako subjektu verejného záujmu, zriadenie Úradu pre dohľad nad výkonom auditu (ďalej len „Úrad“), jeho pôsobnosť, úlohy, orgány a s tým súvisiace dôsledky, najmä kompetencie prechádzajúce na tento Úrad.
 
Od 1. januára 2008 nadobudol účinnosť zákon NR SR č. 540/2007 Z. z. o audítoroch, audite a dohľade nad výkonom auditu a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. z 25. októbra 2007 (ďalej len „nový zákon“), pričom tento nový zákon súčasne:
  • zrušil platnosť zákona Národnej rady SR č. 466/2002 Z. z. o audítoroch a Slovenskej komore audítorov (ďalej len „zákon o audítoroch a SKAU“) – § 69 nového zákona,
  • prevzal dva právne akty Európskych spoločenstiev a Európskej únie (EÚ) – § 68, a to:
    • Smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES zo 17. mája 2006 o štatutárnom audite ročných účtovných závierok a konsolidovaných účtovných závierok, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS a ktorou sa zrušuje smernica Rady 84/253/EHS (Ú. v. EÚ L 157/87, 9. 6. 2006) (ďalej len „modernizovaná 8. smernica“),
    • Smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2003/51/ES z 18. júna 2003, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice 78/660/ES, 83/349/EHS, 86/635/EHS a 91/674/EHS o ročnej konsolidovanej účtovnej závierke niektorých typov spoločností, bánk a iných finančných inštitúcií a poisťovní (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 17/zv. 1, Ú. v. EÚ L 178, 17. 7. 2003),
  • zmenil a doplnil platný zákon NR SR č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v  z. n. p. (Čl. II nového zákona).
Nový zákon má byť predovšetkým naplnením požiadaviek modernizovanej 8. smernice, ktorá si kladie za cieľ rozsiahlu harmonizáciu v oblasti štatutárneho auditu pre členské štáty EÚ.
Modernizovaná 8. smernica už vo svojom úvode zdôrazňuje aktuálnosť a naliehavosť potreby:
  • dlhodobo zabezpečiť vysokú kvalitu všetkých štatutárnych auditov v rámci EÚ na báze medzinárodných audítorských štandardov (ods. 13 cit. smernice),
  • dodržiavať pri výkone auditu najvyššie etické zásady podľa Etického kódexu Medzinárodnej federácie účtovníkov – IFAC (ods. 9 cit. smernice),
  • zabezpečiť nezávislosť štatutárneho audítora alebo audítorskej spoločnosti v prípadoch previerky seba samého alebo existencie vlastného záujmu (ods. 12 cit. smernice),
  • vytvoriť efektívny systém verejného dohľadu nad štatutárnymi audítormi a audítorskými spoločnosťami založený na regulačných opatreniach členského štátu na báze stanovených zásad (ods. 20 cit. smernice),
  • prísnejších požiadaviek na štatutárny audit účtovných závierok a konsolidovaných závierok subjektov verejného záujmu (ods. 23 cit. smernice),
  • zriadiť výbory pre audit v subjektoch verejného záujmu (ods. 24 cit. smernice).
Niektoré z uvedených požiadaviek pôvodný (už zrušený) zákon o audítoroch a SKAU nezabezpečoval vôbec alebo nie v dostatočnom rozsahu. 
 
Základné ustanovenia
Nový zákon vo svojej prvej časti, okrem predmetu úpravy ustanovuje niektoré nové základné aktuálne pojmy, napríklad: euroaudítor, sieť ako zoskupenie audítorov, pridružená spoločnosť audítorskej spoločnosti, kľúčový audítorský partner, dohliadaný subjekt, subjekt verejného záujmu, uisťovacie a súvisiace audítorské služby (§ 2 nového zákona), ktoré sú definované pre účely tohto zákona v súlade s modernizovanou 8. smernicou (s výnimkou pojmu euroaudítor, ktorý je definovaný nad rámec smernice). Nový zákon po novom definuje pojem audit a audítorské služby.
 
Audit je overovanie individuálnej účtovnej závierky alebo konsolidovanej účtovnej závierky a overovanie súladu individuálnej výročnej správy s individuálnou účtovnou závierkou alebo súladu konsolidovanej výročnej správy s konsolidovanou účtovnou závierkou (§ 2 ods. 1 nového zákona). Audit je uisťovacou službou podľa medzinárodných audítorských štandardov (ISA), ktorý vyžaduje vydanie správy audítora, ktorá je legislatívne upravená v § 23 nového zákona. Nový zákon definuje aj služby súvi
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály