Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Novely zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením COVID-19

Dátum: Rubrika: Problémy z praxe

Legislatívne úpravy zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej ľudskej choroby COVID 19 (ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z.“) formou noviel k tomuto zákonu si vyžiadala naliehavosť až okamžité a účinné riešenia zamerané na zmiernenie dopadov pandémie na podnikateľské prostredie v širšom rozsahu a aj v iných oblastiach ako poskytuje toho času platný zákon č. 67/2020 Z. z.

Nakoľko šírenie tohto vírusu spôsobuje priame negatívne dopady na európsku aj domácu ekonomiku, bolo nevyhnutné prijať a spresniť ďalšie opatrenia na zmiernenie týchto dopadov pre fyzické osoby – nepodnikateľov, podnikateľov i zamestnancov.

Legislatívnymi opatreniami cit. zákona sa poskytne pomoc podnikateľom (fyzickým a právnickým osobám) v období pandémie, kedy nie sú schopní načas platiť svoje záväzky a taktiež budú odbremenení od určitých administratívnych úkonov.

Okrem tohto zákona, ktorý upravuje právne vzťahy počas pandémie vo finančnej oblasti vrátane daňovej oblasti bol schválený zákon aj v oblasti justície, zdravotníctva, Zákonníka práce, v sociálnej oblasti, v školstve a v poľnohospodárstve. Zákony boli vydané a priebežne podľa potreby sa vydávajú a dopĺňajú tiež usmernenia v oblastiach hospodárstva, ktorých sa pandémia dotkla najviac. Na zmiernenie následkov spôsobených pandémiou boli vydané a ešte aj budú vydané nariadenia vlády SR, ktorými sa zavádzajú strategické opatrenia v danej oblasti hospodárstva.

V rámci uplatňovania zákona č. 67/2020 Z. z. v praxi a v oblastiach, ktoré tento zákon upravuje sa zistilo, že zákon neupravuje ustanovenia správy daní a hmotnoprávnych zákonov, ktoré podnikateľská verejnosť (okrem tých, ktoré upravuje) očakávala (napr. dodržanie lehoty na vrátenie daňových preplatkov z daňových priznaní dane z príjmov podaných do 31. 3. 2020 za zdaňovacie obdobie 2019, stanovenie preddavkov na daň v období pandémie), a ktorých dodržanie podľa daňového poriadku a hmotnoprávnych predpisov (zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. – ďalej len „ZDP“, miestne dane zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. – ďalej len „zákon o ERP“) sa dotkla najviac. Rovnako podnikateľská verejnosť požadovala aj zmiernenie dopadov pandémie s možnosťou odkladu splácania úverov pre spotrebiteľov, fyzické osoby – podnikateľov a malých a stredných podnikov, aby sa z nich nestali dlžníci a následne exekúcie od veriteľov – bánk a ich za doplnenie do zákona č. 67/2020 Z. z. Došlo tiež k spresneniu niektorých prekážok v štátnej služby príslušníkov finančnej správy podľa zákona o finančnej správe, tiež zmeny pri správe pohľadávok štátu, ako aj zabezpečenie plynulého financovania štátu prostredníctvom emisie štátnych cenných papierov v roku 2020, ktoré sa nebudú započítavať do limitov určených v zákone o štátnom rozpočte a v zákone o štátnom dlhu a štátnych zárukách.

Vzhľadom na skutočnosť, že na spracovanie samotného návrhu zákona č. 67/2020 Z. z. nebol dostatočný časový priestor zapracovať čo najviac legislatívnych úprav vo finančnej oblasti, už pri tvorbe sa počítalo s tým, že v priebehu jeho praktickej aplikácie dôjde k úprave novelami, čo sa aj stalo.

Od účinnosti zákona č. 67/2020 Z. z., t. j. od 4. 4. 2020 boli zverejnené dve jeho novely a jedno nariadenie vlády SR:

  • novela č. 75/2020 Z. z. s účinnosťou od 9. 4. 2020,
  • novela č. 96/2020 Z. z. s účinnosťou od 25. 4. 2020,
  • nariadenie vlády SR č. 104/2020 Z. z. o rozsahu a osobitných podmienkach uplatňovania opatrení v oblasti dane z príjmov v súvislosti s pandémiou s účinnosťou od 30. 4. 2020, ktorým sa upravujú osobitné podmienky súvisiace s platením preddavkov na daň nadväzne na § 24a zákona č. 67/2020 Z. z.

Poznámka: Podľa legislatívnych pravidiel tvorby zákonov, nariadenia neschvaľuje NR SR ale vláda, ktorá nariadenie vydáva. Z tohto dôvodu je možné urýchlene schválenie nariadenia vlády v porovnaní s návrhmi noviel zákonov, ktoré musí schvaľovať parlament.

Komentár k prvej novele zákona č. 67/2020 Z. z.

Novela k tomuto zákonu je zverejnená v Zbierke zákonov pod č. 75/2020 Z. z. s účinnosťou od 9. 4. 2020. Týka sa postupu odkladu splácania úveru poskytnutého malému zamestnávateľovi a spotrebiteľovi a úpravy časti zákona o finančnej správe vo veci poskytnutia služobného voľna s nárokom na služobný plat pri starostlivosti o dieťa ozbrojeného príslušníka finančnej správy. Tiež sa upravujú opatrenia v oblasti finančnej pomoci malým a stredným podnikom.

Opatrenia v oblasti štátnej služby príslušníkov finančnej správy:

  • § 15a – Služobné voľno pri starostlivosti ozbrojeného príslušníka finančnej správy o dieťa,
  • § 15b – Ďalšie služobné voľno pri starostlivosti ozbrojeného príslušníka finančnej správy o dieťa.

Tieto ustanovenia upravujú postup čerpania služobného voľna pri starostlivosti ozbrojeného príslušníka finančnej správy počas pandémie o dieťa mladšie ako 11 rokov s nárokom na služobný plat vo výške 100 % naposledy priznaného služobného platu najviac na dobu prvých 7 dní a ďalšie služobné voľno nad rámec na nevyhnutne potrebný čas ďalšie služobné voľno s nárokom na služobný plat vo výške 75 % naposledy priznaného služobného platu po splnením podmienok uvedených v § 15b tejto novely, a to aj opakovane.

Opatrenia v oblasti finančnej pomoci:

  • § 25 – Finančná pomoc na podporu udržania prevádzky v malých podnikoch alebo stredných podnikoch.

Na zmiernenie negatívnych následkov pandémie a na podporu udržania prevádzky v malých podnikoch alebo stredných podnikoch (ako „malý zamestnávateľ“) podľa osobitného predpisu – zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva) ministerstvo financií môže poskytnúť finančnú pomoc podľa nariadenia Komisie (EÚ) č. 1407/2013 z 18. decembra 2013 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis a ďalších nariadení EK. Cieľom tejto pomoci je udržanie zamestnanosti a prevádzky v malých podnikoch a stredných podnikoch počas nepriaznivého obdobia spôsobeného pandémiou. Finančná pomoc sa bude poskytovať vo forme záruky za úver a úhrady úrokov z úveru poskytnutého prostredníctvom EXIMbanky a SZaRB (ďalej len „sprostredkovateľ pomoci“) na základe zmluvy uzatvorenou medzi ministerstvom financií a sprostredkovateľom pomoci.

Kontrolu dodržiavania podmienok finančnej pomoci bude vykonávať ministerstvo financií, pričom postupovať sa bude podľa príslušných ustanovení zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v z. n. p. Ustanovujú sa taktiež sankcie pri zistení nedostatkov v činnosti sprostredkovateľov pomoci týkajúcej sa poskytovania finančnej pomoci.

Opatrenia v oblasti finančného trhu:

Ust. § 30 upravuje postup konania Národnej banky Slovenska (ďalej len „NBS“) voči dohliadaným subjektom, ktoré podávajú NBS rôzne podanie ako sú žiadosti, vyjadrenia, opravné prostriedky podľa osobitných predpisov, napr. podľa devízového zákona, zákona o poisťovníctve, zákona o bankách a spôsob doručovania počas pandémie prílohy k podaniam spôsobom a o ustanovujú osobitné predpisy.

Ide predovšetkým o prijatie takých mimoriadnych oprávnení NBS, ktoré majú zabezpečiť, aby z dôvodu objektívnej nemožnosti dodržania niektorých lehôt či niektorých povinností zo strany dohliadaných subjektov alebo NBS nenastali nepriaznivé skutočnosti, ktoré by mali negatívny dopad na činnosť NBS.

Novelou k tomuto zákonu sa dopĺňa ust. § 30 o odsek 9, podľa ktorého, ak sa počas pandémie doručuje písomnosť do vlastných rúk sa postupuje v období pandémie podľa podmienok vyhlásených poštovým podnikom zverejnené na jeho webovej stránke, aby nedošlo k zmareniu konaní vedených NBS, pričom sa neuplatní ust. § 18 ods. 3 zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom v z. n. p., čo znamená, že lehota na doručenie písomností do vlastných rúk medzi NBS a dohliadaným subjektom sa predlžuje z 18 dní na 32 dní.

Opatrenia v oblasti odkladu splátok úveru poskytnutého spotrebiteľovi

Na zmiernenie dopadov v oblasti platobných služieb a bezkontaktných platieb platobnou kartou a opatrení v oblasti odkladu splácania úveru poskytnutého spotrebiteľom a fyzickým osobám – podnikateľom a malým zamestnávateľom bol novelou č. 75/2020 Z. z. doplnený zákon č. 67/2020 Z. z. aj o opatrenia obsiahnuté ust. 30a – 30n týkajúce sa postupu odkladu splátok úverov poskytnuté spotrebiteľom, opatrenia obsiahnuté v ust. § 30i – § 30m v oblasti odkladu splácania úveru poskytnutého malému zamestnávateľovi a inému podnikateľovi –fyzickej osobe.

Ide o ust. § 30a – § 30h, ktoré upravujú postup opatrení pri odklade splátok úveru:

  • § 30a – Základné ustanovenia (základné pojmy na účely tejto časti zákona),
  • § 30b – Odklad splátok,
  • § 30c – Informačné povinnosti veriteľa,
  • § 30d – Ďalšie povinnosti veriteľa,
  • § 30e – Účinky odkladu splátok na údaje v elektronickom registri údajov o spotrebiteľských úveroch,
  • § 30f – Vyplácanie štátnych príspevkov pri odklade splátok,
  • § 30g – Spoločné ustanovenia odkladu splátok,
  • § 30h – Dohľad.

Na účely uplatnenia tejto časti zákona sa zaviedli základné pojmy, aby sa odlíšili pri ich použití v súvislosti s ustanoveniami odkladu splátok úverov a pôžičiek (§30a):

  • veriteľ –osoba, ktorá ponúka a poskytuje úvery spotrebiteľom,
  • dlžník – spotrebiteľ podľa osobitného predpisu, voči ktorému má veriteľ pohľadávku zo spotrebiteľskej zmluvy alebo z ručenia k tejto zmluve a ktorý má záujem o odklad splátok,
  • spotrebiteľská zmluva – zmluva o úvere na bývanie, alebo spotrebiteľská zmluva,
  • odklad splátky – je odklad splátok istiny úveru a úrokov z úveru zo spotrebiteľskej zmluvy.

Ust. §30b upravuje základné pravidlá odkladu splátok. Dlžník môže požiadať o odklad splátok n počas obdobia pandémie. Odklad splácania sa týka spotrebiteľských zmlúv uzavretých do konca obdobia pandémie. Stanovením tohto časového obdobia sa umožní zmiernenie dopadov pandémie na dlžníkov. Banka a pobočka zahraničnej banky je povinná na základe žiadosti dlžníka odložiť splátky až o deväť mesiacov. Ak je veriteľom iná spoločnosť ako banka, napr. leasingová spoločnosť, spoločnosť splátkového predaja a iní veritelia, ktorí majú povolenie na poskytovanie spotrebiteľských úverov a dlžník na základe žiadosti požiada o odklad splátok, tento veriteľ povolí odklad splátok na obdobie troch mesiacov s možnosťou pre dlžníka požiadať o predĺženie o ďalšie tri mesiace. Musí ísť o dlžníka – žiadateľa, ktorý nie je v omeškaní so splácaním dotknutého úveru viac ako 30 dní ku dňu doručenia žiadosti. Dlžník taktiež nesmie byť v omeškaní so splátkou úveru najmenej vo výške 100 € pri inom úvere u toho istého veriteľa. Pri úveroch, ktoré poskytli banky a pobočky zahraničných bánk, sa na úverové vzťahy uplatňujú aj požiadavky nariadenia EP a rady (EÚ) č. 575/2013 z 26. júna 2013 o prudenciálnych požiadavkách na úverové inštitúcie a investičné spoločnosti a o zmene nariadenia (EÚ) č. 648/2012). To znamená, že odklad splátok nemusí byť poskytnutý dlžníkovi, ktorý je v stave zlyhaný podľa tejto regulácie.

Cieľom týchto opatrení je umožniť podať žiadosť nielen osobe, ktorej bol úver poskytnutý, ale aj všetkým osobám, ktoré sú popri nej zaviazané plniť záväzky zo spotrebiteľskej zmluvy, na základe čoho už splácajú splátky úveru.

Ak žiadosť spĺňa zákonné podmienky, veriteľ je povinný umožniť odklad splátok. Ak je potrebné žiadosť doplniť o povinné náležitosti alebo žiadosť obsahuje iný nedostatok, veriteľ o tom žiadateľa upovedomí do 30 dní. Žiadosť je možné podať listinne alebo elektronicky, pričom vzor žiadosti sa nachádza v prílohe č. 2 tohto zákona. Veriteľ je povinný na svojom webovom sídle zverejniť vzor žiadosti, aby ju spotrebitelia mohli použiť. Ak veriteľ alebo finančný agent umožní podať žiadosť elektronicky, musia takisto upozorniť žiadateľa na skutočnosti, ktoré sú uvedené vo vzore žiadosti podľa prílohy č. 2. Dlžník dostane potrebné informácie aj v prípade automatizovanej a elektronickej komunikácie s veriteľom. Veriteľ je povinný dlžníka informovať o posúdení žiadosti. Ak si túto notifikačnú povinnosť veriteľ nesplní do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti, žiadosť sa automaticky považuje za akceptovanú, a odklad za povolený.

Ustanovením §30c sa určuje okruh informácií, ktoré je veriteľ povinný žiadateľovi – dlžníkovi o odklad splátok poskytnúť. Tieto informácie sú tiež dôležité pre riadne plnenie povinností dlžníka počas obdobia odkladu splátok a tiež po uplynutí tohto obdobia. Veriteľ povinný poskytnúť dlžníkovi informácie týkajúce sa úhrady poistného súvisiace so splátkou úveru, ktoré bolo uzatvorené v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou, na ktoré sa odklad nevzťahuje a toto poistenie je dlžník povinný platiť.

Veriteľ je povinný dlžníka informovať o všetkých dôsledkoch odkladu splátok jeho úveru, ktoré môžu nastať a ovplyvniť postavenie spotrebiteľa vo vzťahu k veriteľovi.

Medzi informácie vyplývajúce z odkladu splátok úveru pre spotrebiteľa je najmä informácia o úročení úveru počas obdobia odkladu splátok a o tom, aká bude výška úrokov, ak odklad splátok bude trvať celé povolené obdobie, ďalej informácie o postupe po skončení odkladu, informácie o tom, že dlžník môže začať splácať úver aj počas odkladu splátok a informácie o tom, čo nastane po uplynutí odkladu splátok. Veriteľ zahrnie do informácií aj ďalšie skutočnosti súvisiace s odkladom splátok, ktoré majú vplyv na celkové náklady spojené s úverom. Cieľom informačných povinností veriteľa je skutočnosť, aby dlžník dostal všetky relevantné informácie, ktoré v sebe zahŕňajú aj dôsledky spojené s odkladom splátok, teda, aby nedošlo k mylnej predstave dlžníka, že s dokladom splátok nie sú spojené žiadne povinnosti, resp., že odklad splátok znamená ich odpustenie. Tieto informácie poskytuje veriteľ v listinnej podobe alebo elektronicky a aj žiadosť sa odporúča vybaviť elektronicky.

Podľa § 30d veriteľ poskytuje odklad splátok bezodplatne, t. j. nevyžaduje od dlžníka splnenie ďalších podmienok. Veriteľ nesmie vyžadovať úhradu akýchkoľvek poplatkov, náhradu akýchkoľvek nákladov vzniknutých v súvislosti s odkladom splátok, alebo inú odplatu za odklad splátok úveru alebo s tým spojených úkonov ani dodatočné zabezpečenie úveru okrem zaplatenia zmluvného úroku za obdobie odkladu splátok.

Zámerom ust. § 30e je zmierniť negatívny dopad odkladu splátok na bonitu klienta v tom zmysle, že splátka úveru, ktorej splatnosť bola odložená podľa tohto zákona, nesmie byť považovaná na účely údajov v úverovom elektronickom registri za omeškanú, t. j. za omeškanie splátky úveru.

Ust. § 30f upravuje prípady, ak bol dlžníkovi v súvislosti so spotrebiteľskou zmluvou poskytnutý štátny príspevok pre mladých alebo pre mladomanželov, nárok na jeho vyplácanie nezaniká z dôvodu odkladu splátok a lehota na poskytnutie štátneho príspevku sa predlžuje o obdobie odkladu splátok. Nárok na štátny príspevok týmto osobám nezaniká ani v prípade, že sa dlžník pred odkladom splátok dostal do omeškania so splácaním splátok úveru po 29. februári 2020 a bol mu povolený odklad splátok podľa § 30b tohto zákona.

Ust. § 30g upravuje ďalšie podmienky, ktoré musia byť splnené pri odklade splátok úveru podľa tohto zákona ako je napr. zákaz navýšenia celkovej sumy úveru. Veriteľovi sa zakazuje požadovať zaplatenie celého úveru počas povoleného odkladu splátok. Ak si veriteľ so spotrebiteľom nedohodnú spôsob úhrady zmluvného úroku za obdobie odkladu splátok, použije sa ustanovenie, ktoré ustanovuje „predvolený“ spôsob úhrady úroku, a to rozvrhnutím do zvyšných splátok úveru. Ide o významný aspekt odkladu splátok z pohľadu dôsledkov na spotrebiteľa, ale aj veriteľa. Pri uplatňovaní odkladu splátok podľa tohto zákona sa nepoužijú ustanovenia osobitného predpisu, napr. zákona č. 129/2010 Z. z. o spotrebiteľských úveroch a iných úveroch v z. n. p. Ak ide o odklad splátok úveru poskytnutého na bývanie a na odklad splátok pri spotrebiteľskom úvere, sa nepoužijú ustanovenia osobitného predpisu ako je zákon č. 483/2001 Z. z. v z. n. p., zákon č. 90/2016 Z. z. o úveroch na bývanie v z. n. p.

Zároveň sa ustanovuje, že žiadosť o odklad splácania úveru podľa tohto zákona môže podať aj dlžník, ktorý počas obdobia pandémie pred dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona už podal žiadosť o odklad splácania úveru. Takéto odklady splátok je možné zo strany veriteľa zrušiť a dlžník môže podať žiadosť o odklad splátok podľa tohto zákona.

Dohľad nad ustanovením § 30h vykonáva NBS, ako orgán dohľadu nad dodržiavaním ustanovení podľa tejto časti zákona, resp. dohľadu nad dodržiavaním ustanovení o odklade splátok podľa tohto zákona.

Odklad splátok úverov neznamená pre spotrebiteľa, že dôjde k odpusteniu splátok zo strany veriteľov, ide len o posunutie termínu na ich splatenie v dôsledku pandémie, pričom splátky úverov, na ktoré bol povolený odklad ich platenie sa úročia aj počas ich odkladu a úroky z splátok odložených úverov veriteľ (banka) zahrnie ako posledné splátky odkladu prislúchajúce na obdobie pandémie.

Opatrenia v oblasti odkladu splácania úveru poskytnutého malému zamestnávateľovi a inému podnikateľovi – fyzickej osobe. Ide o ust. § 30i – § 30m, ktoré upravujú postup opatrení pri odklade splátok úveru:

  • § 30i – Základné ustanovenia,
  • § 30j – Odklad splácanie úveru,
  • § 30k – Informačné povinnosti veriteľa,
  • § 30l – § 30m – Ďalšie povinnosti veriteľa.

Na účely uplatnenia tejto časti zákona sa zaviedli základné pojmy, aby sa odlíšili pri ich použití v súvislosti s ustanoveniami odkladu splátok úverov, odkladu spl

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály