Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Novely zákona o dani z príjmov prijaté v roku 2018 a začiatkom roka 2019

Dátum: Rubrika: Daň z príjmov

V roku 2018 bol zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „zákon o dani z príjmov alebo ZDP“) novelizovaný niekoľkokrát. V porovnaní s minulými rokmi, keď bol cit. zákon novelizovaný na základe samostatných veľkých noviel, išlo v roku 2018 zväčša o kratšie novely, a navyše vyvolané zmenami alebo prijatím iných zákonov. Išlo teda zväčša o vyvolané novely. Neznamená to však, že by tieto novely mali ostať mimo zorného poľa širokej odbornej verejnosti. V článku preto prinášame prehľad zmenami, ktoré novely zákona o dani z príjmov prijaté v roku 2018 obsahujú.

Regionálna investičná pomoc

Zákonom č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o regionálnej investičnej pomoci“) sa s účinnosťou od 1. apríla 2018 zrušil dovtedy platný zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Znamená to, že zákon o investičnej pomoci bol nahradený novým zákonom o regionálnej investičnej pomoci, v ktorom ostali dovtedy platné formy investičnej pomoci, a to dotácia na dlhodobý majetok, úľava na dani podľa § 30a ZDP, príspevok na vytvorené nové pracovné miesta a prevod nehnuteľného majetku alebo nájom nehnuteľného majetku za cenu nižšiu ako je cena stanovená znalcom. Regionálnu investičnú pomoc možno poskytovať na podporu investičnému zámeru v priemyselnej výrobe, technologickom centre alebo centre podnikových služieb. Znamená to, že oproti stavu platnému do konca marca 2018 už nemožno poskytnúť regionálnu investičnú pomoc na podporu investičnému zámeru v cestovnom ruchu. Zámerom zákona o regionálnej investičnej pomoci je lepšie cieliť podporu investícií do progresívnych technológii a činností s vysokou pridanou hodnotou.

V čl. II zákona o regionálnej investičnej pomoci bol s účinnosťou od 1. apríla 2018 novelizovaný § 30a ZDP, ktorý obsahuje úpravu jednej z foriem regionálnej investičnej pomoci, a to úľavu na dani z príjmov. Spôsob výpočtu úľavy na dani z príjmov platný do 31. marca 2018 v § 30a ods. 2 ZDP bol nahradený novým spôsobom. Úľava sa vypočíta takto:

Úľava na dani = pomerná časť základu dane (PČZD) x sadzba dane

pričom

PČZD = ZD x 0,5 x koeficient (k)

kde

k = (úhrnná výška oprávnených nákladov od podania žiadosti do konca príslušného zdaňovacieho obdobia, za ktoré sa uplatňuje úľava na dani / celková výška oprávnených nákladov, na ktoré bola investičná pomoc poskytnutá).

Zároveň sa zavádza v jednotlivom zdaňovacom období počas max. 10 ročného obdobia uplatňovania úľavy obmedzenie jej výšky, ktorá nesmie presiahnuť 20 % hodnoty celkovej schválenej investičnej pomoci vo forme úľavy na dani podľa zákona o regionálnej investičnej pomoci.

Nový spôsob výpočtu úľavy na dani z príjmov ustanovený v § 30a ZDP v znení účinnom od 1. apríla 2018 sa podľa § 52zp ods. 1 a 4 ZDP použije na rozhodnutie o poskytnutí investičnej pomoci vydané od 1. apríla 2018.

♦ Príklad č. 1:

Daňovníkovi bolo v máji 2019 vydané rozhodnutie o poskytnutí regionálnej investičnej pomoci vo forme úľavy na dani z príjmov vo výške 100 000 €, ktorú možno uplatňovať max. počas obdobia 10 po sebe nasledujúcich zdaňovacích období. Daňovník predpokladá úhrnnú výšku oprávnených nákladov k 31. decembri 2019 v sume 1 mil. € a celkové oprávnené náklady v zmysle zákona o regionálnej investičnej pomoci sú v schválenej výške 2,5 mil. €. Zároveň daňovník za zdaňovacie obdobie 2019 predpokladá základ dane vo výške 120 000 €. V akej výške si môže daňovník za zdaňovacie obdobie 2019 uplatniť úľavu na dni z príjmov, ak bude vychádzať z údajov uvedených v zadaní?

Pretože daňovníkovi bolo vydané rozhodnutie o poskytnutí regionálnej investičnej pomoci vo forme úľavy na dani z príjmov po 1. apríli 2018, t. j. na základe nového zákona o regionálnej investičnej pomoci, pri výpočte úľavy bude postupovať podľa § 30a ods. 2 ZDP v znení účinnom od 1. apríla 2018. Výšku úľavy na dani z príjmov vypočíta nasledovným spôsobom:

Úľava na dani z príjmov = Sadzba dane x [ZD x 0,5 x (Vynaložené oprávnené náklady / Celkové oprávnené náklady)] = 21 % x [120 000 x 0,5 x (1 000 000 / 2 500 000)] = 0,21 x 24 000 = 5 040 €.

Výška úľavy na dani z príjmov za rok 2019 bude vo výške 5 040 € a jej výška nesmie presiahnuť 20 % hodnoty celkovej schválenej investičnej pomoci vo forme úľavy na dani podľa zákona o regionálnej investičnej pomoci, čo v tomto prípade nenastane, keďže limit 20 % z hodnoty schválenej úľavy na dani 100 000 € je 20 000 €.

* * *

V § 30a ods. 11 a 12 ZDP sa okrem zmeny výpočtu úľavy na dani s účinnosťou od 1. apríla 2018 ustanovilo, že pri opakovanom poskytnutí investičnej pomoci formou úľavy na dani z príjmov:

  • je možné túto novú úľavu na dani začať uplatňovať až po skončení uplatňovania úľavy na dani na základe skôr vydaného rozhodnutia,
  • sa doba uplatňovania novej úľavy na dani skracuje o dobu, počas ktorej daňovník uplatňuje úľavu na dani na základe skôr vydaného rozhodnutia.

Zamedzenie súbehu v uplatňovaní úľavy na dani z príjmov podľa § 30a ZDP v znení účinnom od 1. apríla 2018 sa podľa § 52zp ods. 1 ZDP týka tak úľavy na dani z príjmov opakovane poskytnutej podľa zákona č. 57/2018 Z. z., ale aj súbehu úľavy na dani z príjmov poskytnutej podľa zákona o regionálnej investičnej pomoci a úľavy poskytnutej podľa zrušeného zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci alebo podľa zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v z. n. p. Ak príde k možnosti súbehu v uplatňovaní úľavy na dani podľa rozhodnutí vydaných podľa rôznych právnych predpisov, tak podľa § 52zp ods. 2 ZDP môže začať daňovník uplatňovať úľavu na dani podľa § 30a ZDP v znení účinnom od 1. apríla 2018, len ak dokončí uplatňovanie úľavy na dani skôr vydaných rozhodnutí, resp. právnych predpisov.

Trinásty a štrnásty plat

S účinnosťou od 1. mája 2018 platí zákon č. 63/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, podľa ktorého zamestnávatelia môžu (nie je ich povinnosťou) poskytovať zamestnancom peňažné a nepeňažné plnenie pri príležitosti dovoleniek a vianočných sviatkov. Týmto zákonom bol o nové oslobodenie príjmov daňovníkov s príjmami podľa § 5 ZDP (príjmy zo závislej činnosti) doplnený aj ZDP aboli vyvolané aj zmeny zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v z. n. p., zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (v znení zákona č. 718/2004 Z. z.) v z. n. p. a zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“).

Základné podmienky poskytovania novej odmeny za prácu sú ustanovené v Zákonníku práce. Podľa § 118 ods. 4 Zákonníka práce sa ako mzda posudzuje aj peňažné plnenie, ktoré môže zamestnávateľ poskytnúť zamestnancovi za prácu pri príležitosti:

  1. obdobia letných dovoleniek (13. plat),
  2. vianočných sviatkov (14. plat).

Uvedená úprava znamená, že zamestnávateľ môže (nie je povinný) zamestnancovi v týchto termínoch vyplatiť 13. a 14. plat, ktorý sa považuje za mzdu podľa Zákonníka práce.

Lehoty vyplácania 13. a 14. platu sú uvedené v § 130 ods. 2 Zákonníka práce:

  • 13. plat sa vypláca v mesiaci jún príslušného kalendárneho roka a
  • 14. plat sa vypláca v mesiaci december príslušného kalendárneho roka.

Nové oslobodenie príjmu zo závislej činnosti podľa ZDP je oslobodenie vyššie vymedzeného 13. a 14. platu:

  • za splnenia zákonných podmienok,
  • do výšky najviac 500 € za zdaňovacie obdobie,
  • od všetkých zamestnávateľov.

Zamestnávatelia nie sú povinní oslobodiť sumu 500 €, môžu od dane oslobodiť aj sumu nižšiu ako 500 €, avšak nemôžu od dane oslobodiť vyššiu sumu.

Podľa § 5 ods. 7 písm. n) ZDP je od dane je oslobodený 13. plat najviac do výšky 500 € v úhrne od všetkých zamestnávateľov, ak je:

  1. vyplatený v mesiaci jún (príjmy zo závislej činnosti za mesiac máj),
  2. vyplatený najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku (funkčného platu) zamestnanca a
  3. pracovnoprávny (štátnozamestnanecký) vzťah zamestnanca u tohto zamestnávateľa k 30. aprílu príslušného kalendárneho roka trvá nepretržite aspoň 24 mesiacov (2 roky).

Do základu dane (čiastkového základu dane) sa zahrnie len príjem prevyšujúci sumu, na ktorú sa vzťahuje oslobodenie.

Tento postup sa prvýkrát použije na 13. plat vyplatený v mesiaci jún 2019.

To znamená, že ak zamestnávateľ vyplatil 13. plat v roku 2018, bol povinný ho zdaniť štandardným spôsobom v plnej výške. Ak ale vyplatí príjem zo závislej činnosti ako 13. plat v roku 2019, môže, za ustanovených podmienok, oslobodiť sumu do výšky 500 €.

♦ Príklad č. 2:

Daňovník pracuje u svojho zamestnávateľa 20 rokov. Zamestnávateľ mu vyplatil 25. júna 2018 odmenu vo výške 800 €. Priemerný zárobok zamestnanca je 1 000 €. Môže časť tejto odmeny oslobodiť od dane (500 €)?

Nemôže, pretože:

  • podmienka 24 mesiacov zamestnania je splnená a termín výplaty odmeny za mesiac máj v mesiaci jún je tiež splnený, ale
  • nie je splnená podmienka:
    • výšky odmeny, ktorá je jednou z podmienok oslobodenia príjmu do výšky 500 € – najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku (funkčného platu) zamestnanca a tiež
    • zdaňovacieho obdobia – oslobodenie časti 13. platu je možné po prvýkrát uplatniť až v roku 2019.

* * *

♦ Príklad č. 3:

Daňovník pracuje u svojho zamestnávateľa 20 rokov. Zamestnávateľ mu vyplatil 25. júna 2019 odmenu vo výške 800 €. Priemerný zárobok zamestnanca je 1 000 €. Môže časť tejto odmeny oslobodiť od dane (500 €)?

Nemôže, pretože:

  • podmienka 24 mesiacov zamestnania je splnená a termín výplaty odmeny za mesiac máj 2019 v mesiaci jún 2019 je tiež splnený, ale
  • nie je splnená výška odmeny, ktorá je jednou z podmienok oslobodenia príjmu do výšky 500 € – najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku (funkčného platu) zamestnanca.

* * *

♦ Príklad č. 4:

Daňovník pracuje u svojho zamestnávateľa 20 rokov. Zamestnávateľ mu vyplatil 25. júna 2019 odmenu vo výške 1 200 €. Priemerný zárobok zamestnanca je 1 000 €. Môže časť tejto odmeny oslobodiť od dane (500 €)?

Môže, pretože je splnená:

  • podmienka 24 mesiacov zamestnania,
  • termín výplaty odmeny za mesiac máj 2019 v mesiaci jún 2019,
  • výška odmeny, ktorá je jednou z podmienok oslobodenia príjmu do výšky 500 € – 13. plat bol vyplatený najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku (funkčného platu) zamestnanca.

* * *

Podľa § 5 ods. 7 písm. o) ZDP je od dane oslobodený 14. plat najviac do výšky 500 € v úhrne od všetkých zamestnávateľov vtedy, ak:

  • je vyplatený v mesiaci december (príjmy zo závislej činnosti za mesiac november),
  • je vyplatený najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku (funkčného platu) zamestnanca,
  • pracovnoprávny (štátnozamestnanecký) vzťah zamestnanca u tohto zamestnávateľa k 31. októbru príslušného kalendárneho roka trval nepretržite aspoň 48 mesiacov (4 roky) a
  • za príslušné zdaňovacie obdobie zamestnancovi bol vyplatený 13. plat najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku (funkčného platu) zamestnanca.

Do základu dane (čiastkového základu dane) sa zahrnie len príjem prevyšujúci sumu, na ktorú sa vzťahuje oslobodenie.

Tento postup sa prvýkrát použije na 14. plat vyplatený zamestnancovi v mesiaci december 2018 za predpokladu, že v mesiaci jún 2018 bol zamestnancovi vyplatený 13. plat najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku, ktorý však podliehal zdaneniu v plnej výške.

♦ Príklad č. 5:

Daňovníčka u svojho zamestnávateľa pracuje 26 mesiacov, t. j. vyše 2 rokov. 20. júna 2018 jej zamestnávateľ vyplatil 13. plat vo výške jej priemerného mesačného zárobku. 20. decembra 2018 jej vyplatil 14. plat vo výške jej priemerného mesačného zárobku. Môže uplatniť v roku 2018 oslobodenie 14. platu do výšky 500 €?

Nemôže, pretože:

  • je splnená podmienka vyplatenia 13. platu (trvanie pracovného pomeru najmenej 24 mesiacov a vyplatenie 13. platu v júni 2018 vo výške priemerného mesačného zárobku),
  • je splnená podmienka výšky 14. platu (najmenej vo výške priemerného mesačného zárobku), ale
  • nie je splnená podmienka trvania pracovného pomeru zamestnania, potrebná na oslobodenie najviac 500 € zo 14. platu, t. j. najmenej 48 mesiacov (4 roky).

V danom prípade nemožno uplatniť na 14. plat oslobodenie do výšky 500 €.

* * *

♦ Príklad č. 6:

Daňovníčka u svojho zamestnávateľa pracuje 12 rokov. 20. júna 2018 jej zamestnávateľ vyplatil 13. plat vo výške jej priemerného mesačného zárobku. 20. decembra 2018 jej vyplatil 14. plat vo výške jej priemerného mesačného zárobku. Môže uplatniť oslobodenie 14. platu do výšky 500 €?

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály