Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Novely daňového poriadku s účinnosťou od roku 2019, 2020 a 2021

Dátum: Rubrika: Správa daní

V priebehu roka 2019 boli schválené štyri novely zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“).

Rozsiahla novela daňového poriadku je vypracovaná MF SR a FR SR a je zameraná predovšetkým na:

  • zníženie administratívnej záťaže daňového subjektu pri správe daní (napr. zrušenie oznamovacej povinnosti bankových účtov a nahlasovania zmien údajov, úprava pri úradných prekladoch dokumentov pri správe daní, registrácia z úradnej moci, skrátenie lehoty pri odklade platenia dane, úprava / zníženie výšky uloženej pokuty za vybrané správne delikty),
  • zefektívnenie výberu daní (napr. úprava vrátenia daňových preplatkov, vzory tlačív daňových priznaní zverejnením na webovom sídle ministerstva, elektronická komunikácia pri správe miestnych daní, nový inštitút výkonu daňovej exekúcie – zadržanie vodičského preukazu daňového dlžníka,
  • legislatívne úpravy ustanovení daňového poriadku (napr. rozšírenie inštitútu nulitného rozhodnutia, spresnenie lehoty na vydanie rozhodnutia, starosta obce v postavení zamestnanca správcu dane pri miestnych daniach, úkony orgánu policajného zboru pri správe daní ako je vydávanie súhrnného protokolu, nazeranie do spisov, vykonávanie daňovej kontroly, úkony v súvislosti s konkurzom, reštrukturalizáciou a oddlžením, elektronické doručovanie, zmena náležitostí protokolu z daňovej kontroly, zverejňovanie zoznamu daňových subjektov na daň z príjmov s ich DIČ, zrušenie nahlasovania údajov o daňových nedoplatkoch nadväzne na zákon proti byrokracii, úprava vzniku záložného práva, úprava dočasnej nevymožiteľnosti daňového nedoplatku, zánik daňového nedoplatku, úprava časti daňového exekučného konania).

Legislatívna úprava troch noviel daňového poriadku vyplynula z noviel iných zákonov:

  • zo zákona č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. – ďalej len „zákon o finančnej správe“ (zmena názvu niektorých pojmov na účely správy daní),
  • z novely zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) v z. n. p. (sprístupnenie stavu osobného účtu daňového subjektu orgánom verejnej moci na účely podľa osobitných predpisov, napr. zákon o štátnom dlhu a štátnych zárukách),
  • z novely zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (vypustenie predkladania súhlasu správy daní na výmaz spoločností z obchodného registra).

Prvá novela daňového poriadku je uvedená v čl. XV zákona o finančnej správe. Legislatívna úprava sa týka len zmeny pojmov ako je zamestnanec správca dane, colník a zmena názvu daňového úradu v ustanoveniach § 4, § 8 a § 37, v ktorých sú tieto pojmy uvedené.

V § 4 ods. 1 písm. a) je osobou zúčastnenou na správe daní príslušník finančnej správy, ktorého zamestnávateľom je finančné riaditeľstvo alebo obec (ďalej len „zamestnanec správcu dane“).

Podľa § 8 ods. 1 inštitút delegovania sa uplatňuje aj pri delegovaní príslušnosti na správu dane na iného správcu dane medzi daňovým úradom a úradom pre vybrané hospodárske subjekty (U VHS) namiesto názvu Daňový úrad pre vybrané daňové subjekty (DU VDS). Zmena názvu tohto úradu je z dôvodu, že do pôsobnosti U VHS od 1. 7. 2019 boli zaradené aj subjekty so statusom schválený hospodársky subjekt, ktorého postavenie určuje Čl. 38 nariadenia (EÚ) č. 952/2013 v platnom znení, ktorý ustanovuje Colný kódex Únie. Tento kódex ustanovuje všeobecné pravidlá a postupy uplatniteľné na tovar, ktorý vstupuje na colné územie Únie alebo je z neho prepravený; uplatňuje sa jednotne na celom colnom území EÚ bez toho, aby bolo dotknuté medzinárodné právo a medzinárodné dohovory, ako aj právne predpisy EÚ. Na schválený hospodársky subjekt sa v súvislosti s colnými kontrolami a v závislosti od typu udeleného povolenia vzťahuje priaznivejšie zaobchádzanie ako na iné hospodárske subjekty vrátane menšieho počtu fyzických kontrol a kontrol dokladov.

Výkon miestneho zisťovania podľa § 37 ods. 3 vykonáva, okrem zamestnanca správcu dane aj colník, ktorý má od 1. 7. 2019 postavenie príslušníka finančnej správy. Novela daňového poriadku nadobudla účinnosť 1. 7. 2019.

Druhá novela daňového poriadku je uvedená v čl. XLII zákona č. 221/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii). Táto novela sa opäť dotkla veľkého počtu vykonávacích právnych predpisov v gescii všetkých ústredných orgánov štátnej správy vrátane daňového poriadku.

Novela zákona proti byrokracii je pokračovaním celého radu opatrení k naplneniu princípu „jedenkrát a dosť“, t. j.,že pokiaľ štát už disponuje údajom o občanovi alebo podnikateľskom subjekte, nebude ho viac vyžadovať, ale si ho orgán verejnej moci pre potreby konania získa sám. Novela zákona proti byrokracii rozšírila využitie ďalších centrálnych registrov, z ktorých si môže príslušný orgán verejnej správy získať potrebný doklad bez jeho predloženia občanom alebo iným orgánom verejnej správy.

Novelou zákona proti byrokracii sa upravilo len jedno ustanovenie § 53 – Poskytovanie údajov, ktoré upravuje poskytovanie údajov na žiadosť daňového subjektu alebo iného orgánu.

Odsek 4 tohto ustanovenia, ktorý pojednáva o poskytovaní potvrdenia na základe žiadosti daňového subjektu o stave jeho osobného účtu, sa doplnilo o znenie, podľa ktorého miestne príslušný správca dane poskytne údaje o stave osobného účtu daňového subjektu aj na žiadosť orgánu verejnej moci pri výkone jeho úradnej činnosti podľa zákona proti byrokracii na účely podľa osobitných predpisov (napr. zákona č. 386/2002 Z. z. o štátnom dlhu a štátnych zárukách a ktorým sa dopĺňa zákon č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.), ak nie je možné automatické sprístupnenie takej informácie; v takýchto prípadoch je oprávnený správca dane poskytnúť údaje o stave účtu (daňových nedoplatkoch) daňového subjektu pre orgán verejnej moci na základe jeho žiadosti, ak sú tieto údaje potrebné pri výkone jeho úradnej činnosti podľa osobitných predpisov.

Novela zákona proti byrokracii doplnila samotný zákon o ďalšie centrálne registre, z ktorých orgány verejnej moci budú získavať potrebné informácie bez toho, aby tieto potrebné doklady predkladali osoby alebo iné orgány verejnej moci, ktoré tieto údaje spracovávajú pre svoje potreby.

Novela zákona proti byrokracii má niekoľko účinnosti, základná účinnosť tohto zákona je od 1. 9. 2019, potom niektoré body samotnej novely zákona proti byrokracii ako aj ďalších noviel zákonov vrátane novely daňového poriadku nadobúdajú účinnosťod 1. 12. 2019 a jeden bod novely zákona o byrokracii a ďalších noviel zákonov nadobúdajú účinnosť od 1. 1. 2021.

Pomerne rozsiahlou novelou je tretia novela daňového poriadku uvedená v čl. I zákona č. 369/2019 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.

Táto novela daňového poriadku je zameraná predovšetkým na:

  • postupné odstraňovanie administratívnej záťaže daňových subjektov nadväzne na zákon proti byrokracii,
  • zvýšenie efektívnosti uplatňovania niektorých ust. daňového poriadku,
  • precízovanie (spresnenie doterajšieho znenia) vybraných ust. daňového poriadku za účelom ich jednotného a zjednodušeného uplatňovania,
  • zlepšenie vymáhania daňových nedoplatkov novým spôsobom vykonávania daňovej exekúcie,
  • zjednotenie pojmov daňového exekučného konania s osobitným predpisom (zákon o konkurze a reštrukturalizácii) s precízovania ustanovení v časti daňového exekučného konania.

Štvrtá novela daňového poriadku je uvedená v čl. XVI zákona č. 390/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

Napriek tomu, že ide o rozsiahlu novelu Obchodného zákonníka, táto novela sa dotkla lenjedného ustanovenia§ 54 – Súhlas správcu dane so zápisom v obchodnom registri a s návrhom na výmaz, z ktorého sa vypúšťa celé znenie odseku 4, na základe ktorého správca dane vydával na žiadosť daňového subjektu písomný súhlas s návrhom na výmaz o obchodného registra.

Vypustenie znenia odseku 4 bezprostredne súvisí s novým ust. § 75j ods. 2 Obchodného zákonníka o likvidácii spoločností s tým, že likvidácia spoločností sa predlžuje o šesť mesiacov, ak likvidátor zistí, že spoločnosť ku dňu zostavenia účtovnej závierky a konečnej správy o priebehu likvidácie má daňový nedoplatok, alebo ak sa u nej vykonáva daňová kontrola. Prakticky sa vydanie súhlasu správcu dane k výmazu spoločností z obchodného registra prenieslo do § 75j ods. 2 Obchodného zákonníka.

Zákon nadobúda účinnosť 1. 1. 2020, okrem čl. I až IV, čl. V bodov 2 až 6 a 8 až 12, čl. VI až XIV a čl. XVI až XIX, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. októbra 2020.

Komentár k ustanoveniam, ktoré boli predmetom legislatívnej úpravy (tretej) novely daňového poriadku

Osoby zúčastnené pri správe daní

Úprava § 4 ods. 2 písm. a) vyplýva z jej praktickej aplikácie. Týka sa obcí, ktoré nemajú viac zamestnancov len starostu, ktorý doteraz nemal postavenie zamestnanca správcu dane.

V praxi vznikal problém, kto má za obec vykonávať práce v súvislosti so správou daní, ktoré táto obec spravuje ako je miestne zisťovanie, daňová kontrola alebo vyrubovacie konanie, zasielanie výziev na zaplatenie vyrubenej dane a poplatkov, aby tieto úkony pri správe miestnych daní, ktoré obec spravuje, keď nemá zamestnancov. Po novele je pri správe daní starosta posudzovaný ako osoba zúčastnená na správe daní, t. j. ako zamestnanec správcu dane, ktorý bude vykonávať úkony spojené so správou daní, keďže obec nemá ďalších zamestnancov.

Do § 4 ods. 2 písm. c) sa dopĺňa znenie, podľa ktorého sa za daňový subjekt pri správe daní považuje aj organizačná jednotka združenia, ak je združenie založené ako právnická osoba podľa zákona č. 83/1990 Z. z. o združovaní občanov v z. n. p. a takúto organizačnú jednotku zriadilo. Organizačná jednotka združenia podľa § 11a zákona o združovaní občanov bude konať vo svojom mene a na účely správy daní je daňovým subjektom, napr. organizačné jednotky odborových zväzov podľa stanov. Združenie je povinné oznámiť zriadenie organizačnej jednotky príslušnému ministerstvu.

Používanie jazyka pri správe daní

Z dôvodu zefektívnenia správy daní, ako aj znižovania administratívnej záťaže sa doplnilo do

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály