Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Novela zákona o DPH účinná od 1. 1. 2005

Dátum: Rubrika: Daň z pridanej hodnoty

Zákon č. 651/2004 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z. z. bol prijatý NR SR 26. 10. 2004. Novelu zákona z pohľadu riešenia problematiky je možné rozdeliť do štyroch blokov: 1. riešenie cezhraničných dodávok plynu a elektrickej energie v rámci Európskeho spoločenstva, 2. zjednodušenie pre zahraničné osoby, 3. úprava platného zákona – odstránenie nekorektných ustanovení a zosúladenie zákona nadväzne na 6. Smernicu Rady č. 77/388/EHS a 4. ostatné zmeny zákona.

 

Zákon č. 651/2004 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z. z. (ďalej len „zákon“) bol prijatý NR SR 26. 10. 2004. Novelu zákona z pohľadu riešenia problematiky je možné rozdeliť do štyroch blokov:

  • riešenie cezhraničných dodávok plynu a elektrickej energie v rámci Európskeho spoločenstva,
  • zjednodušenie pre zahraničné osoby,
  • úprava platného zákona – odstránenie nekorektných ustanovení a zosúladenie zákona nadväzne na 6. Smernicu Rady č. 77/388/EHS,
  • ostatné zmeny zákona.

Hlavným zámerom novely zákona je vykonať v platnej úprave zmeny a doplnenia, ktorými sa dosiahne skutočný vnútorný trh pre elektrinu a plyn bez prekážok DPH. Nová smernica prehodnotila pravidlá DPH o mieste dodávok tovarov, ku ktorým patrí aj elektrina a plyn, s ohľadom na transakcie medzi členskými štátmi v súlade s Čl. 8 Smernice č. 77/388/EHS. Aby sa dosiahol skutočný vnútorný trh pre elektrinu a plyn bez prekážok DPH, miesto dodávky plynu v rozvodnom systéme zemného plynu a elektriny predtým, ako tovar dosiahne konečnú fázu spotreby, malo by sa určiť ako miesto, kde má spotrebiteľ zriadený svoj podnik. Dodanie elektriny a plynu od obchodníkov a distributérov ku konečnému spotrebiteľovi malo by sa zdaňovať na mieste, kde spotrebiteľ skutočne využíva tovar.  Tým sa zabezpečí zdaňovanie v krajine, kde nastáva skutočná spotreba, t. j. v mieste, kde sa nachádza počítač spotreby spotrebiteľa. Súčasne sa zabezpečí harmonizácia pravidiel, ktoré upravujú miesto poskytovania služieb prenosu a prepravy rozvodnými sieťami, aby nedochádzalo k dvojitému alebo žiadnemu zdaneniu v súlade s Čl. 9 bod 2 písm. e) 6. Smernice č. 77/388/EHS. Dovoz plynu pomocou rozvodného systému zemného plynu alebo dovoz elektriny by mali byť oslobodené, aby nedochádzalo k dvojitému zdaneniu.

Okrem toho novela dopĺňa a upresňuje niektoré ďalšie ustanovenia zákona. Predovšetkým sa doplňuje do zákona osobitná úprava pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu zahraničnou osobou, ktorá nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania ani prevádzkareň, ak bude tovar umiestnený v tuzemsku v systéme tzv. call of stock. Pôjde o premiestnenie tovaru do tuzemska, keď tovar bude umiestnený v sklade a bude určený na dodanie pre jediného vopred určeného zákazníka, ktorý sa následne (podľa dohodnutých podmienok) stáva vlastníkom tovaru, t. j. tovar bude podľa potrieb odberateľa postupne predávaný zahraničnou osobou.

So zámerom zjednodušenia uplatňovania zákona pre zahraničných podnikateľov, ktorí dovážajú tovar z tretích štátov cez SR a vyhnutia sa náročným daňovým povinnostiam (od registrácie za platiteľa dane po podávanie daňových priznaní a súhrnných výkazov) navrhuje sa možnosť zvoliť si zo strany zahraničných dovozcov v tuzemsku daňového zástupcu pri dovoze tovaru. Daňový zástupca bude podávať daňové priznania a súhrnné výkazy pod osobitným identifikačným číslom pre daň prideleným Daňovým úradom Bratislava I. Daňový zástupca bude môcť zastupovať viacerých dovozcov.

CEZHRANIČNÉ DODÁVKY PLYNU A ELEKTRINY

SR ako členský štát EÚ je povinná prenášať do svojho národného zákona všetky zmeny, ktoré prijme EÚ. Úprava zákona je na základe novej smernice EÚ (Smernica č. 2003/92 ES zo 7. 10. 2003), ktorou sa novelizuje 6. Smernica Rady. Táto smernica zaväzuje všetky členské štáty preniesť úpravu do národných zákonov od 1. 1. 2005. Ide o vyriešenie cezhraničných dodávok elektriny a zemného plynu medzi jednotlivými členskými štátmi.


Bod 15
Plyn a elektrina sú na účely zákona považované za tovary. Miesto dodania tovarov spojené s prepravou je vo všeobecnosti určené v § 13 ods. 1 písm. a) zákona. Keďže plyn a elektrina sa ťažko fyzicky sledujú, je osobitne náročné určiť miesto dodania tovaru podľa cit. ustanovenia. Z tohto dôvodu na základe Smernice Rady č. 2003/92/ES sa určuje osobitne miesto dodania tovarov.

V § 13 ods. 1 zákona sa dopĺňa písm. e) a f). Ust. § 13 zákona upravuje miesto dodania tovaru. Konkrétne tieto nové ustanovenia riešia miesto dodania pri dodávkach tovaru – zemného plynu a elektriny, ak je dodanie tovaru spojené s prepravou a odoslaním cez rozvodný systém.

Podľa § 13 ods. 1 písm. a) zákona miestom dodania tovaru, ak je dodanie tovaru spojené s odoslaním alebo prepravou tovaru, je miesto, kde sa tovar nachádza v čase, keď sa odoslanie alebo preprava tovaru osobe, ktorej má byť tovar dodaný, začína uskutočňovať. Napr. tovar má byť dodaný zo SR do Rakúska (do iného členského štátu) – miestom dodania je tuzemsko, územie SR, miesto, z ktorého sa preprava (odoslanie) tovaru začína uskutočňovať.

V nových ustanoveniach § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákon stanovuje výnimku z tohto ustanovenia pre tovary, ktorými sú elektrina a zemný plyn. Pri § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona miesto dodania sa presúva do členského štátu obchodníka alebo zákazníka. Taktiež daňová povinnosť sa presúva do členského štátu obchodníka alebo zákazníka.

Podľa § 13 ods. 1 písm. e) zákona
miestom dodania tovaru pri dodaní plynu cez rozvodný systém zemného plynu obchodníkovi alebo pri dodaní elektriny obchodníkovi je miesto, kde obchodník má sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň, pre ktorú sa tovar dodáva. Ak obchodník nemá takéto miesto, je miestom dodania tovaru jeho bydlisko alebo miesto, kde sa obvykle zdržiava. Pri dodaní plynu a elektriny miesto dodania sa presúva tam, kde je obchodník (odberateľ), pre ktorého sa dodávka uskutočňuje.

Obchodníkom
je zdaniteľná osoba, ktorej hlavnou činnosťou vo vzťahu ku kúpenému zemnému plynu alebo elektrine je ich ďalší predaj a jeho vlastná spotreba týchto tovarov je zanedbateľná. Tento obchodník je zdaniteľnou osobou v inom členskom štáte. Obchodník, ktorý nakupuje zemný plyn a elektrinu ako podnikateľ, nemusí mať hlavnú činnosť nákup a predaj zemného plynu a elektriny, ale vo vzťahu k práve nakupovanej elektrine a plynu vystupuje, že sú určené u neho na ďalší predaj. Ak by obchodník nebol zdaniteľnou osobou, potom nie je možné na určenie miesta dodania uplatniť § 13 ods. 1 písm. e) zákona.

Do 31. 12. 2004 miesto dodania tovaru (elektriny a zemného plynu) bolo miesto, z ktorého sa zemný plyn a elektrina dodáva. Teda v podstate miesto podniku, ktorý dodávku realizuje. Ak je dodanie zemného plynu a elektriny uskutočnené do 31. 12. 2004 a dodanie sa uskutočňuje z jedného členského štátu do iného medzi osobami identifikovanými pre daň, v podstate ide o intrakomunitárne dodanie a nadobudnutie tovaru.

Príklad č. 1:

Slovenský podnikateľ – platiteľ dane dodáva v decembri 2004 elektrinu zo SR do Rakúska obchodníkovi – osobe identifikovanej pre daň. Miestom dodania je miesto, z ktorého sa preprava (odoslanie) začína uskutočňovať, teda územie tuzemska (SR) – § 13 ods. 1 písm. a) zákona. Pre slovenského platiteľa dane je dodanie oslobodené od dane (§ 43 zákona), rakúsky podnikateľ má nadobudnutie tovaru v Rakúsku. Toto nadobudnutie tovaru – elektriny podlieha dani v Rakúsku. Ide teda o intrakomunitárne dodanie a nadobudnutie tovaru.


Príklad č. 2:

Slovenský podnikateľ – platiteľ dane dodáva v decembri 2004 elektrinu zo SR do ČR obchodníkovi, osobe neidentifikovanej pre daň. Miestom dodania je miesto, z ktorého sa preprava (odoslanie) začína uskutočňovať, teda územie tuzemska (SR) – § 13 ods. 1 písm. a) zákona. Pre slovenského platiteľa dane dodanie nie je oslobodené od dane, nakoľko odberateľ v ČR nie je osobou identifikovanou pre daň. Toto dodanie tovaru – elektriny dodávku 19%slovenskou DPH. Nejde o intrakomunitárne dodanie a nadobudnutie tovaru.


Od 1. 1. 2005
sa určuje miesto dodania elektriny a zemného plynu podľa § 13 ods. 1 písm. e) zákona. Znamená to, že miesto sa určuje podľa toho, kde je obchodník (odberateľ). Tým dodávka elektriny a zemného plynu už nemá miesto dodania v členskom štáte dodávateľa, ale v členskom štáte odberateľa (obchodníka). V členskom štáte obchodníka vzniká aj daňová povinnosť.


Príklad č. 3:

Slovenský podnikateľ – platiteľ dane dodáva v januári 2005 zemný plyn zo SR do Maďarska obchodníkovi – osobe identifikovanej pre daň. Miestom dodania je miesto, kde obchodník má svoje sídlo, teda územie Maďarska – § 13 ods. 1 písm. e) zákona. Daňová povinnosť je v členskom štáte obchodníka.


Podľa § 13 ods. 1 písm. f) zákona
miestom dodania tovaru pri dodaní plynu cez rozvodný systém zemného plynu alebo pri dodaní elektriny inej osobe ako obchodníkovi je miesto, kde zákazník skutočne tieto tovary využije a spotrebuje.

Ide o zákazníka (odberateľa), ktorý zemný plyn a elektrinu nakupuje pre svoje využitie, spotrebuje tieto tovary. Miesto dodania sa presúva na členský štát, kde zemný plyn a elektrina sú spotrebované.

Ak zákazník skutočne nespotrebuje tieto tovary alebo ich časť, považujú sa za využité a spotrebované v mieste, kde má tento zákazník sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň, pre ktoré sa tovary dodávajú. Ak zákazník nemá takéto miesto, považujú sa za využité a spotrebované v mieste jeho bydliska alebo v mieste, kde sa obvykle zdržiava.

Tak ako zákon uvažuje o obchodníkovi (odberateľovi), že je zdaniteľnou osobou, teda podnikateľským subjektom, obdobne to platí aj pre zákazníka (odberateľa) – tiež je zdaniteľnou osobou, je podnikateľským subjektom (podnikateľom). Celkovo tieto obchody – dodávky zemného plynu a elektriny sú medzi podnikateľmi, teda dodávateľ aj odberateľ sú podnikateľmi.

Bod 59 a bod 5
Nadväzne na určenie miesta dodania plynu a elektriny v § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona sa ustanovuje, že osobou povinnou platiť daň je príjemca tohto tovaru, ak je platiteľom dane alebo je registrovaný pre daň podľa § 7 zákona. Zahraničné osoby, ktoré dodávajú plyn cez rozvodný systém zemného plynu alebo elektrinu a miesto dodania týchto tovarov je v tuzemsku podľa § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona, nie sú povinné sa registrovať za platiteľov dane na Daňovom úrade Bratislava I, pretože splnenie daňovej povinnosti za dodané tovary prechádza na zákazníka (§ 69 ods. 9 zákona).

Podľa § 69 ods. 9 zákona platiteľ alebo osoba registrovaná pre daň podľa § 7 zákona, ktorej je dodaný tovar podľa § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona, je povinná platiť daň pri tomto tovare, ak je dodaný z iného členského štátu zahraničnou osobou.

V § 5 ods. 1 zákona sa ukladá zahraničnej osobe, kedy má povinnosť registrovať sa za platiteľa dane v SR. Zákon tu uvádza, že zahraničná osoba v určitých prípadoch nie je povinná sa registrovať. Sú to prípady, kedy sa daňová povinnosť podľa § 69 ods. 2 až 4 zákona prenáša na príjemcu v tuzemsku. Od 1. 1. 2005 nie je povinná podať žiadosť o registráciu ani zahraničná osoba, ak dodáva len tovar podľa § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona.  Osobou povinnou platiť daň v tuzemsku je podľa § 69 ods. 9 zákona platiteľ alebo osoba registrovaná pre daň podľa § 7 zákona, ktorej je tovar dodaný. Znamená to, že zahraničná osoba sa nemusí v tuzemsku registrovať pre daň, ak pri dodávke plynu alebo elektriny, ktoré dodala slovenskému odberateľovi do tuzemska, tento odberateľ je platiteľom dane alebo osobou identifikovanou pre daň podľa § 7 zákona. V tomto prípade prechádza daňová povinnosť na odberateľa, teda splnenie daňovej povinnosti prechádza na obchodníka alebo zákazníka.

Platiteľ dane alebo osoba identifikovaná pre daň podľa § 7 zákona od 1. 1. 2005 je povinná platiť daň, ak nadobudne zemný plyn alebo elektrinu od dodávateľa (podnikateľa) z iného členského štátu, kde miestom dodania bude tuzemsko (územie SR) a teda SR bude aj členským štátom oprávneným vybrať daň. Ide tu o prenos daňovej povinnosti na odberateľa, ale iba v prípade, ak je platiteľom dane alebo osobou identifikovanou pre daň. Zahraničná osoba (§ 5 zákona) z iného členského štátu nie je povinná sa registrovať pre daň v SR, pretože splnenie daňovej povinnosti za dodané tovary (plyn a elektrina) prechádza na zákazníka (§ 69 ods. 9 zákona).

Ak dodávateľ (podnikateľ) z iného členského štátu – zahraničná osoba dodá zemný plyn alebo elektrinu podľa § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona odberateľovi do tuzemska (územie SR), ktorý nie je platiteľom dane alebo osobou identifikovanou pre daň (napr. podnikateľ – neplatiteľ, právnická osoba – neidentifikovaná pre daň ako nadácia), potom miestom dodania tohto tovaru je tuzemsko, daňová povinnosť vzniká na území tuzemska (prenáša sa do členského štátu – SR), avšak povinnosť platiť daň je na dodávateľovi z iného členského štátu (zahraničnej osobe). Zahraničná osoba (dodávateľ plynu alebo elektriny) je povinná sa registrovať za platiteľa dane podľa § 5 zákona na DÚ Bratislava I.

Príklad č. 4:

Slovenský podnikateľ – platiteľ dane, obchodník nakúpil v januári 2005 elektrinu od poľského podnikateľa – osoby identifikovanej pre daň v Poľsku. Miesto dodania je určené podľa § 13 ods. 1 písm. e) zákona, je to sídlo obchodníka (územie tuzemska). Daňová povinnosť je v členskom štáte obchodníka – v SR. Osobou povinnou platiť daň je príjemca elektriny (obchodník), ktorý je platiteľom dane – § 69 ods. 9 zákona. Obchodník je povinný priznať a odviesť daň (19 %) v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom došlo k nadobudnutiu elektriny. Poľský dodávateľ elektriny nie je povinný sa registrovať pre daň v SR, nakoľko daňová povinnosť prechádza na obchodníka.


Príklad č. 5:

Slovenský podnikateľ – platiteľ dane, obchodník nakúpil vo februári 2005 elektrinu od českého podnikateľa – osoby neidentifikovanej pre daň v ČR. Miesto dodania je určené podľa § 13 ods. 1 písm. e) zákona, je to sídlo obchodníka (územie tuzemska). Daňová povinnosť je v členskom štáte obchodníka – v SR. Osobou povinnou platiť daň je príjemca elektriny (obchodník), ktorý je platiteľom dane – § 69 ods. 9 zákona. Obchodník je povinný priznať a odviesť daň (19 %) v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom došlo k nadobudnutiu elektriny. Český dodávateľ elektriny nie je povinný sa registrovať pre daň v SR, nakoľko daňová povinnosť prechádza na obchodníka.


Príklad č. 6:

Slovenský zákazník, osoba identifikovaná pre daň podľa § 7 zákona (nadobúdateľ), nakúpil v januári 2005 elektrinu od poľského podnikateľa pre svoje využitie. Miesto dodania je určené podľa § 13 ods. 1 písm. f) zákona, je to sídlo zákazníka (územie tuzemska). Daňová povinnosť je v členskom štáte zákazníka – v SR. Osobou povinnou platiť daň je príjemca elektriny (zákazník), ktorý je osobou identifikovanou pre daň podľa § 7 zákona – § 69 ods. 9 zákona. Zákazník je povinný priznať a odviesť daň (19 %) v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom došlo k nadobudnutiu elektriny. Poľský dodávateľ elektriny nie je povinný sa registrovať pre daň v SR, pretože daňová povinnosť prechádza na zákazníka.


Príklad č. 7:

Slovenský podnikateľ – neplatiteľ dane, zákazník nakúpil vo februári 2005 elektrinu od českého podnikateľa. Miesto dodania je určené podľa § 13 ods. 1 písm. f) zákona, je to sídlo zákazníka (územie tuzemska). Daňová povinnosť je v členskom štáte zákazníka – v SR. Osobou povinnou platiť daň je dodávateľ elektriny, nakoľko slovenský podnikateľ nie je platiteľom dane a nie je ani identifikovaný pre daň podľa § 7 zákona. Preto príjemcovi elektriny (zákazníkovi) nevzniká povinnosť platiť daň podľa § 69 ods. 9 zákona. Český dodávateľ elektriny je povinný sa registrovať pre daň v SR podľa § 5 zákona, keďže daňová povinnosť neprechádza na zákazníka. Český dodávateľ je povinný priznať a odviesť daň v SR (19 %) v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom došlo k nadobudnutiu elektriny slovenským zákazníkom.


Bod 9
Za dodanie tovaru podľa § 8 ods. 4 zákona sa považuje aj premiestnenie tovaru, ktorý je vo vlastníctve zdaniteľnej osoby, z tuzemska do iného členského štátu, ak je tento tovar odoslaný alebo prepravený ňou alebo na jej účet do iného členského štátu na účely jej podnikania. Nedochádza k zmene vlastníckeho vzťahu k tovaru, ktorý je premiestňovaný z tuzemska do iného členského štátu. Takéto premiestnenie sa považuje za dodanie tovaru za protihodnotu. V § 8 ods. 4 zákona je aj vylúčenie z tohto pravidla, kedy premiestnenie nie je považované za dodanie tovaru za protihodnotu za splnenia podmienok daných v ustanovení zákona [§ 8 ods. 4 písm. a) až h) zákona].

Z dôvodu osobitného určenia miesta dodania tovaru pri plyne a elektrine podľa § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona premiestnenie tohto tovaru z tuzemska do iného členského štátu zdaniteľnou osobou sa nepovažuje za dodanie tovaru za protihodnotu, ktoré je predmetom dane v tuzemsku. To znamená, že v tuzemsku nedôjde k intrakomunitárnej dodávke tovaru a neplatí § 13 ods. 1 písm. a) zákona.

Podľa § 8 ods. 4 písm. i) zákona premiestnenie tovaru z tuzemska do iného členského štátu sa považuje za dodanie tovaru za protihodnotu, okrem premiestnenia tovaru na účel dodania plynu cez rozvodný systém zemného plynu alebo dodania elektriny podľa § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona. Ide o premiestnenie elektriny a plynu do iného členského štátu. Až v členskom štáte zákazníka (odberateľa), obchodníka (odberateľa) je dodávka tohto tovaru a je aj miestom dodania, kde vzniká daňová povinnosť. Tovar musí prejsť hranicou, aby sa mohla uskutočniť dodávka tovaru (plynu, elektriny). Toto premiestnenie plynu alebo elektriny nie je dodávkou tovaru za protihodnotu – je to výnimka daná zákonom o DPH.

Bod 10
Podľa § 8 ods. 5 zákona platí, že okamihom, kedy sa prestane plniť niektorá z podmienok podľa § 8 ods. 4 písm. a) až i) zákona, považuje sa takéto premiestnenie tovaru za dodanie tovaru za protihodnotu.

Bod 40
Na základe bodu 3. Smernice Rady č. 2003/92/ES, ktorou sa mení a dopĺňa 6. Smernica Rady č. 77/388/EEC, sa oslobodzuje od dane dovoz plynu cez rozvodný systém zemného plynu z tretích štátov a dovoz elektriny z tretích štátov.

Ustanovenia § 48 zákona (Oslobodenie od dane pri dovoze tovaru) sa dopĺňajú o nové ustanovenie. Podľa § 48 ods. 9 zákona oslobodený od dane je dovoz plynu cez rozvodný systém zemného plynu a dovoz elektriny. Znamená to, že dovoz plynu a elektriny z tretích štátov je oslobodený od dane.

Bod 19
Ustanovenie § 15 ods. 8 zákona vymedzuje služby, pri ktorých sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 7 zákona. Do týchto služieb (nazývaných aj katalógové služby) sa dopĺňa ďalšia služba, pri ktorej sa určí miesto dodania podľa § 15 ods. 7 zákona. Je to služba podľa § 15 ods. 8 písm. k) zákona – poskytnutie prístupu a prepravy alebo prenosu cez rozvodné systémy zemného plynu a elektriny a dodanie ostatných priamo súvisiacich služieb.

Miestom dodania služieb uvedených v § 15 ods. 8 zákona, ak sú tieto služby dodané osobe podnikajúcej v inom členskom štáte ako je členský štát dodávateľa služby, alebo zákazníkovi so sídlom alebo bydliskom v treťom štáte, je miesto, kde má táto osoba sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkáreň, pre spotrebu a využitie ktorej sa služby dodávajú. Ak táto osoba nemá takéto miesto, je miestom dodania služby jej bydlisko alebo miesto, kde sa obvykle zdržiava.

Príklad č. 8:

Slovenský podnikateľ – platiteľ dane (majiteľ rozvodných systémov elektriny) poskytol prístup prenosu elektriny cez rozvodný systém pre rakúskeho podnikateľa (zákazníka). Rakúsky zákazník je podnikajúcou osobou v inom členskom štáte. Miesto dodania sa určí podľa § 15 ods. 7 zákona – sídlo (miesto podnikania ...) zákazníka, čo je Rakúsko. Slovenský podnikateľ fakturuje dodanú službu bez dane, pretože miesto dodania je Rakúsko a prenáša sa daňová povinnosť na zákazníka, ktorý prijatú službu zdaní vo svojom členskom štáte. Slovenskému podnikateľovi nevzniká povinnosť registrácie za platiteľa dane v Rakúsku.


Príklad č. 9:

Slovenský podnikateľ – platiteľ dane (majiteľ rozvodných systémov elektriny) poskytol prístup prenosu elektriny cez rozvodný systém pre švajčiarskeho zákazníka. Švajčiarsky zákazník je osobou z tretieho štátu. Miesto dodania sa určí podľa § 15 ods. 7 zákona – sídlo (miesto podnikania ...) zákazníka, čo je Švajčiarsko. Slovenský podnikateľ fakturuje dodanú službu bez dane, miestom dodania je Švajčiarsko. Slovenskému podnikateľovi nevzniká daňová povinnosť v SR.


Príklad č. 10:

Slovenský podnikateľ – platiteľ dane (majiteľ rozvodných systémov elektriny) poskytol prístup prenosu elektriny cez rozvodný systém pre rakúskeho zákazníka, ktorý nie je podnikateľom. Rakúsky zákazník je osobou z členského štátu. Miesto dodania sa určí podľa § 15 ods. 1 zákona – sídlo (miesto podnikania ...) dodávateľa služby, čo je SR (tuzemsko). Slovenský podnikateľ fakturuje dodanú službu so slovenskou daňou (19 %), miestom dodania je SR. Slovenskému podnikateľovi vzniká daňová povinnosť v SR.

 

ZJEDNODUŠENIE PRE ZAHRANIČNÉ OSOBY


Zákon prijíma dve nové pravidlá, ktoré sú pre členské štáty dobrovoľné (nie sú povinné zo strany EÚ). Sú to zjednodušenia pre zahraničné osoby. Zahraničná osoba (§ 5 zákona) je právnická alebo fyzická osoba, ktorá nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň a podniká v zahraničí. Prevádzkareň sa definuje v § 4 ods. 7 zákona.

Zmyslom je, aby sa zahraničné osoby v tuzemsku (v SR) nemuseli registrovať pre DPH, alebo mohli zrušiť registráciu.
 

Osobitná úprava pre konsignačné sklady


Bod 14
Do zákona sa dopĺňa osobitná úprava pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu zahraničnou osobou, ktorá nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania ani prevádzkareň. Ide o umiestnenie tovaru v tuzemsku v systéme tzv. call of stock (konsignačný sklad), ktoré sa uplatňuje vo viacerých členských štátoch z dôvodu zjednodušenia zdaňovania nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu.

Ide o premiestnenie tovaru zahraničnou osobou z iného členského štátu do tuzemska, keď je tovar umiestnený v sklade a je určený na dodanie pre jediného vopred určeného zákazníka (odberateľa tovaru), ktorý sa podľa vopred dohodnutých zmluvných podmienok následne stáva vlastníkom tovaru (tovar je na základe potrieb odberateľa postupne predávaný zahraničnou osobou zo skladu).

V týchto prípadoch sa daňová povinnosť z nadobudnutia tovaru z iného členského štátu prenáša na odberateľa tovaru v tuzemsku, ktorý je povinný platiť daň z nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu namiesto zahraničného dodávateľa.

Nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu rieši § 11 zákona. Prvé zjednodušenie je dané novým § 11a zákona – Nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu v osobitnom prípade.

Podstatné je, že ide o dodanie tovaru z iného členského štátu do tuzemska (SR), čo je vlastne premiestnenie tovaru zahraničnou osobou. Zahraničná osoba má odberateľa tovaru v tuzemsku. Premiestnený tovar z iného členského štátu do tuzemska je stále vo vlastníctve zahraničnej osoby. Tovar je premiestnený do skladu tuzemského zákazníka, pre ktorého je tovar určený a ktorý ako jediný má právo vyberať si ho z tohto skladu. Ide o zjednodušenie pre zahraničnú osobu, aby sa nemusela registrovať a ona ako vlastník tovaru nebude zdaňovať nadobudnutie tovaru v tuzemsku, a potom následne nebude mať ani tuzemské dodávky sloven
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály