Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Novela zákona o dani z pridanej hodnoty od 1. januára 2019

Dátum: Rubrika: Daň z pridanej hodnoty

S účinnosťou od 1. januára 2019 dochádza k zmenám zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). Cieľom zmien zákona bolo najmä prevzatie smernice Rady (EÚ) 2016/1065 z 27. júna 2016, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES, pokiaľ ide o zaobchádzanie z poukazmi, a článku 1 smernice Rady (EÚ) 2017/2455 z 5. decembra 2017, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES a smernica 2009/132/ES, pokiaľ ide o určité povinnosti týkajúce sa dane z pridanej hodnoty pri poskytovaní služieb a predaji tovaru na diaľku. Slovenská republika bola povinná prijať a uverejniť zákon potrebný na dosiahnutie súladu slovenského zákona o DPH s citovanými smernicami do 31. decembra 2018.

Okrem uvedeného dochádza k ďalším zmenám, najdôležitejšie sú:

  • úprava definície obratu,
  • obmedzenie práva voľby daňového režimu v súvislosti s dodaním a nájmom nehnuteľností určených na bývanie,
  • vylúčenie prenosu daňovej povinnosti pri dodaní poľnohospodárskych plodín a tovarov z kovov, pri ktorom je vyhotovená zjednodušená faktúra,
  • zavedenie zníženej sadzby dane na ubytovacie služby.

Obrat na účely registrácie pre daň z pridanej hodnoty

Na účely DPH je pojem „obrat“ osobitne definovaný. Do obratu na účely registrácie pre DPH v SR (§ 4 ods. 7 zákona o DPH) sa započítava hodnota z dodávaných tovarov a služieb, pri ktorých miesto dodania zdaniteľného obchodu je v SR.

Do obratu sa nezahrnie fiktívna protihodnota bezodplatne dodaných tovarov ani trhová hodnota v zmysle § 22 ods. 8 zákona o DPH. Na základe definície platnej od 1. 1. 2019 sa do obratu nezahrnú platby, ktoré boli prijaté pred dodaním tovaru alebo služby. Tieto prijaté „preddavkové platby“ predstavujú súčasť hodnoty tovaru alebo služby a zahrnú sa do obratu za kalendárny mesiac, v ktorom bol tovar alebo služba dodaná.

Do obratu po 1. januári 2019 sa zahrnie hodnota dodaných tovarov a služieb vo výške, v akej nebola zahrnutá do obratu podľa § 4 ods. 7 v znení účinnom do 31. decembra 2018.

Do obratu sa nezahŕňa hodnota tovarov a služieb, ktoré sú oslobodené od dane, ide o poštové služby, zdravotnú starostlivosť, služby sociálnej pomoci, výchovné a vzdelávacie služby, členské príspevky politických strán, kultúrne služby, služby verejnoprávnej televízie a rozhlasu. Taktiež sa do obratu nezahŕňa hodnota poisťovacích služieb a z finančných služieb, ktoré sú oslobodené od dane podľa zákona o DPH, ak sú tieto služby poskytované pri dodaní tovaru alebo služby ako doplnkové služby.

Do obratu sa zahŕňa aj hodnota z dodania a nájmu nehnuteľnosti, aj keď sú oslobodené od dane podľa § 38 zákona o DPH – s výnimkou, ak by išlo o dodanie nehnuteľnosti príležitostné.

Pri zisťovaní výšky obratu nie je účelom zahŕňať doň jednorazové, náhodné činnosti. Na účely DPH je vylúčená z obratu hodnota príležitostne predaného hmotného majetku okrem zásob a hodnota príležitostne predaného nehmotného majetku. Taktiež do obratu na účely DPH nevstupuje ani hodnota z dodaní tovarov a služieb s miestom dodania v zahraničí. U slovenského podnikateľa nebude vstupovať do obratu na účely DPH napr. hodnota z tovaru dodaného s montážou, ku ktorej dochádza v inom členskom štáte, z dodaných služieb, ktorých miesto dodania sa nenachádza v SR, z príležitostného predaja nehnuteľnosti, z predaja podniku. Do obratu na účely registrácie nevchádza ani hodnota premiestneného tovaru (§ 8 ods. 4 zákona o DPH), ktorý je vo vlastníctve zdaniteľnej osoby, z tuzemska do iného členského štátu, ak je tento tovar odoslaný alebo prepravený ňou alebo na jej účet do iného členského štátu na účely jej podnikania.

V súvislosti so zmenou definície obratu od 1. 1. 2019 sa podľa tejto novej definície zahrnie do sumy obratu aj obrat dosiahnutý podľa definície platnej do 31. 12. 2018. Do obratu podľa novej definície sa zahrnie hodnota bez DPH dodaných tovarov a služieb vo výške, v akej nebola zahrnutá do obratu podľa definície platnej do 31. 12. 2018.

Ak fyzická osoba, ktorá začala podnikať v roku 2018, nebola platiteľom DPH a dosiahla napríklad príjem vo výške 30 000 €, pričom 17. 1. 2019 vyhotovila faktúru za dodanie služby vo výške 20 000 €, za ktorú dostala úhradu 2. 3. 2019, potom zákonný obrat pre registráciu (49 790 €) dosiahla k 31. 1. 2019 (v mesiaci dodania služby, nie v mesiaci dosiahnutia úhrady). Povinnosť podať žiadosť o registráciu má do 20. 2. 2019.

Zrušenie inštitútu zábezpeky na daň

Zábezpeka na daň, ako inštitút zavedený do zákona o DPH v roku 2012, ktorého účelom bolo eliminovať negatívne dôsledky spočívajúce vo vzniku nedoplatkov na DPH spôsobených novoregistrovanými platiteľmi dane, sa od roku 2019 ruší.

Všetky rozhodnutia o zložení zábezpeky na daň vydané pred dňom nadobudnutia účinnosti návrhu novely zákona o DPH, pri ktorých ešte nedošlo k uplynutiu 12 mesiacov odo dňa zloženia zábezpeky na daň, budú zrušené ex lege.Daňový úrad vráti peňažnú zábezpeku alebo jej časť zloženú peňažnými prostriedkami najneskôr do 28. februára 2019 za podmienky, že táto zábezpeka alebo jej časť nebola použitá na úhradu nedoplatkov na DPH. Pred vrátením môže daňový úrad sumu zábezpeky kompenzovať s daňovým nedoplatkom.

Podľa prechodného ustanovenia § 85kg zákona o DPH v súvislosti so zrušením zábezpeky daňové úrady vrátia už zloženú zábezpeku z úradnej moci, avšak v prípade zistenia daňového nedoplatku, využijú možnosť kompenzácie zábezpeky s nedoplatkom.

Bezodplatné dodanie tovaru

Pri bezodplatnom dodaní tovaru podľa § 8 ods. 3 zákona o DPH, pri kúpe alebo vytvorení ktorého nebol uplatnený odpočet DPH, podlieha povinnosti odviesť DPH súčasť tovaru, pri kúpe alebo vytvorení ktorej bol uplatnený odpočet DPH.

Platiteľ dane, ktorý je povinný odviesť DPH z bezodplatného dodania tovaru podľa § 8 ods. 3 alebo bezodplatne dodanej služby podľa § 9 ods. 2, zohľadní pri výpočte dane prípadné skutočnosti, že si vstupnú daň odpočítaval v pomernej výške použitím koeficientu podľa § 50 alebo pri tovare, ktorý je v zmysle § 54 ods. 2 investičným majetkom, počas obdobia na úpravu odpočítanej dane vykonal jednu alebo viacero úprav odpočítanej dane.

Dodanie tovaru a služby pri použití poukazu

Nové ustanovenie § 9a zákona o DPH účinné od 1. 1. 2019 reaguje na Smernicu Rady (EÚ) 2016/1065 z 27. júna 2016 (ďalej len „smernica o poukazoch“), ktorá mení smernicu 2006/112/ES o spoločnom systéme DPH (ďalej len „smernica o DPH“), pokiaľ ide o zaobchádzanie s poukazmi.

Zjednodušenie, modernizáciu a harmonizáciu pravidiel o DPH vzťahujúcich sa na poukazy, nie je možné dosiahnuť na úrovni členských štátov, ale len na úrovni Únie, t. j. zmenou platnej smernice o DPH.

V smernici o DPH sa ustanovujú pravidlá týkajúce sa času a miesta dodania tovaru a poskytnutia služieb, základu dane, vzniku daňovej povinnosti na dani z pridanej hodnoty (DPH) a nároku na odpočet. Tieto pravidlá však nie sú dostatočne jasné ani podrobné na zabezpečenie zhodného daňového zaobchádzania s transakciami, ktoré sa týkajú poukazov, a to až do takej miery, že to má nežiaduce dôsledky na riadne fungovanie vnútorného trhu.

Bolo preto nutné zaviesť špecifické pravidlá zaobchádzania s poukazmi na účely DPH. Tieto pravidlá sú zamerané len na poukazy, ktoré možno vymeniť za tovar alebo služby. Uvedené pravidlá by sa však nemali zameriavať na nástroje, ktoré oprávňujú držiteľa na zľavu pri nákupe tovaru alebo služieb, s ktorými ale nie je spojené žiadne právo na získanie takéhoto tovaru alebo služieb.

Ustanovenia týkajúce sa poukazov by nemali viesť k žiadnej zmene v zaobchádzaní na účely DPH s cestovnými lístkami, vstupenkami do kín a múzeí, poštovými známkami alebo podobnými nástrojmi.

S cieľom jasne určiť, čo je na účely DPH poukaz, a odlíšiť poukazy od platobných nástrojov bolo nevyhnutné vymedziť poukazy, ktoré môžu mať fyzickú alebo elektronickú podobu, a stanoviť ich základné vlastnosti, najmä podstatu nároku spojeného s poukazom a povinnosť akceptovať ho ako protihodnotu za dodanie tovaru alebo poskytnutie služieb.

Zaobchádzanie na účely DPH s transakciami spojenými s poukazmi je závislé od špecifických charakteristík poukazu. Je preto nevyhnutné rozlišovať medzi rôznymi typmi poukazov a stanoviť rozlišovacie prvky.

Ak možno zaobchádzanie na účely DPH priraditeľné príslušnému dodaniu tovaru alebo poskytnutiu služieb s istotou určiť už pri vystavení jednoúčelového poukazu, DPH by sa mala uplatniť z každého prevodu vrátane vystavenia jednoúčelového poukazu. Samotné odovzdanie tovaru alebo samotné poskytnutie služieb za jednoúčelový poukaz by sa nemalo považovať za samostatnú transakciu.

V prípade viacúčelových poukazov DPH by sa mala uplatniť pri dodaní tovaru alebo poskytnutí služieb, na ktoré sa poukaz vzťahuje. Na základe uvedeného by akýkoľvek predchádzajúci prevod viacúčelových poukazov nemal podliehať DPH.

Úprava zdaňovania poukazov je zahrnutá v nových ustanoveniach – § 9a, § 22 ods. 10 a v prechodnom ustanovení § 85kg ods. 3.

Poukaz je vymedzený ako nástroj, s ktorým je spojené právo jeho držiteľa získať zodpovedajúci tovar alebo služby, ktoré majú byť na základe použitia poukazu dodané, pričom zodpovedajúce tovary alebo služby, respektíve aspoň totožnosť ich možných dodávateľov musí byť na poukaze, alebo k nemu súvisiacej dokumentácii uvedená, spolu s podmienkami použitia tohto nástroja. Poukaz sa teda bude považovať za protihodnotu alebo jej časť za prislúchajúce dodanie tovaru alebo služieb.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály