Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Nové pravidlá vyhotovovania faktúr podľa zákona o dani z pridanej hodnoty

Dátum: Rubrika: Daň z pridanej hodnoty

Všetky členské štáty Európskej únie vrátane Slovenskej republiky sú povinné prijať s účinnosťou od 1. januára 2013 vo svojich národných právnych predpisoch upravujúcich uplatňovanie dane z pridanej hodnoty (DPH) nové pravidlá týkajúce sa vyhotovovania faktúr. Táto povinnosť vyplýva zo smernice Rady 2010/45/EÚ z 13. júla 2010, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o pravidlá fakturácie (ďalej len „fakturačná smernica“). Fakturačná smernica bude transponovaná do zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) s účinnosťou od 1. januára 2013.

Fakturačná smernica

V zmysle preambuly fakturačnej smernice zámerom nových pravidiel fakturácie od 1. januára 2013 je:

  • zmeniť a doplniť náležitosti faktúr s cieľom umožniť lepšiu kontrolu daní,
  • zaviesť jednotnejšie zaobchádzanie s cezhraničnými a vnútroštátnymi transakciami,
  • stanoviť harmonizovanú lehotu na vyhotovenie faktúr pri cezhraničných transakciách,
  • prispieť k rozšíreniu elektronickej fakturácie.

Keďže používanie elektronickej fakturácie môže pomôcť podnikom znížiť náklady a dosiahnuť väčšiu konkurencieschopnosť, je potrebné prehodnotiť súčasné požiadavky na elektronickú fakturáciu a odstrániť existujúce zaťaženie a prekážky, ktoré bránia využívaniu elektronickej fakturácie. Nové fakturačné pravidlá majú zabezpečiť zásadu rovnakého zaobchádzania s papierovými a elektronickými faktúrami. Táto zásada sa má uplatňovať v prípade právomocí správcov dane pri daňovej kontrole a rovnako v prípade práv a povinností podnikov, a to bez ohľadu na to, či sa zdaniteľná osoba rozhodne vyhotoviť papierovú alebo elektronickú faktúru.

Elektronická faktúra

Elektronická fakturácia je súčasťou hlavnej iniciatívy Európskej komisie Digitálna agenda pre Európu, v ktorej sa kladie dôraz na dosiahnutie jednotného digitálneho trhu a vyzýva sa na odstránenie regulačných a technických prekážok, ktoré bránia hromadnému prijímaniu elektronickej fakturácie. Elektronická fakturácia sa odhaduje v súčasnosti približne len na 5 % všetkých ročne zasielaných faktúr vo vzťahoch medzi podnikmi.

V súčasnosti sa veľká väčšina faktúr na strane dodávateľa vytvára pomocou počítača a na strane odberateľa sa tieto faktúry spracovávajú opäť pomocou počítača. Je teda bežnou praxou, že k prenosu množstva faktúr medzi obchodnými partnermi sa používa papier a každá faktúra sa do počítača zadáva dvakrát (na strane dodávateľa aj na strane odberateľa). Túto zjavnú nehospodárnosť umožňuje riešiť práve elektronická fakturácia. Jedným z cieľov fakturačnej smernice je prispieť k rozšíreniu elektronickej fakturácie, a tým znížiť náklady na poštovné, papier a tlač, zvýšiť produktivitu zamestnancov, znížiť náklady súvisiace s administratívou, zrýchliť tok dokumentov, zjednodušiť archiváciu dokumentov, znížiť náklady na archivačné priestory, obmedziť chybovosť pri ručnom zadávaní dát, zvýšiť bezpečnosť odovzdávaných dokumentov.

Platný zákon o DPH upravuje v súčasnosti problematiku elektronických faktúr v ustanoveniach § 75 ods. 6 a § 76 ods. 5. Faktúra môže byť poslaná písomne alebo so súhlasom zákazníka môže byť poslaná alebo sprístupnená elektronicky. Vierohodnosť pôvodu a neporušenosť obsahu faktúry poslanej alebo sprístupnenej elektronicky musí byť zaručená:

  • elektronickým podpisom alebo
  • prostredníctvom elektronickej výmeny údajov (EDI), ak zmluva týkajúca sa tejto výmeny ustanoví použitie postupov zabezpečujúcich vierohodnosť pôvodu a neporušenosť obsahu údajov (elektronickou výmenou údajov sa rozumie prenos údajov elektronickou formou z počítača do počítača s využitím schválenej normy štruktúry odkazu elektronickej výmeny údajov) odkaz elektronickej výmeny údajov pozostáva zo súboru dielov, štruktúrovaných na základe schválenej normy, vyhotovených vo formáte čitateľnom počítačom, ktoré môžu byť automaticky a nedvojzmyselne spracované, alebo
  • iným spôsobom zabezpečujúcim vierohodnosť pôvodu a neporušenosť obsahu údajov.

Faktúry poslané alebo sprístupnené elektronicky po dobu úschovy (10 rokov) musia byť čitateľné a nesmú byť menené.

S elektronickou fakturáciou musí odberateľ súhlasiť. Ide o logickú požiadavku vzhľadom na skutočnosť, že príjemca takejto faktúry musí mať vhodné prostriedky pre prijatie, otvorenie a prípadne aj následnú archiváciu elektronickej faktúry.

Fakturačná smernica obsahuje definíciu elektronickej faktúry. Elektronickou faktúrou je faktúra, ktorá obsahuje povinné údaje a ktorá sa vydala a prijala v akomkoľvek elektronickom formáte. Výber formátu je v právomoci zdaniteľnej osoby, môže ísť napr. o štruktúrovanú správu (ako XML) alebo iný druh elektronického formátu. Druh elektronického formátu nie je rozhodujúci, rozhodujúca je len skutočnosť, že faktúra je v elektronickom formáte vydaná a prijatá. Členský štát nie je oprávnený a nesmie v žiadnom prípade určiť zdaniteľným osobám druh elektronického formátu.

Faktúry vytvorené v elektronickom formáte, ktoré sú poslané a prijaté v papierovej forme, nie sú e

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály