Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Nárok na starobný a predčasný starobný dôchodok a zvýšenie ich sumy výkonom zárobkovej činnosti (1. časť)

Dátum: Rubrika: Poistné, odvody a mzdy Zo seriálu: Nárok na starobný a predčasný starobný dôchodok a zvýšenie ich sumy výkonom zárobkovej činnosti

Starobný dôchodok a predčasný starobný dôchodok sú dôchodkové dávky, ktoré sa za podmienok ustanovených zákonom č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“) poskytujú zo základného fondu starobného poistenia. Ich účelom je zabezpečiť poistencovi príjem v starobe.

Náš právny poriadok umožňuje, aby poberateľ starobného dôchodku (ďalej len „starobný dôchodca“) a poberateľ predčasného starobného dôchodku (ďalej len „predčasný starobný dôchodca“) po priznaní dôchodku vykonával zárobkovú činnosť. Výkonom zárobkovej činnosti si môže starobný dôchodca a predčasný starobný dôchodca zvýšiť sumu svojho dôchodku. Kým starobný dôchodca môže súčasne aj vykonávať zárobková činnosť aj poberať starobný dôchodok, u predčasného starobného dôchodcu to tak nie je. Sociálna poisťovňa pozastaví vyplácanie predčasného starobného dôchodku v takom prípade, ak predčasný starobný dôchodca dosahuje príjem, ktorý mu zakladá povidnnosť platiť poistné na povinné dôchodkové poistenie podľa zákona o sociálnom poistení.

Z príjmu, ktorý plynie starobnému dôchodcovi a predčasnému starobnému dôchodcovi zo zárobkovej činnosti vzniká povinnosť platiť:

  • poistné na starobné dôchodkové poistenie a ďalšie druhy sociálneho poistenia podľa zákona o sociálnom poistení ak je zamestnanec alebo má status povinne dôchodkovo poistenej samostatne zárobkovo činnej fyzickej osoby (ďalej len „SZČO“),
  • preddavky na poistné a poistné na zdravotné poistenie podľa zákonom č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o zdravotnom poistení“),
  • preddavky na daň zo závislej činnosti podľa § 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) a z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ZDP.

V príspevku je uvedená problematika rozdelená do týchto častí:

  • podmienky vyplácania starobného a predčasného starobného dôchodku Sociálnou poisťovňou,
  • podmienky nároku nastarobný dôchodok a predčasný starobný dôchodok,
  • určenie sumy starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku v roku 2015 a zvýšenie ich sumy za obdobie výkonu zárobkovej činnosti dôchodcu,
  • formy zárobkovej činnosti, ktorú môže dôchodca vykonávať po priznaní dôchodku s cieľom zvýšiť si sumu svojho dôchodku,
  • vplyv zárobkovej činnosti dôchodcu na jeho daňové a odvodové povinnosti.

Starobný dôchodok a predčasný starobný dôchodok vyplácaný Sociálnou poisťovňou

Dôchodkový systém Slovenskej republiky

Dôchodkový systém Slovenskej republiky (ďalej len „DS SR“) tvorí:

  1. priebežný (povinný,štátny) pilier dôchodkového poistenia podľa zákona o sociálnom poistení,
  2. kapitalizačný (súkromný) pilier dôchodkového sporenia podľa zákona č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p. (ďalej len „zákon o starobnom dôchodkovom sporení“),
  3. doplnkový (súkromný) ­pilier dôchodkového doplnkového sporenia podľa zákona č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p., v ktorom si môže fyzická osoba dobrovoľne sporiť. Sporiteľ si určí sumu príspevkov, ktoré odvádza. Nárok na doplnkový dôchodok vzniká sporiteľovi na základe účastníckej zmluvy v súlade so zákonom o doplnkovom dôchodkovom sporení.

Inštitúcie, ktoré zabezpečujú dôchodkové poistenie a sporenie sú:

  • Sociálna poisťovňa v rámci I. piliera,
  • dôchodkové správcovské spoločnosti (ďalej len „DSS“) v rámci II. piliera,
  • doplnkové dôchodcovské spoločnosti v rámci III. piliera.

Na území SR pôsobia aj komerčné poisťovne, ktoré podnikajú v oblasti poisťovníctva a sporenia. Je na individuálnom rozhodnutí osôb, či využijú ich produkty.

V rámci I. piliera DS SR platí povinné poistné na starobné dôchodkové poistenie poistenec, ktorá sa podľa zákona o sociálnom poistení považuje za zamestnanca alebo SZČO počas výkonu zárobkovej činnosti. Ide o zárobkovú činnosť, z ktorej poistenec dosahuje príjem považovaný za vymeriavací základ na účely platenia poistného na dôchodkové poistenie podľa zákona o sociálnom poistení.

II. pilier DS SR bol zavedený zákonom o starobnom dôchodkovom sporení. Ak sa fyzická osoba zamestnala po 1. 1. 2005, bola povinná vstúpiť do II. piliera. Pre ostatné osoby bol vstup dobrovoľný do 30. 6. 2006. Vstup sa neodporúčal osobám, ktorý mali do odchodu do dôchodku 10 rokov. Po viacerých zákonných zmenách sa môže od 1. 1. 2013 pre vstup do II. piliera DS SR rozhodnúť fyzická osoba, ktorej už niekedy vzniklo dôchodkové poistenie a nedovŕšila 35 rokov veku.

Od 1. 1. 2015 sa začali vyplácať sporiteľom prvé dôchodky. Vzhľadom na to, že ich sumy boli z viacerých dôvodov pre sporiteľov sklamaním, II. pilier sa opäť otvoril. V období od 15. 3. 2015 do 15. 6. 2015 bol umožnený sporiteľom vstup aj výstup z II. piliera, pričom podmienka nedovŕšených 35 rokov veku pre vstup neplatila. Výstup z II. piliera mali zvážiť osoby vo vyššom veku a tí, ktorí dosahujú príjmy nižšie ako je priemerná mzda v hospodárstve SR a určite tí, ktorých príjmy sú na úrovni minimálnej mzdy.

Osoba, ktorá bola sporiteľom, ale využila možnosť vystúpiť z II. piliera (počas období, v ktorých bol II. pilier DS otvorený) sa bude posudzovať tak, akoby bola počas celej doby jej dôchodkového poistenia iba poistencom v I. pilieri DS SR.

Vplyv účasti v II. pilieri DS SR na sumu starobného dôchodku poistenca

Rovnako, ako sa na osobnom účte poistenca v Sociálnej poisťovni eviduje suma jeho poistného, tak sa na osobnom účte sporiteľa v príslušnej DSS eviduje suma príspevkov, ktoré zaplatil. V oboch prípadoch to nie je účet, na ktorom sú uložené peniaze. Rozdiel je pri výpočte sumy starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku v Sociálnej poisťovni u osoby, ktorá je iba poistencom a u osoby, ktorá je aj poistencom aj sporiteľom. U sporiteľa sa suma starobného dôchodku podľa § 66 ods. 6 zákona o sociálnom poistení zníži:

  • za obdobie starobného dôchodkového sporenia pred 1. 9. 2012 o 1 / 2 pomernej sumy starobného dôchodku patriacej za obdobie starobného dôchodkového sporenia,
  • za obdobie od 1. 9. 2012 do 31. 12. 2016 o 2 / 9 pomernej sumy starobného dôchodku patriacej za obdobie starobného dôchodkového sporenia,
  • za ďalšie obdobia, od 1. 1. 2017 až 31. 12. 2023 postupne o 17 / 72 až 23 / 72 a po 31. 12. 2023 o 1 / 3 pomernej sumy starobného dôchodku patriacej za obdobie starobného dôchodkového sporenia.

Ďalšia časť dôchodku závisí od sumy príspevkov (úspor) na osobnom účte sporiteľa v DSS a zvoleného spôsobu poberania dôchodku zo starobného dôchodkového sporenia.

V prípade, ak sporiteľ vystúpil z II. piliera do 15. 6. 2015 (prípadne v obdobiach, keď bol II. pilier otvorený pred týmto dátumom) sa znižovanie sumy jeho dôchodku netýka. Pri výpočte sumy jeho dôchodku v Sociálnej poisťovni sa bude postupovať tak, ako keby v II. pilieri DS nikdy nebol.

Minimálny dôchodok

Dňa 13. 5. 2015 schválila NR SR zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o sociálnom poistení (ďalej len „novela zákona o sociálnom poistení“). Prezident SR túto novelu zákona o sociálnom poistení nepodpísal, ale poslanci v NR SR dňa 16. 6. 2015 veto prezidenta prelomili a od 1. 7. 2015 sa zavádza nový právny inštitút do DS SR, ktorým je minimálny dôchodok.

Opozícia avizovala podanie na Ús­tavný súd, podľa jej názoru (rovnako ako aj podľa názoru prezidenta SR) je novela zákona o sociálnom poistení protiústavná z toho dôvodu, že:

  • ustanovená suma minimálneho dôchodku sa v plnej výške vzťahuje iba na poistenca, ktorý platil iba poistné na dôchodkové poistenie podľa zákona o so­ciálnom poistení do I. piliera DS SR a
  • suma minimálneho dôchodku sa pomerne zníži pre poistenca, ktorý platil aj príspevky na dôchodkové sporenie a bol aj sporiteľom v II. pilieri DS SR podľa zákona o starobnom dôchodkovom sporení a to v takom pomere, v akom boli v jednotlivých rokoch dôchodkového sporenia odvádzané príspevky na osobný účet sporiteľa do príslušnej DSS.

Pomerné znižovanie minimálneho dôchodku pre sporiteľa v II. pilieri (rovnaké ako znižovanie starobného dôchodku podľa § 66 ods. 6 zákona o sociálnom poistení) bolo do novely zákona o sociálnom poistení doplnené až pozmeňujúcim návrhom v NR SR z dôvodu, aby sa v prípade zlého zhodnotenia úspor sporiteľov príslušnými súkromnými DSS, neskladali ostatní daňovníci na ich minimálny dôchodok v nekrátenej sume. Navrhované zmeny by mali motivovať DSS dosahovať také zhodnotenie majetku vo fondoch II. piliera, aby pomerné zníženie minimálneho dôchodku sporitelia pocítili čo najmenej alebo aby zníženie vyrovnávali príslušné súkromné DSS a nie štát.

Inštitút minimálneho dôchodku zabezpečí osobe, ktorá prevažnú časť svojho aktívneho pracovného života vykonávala zárobkovú činnosť, dôchodkový príjem na takej úrovni, aby nebola ako jednotlivec odkázaná na pomoc v hmotnej núdzi. Inštitút minimálneho dôchodkugarantuje, že ak má osoba odpracovaných 30 a viac rokov, počas ktorých platila poistné na dôchodkové poistenie podľa zákona o sociálnom poistení,nebude z dôvodu poberania nízkej sumy dôchodku odkázaná na sociálnu dávku.

Starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok vyplácaný po dovŕšení dôchodkového veku sa zvýši na sumu minimálneho dôchodku vtedy, ak poistenec splní podmienky ustanovené v novele zákona o sociálnom poistenítak, aby suma tohto dôchodku alebo suma úhrnu dôchodkov, ktoré sa poistencovi vyplácajú alebo na ktoré má nárok, bola vyššia ako suma životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu. Do celkového dôchodkového príjmu sa započítajú aj vdovské alebo vdovecké dôchodky, dôchodky zo systému sociálneho zabezpečenia policajtov a profesionálnych vojakov, dôchodky z cudziny a dôchodky vyplácané z II. piliera. Poberateľovi starobného dôchodku sa zohľadní iba suma pozostalostného dôchodku z II. piliera.

Suma minimálneho dôchodku sa vzťahuje aj na uvedené dôchodky priznané pred účinnosťou novely zákona o sociálnom poistení. O zvýšenie dôchodku dôchodca nežiada, dôchodok zvýši dotknutým dôchodcom Sociálna poisťovňa automaticky. Sumy minimálneho dôchodku sa budú každoročne valorizovať k 1. 1. kalendárneho roka v závislosti na vývoji sumy životného minima.

V roku 2015 vychádzame so sumy životného minima na jednu plnoletú fyzickú osobu vo výške 198,09 € / mesiac ustanovenúOpatrením MPSVR SR č. 186/2013 Z.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály