Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Malé podniky v návrhu smernice o ročných účtovných závierkach

Dátum: Rubrika: Štandardy a interpretácie IFRS

Skupinu podnikov, ktoré sa označujú ako mikropodniky, môžu niektoré požiadavky na zostavenie účtovnej závierky zaťažovať a náklady na zostavenie účtovnej závierky tak môžu byť v konečnom dôsledku vyššie, ako hodnota poskytovaných informácií. Z tohto dôvodu Rada Európskej únie navrhuje upraviť aj Smernicu Rady 78/660/EHS o ročnej účtovnej závierke niektorých typov spoločností.

Požiadavky kladené na spoločnosti v oblasti zverejňovania údajov v účtovnej závierke sú definované pre spoločnosti v rámci národnej právnej úpravy – zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Účtovné jednotky zostavujú účtovnú závierku podľa Medzinárodných štandardov pre zostavenie účtovnej závierky (IFRS) aj z toho dôvodu, že členské štáty krajín Európskej únie prijali IFRS ako súbor zásad a pravidiel platných pre zostavenie účtovnej závierky.

Niektorým spoločnostiam je táto po­vinnosť určená taxatívne (§ 17a, ods. 1 zákona o účtovníctve), niektoré ju zostavujú na základe veľkostných kritérií (§ 17a, ods. 2 zákona o účtovníctve) ktoré sú:

  1. celková suma majetku presiahla 165 969 594,40 €, pričom sumou majetku sa rozumie suma zistená zo súvahy v ocenení neupravenom o položky podľa § 26 ods. 3,
  2. čistý obrat presiahol 165 969 594,40 €, pričom čistým obratom na tento účel sú výnosy dosiahnuté z predaja výrobkov, tovarov, poskytnutých služieb a iné výnosy súvisiace s bežnou činnosťou účtovnej jednotky po odpočítaní zliav,
  3. priemerný prepočítaný počet zamestnancov v jednotlivom účtovnom období presiahol  2 000.

Iné sa môžu rozhodnúť (§ 17a ods. 3 zákona o účtovníctve).

Skupinu podnikov, ktoré sa označujú ako mikropodniky, môžu niektoré požiadavky na zostavenie účtovnej závierky zaťažovať a náklady na zostavenie účtovnej závierky tak môžu byť v konečnom dôsledku vyššie, ako hodnota poskytovaných informácií. Z tohto dôvodu Rada Európskej únie navrhuje upraviť aj Smernicu Rady 78/660/EHS o ročnej účtovnej zá­vierke niektorých typov spoločností v z. n. p.

Návrh

V predloženom návrhu boli zavedené zmeny, ktoré zosúladili terminológiu v rámci navrhovanej smernice. Tieto zmeny nemajú vplyv na podstatu príslušných Článkov. Ide o zmenu termínov „spoločnosť“ na „podnik“, „účty“ na „finančné výkazy“ a „výročnú správu“ na „správa o hospodárení“.

Navrhovaná smernica obsahuje definície, ktoré boli v pôvodných smerniciach na rôznych miestach. Obsahová podstata materského, dcérskeho a prepojeného podniku sa nemení. Klasifikácia podniku na mikropodnik, malý podnik a stredný podnik sa upravila rovnako, ako v zmysle členenia pre potreby poskytnutia štrukturálnych fondov.

V rámci všeobecných zásad sa do popredia dostáva zásada významnosti, v dôsledku ktorej sa uprednostňuje podstata obsahu pred formou.

Nová smernica zavádza prístup zverejňovania údajov v poznámkach, ktorý bude znamenať pre podniky rovnakej veľkostnej kategórie v celej EÚ rovnaký alebo porovnateľný režim. Obsah poznámok k finančným výkazom pre všetky podniky vymedzuje údaje, ktoré sú spoločnosti povinné zverejňovať v poznámkach. Za účelom zvýšenia transparentnosti sa stáva povinné aj zverejňovanie transakcií so spriaznenými osobami pre podniky všetkých veľkostí. Pre malé podniky sa navrhuje, aby členské štáty nevyžadovali od týchto kategórií podnikov zverejňovanie ďalších informácií. Jednotlivé druhy podnikov (stredné podniky, veľké podniky) zverejňujú informácie podľa osobitných Článkov.

V oblasti požiadaviek prípravy konsolidovanej účtovnej závierky konsolidácia vyžaduje, ak podnik (materský podnik) ovláda jeden alebo viac ďalších podnikov (dcérske podniky), pričom môže ísť o dominantný vplyv alebo kontrolu nad druhým podnikom, resp. ak sa podniky riadia jednotne. Doposiaľ existovala možnosť výberu, či sa pri týchto okolnostiach použije konsolidácia. Výnimky z konsolidácie sa uplatňujú pri malých skupinách.

V oblasti všeobecných požiadaviek na uverejňovanie sa neuplatňujú pre malé spoločnosti významné rozdiely od ostatných spoločností, na rozdiel od auditu, z ktorého boli vyňaté malé spoločnosti.

Štruktúra novej navrhovanej smernice je nasledovná:

  • Kapitola 1 – Rozsah pôsobnosti, vymedzenie pojmov a kategórie podnikov (Články 1 až 3),
  • Kapitola 2 – Základné ustanovenia a zásady (Články 4 až 7),
  • Kapitola 3 – Súvaha a výkaz ziskov a strát (Články 8 až 16),
  • Kapitola 4 – Poznámky k finančným výkazom (Články 17 až 19),
  • Kapitola 5 – Správa o hospodárení (Články 20 a 21),
  • Kapitola 6 – Konsolidovaná účtovná závierka (Články 22 až 29),
  • Kapitola 7 – Uverejňovanie (Články 30 až 33),
  • Kapitola 8 – Audit (Články 34 a 35),
  • Kapitola 9 – Správa o platbách vládam (Články 36 až 41),
  • Kapitola 10 – Záverečné ustanovenia (Články 42 až 51).

Rozsah pôsobnosti, vymedzenie pojmov a kategórie podnikov

Článok 1 – Rozsah pôsobnosti sa zaoberá koordinačnými opatreniami smernice, ktoré sa uplatňujú na zákony, iné právne predpisy a správne opatrenia členských štátov týkajúce sa typov spoločností uvedených v Prílohe I a Prílohe II. Európska komisia v súlade s Článkom 42 môže prispôsobovať zoznamy spoločností v týchto prílohách. Do tohto Článku nebola prevzatá časť týkajúca sa výnimky pri uplatňovaní ustanovení smernice na činnosť bánk a ostatných finančných inštitúcií alebo poisťovní.

Článok 2 – Vymedzenie pojmov zhro­maždil definície, ktoré boli

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály