Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Lehoty pri správe daní vrátane lehoty na výkon daňovej kontroly podľa daňového poriadku
Dátum: Rubrika: Správa daní
Lehoty na vykonanie niektorých úkonov zo strany daňového subjektu voči správcovi dane upravuje príslušný hmotno-právny predpis, ktorým je zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“), zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), napr. lehotu na vykonanie registrácie pre daň z pridanej hodnoty (DPH), lehotu na podanie daňového priznania k DPH upravuje zákon o DPH lehotu na registráciu k dani z príjmov alebo lehotu na podanie daňového priznania k dani z príjmov upravuje ZDP. Lehoty na vykonanie niektorých úkonov pri správe daní upravuje aj procesný zákon, t. j. zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“).
Na určenie lehoty na vykonanie úkonov a jej dodržanie sa uplatní aj § 1 ods. 2 daňového poriadku, podľa ktorého, z ktorého vyplýva vo všeobecnosti, že úkony, ktoré pri správe ustanovuje hmotnoprávny predpis, postupuje sa podľa tohto zákona a nie podľa procesného zákona, a to platí aj pre lehoty uplatňované pri správe daní, a aj pri určení lehoty a jej dodržanie sa postupuje podľa daňového poriadku, ak hmotno-právny predpis túto lehotu neurčuje inak.
Spoločné ustanovenia k lehotám
Vo všeobecnosti je lehotu možné chápať ako určitý časový úsek, ktorý má začiatok a koniec a v tomto časovom úseku je povinný daňový subjekt alebo správca dane alebo účastník konania vykonať požadovaný úkon, na ktorý sa táto lehota vzťahuje.
Určenie lehoty, jej dodržiavanie, začiatok plynutia lehoty a koniec lehoty, predĺženie lehoty alebo odpustenie zmeškanej lehoty upravuje daňový poriadok v ustanoveniach:
- § 27 – Počítanie lehôt,
- § 28 – Predĺženie lehoty,
- § 29 – Zmeškanie lehoty.
Ide o ustanovenia o lehotách, ktoré sa vzťahujú na lehoty ustanovené v hmotno-právnych predpisoch ako aj na lehoty ustanovené v daňovom poriadku.
Pri určení lehoty a aj dodržaní platí základné pravidlo, že ak je lehota ustanovená zákonom, ide o zákonnú lehotu, ktorú je daňový subjekt ako aj správca dane povinný dodržať. Zákonom ustanovenú lehotu nemožno predĺžiť, ale je možné odpustiť jej zmeškanie, ale len v prípadoch, ak zákon neustanovuje, že túto lehotou nemožno odpustiť.
Ak na niektorý úkon pri správe daní nie je ustanovená lehota príslušným hmotno-právnym predpisom a ani daňovým poriadkom, určí primeranú lehotu na vykonanie tohto úkonu správca dane; táto lehota nemôže byť kratšia ako 8 dní; lehotu kratšiu ako 8 dní správca dane určí len vo výnimočných prípadoch, ak ide o jednoduchý úkon alebo osobitne naliehavé úkony, ktorá si vyžadujú urýchlene ich splnenie zo strany daňového subjektu.
♦ Príklad č. 1:
Daňový subjekt podal žiadosť o odpustenie sankcie podľa § 156 daňového poriadku. Po preskúmaní všetkých potrebných dokladov k žiadosti, správca dane zistil, že daňový subjekt nepredložil doklad o príjme osôb žijúcich v spoločnej domácnosti; ide o dôležitý doklad, pre posúdenie hmotnej núdze daňovníka.
Správca dane vyzval daňový subjekt podľa § 58 daňového poriadku a určil lehotu 8 dní na doloženie týchto dokladov.
* * *
Správca dane môže predĺžiť len lehotu, ktorú on určil, a to na základe žiadosti daňového subjektu o jej predĺženie podanej pred uplynutím tejto lehoty.
♦ Príklad č. 2:
Správca dane vyzval daňový subjekt na doplnenie chýbajúcich náležitostí podaného odvolania podľa § 72 ods. 5 daňového poriadku a určil 15 dňovú lehotu na ich predloženie.
Daňový subjekt zistil, že v tejto lehote nemôže predložiť požadované náležitosti (doklady) z dôvodu, že o tieto musí požiadať zahraničnú závislú osobu. Preto požiadal správcu dane v rámci plynutia 15-dňovej lehoty o jej predĺženie o 5 dní. Správca daňového subjektu vyhovel.
* * *
Podľa § 29 ods. 1 daňového poriadku zákonnú lehotu nemožno predĺžiť, správca dane môže z dôležitých dôvodov odpustiť jej zmeškanie na základe žiadosti daňového subjektu; žiadosť o odpustenie zmeškanej zákonnej lehoty daňový subjekt musí podať do 30 dní odo dňa, keď odpadli dôvody zmeškania pôvodnej lehoty a v tejto lehote tento zmeškaný úkon aj vykoná.
♦ Príklad č. 3:
Správca dane doručil daňovému subjektu rozhodnutie o vyrubení vlastnej daňovej povinnosti na DPH za štyri zdaňovacie obdobia roku 2011 ako výsledok daňovej kontroly. Proti týmto rozhodnutiam môže daňový subjekt podať odvolanie podľa § 72 ods. 1 daňového poriadku, a to do 15 dní od doručenia týchto rozhodnutí. Táto lehota je podľa § 27 ods. 5 daňového poriadku zachovaná, ak úkon, t. j. podanie odvolaní daňový subjekt vykoná v posledný deň lehoty.
Daňový subjekt v rámci plynutia lehoty náhle ochorel a bol hospitalizovaný v nemocnici na 20 dní, čím mu bolo znemožnené podať odvolanie v ustanovenej lehote. Keďže išlo o dôvod hodného zreteľa na odpustenie zmeškanej lehoty, daňový subjekt podal správcovi dane podľa § 29 ods. 1 daňového poriadku žiadosť o jej odpustenie v lehote 30 dní odo dňa, keď odpadol dôvod zmeškania pôvodnej lehoty a priložil potvrdenie o hospitalizácii jeho osoby. Správca dane žiadosti o odpustenie zmeškanej lehoty na podanie odvolania vyhovel, daňový subjekt tento úkon, t. j. podanie odvolania vykonal v rámci plynutia tejto 30-dňovej lehoty.
* * *
Lehoty správcu dane
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.