Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Lehoty pri správe daní vrátane lehoty na výkon daňovej kontroly podľa daňového poriadku

Dátum: Rubrika: Správa daní

Lehoty na vykonanie niektorých úkonov zo strany daňového subjektu voči správcovi dane upravuje príslušný hmotno-právny predpis, ktorým je zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“), zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), napr. lehotu na vykonanie registrácie pre daň z pridanej hodnoty (DPH), lehotu na podanie daňového priznania k DPH upravuje zákon o DPH lehotu na registráciu k dani z príjmov alebo lehotu na podanie daňového priznania k dani z príjmov upravuje ZDP. Lehoty na vykonanie niektorých úkonov pri správe daní upravuje aj procesný zákon, t. j. zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“).

Na určenie lehoty na vykonanie úkonov a jej dodržanie sa uplatní aj § 1 ods. 2 daňového poriadku, podľa ktorého, z ktorého vyplýva vo všeobecnosti, že úkony, ktoré pri správe ustanovuje hmotnoprávny predpis, postupuje sa podľa tohto zákona a nie podľa procesného zákona, a to platí aj pre lehoty uplatňované pri správe daní, a aj pri určení lehoty a jej dodržanie sa postupuje podľa daňového poriadku, ak hmotno-právny predpis túto lehotu neurčuje inak.

Spoločné ustanovenia k lehotám

Vo všeobecnosti je lehotu možné chápať ako určitý časový úsek, ktorý má začiatok a koniec a v tomto časovom úseku je povinný daňový subjekt alebo správca dane alebo účastník konania vykonať požadovaný úkon, na ktorý sa táto lehota vzťahuje.

Určenie lehoty, jej dodržiavanie, začiatok plynutia lehoty a koniec lehoty, predĺženie lehoty alebo odpustenie zmeškanej lehoty upravuje daňový poriadok v ustanoveniach:

  • § 27 – Počítanie lehôt,
  • § 28 – Predĺženie lehoty,
  • § 29 – Zmeškanie lehoty.

Ide o ustanovenia o lehotách, ktoré sa vzťahujú na lehoty ustanovené v hmotno-právnych predpisoch ako aj na lehoty ustanovené v daňovom poriadku.

Pri určení lehoty a aj dodržaní platí základné pravidlo, že ak je lehota ustanovená zákonom, ide o zákonnú lehotu, ktorú je daňový subjekt ako aj správca dane povinný dodržať. Zákonom ustanovenú lehotu nemožno predĺžiť, ale je možné odpustiť jej zmeškanie, ale len v prípadoch, ak zákon neustanovuje, že túto lehotou nemožno odpustiť.

Ak na niektorý úkon pri správe daní nie je ustanovená lehota príslušným hmotno-právnym predpisom a ani daňovým poriadkom, určí primeranú lehotu na vykonanie tohto úkonu správca dane; táto lehota nemôže byť kratšia ako 8 dní; lehotu kratšiu ako 8 dní správca dane určí len vo výnimočných prípadoch, ak ide o jednoduchý úkon alebo osobitne naliehavé úkony, ktorá si vyžadujú urýchlene ich splnenie zo strany daňového subjektu.

♦ Príklad č. 1:
Daňový subjekt podal žiadosť o odpustenie sankcie podľa § 156 daňového poriadku. Po preskúmaní všetkých potrebných dokladov k žiadosti, správca dane zistil, že daňový subjekt nepredložil doklad o príjme osôb žijúcich v spoločnej domácnosti; ide o dôležitý doklad, pre posúdenie hmotnej núdze daňovníka.

Správca dane vyzval daňový subjekt podľa § 58 daňového poriadku a určil lehotu 8 dní na doloženie týchto dokladov.

* * *

Správca dane môže predĺžiť len lehotu, ktorú on určil, a to na základe žiadosti daňového subjektu o jej predĺženie podanej pred uplynutím tejto lehoty.

♦ Príklad č. 2:
Správca dane vyzval daňový subjekt na doplnenie chýbajúcich náležitostí podaného odvolania podľa § 72 ods. 5 daňového poriadku a určil 15 dňovú lehotu na ich predloženie.

Daňový subjekt zistil, že v tejto lehote nemôže predložiť požadované náležitosti (doklady) z dôvodu, že o tieto musí požiadať zahraničnú závislú osobu. Preto požiadal správcu dane v rámci plynutia 15-dňovej lehoty o jej predĺženie o 5 dní. Správca daňového subjektu vyhovel.

* * *

Podľa § 29 ods. 1 daňového poriadku zákonnú lehotu nemožno predĺžiť, správca dane môže z dôležitých dôvodov odpustiť jej zmeškanie na základe žiadosti daňového subjektu; žiadosť o odpustenie zmeškanej zákonnej lehoty daňový subjekt musí podať do 30 dní odo dňa, keď odpadli dôvody zmeškania pôvodnej lehoty a v tejto lehote tento zmeškaný úkon aj vykoná.

♦ Príklad č. 3:
Správca dane doručil daňovému subjektu rozhodnutie o ­vyrubení vlastnej daňovej povinnosti na DPH za štyri zdaňovacie obdobia roku 2011 ako výsledok daňovej kontroly. Proti týmto rozhodnutiam môže daňový subjekt podať odvolanie podľa § 72 ods. 1 daňového poriadku, a to do 15 dní od doručenia týchto rozhodnutí. Táto lehota je podľa § 27 ods. 5 daňového poriadku zachovaná, ak úkon, t. j. podanie odvolaní daňový subjekt vykoná v posledný deň lehoty.

Daňový subjekt v rámci plynutia lehoty náhle ochorel a bol hospitalizovaný v nemocnici na 20 dní, čím mu bolo znemožnené podať odvolanie v ustanovenej lehote. Keďže išlo o dôvod hodného zreteľa na odpustenie zmeškanej lehoty, daňový subjekt podal správcovi dane podľa § 29 ods. 1 daňového poriadku žiadosť o jej odpustenie v lehote 30 dní odo dňa, keď odpadol dôvod zmeškania pôvodnej lehoty a priložil potvrdenie o hospitalizácii jeho osoby. Správca dane žiadosti o odpustenie zmeškanej lehoty na podanie odvolania vyhovel, daňový subjekt tento úkon, t. j. podanie odvolania vykonal v rámci plynutia tejto 30-dňovej lehoty.

* * *

Lehoty správcu dane

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály