Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Konsolidovaná účtovná závierka od roku 2005 podľa IFRS

Rubrika: Podvojné účtovníctvo

Nariadenie č. 1606/2002 Európskeho parlamentu a Rady o uplatňovaní medzinárodných účtovných štandardov [Regulation (EC) No 1606/2002 of the European Parliament and of the Council of 19 July 2002 on the application of International Accounting Standards] a naň nadväzujúce nariadenie Komisie č. 1725/2003 a č. 707/2004 o prijatí určitých medzinárodných účtovných štandardov stanovuje podnikom, ktorých cenné papiere sú pripustené na obchodovanie na regulovaných trhoch (their securities are admitted to trading on a regulated market) Európskej únie, povinnosť zostavovať konsolidovanú účtovnú závierku (ďalej len „KÚZ“) podľa IAS, resp. podľa IFRS, a to počnúc KÚZ zostavenou za účtovné obdobie začínajúce po 31. 12. 2004.


Nariadenie č. 1606/2002 Európskeho parlamentu a Rady o uplatňovaní medzinárodných účtovných štandardov [Regulation (EC) No 1606/2002 of the European Parliament and of the Council of 19 July 2002 on the application of International Accounting Standards] – ďalej len „nariadenie č. 1606/2002“ a naň nadväzujúce nariadenie Komisie č. 1725/2003 a č. 707/2004 o prijatí určitých medzinárodných účtovných štandardov stanovuje podnikom, ktorých cenné papiere sú pripustené na obchodovanie na regulovaných trhoch (their securities are admitted to trading on a regulated market) Európskej únie, povinnosť zostavovať konsolidovanú účtovnú závierku (ďalej len „KÚZ“) podľa IAS, resp. podľa IFRS, a to počnúc KÚZ zostavenou za účtovné obdobie začínajúce po 31. 12. 2004.

 
Zároveň je umožnené členským štátom, aby povinnosť zostavovať účtovnú závierku podľa IAS/IFRS rozšírili aj na:
  • KÚZ ostatných podnikov, t. j. aj tých podnikov, ktorých cenné papiere nie sú pripustené na obchodovanie na regulovaných trhoch EÚ,
  • individuálne účtovné závierky (ďalej len „IÚZ“).
 
Používanie IAS/IFRS na Slovensku malo by sa značne rozšíriť. V súlade s novelou zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) – zákonom č. 561/2004 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť 1. 1. 2005, podľa IAS/IFRS budú sa musieť zostaviť:
  • všetky KÚZ počnúc účtovným obdobím, ktoré začína 1. 1. 2005 a neskôr; odhaduje sa, že povinnosť zostaviť KÚZ má asi 200 slovenských účtovných jednotiek (ďalej len „ÚJ“),
  • IÚZ podnikov vo verejnom záujme (banky, poisťovne, doplnkové dôchodkové poisťovne, obchodníci s cennými papiermi, emitenti cenných papierov, ktorých cenné papiere sú obchodované na regulovaných trhoch v EÚ, vybrané veľké priemyselné podniky a i.) počnúc účtovným obdobím, ktoré začína 1. 1. 2006 a neskôr; odhaduje sa, že pôjde asi o 100 – 150 slovenských ÚJ. 
Podľa zákona č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov v znení neskorších predpisov emitenti cenných papierov sú povinní zostaviť účtovnú závierku podľa IAS. Tieto ustanovenia nadobudli účinnosť 1. 1. 2004.
 
V tomto príspevku sú uvedené základné ustanovenia slovenského zákona o účtovníctve o povinnosti zostaviť KÚZ a najmä zásady a metódy zostavenia KÚZ podľa IFRS.
 
Pozn. k prekladu anglickej terminológie: Štruktúra anglickej odbornej terminológie je značne iná, než je štruktúra slovenskej odbornej terminológie. Napr. anglický výraz asset vyjadruje aj aktíva aj majetok. Anglickému výrazu financial statements zodpovedá slovenský preklad finančné výkazy, aj keď slovenské právne predpisy používajú pojem účtovná závierka. Aby sa čitateľom uľahčila orientácia, na mnohých miestach je uvádzaný v zátvorke aj anglický výraz.
 

Slovenský zákon o účtovníctve

Podľa § 39b ods. 1 zákona KÚZ podľa IFRS sa zostavuje prvýkrát za účtovné obdobie, ktoré sa začína najskôr 1. 1. 2005.
 
To znamená, že
  • tie ÚJ, ktoré majú účtovné obdobie totožné s kalendárnym rokom, zostavia KÚZ podľa IFRS prvýkrát za účtovné obdobie začínajúce 1. 1. 2005 a
  • tie ÚJ, ktoré nemajú účtovné obdobie totožné s kalendárnym rokom, zostavia KÚZ podľa IFRS prvýkrát za účtovné obdobie začínajúce po 1. 1. 2005 (napr. ÚJ, ktoré majú účtovné obdobie od 1. 10. 2004 do 30. 9. 2005, zostavia KÚZ k 30. 9. 2005 ešte podľa slovenských právnych predpisov a podľa IFRS ju zostavia prvýkrát za účtovné obdobie začínajúce 1. 10. 2005).
 
Pre KÚZ prestávajú byť relevantné tieto právne predpisy:
  • opatrenie MF SR č. 16 680/2003-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie, usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek konsolidovanej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených na zverejnenie z konsolidovanej účtovnej závierky pre podnikateľov,
  • opatrenie MF SR č. 6482/2003-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie, usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek konsolidovanej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených na zverejnenie z konsolidovanej účtovnej závierky pre banky, obchodníkov s cennými papiermi a správcovské spoločnosti,
  • opatrenie MF SR č. 14 701/2003-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie, usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek konsolidovanej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených na zverejnenie z konsolidovanej účtovnej závierky pre poisťovne a zaisťovne,
  • § 66a Obchodného zákonníka (Ovládaná a ovládajúca osoba).
 Tieto slovenské právne predpisy sa poslednýkrát použijú na zostavenie KÚZ k 31. 12. 2004 (ÚJ, ktoré majú účtovné obdobie totožné s kalendárnym rokom), resp. k neskoršiemu dátumu v priebehu roku 2005 (ÚJ, ktoré nemajú účtovné obdobie totožné s kalendárnym rokom).
 
Potom sa KÚZ bude zostavovať už len podľa IAS/IFRS.
 

Prečo IAS/IFRS?

Čl. 4 nariadenia č. 1606/2002 a naň nadväzujúce nariadenie Komisie č. 1725/2003 a č. 707/2004 o prijatí určitých medzinárodných účtovných štandardov stanovuje podnikom, ktorých cenné papiere sú pripustené na obchodovanie na regulovaných trhoch (their securities are admitted to trading on a regulated market) Európskej únie, povinnosť zostavovať KÚZ podľa IAS, resp. podľa IFRS počnúc KÚZ zostavenou za účtovné obdobie začínajúce po 31. 12. 2004.
 
Nejde o automatické používanie všetkých IAS/IFRS vydaných IASB (International Accounting Standards Board), ale len tých IAS/IFRS, ktoré EÚ prevzala (adopted, endorsed). EÚ stanovila zároveň mechanizmus ich preberania.
 
Podľa Čl. 5 tohto nariadenia je zároveň umožnené členským štátom (= voliteľnosť), aby povinnosť zostavovať účtovnú závierku podľa IAS/IFRS rozšírili aj na:
  • IÚZ spoločností uvedených v Čl. 4,
  • ostatné IÚZ a ostatné KÚZ.
 
SR využila túto možnosť a stanovila povinnosť zostaviť podľa IAS/IFRS:
  • každú KÚZ počnúc r. 2005,
  • IÚZ vybraných spoločností počnúc r. 2006 (§ 17a zákona); tieto vybrané spoločnosti sú:
  • ktorých cenné papiere sú pripustené na obchodovanie na regulovaných trhoch v niektorom členskom štáte,
  • banky,
  • pobočky zahraničnej banky,
  • Exportno-importná banka SR,
  • obchodníci s cennými papiermi,
  • pobočky zahraničného obchodníka s cennými papiermi,
  • Garančný fond investícií,
  • správcovské spoločnosti,
  • pobočky správcovskej spoločnosti,
  • poisťovne,
  • pobočky zahraničnej poisťovne,
  • zaisťovne,
  • pobočky zahraničnej zaisťovne,
  • Slovenská kancelária poisťovateľov,
  • dôchodkové správcovské spoločnosti,
  • doplnkové dôchodkové poisťovne,
  • Fond ochrany vkladov,
  • Burza cenných papierov,
  • Centrálny depozitár cenných papierov SR,
  • veľké spoločnosti (obrat 5 mld. Sk, majetok netto 5 mld. Sk, 2 000 pracovníkov),
  • Národná banka Slovenska.

Relevantné dokumenty Európskej únie

Dokumenty EÚ týkajúce sa používania IAS/IFRS sú:
  • nariadenie č. 1606/2002,
  • nariadenie č. 1725/2003 z 29. 9. 2003 o prevzatí určitých IAS v súlade s nariadením č. 1606/2002 – týmto nariadením boli prevzaté všetky IAS podľa stavu k 14. 9. 2002, s výnimkou IAS 32 Financial Instruments: Disclosure and Presentation a IAS 39 Financial Instruments: Recognition and Measurement,
  • nariadenie č. 707/2004 zo 6. 4. 2004 (ktoré dopĺňa nariadenie č. 1725/2003) o prevzatí určitých IAS v súlade s nariadením č. 1606/2002 – týmto nariadením sa prevzal IFRS 1 First-time Adoption of International Financial Reporting Standards
  • a ďalšie nariadenia, ktorými boli prevzaté zostávajúce IAS/IFRS (IAS k fi- nančným nástrojom – po úpravách).
 
Okrem uvedených nariadení boli v novembri 2003 vydané vysvetlivky k nariadeniu č. 1606/2002 a k aplikácii Štvrtej smernice EÚ o IÚZ a Siedmej smernice EÚ o KÚZ. Podľa týchto vysvetliviek:
  • v prípade, že IAS/IFRS nevyžadujú uvádzať všetky údaje, ktoré sú vyžadované Štvrtou smernicou o IÚZ a Siedmou smernicou o KÚZ – napr. údaje v poznámkach, potom napriek tomu, že ich IAS/IFRS nevyžadujú, tieto údaje musia byť (= povinnosť) uvedené aj v IAS/IFRS účtovnej závierke,
  • v prípade, že národné právne predpisy vyžadujú v poznámkach uvádzať údaje, ktoré sa podľa IAS/IFRS nevyžadujú, členské štáty môžu (= voliteľnosť) ich uvedenie v IAS/IFRS účtovnej závierke vyžadovať. Záleží od rozhodnutia príslušného členského štátu.

Povinnosť zostaviť KÚZ

Ustanovenia o povinnosti zostaviť KÚZ boli do slovenského zákona o účtovníctve prevzaté zo Siedmej smernice EÚ o KÚZ, a nie z príslušných IAS/IFRS. Pre rozhodovanie o tom, či ÚJ má alebo nemá povinnosť zostaviť KÚZ, je relevantná Siedma smernica EÚ, nie IAS/IFRS.
 
Ak ÚJ vznikne povinnosť zostaviť KÚZ, potom ju zostaví podľa metód a zásad uvedených v tých IAS/IFRS, ktoré boli prevzaté (adopted, endorsed) Európskou úniou.
 
Takýto postup je v súlade s vysvetlivkami (comments) k nariadeniu č. 1606/2002 vydanými v novembri 2003.
 
Ustanovenia o vzniku povinnosti zostaviť KÚZ boli v zákone o účtovníctve pred jeho novelou a po jeho novele obsiahnuté v § 22. Ich porovnanie je uvedené v schéme:

  
Povinnosť zostaviť KÚZ vzniká ÚJ až vtedy, keď je materským podnikom, teda keď má nejaký dcérsky podnik (pozn.: zákon používa pojem materská ÚJ a dcérska ÚJ). Kritériá boli prevzaté zo Siedmej smernice EÚ. Materský podnik je podnik, ktorý má právo na kontrolu (control, ide o tzv. control concept) nad iným podnikom (§ 22 ods. 3 zákona):
  • má väčšinu hlasovacích práv v ÚJ, alebo
  • má právo vymenúvať alebo odvolávať väčšinu členov štatutárneho orgánu alebo dozorného orgánu ÚJ a súčasne je jej spoločníkom alebo jej akcionárom, alebo
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály