Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Je úprava lehoty na vyrubenie dane na Slovensku diskriminačná?

Rubrika: Problémy z praxe

Úprava by mohla zaujímať najmä slovenských daňových rezidentov, ktorí majú príjmy zo zahraničia, teda sa pri výpočte ich celkovej daňovej povinnosti na Slovensku uplatnia medzinárodné zmluvy o zamedzení dvojitému zdaneniu.

V  čísle 1/2011 časopisu Dane a účtovníctvo v praxi sme sa venovali podobnosti slovenskej a českej úpravy prekluzívnej lehoty na vyrubenie dane. Ohľadom slovenskej úpravy prekluzívnej lehoty je možné nájsť ešte jednu zaujímavú podobnosť so zahraničnou úpravou, tentoraz však nie s českou, ale s holandskou. Táto úprava by mohla zaujímať najmä slovenských daňových rezidentov, ktorí majú príjmy zo zahraničia, teda sa pri výpočte ich celkovej daňovej povinnosti na Slovensku uplatnia medzinárodné zmluvy o zamedzení dvojitému zdaneniu. Informácia však môže byť zaujímavá aj pre zahraničných daňových rezidentov, ktorí však majú aj príjmy zo Slovenska. Prečo?

Pretože na tieto osoby sa vzťahuje dvakrát dlhšia lehota na vyrubenie dane ako na slovenských rezidentov, ktorí majú príjmy iba zo Slovenska. Lehota na vyrubenie dane je pritom veľmi dôležitá, pretože práve v tejto lehote môže daňový úrad začať daňové konanie – najčastejšie daňovú kontrolu, a na jeho základe potom dodatočne vyrubiť daň. A je veľký rozdiel, či daňový úrad má na dodatočné vyrubenie dane 5 alebo 10 rokov. Nie je táto úprava diskriminačná? Ako sa efektívne brániť proti dodatočnému vyrubeniu dane po uplynutí základnej lehoty na vyrubenie dane? Odpovede na tieto otázky by vám mal poskytnúť tento článok.
 

Lehota na vyrubenie dane

Zánik práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane, teda prekluzívna lehota na vyrubenie dane či rozdielu dane, je na Slovensku upravená v § 45 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o správe daní“). Ust. § 45 ods. 1 znie:

„Ak tento zákon alebo osobitný zákon neustanovuje inak, nemožno vyrubiť daň ani rozdiel dane alebo priznať nárok na vrátenie nadmerného odpočtu alebo vrátenie dane po uplynutí piatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie alebo hlásenie, alebo v ktorom bol daňový subjekt povinný daň zaplatiť bez povinnosti podať daňové priznanie alebo hlásenie, alebo v ktorom daňovému subjektu vznikol nárok na vrátenie nadmerného odpočtu alebo nárok na vrátenie dane.“

Lehota na vyrubenie dane, rozdielu dane, vrátenie nadmerného odpočtu alebo vrátenie dane na Slovensku je teda všeobecne päťročná. Špeciálnou úpravou k tejto všeobecnej úprave je úprava lehoty na vyrubenie dane v prípade použitia medzinárodných zmlúv v oblastí daní. Táto je obsiahnutá v § 45 ods. 3 zákona o správe daní, ktorý znie: Pri uplatnení medzinárodných zmlúv v oblasti daní, ktorými je Slovenská republika viazaná, možno daňovému subjektu vyrubiť daň alebo rozdiel dane alebo priznať nárok na vrátenie nadmerného odpočtu alebo vrátenie dane najneskôr do desiatich rokov od konca roka, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie alebo hlásenie, alebo v ktorom bol daňový subjekt povinný daň zaplatiť bez povinnosti podať daňové priznanie alebo hlásenie, alebo v ktorom daňovému subjektu vznikol nárok na vrátenie nadmerného odpočtu, alebo nárok na vrátenie dane; v týchto prípadoch sa nepoužijú ustanovenia odsekov 1 a 2.“

Slovensko teda rozlišuj

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály