Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Inventarizácia majetku a záväzkov

Rubrika: Podvojné účtovníctvo

Inventarizácia majetku a záväzkov vzhľadom na svoj účel a význam predstavuje najdôležitejšiu časť uzávierkových prác. Povinnosť inventarizovať majetok a záväzky je ustanovená v § 6 ods. 3 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. Táto povinnosť je jednoznačná a týka sa všetkých právnických a fyzických osôb (t. j. účtovných jednotiek), ktoré vykonávajú podnikateľskú alebo inú zárobkovú činnosť, a to bez ohľadu na to, v akej sústave účtovníctva účtujú. Bez vykonania inventarizácie účtovníctvo nespĺňa jednu zo základných požiadaviek stanovených v § 7 a 8 zákona o účtovníctve, t. j. nie je preukázateľné.


Inventarizácia majetku a záväzkov vzhľadom na svoj účel a význam predstavuje najdôležitejšiu časť uzávierkových prác.
Povinnosť inventarizovať majetok a záväzky je ustanovená v § 6 ods. 3 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Táto povinnosť je jednoznačná a týka sa všetkých právnických a fyzických osôb (t. j. účtovných jednotiek), ktoré vykonávajú podnikateľskú alebo inú zárobkovú činnosť, a to bez ohľadu na to, v akej sústave účtovníctva účtujú. Bez vykonania inventarizácie účtovníctvo nespĺňa jednu zo základných požiadaviek stanovených v § 7 a 8 zákona o účtovníctve, t. j. nie je preukázateľné.

O tom kedy, akým spôsobom a v akej periodicite sa inventarizuje majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov účtovnej jednotky, hovorí § 29 a § 30 zákona o účtovníctve. Účtovné jednotky, ktoré účtujú v sústave podvojného účtovníctva a sú podnikateľmi alebo prevádzkujú inú zárobkovú činnosť, sú povinné uplatňovať pri inventarizácii aj § 26 zákona o účtovníctve, t. j. upravujú ocenenie majetku a záväzkov v účtovníctve o predpokladané riziká, straty a zníženia hodnoty zistené práve inventarizáciou. Z ustanovení § 29 a 30 zákona vyplývajú nasledovné skutočnosti:
  • vykonanie inventarizácie je zákonnou povinnosťou účtovných jednotiek,
  • inventarizácia sa vykonáva v lehotách stanovených zákonom,
  • účtovná jednotka je povinná zaúčtovať inventarizačné rozdiely do účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizáciou overuje stav majetku a záväzkov.
Z § 35 zákona o účtovníctve vyplýva, že účtovné záznamy v podobe inventúrnych súpisov a inventarizačných zápisov sú účtovné jednotky povinné uchovávať počas 5 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú.
 
Samotná organizácia a spôsob vykonania inventarizácie nie je upravené žiadnym predpisom a tieto skutočnosti sú plne v kompetencii účtovnej jednotky. Vedenie účtovnej jednotky zodpovedá za jej vykonanie, jej včasnosť, kvalitu a výsledky, ktoré sa musia premietnuť do účtovníctva účtovnej jednotky.
 

Predmet inventarizácie


Účelom inventarizácie je preukázať, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve (účtovný stav) zodpovedá skutočnosti. Inventarizovať sa musí všetok majetok a záväzky, ktoré účtovná jednotka vedie v účtovníctve, ako aj majetok a záväzky, ktoré sa sledujú na podsúvahových účtoch (napr. prenajatý majetok, majetok prijatý do úschovy, zásoby prijaté na spracovanie, a pod.).
 
Inventarizácia zahŕňa ucelený komplex na seba nadväzujúcich prác, ktoré je možno rozdeliť do nasledujúcich činností a úkonov:
  1. zistenie skutočného stavu jednotlivých položiek majetku a záväzkov, resp. aktív a pasív vykonaním fyzickej alebo dokladovej inventúry, príp. kombináciou obidvoch, a zapísanie zistených skutočností do inventúrnych súpisov,
  2. porovnanie skutočne zisteného a účtovného stavu jednotlivých položiek majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov a vyčíslenie inventarizačných rozdielov,
  3. zistenie príčin inventarizačných rozdielov a miery zodpovednosti hmotne zodpovedných pracovníkov,
  4. rozhodnutie o vysporiadaní inventarizačných rozdielov,
  5. zúčtovanie inventarizačných rozdielov do účtovníctva,
  6. posúdenie ocenenia majetku v účtovníctve vo vzťahu k skutočnej úžitkovej hodnote majetku a predajnej cene zásob, ako aj k možným rizikám, stratám a znehodnoteniam, ktoré sú známe v čase vykonávania inventarizácie (ak sa preukáže, že treba v zmysle § 25 a 26 zákona o účtovníctve znížiť účtovné ocenenie majetku, vyjadrí sa toto zníženie v účtovníctve podľa svojej povahy ako trvalé alebo prechodné).
Príklad č. 1:
Obchodná spoločnosť pri koncoročnej inventarizácii zisťovala len existenciu majetku a záväzkov. Podľa audítora však neposúdila správnosť ocenenia majetku a záväzkov v účtovníctve. Ide o vážne porušenie zákona o účtovníctve?
 
Podľa § 6 ods. 3 zákona o účtovníctve je účtovná jednotka povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov spôsobom ustanoveným v § 29 a § 30 cit. zákona. Podľa § 8 ods. 4 zákona o účtovníctve je správne vykonaná inventarizácia predpokladom preukázateľnosti účtovníctva. Výstupom inventarizácie sú inventúrny súpis a inventarizačný zápis. Inventúrny súpis okrem iného obsahuje aj odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov k dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, zistené pri vykonaní inventúry. Tieto odporúčania slúžia na účely úpravy ocenenia majetku a záväzkov z hľadiska zohľadnenia rizík a strát (opravné položky, rezervy, odpisy), ako aj reálnej hodnoty vybraných súvahových položiek podľa § 26 a § 27 zákona o účtovníctve. Obdobne inventarizačný zápis musí podľa § 30 ods. 3 obsahovať aj výsledky vyplývajúce z posúdenia reálnosti ocenenia majetku a záväzkov podľa § 26 a § 27 zákona o účtovníctve. Výstupy koncoročnej inventarizácie majú priamu nadväznosť na účtovanie opravných položiek, rezerv a mimoriadnych odpisov, a tiež kvantifikáciu reálnej hodnoty položiek ustanovených v § 27 zákona o účtovníctve. Audítor mal teda v každom prípade pravdu, pretože neposúdením reálnosti ocenenia majetku a záväzkov boli porušené ustanovenia zákona o účtovníctve a účtovníctvo tejto spoločnosti nie je preukázateľné. Správca dane môže v zmysle § 38 zákona o účtovníctve uložiť za takéto nedostatky pokutu až do výšky 3 % celkovej hodnoty majetku.
 
***
 
Zákon neuvádza žiadne bližšie upresnenia inventarizácií a nevymedzuje ani ich obsah. Stanovuje iba termín, ku ktorému musia účtovné jednotky vykonať inventarizáciu. Z ustanovenia § 29 zákona o účtovníctve vyplýva, že účtovné jednotky inventarizáciou overujú, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti ku dňu, ku ktorému sa zostavuje riadna a mimoriadna účtovná závierka.
 
Inventarizáciu možno z hľadiska dôvodov a potrieb jej vykonania rozdeliť na:
  • riadnu inventarizáciu, pri ktorej sa overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v rámci uzávierkových prác pri vykonaní ročnej účtovnej závierky, t. j. k poslednému dňu účtovného obdobia,
  • mimoriadnu inventarizáciu, pri ktorej sa overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v rámci vykonania mimoriadnej účtovnej závierky, t. j. k inému dňu ako k poslednému dňu účtovného obdobia. V nadväznosti na § 16 ods. 4 zákona o účtovníctve ide napr. o inventarizáciu pri ukončení činnosti účtovnej jednotky z titulu vstupu do likvidácie, vyhlásenia konkurzu, splynutia, zlúčenia, rozdelenia účtovnej jednotky. Mimoriadnu inventarizáciu možno vykonať aj pri iných situáciách, ktoré sa môžu vyskytnúť v súvislosti s podnikateľskou činnosťou, napr. pri uzavretí dohody o hmotnej zodpovednosti so zamestnancom; pri vzniku mimoriadnej udalosti spojenej so živelnou pohromou, vlámaním, krádežou a pod., kedy sa vykoná inventarizácia toho druhu majetku, ktorého sa táto udalosť týka.
Pre potreby zistenia priebežnej účtovnej závierky podľa § 18 zákona o účtovníctve sa inventarizácia vykoná iba pre účely vyjadrenia ocenenia podľa § 26 ods. 3 zákona o účtovníctve, t. j. pre účely zohľadnenia rizík a strát. Ďalšie výnimky z periodicity inventarizácie uvádza zákon o účtovníctve:
  • § 29 ods. 3 cit. zákona: pri hmotnom majetku, okrem zásob a peňažných prostriedkov v hotovosti, je možné vykonať inventarizáciu v inej lehote, ktorá však nesmie prekročiť 2 roky (to znamená, že napr. budovy, stavby, haly, pozemky, pevne zabudované stroje a zariadenia sa môžu inventarizovať napr. v 2-ročnej lehote),
  • § 29 ods. 3 cit. zákona: pri peňažných prostriedkoch v hotovosti musia účtovné jednotky vykonať inventarizáciu najmenej 4-krát ročne,
  • § 30 ods. 4 cit. zákona: fyzickú inventúru hmotného majetku (okrem zásob), ktorú nemožno vykonať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, možno vykonávať v priebehu posledných troch mesiacov účtovného obdobia, príp. v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia (v prípade zostavovania účtovnej závierky k 31. decembru teda možno vykonať fyzickú inventúru už počas októbra, novembra a decembra účtovného obdobia. Pri takomto spôsobe vykonania inventúry sa však musí preukázať stav hmotného majetku ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, a to údajmi fyzickej inventúry upravenými o prírastky a úbytky uvedeného majetku za dobu od ukončenia fyzickej inventúry do konca účtovného obdobia, príp. za dobu od začiatku nasledujúceho účtovného obdobia do dňa ukončenia fyzickej inventúry,
  • § 30 ods. 4 cit. zákona: fyzickú inventúru zásob možno vykonávať kedykoľvek v priebehu účtovného obdobia. Aj pri takomto spôsobe vykonania inventúry sa musí preukázať stav zásob ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, a to údajmi fyzickej inventúry upravenými o prírastky a úbytky uvedeného majetku za dobu od ukončenia fyzickej inventúry do konca účtovného obdobia, príp. za dobu od začiatku nasledujúceho účtovného obdobia do dňa ukončenia fyzickej inventúry.
Na účely prechodu zo slovenskej meny na euro platia nasledovné prechodné ustanovenia:
  • Ak účtovná jednotka nevykonala inventarizáciu v inej lehote podľa § 29 ods. 3 zákona o účtovníctve, možno fyzickú inventúru hmotného majetku (okrem zásob), ktorú nemožno vykonať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a ktorý zároveň bezprostredne predchádza dňu zavedenia eura, vykonať v priebehu posledných troch mesiacov pred dňom, ktorý bezprostredne predchádza dňu zavedenia eura.
  • Fyzickú inventúru zásob možno vykonávať v období od začiatku účtovného obdobia do dňa, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a ktorý zároveň bezprostredne predchádza dňu zavedenia eura.
  • Musí sa preukázať stav hmotného majetku ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a ktorý zároveň bezprostredne predchádza dňu zavedenia eura, údajmi fyzickej inventúry upravenými o prírastky a úbytky hmotného majetku za dobu od skončenia fyzickej inventúry do dňa, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a ktorý zároveň bezprostredne predchádza dňu zavedenia eura.
Skutočné stavy hmotného majetku, príp. majetku nehmotnej povahy sa zisťujú fyzickou inventúrou. Pri fyzickej inventúre sa zisťuje stav majetku podľa jednotiek množstva vedených v účtovníctve (napr. v skladovej evidencii v ks, kg, m, m3 a pod.), t. j. spočítaním, vážením, meraním, technickým prepočtom pri voľne uloženom hromadnom materiáli, obhliadkou a pod. Zistené rozdiely medzi stavom podľa účtovníctva a zisteným skutočným stavom sa uvedú v inventúrnych súpisoch.
 
Pri pohľadávkach, záväzkoch, finančných investíciách, opravných položkách, rezervách, a pod. – t. j. pri majetku, pri ktorom nie je možné vykonať fyzickú inventúru – sa skutočný stav zisťuje dokladovou inventúrou. Pri tomto spôsobe inventúry sa preverí správnosť zostatku príslušného účtu na základe dokladov (účtovných dokladov, listín, zmlúv, spisov, korešpondencie a pod.) a účtovných zápisov, či účtovný stav zodpovedá skutočnosti. Dokladovou inventúrou sa musí preukázať, na základe akého dokladu bol účtovný zápis vykonaný. V prípade zistenia rozdielu medzi sumou vyplývajúcou z dokladov a účtovným stavom, sa tento uvedie rovnako v inventúrnych súpisoch ako pri fyzickej inventúre.
 
Pri niektorých druhoch majetku sa môže urobiť tzv. kombinovaná inventúra, t. j. fyzická aj dokladová. Napríklad pri inventarizácii budov a stavieb sa dokladovou inventúrou (výpis z katastra nehnuteľností) overujú vlastnícke práva k majetku a fyzickou inventúrou (obhliadkou) sa overuje skutočný stav. Pri nedokončených investíciách sa fyzickou inventúrou zisťuje stav nedokončených hmotných investícií zistený prostredníctvom miestnej obhliadky a dokladovou inventúrou napr. vydanie stavebného povolenia, náklady na investície, rozpočet stavby a pod., pri nedokončenej výrobe sa fyzickou inventúrou zisťuje stav nedokončenej výroby a dokladovou inventúrou skutočne vynaložené náklady na rozpracovanú výrobu.
 

Plánovanie inventarizácie


Keďže organizovanie a technická stránka inventarizácie nie sú upravené žiadnym právnym predpisom, žiada sa, aby si účtovné jednotky vypracovali internú smernicu na vykonanie inventarizácie konkrétne rozpracovanú na vlastné podmienky. Táto smernica by mala obsahovať hlavné zásady pre správne a včasné vykonanie inventarizácie celého majetku a záväzkov, vrátane pokynov na ich zabezpečenie. Rozsah a obsah smernice závisí od štruktúry a objemu aktivít príslušnej účtovnej jednotky. Z praktického hľadiska možno odporučiť vypracovanie plánu, resp. harmonogramu inventarizácie, v ktorom sa uvedú predovšetkým tieto náležitosti:
  • aká inventarizácia sa bude vykonávať (riadna, mimoriadna), resp. dôvod, pre ktorý sa bude vykonávať,
  • časový harmonogram vykonania jednotlivých činností a uvedenie osôb, ktoré sú zodpovedné za vykonanie jednotlivých činností,
  • zásady, ktoré sú rozhodujúce pre oceňovanie majetku a záväzkov,
  • zodpovednosť za usporiadanie zistených rozdielov,
  • určenie zloženia inventarizačných komisií,
  • forma vyhotovovania inventúrnych súpisov,
  • zúčtovanie inventarizačných rozdielov.
V období pred vykonaním inventarizácie treba vypracovať prehľad majetku, ktorý sa bude inventarizovať. Tento prehľad sa vypracuje zvlášť za jednotlivé druhy majetku, pričom je vhodné ho vypracovať podľa miesta uloženia majetku a podľa hmotne zodpovedných pracovníkov.
 
Neoddeliteľnou a veľmi dôležitou súčasťou plánovania inventarizácie je časový harmonogram s vyznačením druhu inventarizovaného majetku a záväzkov a príslušných účtov podľa účtového rozvrhu účtovnej jednotky, pričom pri každom druhu majetku treba definovať spôsob vykonania inventúry (dokladová, fyzická, kombinovaná), predpokladané termíny konania, zloženie inventarizačnej komisie, osobu zodpovednú za zverený majetok a osobu zodpovednú za vykonanie inventarizácie. Ak je takýto harmonogram dôsledne zostavený, stačí, ak k nemu kompetentná osoba vydá príkaz na vykonanie inventarizácie. Časový harmonogram vykonania inventarizácií treba vypracovať tak, aby sa stihli vykonať všetky inventarizácie v zákonom stanovenej lehote. Presný termín vykonania inventarizácie je vhodné stanoviť formou príkazu tesne pred jej konaním, a zabezpečiť, aby sa inventarizácie všetkých druhov majetku rovnakej povahy vykonávali naraz. Kladom uplatnenia tohto princípu je, že prípadné inventarizačné rozdiely sú zistené k rovnakému dňu a preto aj usporiadanie inventarizačných rozdielov sa môže urobiť bez vplyvu na pohyb majetku v období uskutočňovania inventarizácie.
 

Inventarizačné komisie a výkon inventúry


Inventarizačné komisie sa odporúča vytvárať
najmenej trojčlenné, pričom jeden člen je poverený jej vedením. Dôležité je, aby členmi inventarizačnej komisie boli odborníci, ktorí dobre poznajú inventarizované druhy majetku a záväzkov. Na vykonaní inventarizácie by sa okrem členov inventarizačnej komisie mal zúčastniť pracovník, ktorý je hmotne zodpovedný za príslušný inventarizovaný majetok. V prípade, že ide o inventúru, ktorá sa uskutočňuje z titulu zmeny hmotne zodpovednej osoby, je dôležité, aby sa na nej zúčastnil hmotne zodpovedný pracovník, ktorý odovzdáva funkciu, a aj pracovník, ktorý preberie funkciu a preberie aj hmotnú zodpovednosť. Ak sa hmotne zodpovedný pracovník nemôže zúčastniť na vykonaní fyzickej inventúry a iného pracovníka pred začatím inventúry za seba neurčil, inventúra sa vykoná za účasti pracovníka, ktorého určí vedúci organizácie. Ak sa inventúra vykonáva v prevádzkach, kde pracuje kolektív hmotne zodpovedných pracovníkov, je dôležité, aby každému členovi kolektívu hmotne zodpovedných pracovníkov bola umožnená účasť na vykonaní inventúry.
 

Kontrolná funkcia inventarizácie stúpne na význame najmä v tom prípade, ak inventarizáciu vykonávajú nezainteresovaní pracovníci (napr. pracovníci firmy, ktorej predmetom podnikania je vedenie účtovníctva, či samotné vykonávanie inventarizácií).

 
Najdôležitejšími činnosťami inventarizačnej komisie sú:
a)   Pred začiatkom inventúry:
  • preverenie platnosti vydaného interného predpisu,
  • príprava inventarizačných písomností, inventúrnych súpisov, prerokovanie presného času inventúry so zodpovednými pracovníkmi a zabezpečenie ich prítomnosti,
  • kontrola, či boli uzavreté platné dohody o hmotnej zodpovednosti s príslušnými pracovníkmi,
  • prevzatie všetkých podkladov od vedúceho pracovníka, ktoré neboli zaúčtované, a prevzatie písomného prehlásenia o úplnosti inventarizovaného majetku,
  • vyžiadanie prehlásenia o úplnosti operatívnej a účtovnej evidencie,
  • kontrola, či je majetok pripravený k inventúre.
b)   V priebehu výkonu inventúry:
  • zistiť skutočné stavy majetku a záväzkov,
  • vyhotoviť inventúrne súpisy s podpismi hmotne zodpovedných pracovníkov a členov inventarizačnej komisie,
  • zistiť dubiózny majetok (neupotrebiteľný, prebytočný a nevyužitý) s návrhom, ako má byť s ním naložené,
  • zistiť úroveň ochrany a údržby inventarizovaného majetku, zistiť poškodenie alebo znehodnotenie majetku a analyzovať príčiny, spôsob a rozsah poškodenia majetku,
  • zistiť stav nedokončených investícií,
  • zistiť druhy a objemy nevyužitých, poškodených a znehodnotených zásob, ich príčiny a vypracovať návrh na ich likvidáciu,
  • vykonať posúdenie ocenenia majetku v účtovníctve vo vzťahu k jeho skutočnej úžitkovej hodnote za účelom zabezpečenia trvalého alebo prechodného ocenenia majetku v účtovníctve,
  • analyzovať stav v záväzkovo-pohľadávkových vzťahoch, navrhnúť pohľadávky na odpísanie, podať návrh k ďalšej realizácii pohľadávok a záväzkov.
c)   Po ukončení inventúry:
  • odsúhlasiť zistené skutočné stavy majetku s ich stavmi v účtovníctve,
  • vyčísliť prípadné inventarizačné rozdiely a zistiť príčiny ich vzniku; ku každému prípadu vzniknutého rozdielu uviesť, či ide o rozdiely zavinené alebo nezavinené, k zisteným inventarizačným rozdielom zabezpečiť vyjadrenie hmotne zodpovedného pracovníka,
  • vypracovať návrh na vysporiadanie inventarizačných rozdielov,
  • vyhotoviť inventarizačný zápis so všetkými náležitosťami podľa príkazu na vykonanie inventarizácie.


Inventúrne súpisy


Skutočné stavy majetku a záväzkov zistené inventúrou sa zaznamenávajú v tzv. inventúrnych súpisoch. Vyhotovovanie inventúrnych súpisov je zákonnou povinnosťou všetkých účtovných jednotiek, bez ohľadu na ich veľkosť. Inventúrne súpisy sú zákonom určeným účtovným záznamom, ktorým účtovná jednotka preukazuje vykonanie inventarizácie všetkého majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. Tieto súpisy sú neoddeliteľnou súčasťou účtovníctva a účtovnej závierky a spolu s účtovnými dokladmi dokumentujú splnenie zákonnej požiadavky preukázateľnosti účtovníctva. Inventúrne súpisy sa povinne uschovávajú po dobu 5 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú. Inventúrny súpis musí povinne obsahovať údaje podľa § 30 ods. 2 zákona o účtovníctve:

  • obchodné meno a sídlo, resp. bydlisko a miesto podnikania účtovnej jednotky,
  • deň začatia inventúry,
  • deň skončenia inventúry,
  • deň, ku ktorému bola inventarizácia vykonaná,
  • miesto uloženia majetku,
  • meno, priezvisko a podpisový záznam hmotne zodpovednej osoby za príslušný druh majetku,
  • skutočný stav majetku v merných jednotkách a v ocenení podľa § 25 zákona o účtovníctve,
  • skutočný stav záväzkov a ich ocenenie podľa § 25 zákona o účtovníctve,
  • skutočný stav rozdielu majetku a záväzkov,
  • odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov k dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, ktoré boli zistené pri výkone inventúry na účely úpravy ocenenia podľa § 26 a 27 zákona o účtovníctve,
  • meno, priezvisko a podpisový záznam osoby zodpovednej za zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov,
  • poznámky (zákon bližšie nedefinuje, čo sa zahŕňa pod pojmom poznámky, no možno tu uviesť ďalšie informácie súvisiace s realizáciou inventúry, napr. spôsob zisťovania skutočných stavov majetku a záväzkov, meno, priezvisko a podpisový záznam osoby zodpovednej za vykonanie inventarizácie, a i.)

Inventúrny súpis slúži ako účtovný doklad na zaúčtovanie inventarizačného rozdielu, treba zabezpečiť požadovanú obsahovú úplnosť tohto dokladu aj v súlade s § 10 zákona o účtovníctve. Inventúrne súpisy sa vyhotovujú v potrebnom množstve, pričom pri bežnej inventarizácii stačia tri vyhotovenia. Jedno vyhotovenie je určené pracovníkom spracovávajúcim účtovníctvo, druhé útvaru, v ktorého pôsobnosti bola vykonaná inventúra a tretie je súčasťou inventarizačného zápisu inventarizačnej komisie. Samozrejme u fyzickej osoby – podnikateľa, ktorý podniká sám, postačuje, ak inventúrny súpis bude spracovaný v jednom vyhotovení pre účely účtovnej evidencie. V prípade inventarizácie konanej pri odovzdaní a preberaní majetku hmotne zodpovednými osobami treba spracovať viac vyhotovení, t. j. aj pre odovzdávajúcu osobu, aj pre preberajúcu osobu. Pri inventarizácii konanej v prípade krádeže treba mať k dispozícii vyhotovenie aj pre orgány činné v trestnom konaní.

 
Pri vyhotovovaní inventúrnych súpisov je vhodné dodržiavať tieto zásady:
  • Vyhotovovať inventúrne súpisy samostatne podľa pracovníkov zodpovedných za majetok a podľa miest, kde sa nachádzajú (napr. podľa jednotlivých skladov). Ak sa v objekte, kde sa uskutočňuje inventarizácia, nachádza aj majetok, ktorý nie je vo vlastníctve účtovnej jednotky (napr. majetok vypožičaný, prenajatý, predaný ale ešte neprevzatý, a pod.) zaznamená sa tento majetok do osobitných inventúrnych súpisov podľa jednotlivých vlastníkov tak, aby pri zúčtovaní inventarizácie bol tento majetok správne zahrnutý do účtovníctva. Samozrejmosťou by následne mala byť rekapitulácia za účtovnú jednotku ako celok na samostatnom inventúrnom súpise.
  • Usporiadať inventúrne súpisy tak, aby sa majetok v nich zachytený dal ľahko porovnať so stavmi v účtovníctve alebo operatívnej evidencii. Zistené skutočné stavy majetku a záväzkov uvedené v inventúrnych súpisoch treba zúčtovať v takom členení, ktoré je totožné s účtovným rozvrhom použitých analytických a syntetických účtov účtovnej jednotky.
  • Vyhotovovať inventúrne súpisy súčasne pri vykonávaní inventúr alebo bezprostredne po ich ukončení.
  • Zabezpečiť preukaznosť inventúrnych súpisov ich vecnou a formálnou úplnosťou v zmysle zákona.
  • Zápisy vykonávať zrozumiteľne, prehľadne a spôsobom zaručujúcim ich trvanlivosť, t. j. tak, aby sa zabránilo neoprávneným zmenám a úpravám zápisov. Opravy sa v inventúrnych súpisoch môžu vykonávať iba v súlade s § 34 zákona o účtovníctve, nakoľko ide o účtovný záznam – t. j. opravu zápisov v inventúrnych súpisoch je nutné vykonať tak, aby bolo možné určiť osobu, ktorá opravu vykonala, dátum vykonania opravy a z vykonanej opravy musí byť možné zistiť obsah pôvodného zápisu (v praxi je zaužívané, že ak sa oprava týka skutočných stavov hospodárskych prostriedkov, musia opravu podpísať členovia inventarizačnej komisie a hmotne zodpovední pracovníci, ktorí vykonávali fyzický súpis. Aby sa predišlo dodatočnému spochybňovaniu, opravy by mali byť písomne zdôvodnené. Opravy cien a výpočtov podpíše pracovník, ktorý opravy vykonal.)
Príklad č. 2:
Musí byť v inventúrnom súpise pohľadávok uvedená splatnosť všetkých položiek, alebo stačí rozlíšenie s ohľadom na tvorbu zákonných a ostatných opravných položiek?
 

Pohľadávky možno zaradiť do skupiny majetku, ktorého inventarizácia sa vykonáva dokladovou inventúrou. Zistenia vyplývajúce z inventúry sa zaznamenávajú v inventúrnom súpise, ktorého náležitosti ustanovuje § 30 ods. 2 zákona o účtovníctve. Zákon o účtovníctve v tomto ustanovení presne neuvádza náležitosti inventarizačného súpisu, v konkrétnom prípade pohľadávok. Predmetom inventarizácie v prípade pohľadávok je však potvrdenie ich existencie, skutočnej výšky a posúdenie ich reálneho ocenenia. V prípade pohľadávok prichádza do úvahy tvorba opravných položiek a odpis pohľadávky. Jedným z kritérií na posúdenie reálneho ocenenia pohľadávky je aj dátum jej splatnosti. Od tohto dátumu sa odvíja ďalšie posúdenie, či je pohľadávka premlčaná alebo nie, či je po splatnosti a aké je riziko jej neuhradenia. Na základe tohto posúdenia účtovná jednotka určí, či pohľadávka z titulu premlčania nezanikla (pohľadávka sa môže odpísať), resp. v súlade s vnútropodnikovou smernicou vytvorí k pohľadávke opravnú položku. Z uvedeného teda vyplýva, že pre účely riadneho vykonania inventarizácie je vhodné uvádzať ku každej pohľadávke dátum jej splatnosti, nakoľko každá pohľadávka sa posudzuje individuálne.

 
***

Inventarizačné zápisy


Po vykonaní inventarizácie musia členovia inventarizačnej komisie vyhotoviť inventarizačný zápis, t. j. inventarizačný záznam o priebehu a výsledku inventúry ako určitú súhrnnú správu pre potreby uskutočnenia ďalších potrebných úkonov nadväzujúcich na výsledky inventarizácie. Inventarizačný zápis je účtovný záznam, ktorým sa preukazuje vecná správnosť účtovníctva, a rovnako ako inventúrne súpisy sa povinne uschovávajú 5 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú. Inventarizačný zápis podľa § 30 ods. 3 zákona o účtovníctve musí obsahovať nasledovné údaje:

  • obchodné meno a sídlo, resp. bydlisko a miesto podnikania účtovnej jednotky,
  • výsledky vyplývajúce z porovnania skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov s účtovným stavom - prehľad zistených inventarizačných rozdielov a príčiny ich vzniku,
  • výsledky vyplývajúce z posúdenia reálnosti ocenenia majetku a záväzkov podľa § 26 a 27 zákona o účtovníctve,
  • meno, priezvisko a podpisový záznam osoby zodpovednej za vykonanie inventarizácie,
prípadne ďalšie informácie poskytujúce informáciu o vykonanej inventarizácii v účtovnej jednotke, najmä:
  • označenie druhu uskutočňovanej inventarizácie (riadna, resp. mimoriadna s uvedením dôvodu vykonania),
  • označenie vnútropodnikového dokumentu, na základe ktorého sa inventarizácia vykonala,
  • mená členov inventarizačnej komisie a mená ďalších osôb zúčastnených pri inventarizácii,
  • prehľad vyhotovených inventúrnych súpisov určených pre vyúčtovanie inventarizačných rozdielov,
  • návrh na vysporiadanie inventarizačných rozdielov,
  • návrhy na riešenie zisteného stavu v prípadoch dubiózneho majetku, poškodených alebo inak znehodnotených zásob, pohľadávok a záväzkov, či ďalších zistených nedostatkov (napr. v ochrane majetku, spôsobe skladovania a pod.).

K inventarizačnému zápisu je vhodné priložiť všetky doklady súvisiace s inventúrami, predovšetkým očíslované a usporiadané inventúrne súpisy, prehlásenia zodpovedných pracovníkov o tom, že všetky doklady týkajúce sa spravovaného majetku boli odovzdané na zaúčtovanie, prehlásenie o nezatajení majetku pred inventarizáciou, prehľad o prírastkoch a úbytkoch ovplyvňujúcich zistené stavy majetku.

 

Niektoré špecifiká inventarizácie u jednotlivých zložiek majetku a záväzkov


Dlhodobý nehmotný majetok (účtová skupina 01)

Dokladovou inventúrou treba zistiť, či stav zriaďovacích výdavkov zodpovedá sume zistenej podľa dokladov a či všetky výdavkové položky boli skutočne vynaložené na zriadenie nového podniku a či sú v súlade s náplňou účtu 011 – Zriaďovacie náklady vymedzenou v opatrení MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústav

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály