Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Informácia k novelám daňového poriadku

Dátum: Rubrika: Správa daní

V priebehu roka 2015 boli schválené štyri novely zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“).

Prvá novela daňového poriadku je uvedená v Čl. VI zákona č. 130/2015 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Účinnosť novely daňového poriadku bola od 1. júla 2015.

Novela daňového poriadku upravuje a dopĺňa:

  • Ust. § 79, ktorý upravuje ­postup použitia daňového ­preplatku. K legislatívnej úprave došlo v od­seku 8 o nadmernom odpočte uplatnenom v skupine. Odpočet možno použiť nielen na kompenzáciu daňových nedoplatkov u jednotlivých členov skupiny, ale aj na úhradu platieb v poradí podľa § 55 ods. 6 a 7 daňového poriadku členov v skupine.
  • Ust. § 89 definuje, čo je exekučným titulom na začatie daňového exekučného konania. Úpravou došlo k rozšíreniu exekučného titulu na začatie daňového exekučného konania. Podľa § 89 ods. 1 písm. d), exekučným titulom je aj exekučný titul podľa osobitného predpisu. Táto úprava bezprostredne súvisí s novelou zákona č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., v ktorom je v § 61 doplnený nový odsek 3, ktorý upravuje ďalší druh exekučného titulu na začatie colného exekučného konania. Je ním vykonateľné rozhodnutie, ktorým boli vymerané alebo uložené colný dlh, pokuty alebo iné platby vymerané a uložené podľa colných predpisov.

Druhá novela daňového poriadku je uvedená v Čl. XIII zákona č. 176/2015 Z. z. o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.Účinnosť novely daňového poriadku je od 1. septembra 2015.

Novela daňového poriadku upravuje a dopĺňa:

  • Ustanovenie § 11, ktoré upravuje daňové tajomstvo získané pri správe daní. Odsek 6 písm. ae) sa dopĺňa o poskytnutie informácie a sprístupnenie daňového tajomstva o daňovom subjekte, ktoré sa nepovažuje za porušenie daňového tajomstva. Takým prípadom je aj poskytnutie informácie komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím, doplnený do odseku 6 písm. ae).
  • Ust. § 23, ktoré upravuje nazeranie do spisov daňových subjektov.Podľa doplneného znenia do odseku 3 je správca dane povinný umožniť nazeranie do spisov aj komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím.

Tieto legislatívne úpravy vykonané v § 11 ods. 6 písm. ae) a v § 23 ods. 3 daňového poriadku súvisia s výkonom právomoci komisára na účely posudzovať dodržiavanie práv dieťaťa, resp. osoby so zdravotným postihnutím, pričom ako príklad možno uviesť napr. potrebu získania informácií o správe majetku dieťaťa, prípadne osoby pozbavenej spôsobilosti na právne úkony alebo osoby s obmedzenou spôsobilosťou na právne úkony.

Tretia novela daňového poriadku je uvedená v Čl. IV zákona č. 252/2015 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní v z. n. p. Účinnosť novely daňového poriadku je od 1. novembra 2015. Touto novelou daňového poriadku bolo doplnené do ustanovenia § 11 ods. 6 písmeno au), na základe ktorého správca dane oznámi alebo sprístupní daňové tajomstvo aj Úradu pre verejné obstarávanie v rozsahu nevyhnutom na plnenie jeho úloh.

Štvrtá novela daňového poriadku je uvedená v Čl. I zákona č. 269/2015 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.Účinnosť novely daňového poriadku je od 1. januára 2016 okrem legislatívnej úpravy ust. § 52 ods. 1 písm. a) a § 52 ods. 4 daňového poriadku, ktoré nadobúdajú účinnosť od 1. mája 2016.

Ide o pomerne rozsiahlu novelu daňového poriadku, ktorá má 41 legislatívnych úprav tohto zákona, ktorými sa menia a dopĺňajú nasledovné ustanovenia:

  • § 11 ods. 6 písm. ae), au), av), aw) – Daňové tajomstvo,
  • § 13 ods. 10 – Spôsob podania,
  • § 14 ods. 3
  • § 16 ods. 9 – Opravné daňové priznanie a dodatočné daňové priznanie,
  • § 20 ods. 2 – Predvolanie a predvedenie,
  • § 26 ods. 3, 8, 9 a 10 – Poskytovanie údajov správcovi dane,
  • § 32 ods. 8 – Doručovanie elektronickými prostriedkami,
  • § 33 ods. 3 a 4 – Elektronické služby,
  • § 46 ods. 1 a 10 – Priebeh a ukončenie daňovej kontroly,
  • § 52 ods. 1 písm. a) a ods. 4 – Zverejňovanie zoznamov,
  • § 52 ods. 11 – Zverejňovanie zoznamov,
  • § 55 ods. 12 – Spôsob platenia dane a použitia platieb,
  • § 67 ods. 10 – Postup pri registrácii,
  • § 72 ods. 2 a 5 – Všeobecné ustanovenia o odvolaní,
  • § 79 ods. 2 a 7 – Daňové preplatky a úrok,
  • § 79 ods. 9 až 11 – Daňové preplatky a úrok,
  • § 82 – Zmena a zrušenie záložného práva,
  • § 84 ods. 1 písm. b) – Zánik daňového nedoplatku,
  • § 87 ods. 4 – Započítanie daňového nedoplatku,
  • § 155 ods. 1 písm. f), g), h) – Pokuty,
  • § 155 ods. 2 – Pokuty,
  • § 155 ods. 5 – Pokuty,
  • § 155 ods. 6 až 10 – Pokuty,
  • § 155a ods. 1 a 2 – Úhrnné pokuty,
  • § 160 ods. 3 a § 165b ods. 3 – Spoločné, splnomocňovacie, prechodné a záverečné ustanovenie,
  • § 165e – Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januá­ra 2016.

Legislatívne úpravy vykonané touto novelou daňového poriadku majú za cieľ predovšetkým motivovať daňové subjekty k dobrovoľnému plneniu daňových povinností včas a v správnej výške, čo bolo premietnuté do rozšírenia možnosti podať dodatočné daňové priznanie aj po začatí daňovej kontroly a do novej právnej úpravy výpočtu pokuty za podanie dodatočného daňového priznania (DP) a z dorubu z daňovej kontroly. Táto nová právna úpravy podania dodatočného DP a nový postup výpočtu uloženej pokuty bola vykonaná na základe pripomienok Rady EÚ Ministerstvu financií SR k sankčnému systému v oblastí daní platného do 31. 12. 2015. Podľa pripomienok je sankčný systém u nás demotivujúci k dobrovoľnému plateniu daní včas a v správnej výške práve z dôvodu výšky pokuty uloženej za nesplnenie daňových povinností. Pre daňový subjekt je výhodnejšie zaplatiť správcovi dane pokutu ako platiť dane včas a v správnej výške.

Závažnou pripomienkou zo strany EÚ bolo zistenie, že pri výpočte pokuty sa neberie do úvahy lehota, za ktorú daňový subjekt podal dodatočné DP na vyššiu daňovú povinnosť. Novelou daňového poriadku sa zavádza do výpočtu pokuty aj časový prvok, ktorým je obdobie trvania správneho deliktu v súvislosti s podaním dodatočného DP a ako aj možnosť podania dodatočného DP aj po začatí daňovej kontroly v ustanovenej lehote a aj po vykonaní daňovej kontroly. Predpokladá sa, že podanie dodatočného DP aj po začatí daňovej kontroly bude mať za následok uloženie nižšej sankcie v porovnaní s vyrubením dorubu (rozdiel dane) na základe výsledkov daňovej kontroly, ak daňový subjekt podá dodatočné DP ihneď ako tieto skutočností zistí a najneskôr v ustanovenej lehota po začatí daňovej kontroly. V opačnom prípade, ak daňový subjekt nepodá dodatočné DP na vyššiu daňovú povinnosť a tieto skutočnosti správca dane zistí pri daňovej kontrole, výška pokuty bude podstatne vyššia z dôvodu, že sa v nej prejaví časový prvok, ktorým je počet dní omeškania s dorubom na príslušnej dani zistenej pri daňovej kontrole.

Súčasne sa pri ukladaní pokút zavádza absorpčná zásada, ktorá sa premietne do uloženia tzv. úhrnnej pokuty za viaceré správne delikty u jedného právneho predpisu. Dôvodom zavedenia absorpčnej zásady boli aj Odporúčania Výboru ministrov Rady Európy schválené 13. februára 1991, ako aj judikatúra slovenských súdov s upozornením na tzv. „výchovný charakter“ daňového subjektu včas uloženej pokuty a nie až niekoľko rokov po dopustení sa správneho deliktu i napriek tomu, že správca dane uloží pokutu v rámci plynutia zákonnej päťročnej lehote na jej uloženie podľa § 155 ods. 12 daňového poriadku. Podmienkou uplatnenia absorpčnej zásady bude dopustenie sa viacerých správnych deliktov rovnakého druhu na rovnakom úseku verejnej správy jednou osobou, za ktoré bude príslušný správca dane oprávnený uložiť úhrnnú pokutu podľa zákonného ustanovenia s najvyššou hornou hranicou sadzby.

Novelou daňového poriadku sa oprávňuje správca dane, aby poukázal sumu dane z pridanej hodnoty priznanú platiteľom DPH na účel úhrad daňových nedoplatkov členských štátov EÚ, a to na základe zaslanej žiadosti o poskytnutie medzinárodnej pomoci pri vymáhaní podľa osobitného predpisu (zákon č. 466/2009 Z. z.).

Komentár k jednotlivým ustanoveniam

Ust. § 11 ods. 6 bolo doplnené o ďalšie písmená, a to o písmeno au), av) a aw), podľa ktorých porušením daňového tajomstva nie je skutočnosť, ak sa oznámenie alebo sprístupnenie daňového tajomstva poskytuje:

  • au) Slovenskej obchodnej inšpekcii na účely plnenia jej úloh podľa osobitného predpisu,
  • av) Protimonopolnému úradu na účely plnenia úloh v oblasti ochrany hospodárskej súťaže podľa osobitného predpisu,
  • aw) subjektom, ktorí na základe verejného obstarávania podľa osobitného predpisu (zákon o verejnom obstarávaní) poskytujú finančnej správe služby v oblasti informačných technológií na účely vytvárania, správy a rozvoja informačných systémov finančnej správy.

Ust. § 13 sa dopĺňa o nový odsek 10, podľa ktorého sa umožňuje osobe, ktorá je povinná doručovať svoje podania elektronickými prostriedkami podľa § 14 ods. 1 daňového poriadku a toto podanie nedoručila elektronickými prostriedkami podpísané zaručeným elektronickým podpisom (ZUP) alebo v súlade s dohodou podľa § 13 ods. 5 daňového poriadku, doručiť podanie zákonným spôsobom. V takýchto prípadoch správca dane vyzve osobu na správne doručenie svojho podania nadväzne na odsek 8 a 9 tohto

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály