Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Elektronická komunikácia daňového subjektu so správcom dane od 1. 1. 2018 a od 1. 7. 2018

Dátum: Rubrika: Správa daní

Elektronickou komunikáciou (EK) sa rozumie doručovanie podaní správcovi dane elektronicky prostredníctvom elektronickej podateľne, ktorú prevádzkuje finančné riaditeľstvo na svojom webovom sídle.

Elektronickú komunikáciu daňového subjektu so správcom dane upravuje zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), ktorý nadobudol účinnosť 1. 1. 2012. Spustenie elektronickej komunikácie bezprostredne súvisí so sprevádzkovaním nového informačného systému celej daňovej správy v rámci reformy daňovej a colnej správy, ktorej realizácia začala tiež od 1. 1. 2012.

Začiatky elektronickej komunikácie ako jedného zo spôsobov doručovania podaní zo strany daňového subjektu správcovi dane urobené elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne, ktorou je portál finančnej správy (PFS) alebo prostredníctvom ústredného portálu verejnej správny (ÚPVS) počnúc rokom 2012 prešli určitým vývojom a boli spojené aj s počiatočnými problémami. Tieto problémy spočívali v nefunkčnosti sprevádzkovania nového informačného systému finančnej správy, ktorých odstránenie spôsobilo posunutie začiatku realizácie elektronickej komunikácie (elektronické doručovanie, elektronická podateľňa, osobný účet daňového subjektu) od 1. 1. 2013 a aj následné opätovné posunutie elektronickej komunikácie pre daňový subjekt na 1. 1. 2014 a pre správcu dane na 1. 1. 2016. Cieľom posunutia účinnosti ustanovení o elektronickej komunikácii so správcom dane bolo zabezpečiť dostatočný časový priestor pre komplexnú prípravu plne funkčného informačného systému finančnej správy bez ďalších problémov, ktoré sa vyskytli pri spustení nového informačného systému v priebehu I. štvrťroka 2012.

Významným rokom realizácie elektronickej komunikácie bol rok 2014, kedy sa od 1. 1. 2014 povinná elektronická komunikácia v oblasti doručovania podaní správcovi dane vzťahovala len na vybranú skupinu daňových subjektov a osôb, ktoré boli povinné doručovať podania správcovi dane len elektronickými prostriedkami. Išlo predovšetkým o daňové subjekty, ktoré boli platiteľmi DPH, ďalej zástupcovia (daňový poradca, advokát), ktorí zastupujú daňový subjekt a ostatní zástupcovia, ktorí zastupujú pri správe daní daňový subjekt, ktorý je platiteľom dane.

Preostatné daňové subjekty bola elektronická komunikácia dobrovoľná. Toto postupné zavádzania povinnej elektronickej komunikácie vybraného okruhu osôb bolo predovšetkým z dôvodu, aby sa predišlo technickému zlyhaniu elektronickej komunikácie pri doručovaní podaní všetkými registrovanými podnikateľmi.

Prelomovým rokom doručovania podaní urobené elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne pri správe daní je rok 2018. S účinnosťou od 1. 1. 2018 sa povinná elektronická komunikácia rozšírila na všetky daňové subjekty, ktoré sú podnikateľmi s výnimkou posunutia povinnej elektronickej komunikácie pri správe daní pre fyzické osoby podnikateľov o pol roka.

Legislatívna úprava elektronickej komunikácie

Elektronické doručovanie ­podaní, ktorými sa rozumejú rôzne písomnosti, ako je napr. daňové priznanie, dodatočné daňové priznanie, prehľady, hlásenia, kontrolný výkaz, súhrnný výkaz, odvolanie, námietka, sťažnosť, žiadosť o odklad platenia dane, žiadosť o odpustenie zmeškanej lehoty, žiadosť o predĺženie lehoty, žiadosť o nahliadnutie do spisu daňového subjektu a iné podania, sú upravené v daňovom poriadku v nasledovných ustanoveniach:

  • § 13 – spôsob podania,
  • § 14 – elektronické doručovanie daňovým subjektom,
  • § 32 – doručovanie elektronickými prostriedkami správcom dane,
  • § 33 – elektronické služby prostredníctvom elektronickej po­dateľne zriadenej správcom dane,
  • § 56 – osobný účet daňového subjektu zriadeného správcom dane, ktorého výpis bude použiteľný na právne úkony.

Vo všeobecnosti spôsob podania daňovým subjektom správcovi dane upravuje § 13 daňového poriadku. Toto podanie môže daňový subjekt urobiť písomne alebo osobne do zápisnice u správcu dane alebo elektronicky. Práve toto elektronické doručovanie písomností – podaní upravuje § 13 ods. 5 až 7 daňového poriadku.

Z § 13 ods. 5 daňového poriadku vyplýva, že elektronické doručovanie písomností sa podáva prostredníctvom elektronickej podateľne prostredníctvom portálu finančnej správy (PFS) alebo prostredníctvom elektronickej podateľne ústredného portálu verejnej správy (ÚPVS).

Každé podanie, ktoré daňový subjekt bude doručovať správcovi dane elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne musí byť podpísané kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP) alebo daňový subjekt musí mať so správcom dane uzavretú dohodu o elektronickom doručovaní alebo občiansky preukaz vybavený čipom (eID).

Postup pri doručovaní podania elektronickými prostriedkami

Podania doručované elektronicky bude možné realizovať prostredníctvom elektronickej podateľne troma spôsobmi:

a) Na základe KEP podľa osobitného predpisu uloženého na prenosnom médiu – aktivovaním KEP.

Poznámka: KEP je možné vytvoriť len pomocou kvalifikovaného certifikátu. Kvalifikovaný certifikát sú oprávnené vydávať Akreditované certifikačné autority, ktoré získali autorizáciu na túto činnosť od Národného bezpečnostného úradu.

Z dôvodu lepšej dostupnosti je možné získať kvalifikovaný certifikát aj od registračných autorít.

Kvalifikovaný elektronický podpis zrovnoprávňuje vlastnoručný podpis a musí spĺňať podmienky podľa zákona č. 272/2016 Z. z. o dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o dôveryhodných službách).

Viac o zaručenom elektronickom podpise je uvedené na portáli FS v aplikácii aDane – Windows na stránke www.financnasprava.sk v sekcii daňová – elektronická komunikácia ako aj ďalšie systémy a mobilnej aplikácie v časti „Príručky, návody a videonahrávky“.

b) Na základe dohody o elektronickom doručovaní uzatvorenej so správcom dane (§ 13 ods. 5 daňového poriadku), ktorú je možné uzavrieť aj po 1. 1. 2018.

c) Prostredníctvom elektronického občianskeho preukazu, ktorý je vybavený čipom (eID) pri jeho vydaní podľa osobitného predpisu (zákon e-Gov) a aktivovaním prideleného eID a heslom eID karty.

Na prihlásenie a prístup k elektronickým službám v prípade občianskeho preukazu s čipom (eID karty) sa vyžaduje:

  • inštalovaný softvér,
  • ovládač k čítačke kariet,
  • aplikácia na prihlasovanie (eID klient),
  • balík aplikácie pri KEP, ktorý si daňovník stiahne na portáli MV SR v časti „Softvér pre používateľov elektronickej identifikačnej karty“,
  • osobný bezpečnostný kód BOK, ktorý slúži na potvrdenie totožnosti držiteľa eID pri elektronickej komunikácii a PIN potrebný na odoslanie elektronického dokumentu.

Na prihlásenie sa k využitiu elektronických služieb prostredníctvom KEP je potrebný kvalifikovaný certifikát, ktorý je uložený na prenosnom médiu.

Na prihlásenie sa k využitiu elektronických služieb prostredníctvom uzatvorenej dohody so správcom dane je potrebné pridelené eID a heslo.

Dohoda o elektronickom doručovaní písomností správcovi dane plne nahrádza kvalifikovaný elektronický podpis. Uzavretie dohody so správcom dane na elektronické doručovanie podaní – písomností je bez poplatku. Vybavenie KEP je spoplatnené podľa sadzobníka správnych poplatkov zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v z. n. p.

Daňový subjekt, ktorý je fyzickou osobou a rozhodne sa doručovať finančnej správe písomnosti elektronickými prostriedkami, ktoré nebudú podpísané kvalifikovaným elektronickým podpisom, oznámi správcovi dane údaje potrebné na doručovanie na tlačive podľa vzoru uverejneného na webovom sídle finančného riaditeľstva a uzavrie so správcom dane písomnú dohodu o elektronickom doručovaní. Táto dohoda obsahuje najmä náležitosti elektronického doručovania, spôsob overovania elektronického podania a spôsob preukazovania doručenia.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály