Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Dotácie, podpory, príspevky poskytnuté fyzickým osobám z hľadiska dane z príjmov

Dátum: Rubrika: Daň z príjmov

Zo všeobecného hľadiska možno definovať dotáciu ako peňažné prostriedky, ktoré majú charakter platby, a ktorú jednotlivec alebo inštitúcia poskytuje inému jednotlivcovi alebo inštitúcii bez toho, že by očakával(a) nejakú protihodnotu.

Môže ísť v zásade o:

  • účelovú dotáciu (je určená na presne vymedzené použitie) alebo
  • neúčelovú dotáciu (jej využitie nie je presne definované, možno ju použiť na akékoľvek výdavky).

Iným rozdelením by bolo delenie na:

  • vyrovnávacie dotácie (vystupujú ako určité percento z celkových výdavkov subjektov, ktoré ich prijímajú),
  • nevyrovnávacie (neodvodzované) dotácie, ktoré nie sú viazané na výdavky príjemcu.

Z hľadiska účelovosti, by bolo možné dotácie deliť na dotácie poskytnuté na:

  • životné prostredie,
  • poľnohospodárstvo a potravinárstvo,
  • priemysel a výrobu,
  • kultúru a umenie,
  • sociálne projekty,
  • školstvo, vzdelávanie a štipendiá,
  • komunálnu sféru a rozvoj obcí,
  • vedu a výskum a
  • cestovný ruch a rozvoj vidieka.

Dotácie sa poskytujú najmä zo štátneho rozpočtu a zo štátnych účelových fondov. Oporou pre poskytovanie dotácií a príspevkov v právnom slova zmysle je príslušný zákon, resp. na jeho základe podzákonná právna regulácia ako napr. nariadenie vlády, vyhláška, výnos. V prípade poskytovania dotácií zo štátnych (účelových) fondov poskytuje, okrem zákonnej regulácie, právnu oporu aj normatívna interná inštrukcia príslušného správcu štátneho (účelového) fondu, najmä jeho štatút. Základným právnym rámcom pre poskytovanie dotácií zo štátneho rozpočtu je zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“).

Dotácie predstavujú určitú formu nenávratného financovania z verejných zdrojov poskytovanú na vopred stanovený účel. Poskytujú sa zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu obcí a vyšších územných celkov, zo štátnych fondov a podobne, a to prevažne v peňažnej forme.

Pri poskytovaní nenávratných finančných príspevkov je možné stretnúť sa aj s pojmami podporapríspevok, ktoré sú však charakterom rovné dotáciám a môžu byť poskytované tiež zo štátneho rozpočtu. Ide napríklad o príspevky na samostatnú zárobkovú činnosť poskytované úradom práce na základe zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“).

Granty predstavujú nenávratné finančné čiastky, obvykle dostupné na špecifické účely, ktoré sú poskytnuté po splnení stanovených kritérií. Jedným z hlavných faktov často spojených zo získaním grantu je spolufinancovanie, t. j. nutnosť vynaložiť taktiež svoje vlastné finančné prostriedky. Množstvo grantov je špecificky poskytovaných pre určitú lokalitu alebo región. Právnym základom je grantová zmluva alebo zmluva o poskytnutí grantu.

Dotácie, podpory, príspevky z hľadiska ich oslobodenia od dane z príjmov poskytnuté fyzickým osobám

Oslobodené plnenia plynúce ako podpory, príspevky, dotácie fyzickým osobám sú upravené v § 9 ods. 2 písm. d), j), i) a s) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len ZDP“) a sú riešené rôznym spôsobom.

Možno ich rozdeliť na plnenia poskytnuté:

  • v rámci aktívnej politiky trhu práce podľa zákona o službách zamestnanosti,
  • z prostriedkov štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí, vyšších územných celkov a štátnych fondov,
  • na odstránenie alebo zmiernenie následkov mimoriadnych udalostí (povodeň, požiar, zemetrasenie, lavína a pod.).

Podľa § 9 ods. 2 písm. d) ZDP sú od dane oslobodené plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce (zákon o službách zamestnanosti) okrem platieb prijatých v súvislosti s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ZDP. V rámci aktívnej politiky trhu práce sú v nadväznosti na § 6 ZDP poskytované podpory a príspevky daňovníkovi, ktorý dosahuje príjmy z činnosti v poľnohospodárskej výrobe vrátane hospodárenia v lesoch a na vodných plochách podľa zákona č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov v z. n. p. (ďalej len „zákon o súkromnom podnikaní občanov“) [§ 6 ods. 1 písm. a) ZDP] a príjmy zo živnosti vykonávanej na základe živnostenského oprávnenia [§ 6 ods. 1 písm. b) ZDP].

♣ Príklad č. 1:

Fyzická osoba dostala príspevok na výkon podnikateľskej činnosti v súlade so zákonom o službách v zamestnanosti od úradu práce na základe uzatvorenej dohody. Daňovník uplatňuje príjmov výdavky percentom z príjmov (paušálne výdavky) podľa § 6 ods. 10 ZDP. Je tento príspevok na začatie vykonáva podnikateľskej činnosti oslobodený od dane, alebo ide o zdaniteľný príjem fyzickej osoby podnikateľa?

Podľa § 9 ods. 2 písm. d) ZDP sú od dane oslobodené plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce okrem platieb prijatých v súvislosti s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy podľa § 6 ZDP. Ak daňovník prijal príspevok (dotáciu) v súvislosti s výkonom činnosti, z ktorých plynú príjmy z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ZDP, príjem nie je od dane z príjmov oslobodený a ide o zdaniteľné príjmy z podnikania.

Upozornenie! V súčasnosti (október 2020) je v NR SR predložený návrh novely ZDP, ktorý v nadväznosti na pandémiu dopĺňa oslobodenia v § 9 ods. 2 písm. d) ZDP aj o presne vymedzené plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách v zamestnanosti. Navrhovaným znením zákona sa oslobodzujú od zdanenia plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky práce na projekty na podporu udržania pracovných miest a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti u daňovníka, ktorý dosahuje príjmy podľa § 6 ZDP. V tejto súvislosti sa v nadväznosti na zamedzenie nepriaznivých vplyvov pandémie na podnikateľské prostredie v súvislosti s ochorením COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 oslobodzuje napríklad príjem daňovníka, ktorý dosahuje príjmy podľa § 6, a ktorý ich prijme ako zamestnávateľ na preplatenie miezd svojim zamestnancom a zároveň aj ako náhradu za stratu jeho zdaniteľného príjmu z činnosti. V súvislosti s oslobodením plnení je potrebné upozorniť, že sa z daňových výdavkov musia vylúčiť výdavky vynaložené na príjmy nezahŕňané do základu dane.

Podľa § 9 ods. 2 písm. j) ZDP sú, okrem iných príjmov, oslobodené aj dotácie poskytované z prostriedkov štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí, vyšších územných celkov a štátnych fondov vrátane nepeňažného plnenia, okrem platieb prijatých ako náhrada za stratu príjmu alebo v súvislosti s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy podľa § 5 a § 6 ZDP.

♣ Príklad č. 2:

Samostatne hospodáriacemu roľníkovi, ktorý vykonáva činnosť na základe osvedčenia vydaného podľa § 12a zákona o súkromnom podnikaní občanov v znení zákona č. 219/1991 Zb. (ďalej len „osvedčenie“), boli v roku 2020 poskytnuté finančné prostriedky (podpora) zo štrukturálneho fondu EÚ – prostredníctvom Pôdohospodárskej platobnej agentúry na plodiny na ornej pôde.

Nakoľko daňovník prijal platbu v súvislosti s výkonom činnosti, z ktorej mu plynú príjmy podľa § 6 ods. 1 písm. a) ZDP, príjem nie je oslobodený od dane z príjmov fyzickej osoby [§ 9 ods. 2 písm. j) ZDP].

♣ Príklad č. 3:

Daňovníkovi, ktorý vykonáva poľnohospodársku výrobu len príležitostne (na túto činnosť nemá vydané osvedčenie), boli v roku 2020 poskytnuté finančné prostriedky (podpora) zo štrukturálneho fondu EÚ – prostredníctvom Pôdohospodárskej platobnej agentúry na jednotnú platbu na plochu.

Nakoľko daňovník neprijal podporu v súvislosti s výkonom činnosti, z ktorej mu plynú príjmy podľa § 6 ZDP, príjem je podľa § 9 ods. 2 písm. j) ZDP oslobodený od dane z príjmov fyzickej osoby.

V § 9 ods. 2 písm. i) ZDP sú od dane z príjmov fyzických osôb oslobodené plnenia poskytované na odstránenie alebo zmiernenie následkov mimoriadnych udalostí podľa § 3 ods. 2 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p.

Na účely tohto zákona sa mimoriadnou situáciou rozumie obdobie ohrozenia alebo obdobie pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti na život, zdravie alebo majetok, ktorá je vyhlásená podľa tohto zákona. Počas tejto mimoriadnej situácie sa vykonávajú opatrenia na záchranu života, zdravia alebo majetku, na znižovanie rizík ohrozenia alebo činnosti nevyhnutné na zamedzenie šírenia a pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti.

Na účely tohto zákona sa mimoriadnou udalosťou rozumie živelná pohroma, havária, katastrofa, ohrozenie verejného zdravia II. stupňa alebo teroristický útok, pričom:

  • živelná pohroma je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k nežiaducemu uvoľneniu kumulovaných energií alebo hmôt v dôsledku nepriaznivého pôsobenia prírodných síl, pri ktorej môžu pôsobiť nebezpečné látky alebo pôsobia ničivé faktory, ktoré majú negatívny vplyv na život, zdravie alebo na majetok,
  • havária je mimoriadna udalosť, ktorá spôsobí odchýlku od ustáleného prevádzkového stavu, v dôsledku čoho dôjde k úniku nebezpečných látok alebo k pôsobeniu iných ničivých faktorov, ktoré majú vplyv na život, zdravie alebo na majetok,
  • katastrofa je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k narastaniu ničivých faktorov a ich následnej kumulácii v dôsledku živelnej pohromy a havárie.

Podľa § 9 ods. 2 písm. s) ZDP sú od dane z príjmov fyzických osôb oslobodené finančné prostriedky plynúce z grantov poskytovaných na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Granty predstavujú nenávratné finančné čiastky, obvykle dostupné na špecifické účely, ktoré sú poskytnuté po splnení stanovených kritérií. Jedným z hlavných faktov často spojených zo získaním grantu je spolufinancovanie, t. j. nutnosť vynaložiť taktiež svoje vlastné finančné prostriedky. Množstvo grantov je špecificky poskytovaných pre určitú lokalitu alebo región. Právnym základom je grantová zmluva alebo zmluva o poskytnutí grantu. Prostriedky poskytnuté z medzinárodných zmlúv s inými štátmi sú upravené v zákone o rozpočtových pravidlách verejnej správy.

V súlade s § 21 ZDP však ani uhrádzané výdavky z poskytnutého grantu, ktorý nie je zdaniteľným príjmom, nie sú daňovými výdavkami.

V prípade, ak však nie sú granty poskytované na základe medzinárodných zmlúv v prípade, ak plynú fyzickej osobe v súvislosti s príjmami podľa § 6 ZDP, sú súčasťou príjmov tohto daňovníka a v prípade, ak plynú právnickým osobám sú príjmom zahŕňaným do základu dane z príjmov tohto daňovníka.

Účtovanie grantov je rovnaké ako účtovanie dotácií.

Vychádzajúc z § 9 ZDP, ak dotácie plynú daňovníkom dosahujúcim príjmy podľa § 6 ZDP, tieto sú u takéhoto daňovníka jeho zdaniteľným príjmom, ktorý zahŕňa do základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti, z prenájmu alebo z použitia diela alebo umeleckého výkonu.

Spôsob ich zahrnutia do základu dane je závislý od spôsobu uplatňovaných výdavkov (preukázateľné alebo výdavky percentom z príjmov) alebo spôsobu preukazovania výdavkov (jednoduché účtovníctvo alebo daňová evidencia alebo podvojné účtovníctvo).

Zdanenie dotácií, podpôr a príspevkov fyzickou osobou

Vychádzajúc z § 9 ZDP, ak dotácie plynú daňovníkom dosahujúcim príjmy podľa § 6 ZDP, tieto sú u takéhoto daňovníka jeho zdaniteľným príjmom, ktorý zahŕňa do základu dane (čiastkového základu dane) z príjmov z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti, z prenájmu alebo z použitia diela alebo umeleckého výkonu.

Spôsob ich zahrnutia do základu dane je závislý od spôsobu uplatňovaných výdavkov (preukázateľné alebo výdavky percentom z príjmov) alebo spôsobu preukazovania výdavkov (jednoduché účtovníctvo alebo daňová evidencia alebo podvojné účtovníctvo).

Upozornenie: V prípade podpôr a príspevkov poskytovaných z prostriedkov štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí, vyšších územných celkov a štátnych fondov vrátane nepeňažného plnenia je potrebné sledovať aj skutočnosť, či tieto platby neboli prijaté v súvislosti s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy zo závislej činnosti podľa § 5 ZDP. V takomto prípade pôjde o zdaniteľný príjem zahrňovaný medzi príjmy zo závislej činnosti zdanené spôsobom určeným pre tento druh príjmu.

Dotácie poskytnuté zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu európskych spoločenstiev a iných zdrojov, ktoré sú zdaniteľným príjmom, sa zahrňujú do základu dane v súlade so spôsobom ich účtovania.

Podľa účelu poskytnutia sa dotácie delia na dve základné skupiny:

  • Investičné dotácie, poskytované na rozvoj podnikateľskej činnosti, tzn. na obstaranie hmotného a nehmotného majetku.
  • Neinvestičné dotácie poskytnuté na hospodársku činnosť, t. j. poskytované na krytie bežných prevádzkových výdavkov (nákladov).

Spôsob zahrnutia dotácie, podpory alebo príspevku u daňovníka, ktorý účtuje v

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály