Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Dotácie na rekvalifikáciu z prostriedkov EÚ

Rubrika: Podvojné účtovníctvo

Rekvalifikácia je jeden z najdôležitejších nástrojov aktívnej politiky trhu práce. Zvyšuje sa ním flexibilita pracovnej sily. Rekvalifikácia je cesta, ako zvýšiť svoju cenu na trhu práce. Vzdelávanie a príprava pre trh práce je teoretická alebo praktická príprava, ktorá umožňuje získať nové odborné zručnosti a praktické skúsenosti na účel pracovného uplatnenia uchádzača o zamestnanie a záujemcu o zamestnanie vo vhodnom zamestnaní alebo na účel udržania zamestnanca v zamestnaní. Pri určovaní obsahu a rozsahu vzdelávania a prípravy pre trh práce sa vychádza z doterajšej úrovne vedomostí a odborných zručností uchádzača o zamestnanie, záujemcu o zamestnanie a zamestnanca tak, aby boli účelne využité pri získavaní nových vedomostí a odborných zručností.

 

Rekvalifikácia je jeden z najdôležitejších nástrojov aktívnej politiky trhu práce. Zvyšuje sa ním flexibilita pracovnej sily. Rekvalifikácia je cesta, ako zvýšiť svoju cenu na trhu práce.

Vzdelávanie a príprava pre trh práce je teoretická alebo praktická príprava, ktorá umožňuje získať nové odborné zručnosti a praktické skúsenosti na účel pracovného uplatnenia uchádzača o zamestnanie a záujemcu o zamestnanie vo vhodnom zamestnaní alebo na účel udržania zamestnanca v zamestnaní. Pri určovaní obsahu a rozsahu vzdelávania a prípravy pre trh práce sa vychádza z doterajšej úrovne vedomostí a odborných zručností uchádzača o zamestnanie, záujemcu o zamestnanie a zamestnanca tak, aby boli účelne využité pri získavaní nových vedomostí a odborných zručností.

Vzdelávanie a prípravu pre trh práce zabezpečuje:

  • Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny pre uchádzača o zamestnanie a pre záujemcu o zamestnanie a
  • zamestnávateľ pre svojho zamestnanca.

Predmetom schémy štátnej pomoci na podporu zamestnanosti je poskytovanie pomoci na financovanie projektov zameraných na zamestnanosť, financovaných zo štátneho rozpočtu a spolufinancovaných z Európskeho sociálneho fondu (ďalej len „ESF“).

Možnosti poskytnutia príspevku na rekvalifikáciu zamestnancov zo schémy štátnej podpory spolufinancovaného z prostriedkov ESF ustanovuje § 47 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“).

Vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca ust. § 47 zákona o službách zamestnanosti

Vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca je podporou vzdelávania realizovaného zamestnávateľom, má motivovať zamestnávateľov k vzdelávaniu svojich zamestnancov, a aj touto cestou predchádzať hromadnému prepúšťaniu a zvýšeniu ich konkurencieschopnosti prostredníctvom lepšieho poskytovania vzdelávacích aktivít svojim zamestnancom.

  1. Vzdelávanie a prípravu pre trh práce zamestnanca na účely tohto zákona vykonáva zamestnávateľ v záujme ďalšieho pracovného uplatnenia svojich zamestnancov formou všeobecného vzdelávania a prípravy pre trh práce zamestnanca a špecifického vzdelávania a prípravy pre trh práce zamestnanca podľa osobitného predpisu.
  2. Vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca sa uskutočňujú v pracovnom čase a sú prekážkou v práci na strane zamestnanca. Za toto obdobie patrí zamestnancovi náhrada mzdy vo výške jeho priemerného mesačného zárobku. Mimo pracovného času sa vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca uskutočňujú len vtedy, ak je to nevyhnutné vzhľadom na spôsob ich zabezpečenia.
  3. Na základe uzatvorenej písomnej dohody môže úrad poskytnúť zamestnávateľovi príspevok na všeobecné vzdelávanie a prípravu pre trh práce zamestnanca a na špecifické vzdelávanie a prípravu pre trh práce zamestnanca najviac vo výške ustanovenej osobitným predpisom, ak po ich skončení bude zamestnávateľ zamestnávať zamestnanca najmenej počas dvanástich mesiacov alebo ak sa vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca uskutočňujú ako súčasť opatrení, ktoré umožňujú predísť hromadnému prepúšťaniu alebo obmedziť hromadné prepúšťanie.
  4. Dohoda o poskytnutí príspevku na vzdelávanie a na prípravu pre trh práce zamestnanca uzatvorená podľa odseku 3 obsahuje:
    1. zameranie vzdelávania a prípravy pre trh práce,
    2. dĺžku trvania vzdelávania a prípravy pre trh práce vrátane dátumu začatia a skončenia,
    3. kalkuláciu oprávnených nákladov na jedného účastníka,
    4. výšku úhrady oprávnených nákladov,
    5. podmienky poskytovania úhrady oprávnených nákladov,
    6. podmienky vrátenia uhradených oprávnených nákladov v prípade nedodržania dohody,
    7. ďalšie dohodnuté náležitosti.

Príspevky sú vyplácané formou refundácie, platobnou jednotkou a kontaktným bodom je Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, miestne príslušný vytvoreniu nového pracovného miesta.

Postupnosť krokov:

  1. písomne požiadať o poskytnutie príspevku na vzdelávanie a príprava pre trh práce zamestnanca, spolu s prílohami na príslušnom úrade práce, sociálnych vecí a rodiny, v ktorého územnom obvode sa pracovné miesto vytvorí,
  2. podpísanie dohody zamestnávateľa s Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny.

Podmienky získania príspevku:

Príspevok sa poskytuje oprávnenému žiadateľovi, ktorý je podnikateľský subjekt, a to nasledovne:

  • Pre všetky typy zamestnávateľov je maximálna percentuálna výška podľa schémy štátnej pomoci pre vzdelávanie stanovená na 80 % (to znamená, že žiadateľ je povinný podieľať sa na projekte rekvalifikácie 20 % spolufinancovaním).
  • Maximálne je však možné získať 2 mil. € na jeden vzdelávací projekt rekvalifikácie.

Oprávnené výdavky účtovnej jednotky v prípade realizácie projektu rekvalifikácie zamestnancov súvisiace s:

  1. podporou udržania zamestnanosti,
  2. podporou zamestnávania absolventov vzdelávania a prípravy pre trh práce,
  3. podporou vytvárania nových pracovných miest,
  4. udržaním ochrany a zdravia pri práci v zamestnaní.

Za oprávnené náklady nie je možné považovať nasledovné výdavky:

  1. úroky z dlhov,
  2. vratnú daň z pridanej hodnoty,
  3. výdavky bez priameho vzťahu k oprávnenému projektu,
  4. výdavky, ktoré nie sú v súlade s podmienkami poskytnutia príspevku podľa zákona o službách zamestnanosti,
  5. výdavky sankčného charakteru vrátane súvisiacich výdavkov (pokuty, penále, vrátane zmluvných, výdavkov na trovy konania a pod.),
  6. výdavky, ktoré sú v predpisoch ESF uvedené ako neoprávnené (v prípade spolufinancovania projektu z ESF),
  7. výdavky, ktoré nie sú v účtovníctve jednoznačne označené ako výdavky súvisiace s realizovaným projektom v súlade s vnútorným predpisom účtovnej jednotky k vedeniu účtovníctva,
  8. výdavky na subdodávky, ktoré zvyšujú náklady na realizáciu činností bez pridania hodnoty,
  9. výdavky na tvorbu pracovných miest, na ktoré už príjemcovi pomoci bola poskytnutá štátna pomoc od iných poskytovateľov štátnej pomoci alebo v rámci iných schém štátnej pomoci.

Nenávratný finančný príspevok sa poskytuje formou refundácie, na základe predložených uhradených účtovných dokladov preukazujúcich skutočnú výšku oprávnených nákladov.
 

Poskytnutie dotácie z hľadiska zákona o účtovníctve a postupov účtovania

Podľa poslednej novely opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. je možné účtovať aj o nároku na dotáciu, podporu alebo príspevok, a to vtedy,ak je takmer isté, že na základe splnených podmienokna poskytnutie dotácie, podpory alebopríspevku, sa účtovnej jednotke poskytne.

Pohľadávky predstavujú budúce zvýšenie ekonomických úžitkov. Na to, aby mohli byť vykázané v súvahe, je potrebné mať istotu o ich zvýšení. Dajú sa spoľahlivo oceniť, v momente podpisu zmluvy spoločnosť neúčtuje o pohľadávke, nakoľko jej ocenenie je možné až v momente predloženia žiadostí o platbu, kedy je zrejmé a preukázateľné, koľko z finančných prostriedkov spoločnosť vyčerpala a žiada preplatiť. Presná výška pohľadávky, a teda aj čiastky, ktorá bude preplatená a zvýši ekonomické úžitky účtovnej jednotky, je známa až po skontrolovaní predloženej žiadosti o platbu a rozhodnutí o poukázaní finančných prostriedkov z prostriedkov fondov Európskej únie.

 
Druh účtovného dokladu
Popis účtovnej operácie
MD
DAL
zmluva
Podpísanie zmluvy o realizácii projektu
 
 
  
 
 
 
DF, PD 
 
 DF
 
BV
Účtovanie nákladov súvisiacich s realizáciou projektu rekvalifikácie zamestnancov (samostatná analytika alebo účtovanie na stredisku, zákazke kvôli transparentnosti a prehľadnosti preukázania v prípade kontroly zo strany platobných orgánov)
– učebné pomôcky, odborná literatúra 
 
– služby externých dodávateľov vzdelávacích služieb
 
– úhrada dodávateľskej faktúry za služby,
  ktorá je podmienkou refundácie
 
 
  
 
 501/AE
343
 518/AE
343
321
 
  
 
  
321/AE
211
 321/AE
 
221
ID
Podaná žiadosť o refundáciu  – suma celkových výdavkov zahrnutých do žiadosti je 100 000 €, oprávnené výdavky, ktoré spoločnosť žiada preplatiť sú vo výške 80 000 €, zostávajúca čiastka výdavkov je spolufinancovanie projektu zo strany žiadateľa
 
 
 
346
 
 
 
 
648
 
BV
Úhrada refundácie zo strany Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny
221
346
Legenda: DF – došlá faktúra, BV – bankový výpis, PD – pokladničný doklad, ID – interný doklad, 211 – Pokladnica, 221 – Bankový účet, 321 – Dodávatelia, 343 – Daň z pridanej hodnoty, 346 – Dotácie zo štátneho rozpočtu, 501 – Spotreba materiálu, 518 – Ostatné služby, 648 – Ostatné prevádzkové výnosy
 

Realizácia projektu z prostriedkov dotácií financovaných z fondov EÚ z pohľadu zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p.:

  • je potrebné vedenie samostatnej analytickej evidencie alebo zákazkovej evidencie,
  • pohľadávku účtovná jednotka účtuje nie v momente podpísania zmluvy, ale v momente predloženia jednotlivých žiadostí o refundáciu vynaložených prostriedkov,
  • v projektovom účtovníctve je potrebné analyticky rozlíšiť pomocou analytických účtov alebo pomocou zdroja financovania časť prostriedkov financovanú z vlastných zdrojov a časť prostriedkov financovanú z prostriedkov EÚ.

Realizácia projektu z prostriedkov dotácií financovaných z fondov EÚ z pohľadu zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.:

  • z ust. § 13, písm. g) uvedeného zákona vyplýva, že od dane z príjmov sú oslobodené „finančné prostriedky plynúce z grantov poskytovaných na základe medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná“ to znamená, že výnosy vzniknuté pri realizácii projektu sú v účtovníctve zaúčtované analyticky rozlíšené a sú zahrnuté vo výsledku hospodárenia spoločnosti, počas transformácie na základ dane budú tvoriť odpočítateľné položky od základu dane,
  • náklady spojené s realizáciou predmetného projektu sú nákladmi zahrnutými vo výsledku hospodárenia spoločnosti a taktiež budú pri transformácii na základ dane zo základu dane vylúčené.

Realizácia projektu z prostriedkov dotácií financovaných z fondov EÚ z pohľadu zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z . n. p.:

  • daňový subjekt má možnosť si uplatniť odpočítanie DPH na vstupe z nakupovaných tovarov a služieb potrebných na realizáciu zákazky,
  • v prípade, že žiadateľ je platiteľom DPH a má právo na odpočítanie dane v zmysle § 49 ods. 2 uvedeného zákona DPH je neoprávneným výdavkom projektu,
  • v prípade, že žiadateľ nie je platiteľom DPH v zmysle cit. zákona, DPH je oprávneným výdavkom, nakoľko táto osoba si nemôže nárokovať odpočet dane z pridanej hodnoty na vstupe,
  • v prípade, že žiadateľ je v zmysle § 49 ods. 4 a § 50 cit. zákona platiteľom DPH v pomernej výške odpočítateľnej dane a zaviaže sa čestným vyhlásením, že do výpočtu dane si nebude započítavať daň z výdavkov, ktoré budú súvisieť s predkladaným projektom, a ani akúkoľvek jej časť, potom je DPH oprávneným výdavkom projektu.

Okrem dotácií plynúcich z medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná, a teda podpore rekvalifikácie z prostriedkov fondov Európskej únie je možné získať na rekvalifikáciu, vytvorenie nového pracovného miesta alebo zamestnanie znevýhodneného uchádzača dotáciu, ktorá je poskytovaná Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny z prostriedkov štátneho rozpočtu bez podpory a preplatenia finančných prostriedkov z tzv. eurofondov.

V súlade s § 19 bod 2 písm. m) ZDP daňovým výdavkom, ktorý možno uplatniť len v rozsahu a za podmienok ustanovených v tomto zákone, sú výdavky, na ktorých úhradu boli poskytnuté dotácie, podpory a príspevky poskytnuté z prostriedkov štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí, rozpočtov vyšších územných celkov, štátnych fondov a Národného úradu práce, zahrnované do príjmov. To znamená, že ak príjem dotácie je zahrňovaný do základu dane, potom aj výdavky vzťahujúce sa k nej budú daňovými výdavkami.

 

Príloha:

 

Európsky sociálny fond
 

 

Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny
v
 
Dátum prijatia žiadosti:
 
 
Č.j.:
 
 

Žiadosť

o poskytnutie príspevku na vzdelávanie a prípravu pre trh práce zamestnancov podľa § 47 zákona č. 5 /2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zo zdrojov štátneho rozpočtu SR a Európskeho sociálneho fondu
 
 

1. Údaje o žiadateľovi
Právnická osoba (PO) - Obchodné meno
 
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály