Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Dotácie na obstaranie hmotného majetku a ich vplyv na základ dane z príjmov

Dátum: Rubrika: Problémy z praxe

Dotácie možno rozdeliť podľa účelu ich poskytnutia na dve základné skupiny, a to na investičné dotácie poskytované na obstaranie hmotného a nehmotného majetku a na neinvestičné dotácie na hospodársku činnosť poskytované na krytie bežných prevádzkových výdavkov (nákladov). Príspevok sa zaoberá dotáciami poskytnutými na obstaranie hmotného majetku u daňovníka účtujúceho v sústave podvojného účtovníctva a ich vplyvom na základ dane z príjmov právnickej osoby.

Účtovanie nároku na dotácie
Spôsob účtovania dotácií u daňovníkov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva je upravený v § 52a opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. (ďalej len "Postupy účtovania v PÚ"). Dotácie sa účtujú na príslušný účet v nadväznosti na zdroj, z ktorého sú poskytované:
-
dotácie zo štátneho rozpočtu a z prostriedkov Európskej únie poskytnutých prijímateľovi podľa zákona č. 523/2004 Z.z.o rozpočtových pravidlách verejnej správya o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. sa vykazujú na účte
346 - Dotácie zo štátneho rozpočtu
,
-
dotácie poskytnuté z iných zdrojov ako zo štátneho rozpočtu alebo z prostriedkov Európskej únie sa vykazujú na účte
347 - Ostatné dotácie
.
Nárok na dotáciu, ako odplata za minulé alebo budúce splnenie určitých podmienok, sa účtuje na ťarchu účtu
346
alebo
347
, ak je takmer isté, že sa splnia všetky podmienky súvisiace s dotáciou a súčasne, že sa dotácia poskytne. V účtovníctve sa dotácia účtuje priamo v prospech účtu výnosov alebo v prospech účtu
384 - Výnosy budúcich období
. Suma dotácie sa účtuje do výnosov systematicky v období zodpovedajúcemu vecnému a časovému súladu účtovania súvisiacich nákladov.
Zúčtovanie dotácií na obstaranie hmotného majetku
Dotácia na dlhodobý majetok spojená s kúpou, zhotovením alebo inou formou nadobudnutia majetku alebo technického zhodnotenia dlhodobého majetku, vrátane doplňujúcich podmienok, napríklad umiestnenia majetku, obdobia počas ktorého má byť majetok držaný, sa účtuje na ťarchu účtu
384 - Výnosy budúcich období
so súvzťažným zápisom:
-
Pri odpisovanom dlhodobom majetku v prospech účtu
648 - Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti
, a to systematicky a racionálne počas doby použiteľnosti majetku, kedy vznikajú súvisiace náklady, napríklad pripadajúca výška nákladov na odpisy, náklady na zostatkovú hodnotu pri vyradení majetku z účtovníctva. Pod súvisiacimi nákladmi sa teda rozumejú predovšetkým náklady na účtovné odpisy dlhodobého majetku. Ak by prišlo k predaju dlhodobého majetku, pri účtovaní zostatkovej hodnoty dlhodobého majetku na účet
541 - Zostatková cena predaného dlhodobého nehmotného majetku a dlhodobého hmotného majetku
sa rozpustí aj hodnota dotácie na účte
384
so súvzťažným zápisom v prospech účtu
648
.
-
Pri neodpisovanom dlhodobom majetku, ak sa vyžaduje splnenie určitých podmienok v prospech účtu
648 - Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti
, a to počas obdobia, v ktorom vznikajú náklady na splnenie týchto povinností, napríklad dotácia na pozemok s podmienkou postavenia stavby na tomto pozemku, sa účtuje dotácia do výnosov počas doby použiteľnosti stavby v nadväznosti na jej odpisovanie.
-
Pri neodpisovanom dlhodobom majetku v prospech vecne príslušného účtu výnosov, a to v účtovnom období, v ktorom je účtovaný súvisiaci náklad, t.j. náklad na vyradenie majetku z účtovníctva.
Je teda zrejmé, že z hľadiska účtovníctva je zúčtovanie dotácií poskytnutých na obstaranie dlhodobého majetku výsledkovo neúčinné, t.j. napríklad pri odpisovanom majetku vznikajú odpisy a výnosy v rovnakej sume. S cieľom dosiahnutia účtovnej neutrálnosti vplyvu poskytnutej dotácie na obstaranie takéhoto dlhodobého hmotného majetku musí teda rozpúšťanie účtu
384
zrkadlovo kopírovať odpisovanie majetku, ktorý bol zo spomínanej dotácie obstaraný. Na túto skutočnosť je potrebné pamätať najmä pri dotáciách na úhradu splátok úveru. V takomto prípade je totiž vzťah rozpúšťania výnosov budúcich období k obdobiu splácania úveru irelevantný. Pri rozpúšťaní výnosov budúcich období do výnosov bežného roka je v tomto prípade dôležité obdobie odpisovania dlhodobého majetku zaobstaraného pomocou úveru, na ktorý bola poskytnutá takáto investičná dotácia.
Zahrnutie dotácie na obstaranie hmotného majetku do základu dane
Zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len "ZDP") upravuje osobitným spôsobom zahrnovanie dotácie poskytnutej na obstaranie hmotného majetku odpisovaného do základu dane. V súlade s sa dotácia poskytnutá na obstaranie odpisovaného hmotného majetku do základu dane nezahŕňa v zdaňovacom období, v ktorom bolo o nej účtované vo výnosoch podľa účtovných predpisov, ale táto dotácia sa zahrnie do základu dane počas doby odpisovania tohto majetku v príslušnej odpisovej skupine, a to
vo výške daňových odpisov
vypočítaných rovnomerným alebo zrýchleným spôsobom odpisovania, alebo v pomernej časti zodpovedajúcej výške použitej dotácie na obstaranie tohto majetku, t.j. v takom pomere, v akom sa dotácia podieľa na obstarávacej cene majetku.
Keďže sa dotácia na obstaranie odpisovaného hmotného majetku zahŕňa do základu dane vo výške, v akej sa do základu dane zahŕňajú daňové odpisy tohto hmotného majetku, má dotácia
neutrálny vplyv aj na základ dane
.
Vzhľadom na to, že základ dane za príslušné zdaňovacie obdobie sa zisťuje z výsledku hospodárenia, rozdielny postup pri zahrňovaní dotácie poskytnutej na obstaranie hmotného majetku do výsledku hospodárenia a do základu dane vyžaduje úpravy základu dane. Úpravy základu dane v tejto súvislosti spočívajú v pripočítaní alebo odpočítaní rozdielu medzi sumou zaúčtovanej dotácie do výnosov vo výške účtovných odpisov a sumou dotácie, ktorá zodpovedá výške daňových odpisov. Ide teda o rozdiel medzi účtovnými odpismi a daňovými odpismi, ktorý je pri zisťovaní základu dane tiež súčasťou sumy zvyšujúcej alebo znižujúcej výsledok hospodárenia, a to v riadku 150, resp. 250 daňového priznania.
Príklad č. 1 - Obstaranie majetku z dotácie:
Spoločnosť v januári 2022 obstarala a zaradila do používania obrábací stroj v cene 36 000 €, pričom na jeho obstaranie bola v roku 2022 poskytnutá dotácia zo štátneho rozpočtu, a to vo výške obstarávacej ceny. Obrábací stroj je na účely daňových odpisov zaradený do 1. odpisovej skupiny s dobou odpisovania 4 roky, odpisovaný rovnomernou metódou odpisovania. Podľa odpisového plánu sa spoločnosť rozhodla účtovne odpisovať obrábací stroj 5 rokov.
Rok Odpisy podľa odpisového plánu (€) Odpisy podľa ZDP (€)
Ročný odpis ZC Ročný odpis ZC
2022 7 200 28 800 9 000 27 000
2023 7 200 21 600 9 000 18 000
2024 7 200 14 400 9 000  9 000
2025 7 200  7 200 9 000
2026 7 200
Vplyv dotácie na výsledok hospodárenia a úprava základu dane: 
P. č. Účtovný prípad MD D Suma v € Daňový odpis v € Zdaniteľný príjem v €
Rok 2022
1. Obstaranie stroja 042 321 36 000
2. Zaradenie stroja do užívania 022 042 36 000
3. Nárok na dotáciu 346 384 36 000
4. Prijatie dotácie 221
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály