Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Daňové priznanie k dani z príjmov právnických osôb za rok 2004

Rubrika: Daň z príjmov

Rok 2004 bol prvým rokom uplatňovania nového zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. V priebehu roka došlo k viacerým zmenám v legislatívnej úprave tohto zákona, ktoré sa premietnu do vyčíslenia daňovej povinnosti za rok 2004. Konkrétne išlo o zákony č. 177/2004 Z. z., č. 191/2004 Z. z., č. 391/2004 Z. z., č. 538/2004 Z. z. a č. 539/2004 Z. z. s nadobudnutím účinnosti v priebehu roka 2004. Zároveň je potrebné upozorniť aj na skutočnosť, že s účinnosťou od 1. 1. 2005 vstúpili do platnosti zmeny, ktoré priniesol zákon č. 659/2004 Z. z. a niektoré z ustanovení tohto zákona ovplyvnia výšku daňových povinností a najmä spôsob ich vysporiadania už za zdaňovacie obdobie roku 2004.


Rok 2004 bol prvým rokom uplatňovania nového zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“). V priebehu roka došlo k viacerým zmenám v legislatívnej úprave tohto zákona, ktoré sa premietnu do vyčíslenia daňovej povinnosti za rok 2004. Konkrétne išlo o zákony č. 177/2004 Z. z., č. 191/2004 Z. z., č. 391/2004 Z. z.,
č. 538/2004 Z. z. a č. 539/2004 Z. z. s nadobudnutím účinnosti v priebehu roka 2004. Zároveň je potrebné upozorniť aj na skutočnosť, že s účinnosťou od 1. 1. 2005 vstúpili do platnosti zmeny, ktoré priniesol zákon č. 659/2004 Z. z. a niektoré z ustanovení tohto zákona ovplyvnia výšku daňových povinností a najmä spôsob ich vysporiadania už za zdaňovacie obdobie roku 2004
.

Termín na podanie daňového priznania (DP) je do 31. 3. 2005. V súlade s § 49 ods. 3 ZDP správca dane na základe žiadosti daňovníka alebo z vlastného podnetu môže predĺžiť lehotu na podanie DP najviac o tri mesiace. Pokiaľ súčasťou základu dane konkrétneho daňovníka sú aj príjmy zo zahraničia, resp. príjmy dosahované prostredníctvom stálej prevádzkarne zriadenej v zahraničí, správca dane môže predĺžiť lehotu na podanie DP až o šesť mesiacov, teda v prípade podávania DP za rok 2004 až do 30. 9. 2005.

V súlade s § 49 ods. 2 ZDP je daňovník povinný vyrovnať daňovú povinnosť najneskoršie do lehoty na podanie DP. V prípadoch, ak správca dane predĺži lehotu na podanie DP a povinnosť podať DP sa posunie na neskorší termín, povinnosť vyrovnať daň sa vzťahuje k tomuto predĺženému termínu. Podanie DP v predĺženej lehote ovplyvní aj výšku platených preddavkov na daňovú povinnosť roku 2004, nakoľko bude neskoršie známa posledná daňová povinnosť.

Prehľad zmien ZDP týkajúcich sa vyčíslenia základu dane z príjmov za rok 2004 v porovnaní s predchádzajúcim zdaňovacím obdobím je pomerne rozsiahly. Postupne ich rozoberieme podľa jednotlivých problémových okruhov, ktoré súvisia s vyčíslením daňovej povinnosti daňovníkov dane z príjmov právnických osôb (PO), s prípadným poukázaním aj na príslušné usmernenia vydané MF SR, pokiaľ s predmetnou problematikou bezprostredne súvisia.

Príjmy, ktoré sú predmetom dane

U daňovníkov dane z príjmov PO od zdaňovacieho obdobia roku 2004 sa rozšíril okruh príjmov, ktoré nie sú predmetom dane z príjmov PO, o príjmy nadobudnuté príslušnou PO na základe vyhlásenia daňovníka dane z príjmov fyzickej osoby (FO), alebo daňovníka dane z príjmov PO o určení 2 % podielu zo zaplatenej dane za príslušné zdaňovacie obdobie na verejnoprospešný účel (§ 50 ZDP).

Medzi príjmy, ktoré nebudú predmetom dane sa zaradili aj príjmy vo forme podielov na zisku, ktoré vyplácajú obchodné spoločnosti alebo družstvá zo zisku po zdanení aj v prípadoch, ak plynú daňovníkovi zo zahraničia, vyrovnávacie podiely a podiely na likvidačnom zostatku. Tieto skutočnosti však ešte pri vyčíslení daňovej povinnosti a v konštrukcii DP za rok 2004 v plnej miere sa neprejavia. V zdaňovacích obdobiach pred rokom 2004 takéto príjmy sa zdaňovali daňou vyberanou zrážkou (subjektom, ktorý tieto príjmy vyplácal) pri uplatnení osobitnej sadzby dane (vo väčšine prípadov vo výške 15 %). V zdaňovacom období roku 2004, ak pôjde o príjmy v uvedenej forme za rok 2003 (prípadne roky predchádzajúce), takéto príjmy sa zdania ich zaradením do základu dane uvedenom v DP pri uplatnení 19 % sadzby dane. V súlade s doplnením § 52 ods. 24 ZDP, ak daňovníkovi s neobmedzenou daňovou povinnosťou (napr. PO so sídlom na území SR) plynie podiel na zisku od subjektu z inej členskej krajiny EÚ po 1. 5. 2004, pričom daňovník sa podieľa na majetku tohto subjektu viac ako 25 %-ným podielom, tento už v roku 2004 nebude predmetom dane z príjmu.

Príjmy oslobodené od dane

V ZDP v platnom znení od roku 2004 došlo k výraznejšiemu zúženiu okruhu oslobodených príjmov. Nové rozšírenie oslobodených príjmov priniesla novela ZDP – zákon č. 659/2004 Z. z., ale tieto zmeny sa budú týkať až zdaňovacieho obdobia roku 2005. Pritom tieto oslobodenia sa budú predovšetkým vzťahovať na príjmy, pri ktorých sa daň vyberá zrážkou (podľa § 43 ZDP) a teda spôsob vyčíslenia základu dane z príjmov PO za rok 2004 neovplyvnia.

V porovnaní so zdaňovacím obdobím roku 2003 nebudú oslobodené napr. príjmy z prevádzky rôznych zariadení alebo z činností, ktoré majú environmentálny rozmer. Oslobodenia, ktoré sa uplatnia pri vyčíslení základu dane z príjmov PO za rok 2004, sa budú týkať predovšetkým daňovníkov nezriadených, resp. nezaložených na podnikanie. Z týchto oslobodení je možné uviesť oslobodenie príjmov z činností vymedzených v zriaďovacej listine, pričom táto činnosť nezakladá konkurenciu vo vzťahu k iným subjektom, príjmy z predaja a z prenájmu majetku u obcí, oslobodenie subjektov nezriadených, resp. nezaložených na podnikanie z príjmov, ktoré nepresahujú za zdaňovacie obdobie sumu 300 000 Sk a niektoré ďalšie druhy príjmov.

Niektoré špecifické ustanovenia týkajúce sa základu dane z príjmov PO

Podstatnou zmenou v oblasti vyčíslenia základu dane z príjmov PO v porovnaní so stavom platným v predchádzajúcom období je zrušenie položiek odpočítateľných od vyčísleného základu dane, okrem možnosti odpočtu daňovej straty. Od vyčísleného základu dane už nebude možné odpočítať poskytnuté dary iným PO alebo obciam do výšky 2 % zo základu dane. Odpočítateľná týmto spôsobom nebude ani hodnota poskytnutých príspevkov (nad rámec príspevkov, ktorých povinnosť vyplýva pre daňovníka z iných všeobecne záväzných predpisov) najviac jednému združeniu PO, ktorého je daňovník členom a ktoré vzniklo za účelom ochrany jeho záujmov (napr. Asociácii zamestnávateľských zväzov Slovenska), vo výške až 0,35 % z objemu zúčtovaných miezd. Konečný efekt spočívajúci v znížení základu dane sa však v tomto prípade nezmení, nakoľko adekvátnu sumu bude možné uplatniť v daňovo uznaných výdavkoch daňovníka za príslušné zdaňovacie obdobie. Pokiaľ však ide o hodnotu poskytnutých darov na verejnoprospešné účely, tieto nebudú uznané ako daňové výdavky a budú teda tvoriť pripočítateľnú položku k vykázanému výsledku hospodárenia.

Sadzba dane

Oproti zdaňovaciemu obdobiu roku 2003 došlo k zavedeniu jednotnej sadzby dane vo výške 19 % z upraveného základu dane, čo bude pravdepodobne znamenať zníženie daňového zaťaženia u prevažnej časti daňovníkov. Na druhej strane u niektorých daňovníkov (najmä u tých, ktorí podnikajú v oblasti poľnohospodárskej výroby a tiež u daňovníkov zamestnávajúcich osoby so zmenenou pracovnou schopnosťou), dôjde oproti predchádzajúcim rokom k zvýšeniu daňového zaťaženia.

Spoločné ustanovenia týkajúce sa vyčíslenia základu dane

U veľkej časti daňovníkov dane z príjmov PO v príslušných obdobiach je výsledok hospodárenia, z ktorého sa vychádza pri vyčíslení základu dane z príjmov, ovplyvnený kurzovými rozdielmi vyplývajúcimi z precenenia pohľadávok, resp. záväzkov v cudzej mene ku koncu príslušného účtovného obdobia. Za zdaňovacie obdobie roku 2003 daňovník účtujúci v sústave podvojného účtovníctva bol povinný o rozdiel vzniknutý z precenenia upraviť výsledok hospodárenia tak, aby príslušné účtovné operácie (účtovanie rozdielu do výnosov prostredníctvom účtu 663 – Kurzové zisky, resp. do nákladov prostredníctvom účtu 563 – Kurzové straty) nemali vplyv na výšku základu dane z príjmov za príslušné obdobie. Za zdaňovacie obdobie roku 2004 a ďalšie roky daňovník sa bude môcť sám rozhodnúť, či z uvedených dôvodov uplatní odpočítateľnú, resp. pripočítateľnú položku k vykázanému výsledku hospodárenia. Túto skutočnosť však musí oznámiť príslušnému správcovi dane pred začiatkom príslušného zdaňovacieho obdobia. Za rok 2004 v súlade s prechodnými ustanoveniami (§ 52 ods. 39 ZDP) môže svoje rozhodnutie oznámiť správcovi dane najneskoršie do 31. marca 2005, teda do termínu podania DP.

Zo znenia ZDP účinného od roku 2004 nevyplýva (až na niektoré prípady) povinnosť upraviť (zvýšiť) výsledok hospodárenia o sumu nákladov, ktoré neboli v príslušnom zdaňovacom období daňovníkom aj uhradené. Jednou z výnimiek z tohto konštatovania je § 17 ods. 21 ZDP týkajúci sa nákladov vo forme zmluvných pokút, poplatkov z omeškania a úrokov z omeškania. Na druhej strane, pokiaľ daňovník o zmluvných pokutách, poplatkoch z omeškania a úrokoch z omeškania účtoval vo výnosoch, ale v príslušnom zdaňovacom období mu neboli uhradené, v súlade s uvedeným ustanovením ZDP od vykázaného výsledku hospodárenia uplatní odpočítateľnú položku. 

Transformácia nákladov účtovaných v účtovníctve daňovníka na výdavky uznané pri vyčíslení základu dane

V porovnaní so zdaňovacím obdobím roku 2003 v oblasti daňových výdavkov pri vyčíslení základu dane z príjmov za rok 2004 došlo k viacerým zásadnejším zmenám vrátane zmien týkajúcich sa uplatňovania daňových odpisov. Predovšetkým je potrebné spomenúť zmenu súvisiacu s odpisovaním niektorých osobných dopravných prostriedkov. Táto zmena sa týka zrušenia limitov odpisov, ktoré daňovník za celé obdobie odpisovania mohol uplatniť vo výdavkoch pri vyčíslení základu dane z príjmov. Takisto sa zrušili limity na uplatňovanie sumy nájomného pri prenájme osobných dopravných prostriedkov na základe zmluvy o prenájme s dohodnutým právom kúpy prenajatej veci (pri finančnom prenájme). Nájomné pri operatívnom prenájme nebolo už limitované ani pri vyčíslení základu dane z príjmov za rok 2003. Zrušenie limitov znamená, že v daňových výdavkoch za rok 2004 daňovníci si už uplatnia ročné odpisy vo výške príslušného podielu z plnej obstarávacej hodnoty konkrétneho osobného dopravného prostriedku. Suma odpisov uplatnená pred rokom 2004 sa však spätne upravovať nebude. Obdobný postup sa bude týkať aj uplatňovania sumy nájomného pri finančnom prenájme s tým, že nájomca si môže nájomné uplatniť najviac do výšky rozdielu medzi dohodnutou výškou nájomného a sumou uplatnených odpisov z prenajatého majetku. Toto sa vzťahuje na prenájmy osobných dopravných prostriedkov, uzatvorené po nadobudnutí účinnosti ZDP, teda po 1. januári 2004, ale aj (v súlade s § 52 ods. 16 ZDP) na skôr uzatvorené prenájmy, hoci z § 52 ods. 17 ZDP vyplýva, že pri finančných prenájmoch uzatvorených pred rokom 2004 sa použijú doterajšie predpisy.

Vo výdavkoch pri vyčíslení základu dane z príjmov za zdaňovacie obdobie roku 2004 vo výdavkoch sa uplatní zostatková cena hmotného majetku a nehmotného majetku v prípade jeho predaja alebo likvidácie, pričom výška príjmov dosiahnutých z predaja alebo likvidácie tohto majetku nebude limitujúcim faktorom. V porovnaní s rokom 2003 už nebudú existovať výnimky z tohto postupu a bude sa vzťahovať aj na majetok, ktorý nemá priamo výrobný, ale má skôr spotrebný charakter (prístroje určené pre domácnosť, hudobné nástroje, osobné automobily a pod.). Vo výdavkoch nebude možné v plnom rozsahu uplatniť len zostatkovú hodnotu pri majetku, ak dôjde k jeho vyradeniu z titulu škody, s výnimkou prípadov, ak škodu spôsobila živelná pohroma alebo neznámy páchateľ (na základe vyjadrenia polície). Pokiaľ škodu spôsobila konkrétna zodpovedná osoba a náhradu škody daňovník bude uplatňovať voči nej, alebo pôjde o škodu na poistenom majetku a poisťovňa uhradí určitú časť škody, škodu bude možné uznať vo výdavkoch daňovníka do výšky príjmov.

Z viacerých možných spôsobov uplatňovania pohľadávok voči dlžníkom, ktoré bude možné uplatniť vo výdavkoch pri vyčíslení základu dane, chcem upozorniť na jednu možnosť, ktorá sa prvýkrát ponúka za zdaňovacie obdobie roku 2004. ZDP v znení od roku 2004 vytvára väčšie predpoklady na uplatnenie hodnoty nepremlčaných rizikových pohľadávok pri vyčíslení základu dane z príjmov za príslušné zdaňovacie obdobie. Vyplýva to z § 20 ods. 14 ZDP. Lehoty na možnosť uplatnenia nominálnej hodnoty nepremlčaných pohľadávok sa výrazne skrátili (25 % z hodnoty pohľadávky je možné uplatniť vo výdavkoch už po uplynutí 3 mesiacov od jej splatnosti, 50 % po 6 mesiacoch, 75 % po 9 mesiacoch a 100 % už po uplynutí 12 mesiacov). Dôležitá je však skutočnosť, že tento postup sa použije až pri pohľadávkach, ktorých splatnosť nastane po 1. 1. 2004. V prípade pohľadávok, ktorých splatnosť nastala pred týmto termínom, ešte aj za rok 2004 sa použije postup, ktorý je upravený v § 25 ods. 1 písm. v) bod 3 zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 366/1999 Z. z.“), prípadne iný postup upravený predchádzajúcimi predpismi podľa toho, v ktorom období splatnosť pohľadávky nastala.

Pri výpočte základu dane za rok 2004 daňovníci si uplatnia pri všetkých typoch vozidiel nekrátenú spotrebu PHM, najviac však do výšky spotreby vyplývajúcej z technického preukazu vozidla alebo stanovenú iným kvalifikovaným spôsobom. Pritom za kvalifikovaný spôsob sa môže považovať aj stanovenie normy samotným daňovníkom na základe vysledovania spotreby, podľa konkrétnych prevádzkových podmienok toho-ktorého vozidla.

Vyčíslenia základu dane za rok 2004 sa týka zmena v spôsobe uplatňovania nájomného v prípadoch, ak došlo k predčasnému ukončeniu zmluvy o prenájme majetku s dohodnutým právom kúpy prenajatej veci z dôvodov, ktoré sa vyskytli u niektorého z účastníkov zmluvy. V takýchto prípadoch nájomca upraví spätne za celé obdobie trvania prenájmu výšku uplatnených odpisov podľa § 26 ods. 8 ZDP zaúčtovaných za obdobie trvania zmluvy na sumu odpisov zodpovedajúcich tomuto obdobiu pri uplatnení rovnomerných alebo zrýchlených odpisov. Rozdiel uplatní ako pripočítateľnú polož- ku k základu dane za to zdaňovacie obdobie, v ktorom dôjde k nedodržaniu podmienok.

Pri vyčíslení základu dane z príjmov za rok 2004 už nebude možné jednoznačne uplatniť vo výdavkoch tvorbu rezervy na opravu hmotného majetku. Zostatky nevyčerpaných rezerv sa budú premietať do výnosov postupne, prípadne až do základu dane za rok 2008.

Súčasťou výdavkov, ktoré je možné uplatniť pri vyčíslení základu dane z príjmov, sú odpisy hmotného majetku a nehmotného majetku, ktorých spôsob uplatnenia je upravený v § 22 až § 29 ZDP. V roku 2004 sa zmenili niektoré rozhodujúce skutočnosti týkajúce sa uplatňovania daňových odpisov. Nad rámec zmien, ku ktorým došlo už v roku 2003 (zvýšenie hranice na posúdenie hmotného majetku na 30 000 Sk a nehmotného majetku na 50 000 Sk, skrátenie doby odpisovania hmotného majetku v druhej odpisovej skupine a v stanovení vyššej hranice technického zhodnotenia na 30 000 Sk úhrnne u jedného majetku za jedno zdaňovacie obdobie), to bolo zredukovanie počtu odpisových skupín z piatich na štyri a súčasne ďalšie skrátenie stanovených lehôt odpisovania v príslušných odpisových skupinách. Z hľadiska vyčíslenia základu dane z príjmov za rok 2004 je potrebné upozorniť na prechodné ustanovenia ZDP, ktoré riešia spôsob premietnutia týchto zmien pri vyčíslení základu dane.

Aj zdaňovacieho obdobia roku 2004 sa týka postup, podľa ktorého sa niektoré náklady za daňovo uznané výdavky považujú až v tom zdaňovacom období, v ktorom budú zaplatené. Konkrétne ide o nákladové položky uvedené v § 19 ods. 4 ZDP: o nájomné, ako aj o odplaty za sprostredkovanie (a to aj na základe mandátnych zmlúv), ktoré majú byť uhradené FO. Opačne sa ustanovenie týka aj zahŕňania výnosov (príjmov) do základu dane z príjmov v tom zdaňovacom období, v ktorom ich daňovník zinkasuje. Súčasne je potrebné upozorniť aj na skutočnosť, že obdobný postup sa týka vymedzených nákladov, resp. výnosov, ktoré neboli zahrnuté do základu dane ešte v období účinnosti zákona č. 366/1999 Z. z.

Počínajúc zdaňovacím obdobím roku 2004 do oblasti daňových výdavkov sa presúvajú niektoré položky odpočítateľné od vyčísleného základu dane. Konkrétne ide o už spomínané príspevky jednému združeniu PO vzniknutého za účelom ochrany záujmov daňovníka, ktoré sa do daňových výdavkov zahrnú najviac do výšky 0,35 % z objemu zúčtovaných miezd za príslušné zdaňovacie obdobie. Ďalej sú to náklady na reklamu vrátane nákladov na budovanie trvalých nosičov reklamy, ktorých uplatnenie v daňových výdavkoch už nie je špecifikované. Nakoniec sú to aj náklady na obstaranie drobných propagačných predmetov, ktoré je možné uplatniť v prípade, že náklady na jeden kus nie sú vyššie ako 500 Sk a sú opatrené obchodným menom alebo logom daňovníka v preukázanej výške.

Položky znižujúce vyčíslený základ dane  

V platnosti zostáva len možnosť odpočítania daňovej straty:

  • podľa § 30 ZDP, podľa ktorého sa bude postupovať v prípade, ak rok 2004 bol prvým rokom vykázania základu dane (ak príjmy, ktoré je daňovník povinný zahrnúť do základu dane, boli vyššie ako výdavky, ktoré voči týmto príjmom môže uplatniť), alebo
  • v zmysle prechodných ustanovení (§ 52 ods. 8 ZDP) podľa § 34 zákona č. 366/1999 Z. z.

V súvislosti s položkami znižujúcimi vyčíslený základ dane z príjmov je potrebné poukázať ešte na skutočnosť, že komanditná spoločnosť znižuje vyčíslený základ dane o podiel, ktorý pripadá na komplementárov tejto spoločnosti.

Úľavy na dani 

Pri výpočte daňovej povinnosti za rok 2004 sa už neuplatní daňová úľava vo forme zníženia vyčíslenej daňovej povinnosti v prípade, ak daňovník v priebehu zdaňovacieho obdobia vynaložil určitý objem prostriedkov na rozvoj svojej činnosti, ktorou dosahoval príjmy zahŕňané do základu dane z príjmov. Takisto sa už neuplatní úľava na dani pri zamestnávaní osôb so zmenenou pracovnou schopnosťou, resp. osôb so zmenenou pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným postihnutím.

Hoci ZDP zrušil všetky formy daňových úľav v rámci dane z príjmov PO, vzhľadom na existenciu prechodných ustanovení aj v rámci stanovenia daňovej povinnosti za rok 2004 a prípadne aj za ďalšie roky sa môžeme stretnúť s čerpaním daňových úľav, na ktoré daňovníkom vznikol nárok podľa predpisov predchádzajúcich zákonov o daniach z príjmov (zákon č. 286/1992 Zb., ako aj zákon č. 366/1999 Z. z.).

Povinnosť podať DP k dani z príjmov PO za rok 2004 

Daňové priznanie v ustanovenej lehote (31. 3. 2005) za konkrétne zdaňovacie obdobie (v tomto prípade za rok 2004) je povinný podať každý daňovník dane z príjmov PO, ak z ďalších ustanovení § 49 ZDP nevyplýva niečo iné. V zmysle týchto ustanovení je možné upresniť, že organizácie nezriadené na podnikanie (vymedzené v § 12 ods. 3 ZDP) budú podávať DP k dani z príjmov PO vtedy, keď majú príjmy, ktoré sú predmetom dane (s výnimkou príjmov zdaňovaných daňou vyberanou zrážkou). Rozpočtové a príspevkové organizácie vtedy, ak súčasne pri príjmoch, ktoré sú predmetom dane, nepôjde o príjmy oslobodené od dane.  

Preddavky na daň na zdaňovacie obdobie roku 2005 

S problematikou vyčíslenia daňovej povinnosti na úseku dane z príjmov PO bezprostredne súvisia podmienky vymedzené zákonom upravujúce platenie preddavkov na daňovú povinnosť nasledujúceho zdaňovacieho obdobia, v tomto prípade na zdaňovacie obdobie roku 2005. Preddavky na daň budú platiť daňovníci, ktorých posledná známa daňová povinnosť presiahne sumu 50 000 Sk, pričom ak nepresiahne sumu 500 000 Sk, budú platiť preddavky štvrťročne (konkrétne vo výške jednej štvrtiny z posledne známej daňovej povinnosti vždy k poslednému dňu príslušného štvrťroka). Ak presiahne sumu 500 000 Sk potom budú platiť preddavky mesačne (konkrétne vo výške jednej dvanástiny z posledne známej daňovej povinnosti vždy k poslednému dňu príslušného mesiaca). Prípadné rozdiely oproti výške daňovej povinnosti za bežné zdaňovacie obdobie daňovníci vyrovnajú v termíne na podanie DP za toto zdaňovacie obdobie.

Obdobím platenia preddavkov bude obdobie kalendárneho roku zhodné so zdaňovacím obdobím (teda preddavky na daň z príjmov na rok 2005 sa budú platiť v priebehu prvého až štvrtého štvrťroka, resp. mesiacov január až december). Suma platených preddavkov za mesiace január až marec, resp. za I. štvrťrok bežného zdaňovacieho obdobia, ktorá bude stanovená ešte z daňovej povinnosti predposledného zdaňovacieho obdobia (ešte z daňovej povinnosti za rok 2003), sa vyrovná do 30 dní od termínu na podanie DP (konkrétne do 30. 4. 2005).  

Poukázanie podielu zo zaplatenej dane na verejnoprospešné účely 

Spôsob poukazovania podielu je riešený v § 50 ZDP. Niektoré zmeny v § 50 ZDP priniesol zákon č. 659/2004 Z. z. Daňovník dane z príjmov PO bude môcť urobiť prehlásenie, na základe ktorého poukáže najviac 2 % podiel zo zaplatenej dane za rok 2004 vybranému prijímateľovi (prípadne viacerým prijímateľom, pričom ale suma podielu poukázaná jednému príjemcovi nemôže byť nižšia ako 250 Sk). Na rozdiel od predchádzajúceho stavu (vyhlásenie daňovníka o určení podielu zo zaplatenej dane za rok 2003), kedy daňovník podával vyhlásenie príslušnému správcovi dane na osobitnom tlačive, za rok 20

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály