Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie roku 2008

Dátum: Rubrika: Daň z príjmov

Napriek skutočnosti, že predmetom príspevku je aplikácia právnych predpisov pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2008, už v súčasnom období sú uverejnené v Zbierke zákonov právne predpisy, ktoré budú použité prvýkrát v zdaňovacom období roku 2009. Niektoré prechodné ustanovenia novely zákona č. 465/2008 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú zákony v pôsobnosti Ministerstva financií SR v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike – ďalej len „zákon č. 465/2008 Z. z.“§ 52e ods. 1 a 5 sú aplikované pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2008.

Napriek skutočnosti, že predmetom príspevku je aplikácia právnych predpisov pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2008, už v súčasnom období sú uverejnené v Zbierke zákonov právne predpisy, ktoré budú použité prvýkrát v zdaňovacom období roku 2009. Niektoré prechodné ustanovenia novely zákona č. 465/2008 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú zákony v pôsobnosti Ministerstva financií SR v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike – ďalej len „zákon č. 465/2008 Z. z.“§ 52e ods. 1 a 5 sú aplikované pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2008.

 
Ich stručná charakteristika je nasledujúca:
  • Čl. II zákona č. 465/2008 Z. z. dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. – ďalej len „ZDP“ (s účinnosťou od 1. januára 2009). Sumy uvedené v Sk sú obdobne ako aj v iných zákonoch prepočítané na euro. Následne, na zmenenú úlohu NBS, je upravený aj § 31 odsek 1 ZDP, podľa ktorého, ak je daňovník účtovnou jednotkou, na prepočet cudzej meny na eurá sa použije referenčný výmenný kurz určený a vyhlásený Európskou centrálnou bankou alebo Národnou bankou Slovenska (NBS), platný ku dňu, ku ktorému je uplatnený daňovníkom v účtovníctve. Ustanovenie § 47 ods. 1 ZDP rieši spôsob zaokrúhľovania. Základ dane, nepeňažný príjem [§ 5 ods. 3 písm. a) ZDP], preddavky na daň (§ 34, 35, 42 a 44 ZDP), zdaniteľná mzda (§ 35 ZDP) a daň (§ 15, § 31 ods. 3 a § 43 ZDP) sa zaokrúhľujú na eurocenty nadol (t. j. napr. 30,369 EUR sa zaokrúhli na 30, 36 EUR). Nezdaniteľné časti základu dane (§ 11 ZDP) a daňový bonus (§ 33 ZDP) sa zaokrúhľujú na eurocenty nahor t. j. napr. 30, 361 sa zaokrúhli na 30, 37 EUR). Podľa § 47 ods. 2 ZDP sa suma zodpovedajúca 2 % zaplatenej dane (§ 50 ZDP), výpočet daňovej sadzby na účely zápočtu dane (§ 45 ZDP) a iné prepočty (ostatné prepočty ako tu priamo neuvedené) sa vykonajú s presnosťou na dve desatinné miesta. (t. j. použije sa matematické zaokrúhlenie). Prechodné ustanovenia § 52e ZDP upravujú niektoré oblasti vyčíslenia základu dane v súvislosti s prechodom na euro. Podľa § 52 e ods. 1 ZDP sa výdavky (náklady) preukázateľne vynaložené daňovníkom v súvislosti s prechodom zo slovenskej meny na euro vrátane výdavkov (nákladov) na zaokrúhlenie považujú za daňové výdavky, ak spĺňajú podmienky ustanovené v § 2 písm. i) a § 19 až 21 ZDP v znení účinnom od 1. januára 2009. V uvedenom prípade ide teda o splnenie všeobecných podmienok pre daňový výdavok. Náklady súvisiace so zavedením eura sa uznajú za daňové pri splnení rovnakých podmienok, ako ostatné náklady (t. j. napr. náklady na technické zhodnotenie sú uznané za daňové výdavky prostredníctvom odpisov). Podľa § 52 ods. 2 cit. zákona daňovník, ktorý má podľa § 17 ods. 17 ZDP podané oznámenie o nezahrnovaní kurzových rozdielov do základu dane v období, v ktorom sa o nich účtuje, zahrnie ich do základu dane v tom zdaňovacom období, v ktorom dochádza k inkasu alebo odpisu pohľadávky, platbe alebo odpisu záväzku. Z uvedeného vyplýva, že napriek zavedeniu meny euro, zostáva spôsob zahrnovania kurzových rozdielov podľa ustanovenia § 17 ods.17 ZDP naďalej zachovaný. Zákon preto rieši spôsob vyčíslenia a zahrnutia kurzového rozdielu vzniknutého z pohľadávok a záväzkov, o ktorých bolo účtované do 31. 12. 2008 z prepočtu meny euro na konverzný kurz a spôsob vyčíslenia a zahrnutia kurzového rozdielu z pohľadávok a záväzkov, o ktorých bolo účtované do 31. 12. 2008 , vzniknutých medzi euro a cudzou menou. Kurzový rozdiel pri pohľadávke alebo záväzku znejúcich na euro (predstavuje rozdiel medzi hodnotou pohľadávky alebo záväzku zaúčtovanou pri ich vzniku v slovenských korunách, prepočítanou konverzným kurzom na eurá), zahrnie daňovník do základu dane ku dňu, v ktorom dochádza k inkasu alebo odpisu pohľadávky, platbe alebo odpisu záväzku (daňovník, ktorý nepodal oznámenie o nezahrnovaní kurzových rozdielov do základu dane v období, v ktorom sa o nich účtuje, zahrnie tieto rozdiely do základu dane v súlade s účtovníctvom. Ustanovenie § 52e ods. 3 a 4 ZDP určuje spôsob výpočtu odpisov (vstupná cena, zostatková cena vyjadrená v Sk do 31. 12. 2008), na účely daňových odpisov po 1. januári 2009 v euro. Podľa § 52e ods. 5 ZDP, ak daňovník bol povinný zaplatiť preddavky na daň do 31. decembra 2008, t. j. v slovenských korunách a zaplatil ich po 1. januári 2009, tieto preddavky sa prepočítajú konverzným kurzom na slovenské koruny a zaokrúhlia sa na celé koruny nahor. V uvedenom prípade ide o preddavky platené na daň za zdaňovacie obdobie roku 2008, ktoré by mali byť zaplatené do 31. decembra 2008, t. j. v Sk. Ak sú však zaplatené oneskorene po 31. decembri 2008 v EUR, je nutné spätne vykonať prepočet EUR na Sk tak, aby mohol byť vyčíslený skutočný preplatok alebo nedoplatok na dani vypočítaný v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie roku 2008 t. j. výsledná suma určená v Sk, prepočítaná na euro. Podľa § 52e ods. 6 ZDP sa výdavky (náklady) vynaložené daňovníkom do 31. decembra 2008 a príjmy (výnosy), o ktorých sa účtovalo do 31. decembra 2008 v Sk, ktoré ovplyvňujú základ dane v zdaňovacích obdobiach končiacich po 1. januári 2009, prepočítajú konverzným kurzom na eurá a zaokrúhlia sa na eurocenty nahor (rovnako sa postupuje aj pri uplatňovaní daňovej straty podľa § 30 ZDP, ak napr. daňovník uhradí v roku 2009 zmluvné pokuty o ktorých bolo účtované v roku 2006 v Sk a sú uznané za daňové výdavky až po ich zaplatení). Suma týchto nákladov ovplyvní (zníži) základ dane v roku 2009 už v EUR (náklad v roku 2006 – 35 000 Sk, úhrada v roku 2009 predstavuje 1 161,78 EUR t. j. suma, ktorá zníži základ dane v roku 2009).
  • Zákon č. 514/2008 Z. z. o nakladaní s odpadom ťažobného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov) v Čl. VI doplnil § 20 ods.9 písm. f) ZDP o novú, daňovo uznanú, účelovú finančnú rezervu, ktorú tvorí daňovník podľa § 14 tohto zákona. Ustanovenie § 14 cit. zákona stanovuje súčasne podrobné podmienky tvorby tejto účelovej finančnej rezervy.
  • Zákon č. 563/2008 Z. z. ktorým sa mení dopĺňa ZDP v časti dane z príjmov fyzickej osoby stanovuje podmienky nároku na tzv. zamestnaneckú prémiu. V časti spoločných ustanovení cit. zákona sa mení ustanovenie § 18 ods. 1, podľa ktorého na zistenie rozdielu, pri úprave základu dane zahraničných závislých osôb (rozdiel podľa § 17 ods. 5 ZDP) malo MF SR vydať, resp. stanoviť obsah povinnej dokumentácie o použitej metóde stanovenia ceny, a to vydaním všeobecne záväzného právneho predpisu (napr. opatrenia). Obsah povinnej dokumentácie o použitej metóde stanovenia ceny nie je viazaný na všeobecne záväzný právny predpis, ale napr. usmernením resp. pokynom MF SR. Podľa Čl. IV tohto zákona sa posúva účinnosť ustanovenia § 21 ods.2 písm. k) ZDP (ustanovenie o tzv. podkapitalizácii, resp. obmedzení zahrňovania úrokov z úverov a pôžičiek pri závislých osobách do daňových výdavkov), a to namiesto od 1. januára 2009 na 1. január 2010.
  • Zákon č. 567/2008 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 80/1997 Z. z. o Exportno-importnej banke Slovenskej republiky v z. n. p. a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 567/2008 Z. z.“) v čl. V doplnil ustanovenie § 19 ods. 2 písm. o) ZDP tak, aby sa uznávanie straty z obchodovania z derivátmi platné pre obchodníkov z cennými papiermi a pre poisťovne použilo aj na Exportno-importnú banku SR.

 

Tlačivo daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2008

 
Daňové priznanie za zdaňovacie obdobie roku 2008 je podávané naďalej na tlačive MF SR č. 097169/2007, použitom prvýkrát už aj v zdaňovacom období roku 2007 vydané opatrením MF SR č. 029093/2007-72, súčasťou ktorého je aj vzor daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby (FS č.13/2007). O tomto postupe pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2008 je informovaná verejnosť v oznámení MF SR č. MF/025297/2008-72 uverejnenom vo FS č. 9/2008. Súčasťou tohto oznámenia je doplnené poučenie k vyplneniu daňového priznania.
 
Doplnené poučenie k vyplneniu daňového priznania upozorňuje na niektoré skutočnosti v súvislosti so zavedením eura od 1. januára 2009.V zásade však kalendárny rok ukončený k 31. decembru 2008 nevyžaduje vykonávať prepočty na euro. Informatívne je preto v poučení uvedený k riadku 900 spôsob zaokrúhlenia dane na úhradu, ktorá sa odvádza v roku 2009 v eurách a zaokrúhľuje nadol. Obdobne daň za predchádzajúce zdaňovacie obdobie na účely stanovenia výšky preddavkov, uvádzaná v riadku 910 v Sk sa pri platení preddavkov prepočíta na eurá so zaokrúhlením na eurocenty nadol. Tieto prepočty sú však uvedené v časti pre osobitné záznamy daňovníka. Pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie roku 2008 je v uvedenom prípade akceptovaná vyhláška MF SR č. 75/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá vykazovania, prepočtu a zaokrúhľovania peňažných súm v súvislosti s prechodom na menu euro na účely účtovníctva, daní a colné účely. Uvedená vyhláška rieši aj spôsob platenia preddavkov na daň z príjmov, ktoré sú platené po dni zavedení eura, pričom sa vypočítajú z dane za rok 2007 (platené do lehoty pre podanie daňového priznania) a z dane za rok 2008 vykázanej v Sk.
 
Aj napriek tomu, že v roku 2008 je tlačivo daňového priznania rovnaké ako v roku 2007, treba akceptovať skutočnosť, podľa ktorej v riadku 160 a 240 sú v predtlači uvádzané rozdiely z precenenia cenných papierov nezahrnuté do základu dane v roku 2003, ktoré sa majú zahrnúť do základu dane najneskôr do konca roka 2007. V zdaňovacom období roku 2008 už nie sú tieto údaje súčasťou riadkov 160 a 240. Obdobne nebude vyplnená ani tabuľka D1, ktorá eviduje odpočet straty podľa zákona č. 366/1999 Z. z. platného do 31. 12. 2003. Odpočet straty podľa ustanovení cit. zákona je ukončený najneskôr do 31. decembra 2007.
 
Tabuľka F (evidenčná) bola doplnená v roku 2007 o nový riadok 4, v ktorom má daňovník uviesť celkovú sumu účtovaných výnosov plynúcu z aktivít zo zahraničnými závislými osobami vymedzenými v § 2 písm. r) ZDP. V časti V – Miesto pre osobitné záznamy daňovníka, sa má uviesť rozpis podľa jednotlivých zahraničných závislých osôb. K uvedenej tabuľke je potrebné uviesť, že predmetný údaj je využitý aj na účely zistenia údajov pre vykázanie rozdielu podľa § 17 ods. 5 ZDP (úprava základu dane pri použití netransparentných cien medzi zahraničnými závislými osobami, dôvodom ktorých je zníženie základu dane) ustanovenie § 18 cit. zákona určuje spôsoby stanovenia tzv. obvyklej ceny. Od 1. 1. 2009 je o použitej metóde daňovník povinný viesť dokumentáciu, obsah ktorej mal na základe zákona č. 621/2007 Z. z ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. a o zmene zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. – ďalej len „zákon č. 621/2007 Z. z.“ vymedziť všeobecne záväzný právny predpis, ktorý malo vydať ministerstvo (t. j. záväzná právna úprava, napr. opatrenie).
 
V súlade s novelou ZDP zákonom č. 567/2008 Z. z. zo dňa 26. novembra 2008, zmenou ustanovenia § 18 ods. 1 ZDP, nemusí byť obsah dokumentácie vymedzený všeobecne záväzným právnym predpisom, ale napr. len usmernením. Zároveň táto novela zákona posunula účinnosť ustanovenia § 21 ods. 2 písm. k) ZDP o obmedzení zahrnovania úrokov do daňových výdavkov medzi zahraničnými prepojenými osobami namiesto k 1. 1. 2009 na termín od 1. 1. 2010.
 

Zákony uplatnené prvýkrát za zdaňovacie obdobie roku 2008

  • Zákon č. 530/2007 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (účinnosť čl. II, v ktorom sa dopĺňa účinnosť od 1. januára 2009) rozširuje okruh oslobodených príjmov právnických osôb, konkrétne sa oslobodzujú výnosy z verejného zdravotného poistenia (§ 15 ods. 6 zákona č. 581/2004 Z. z. v znení zákona č. 530/2007 Z. z.).
  • Zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov – ďalej len „zákon o investičnej pomoci“ v Článku III a dopĺňa od 1. januára 2008 nové ustanovenie, konkrétne § 30a – úľava na dani pre príjemcov investičnej pomoci.
  • Zákon č. 621/2007 Z. z., ktorý novelizoval ZDP – ďalej len „zákon č. 621/20007 Z. z.“ (komentovaný osobitne). Touto novelou zákona boli vykonané najrozsiahlejšie zmeny a doplnenia ZDP.
  • Zákon č. 168/2008 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 381/1996 Z. z. o Protidrogovom fonde a zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. – s účinnosťou od 1. júna 2008), ktorým sa v § 50 ods. 4 v písm. i) ZDP ako prijímateľ 2 % podielu zaplatenej dane doplňuje aj Protidrogový fond.

 

Základ dane

V zdaňovacom období roku 2008 (od 1. januára 2008) sa prvýkrát použije úprava základu dane podľa ustanovení novely ZDP zákonom č. 621/2007 Z. z.
 
Najzávažnejší dopad na základ dane majú najmä ustanovenia novely zákona č. 621/2007 Z. z. (príklady k uvedeným zmenám sú uvedené ako súčasť r. 100 daňového priznania).
 

Zahrnovanie dotácie do základu dane

Ustanovenie § 17 ods. 3 písm. f) zákona č. 621/2007 Z. z. sa nahrádza novým znením, ktoré rieši spôsob zahrňovania dotácie do základu dane u daňovníkov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v prípade, ak účtovné a daňové odpisy nie sú zhodné. Dotácia na obstaranie hmotného majetku je v súlade s § 52 ods.13 a § 56 ods. 12 opatrenia č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva zahrnovaná do výnosov v časovej a vecnej súvislosti so zaúčtovaním účtovných odpisov majetku, na obstaranie ktorého bola dotácia poskytnutá. Táto sa bude zahrnovať do základu dane v rovnakej výške ako je daňový odpis alebo v pomernej časti zodpovedajúcej výške použitej dotácie na obstaranie odpisovaného majetku. Do 31. 12. 2007 bola dotácia zahrnovaná do základu dane v súlade s účtovníctvom. Podľa prechodného ustanovenia § 52d ods. 4. zákona č. 621/2007 Z. z. daňovník, ktorému bola poskytnutá dotácia na obstaranie hmotného majetku do 31. decembra 2007, zahrnie rozdiel medzi výškou daňových odpisov tohto hmotného majetku uznaných za daňový výdavok k 31. decembru 2007 a výškou dotácie zahrnutej do základu dane do 31. decembra 2007, do základu dane rovnomerne, počas dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období ukončených najneskôr 31. decembra 2009.
 

Zvýšenie základu dane o sumu nezaplatených záväzkov

Doplnené znenie § 17 ods. 29 zákona č. 621/2007 Z. z. ukladá pre dlžníka účtujúceho v sústave podvojného účtovníctva povinnosť, aby zvýšil základ dane o sumu neuhradeného záväzku prislúchajúceho k výdavku (nákladu), ktorý je podľa § 19 daňovým výdavkom [vrátane nákladu prislúchajúceho k odpisovanému a neodpisovanému majetku, zásobám a inému majetku, pri ktorom vzniká výdavok (náklad) pri jeho zaradení alebo vyradení zo spotreby alebo z používania], a to v tom zdaňovacom období, v ktorom uplynulo 36 mesiacov od splatnosti tohto záväzku. Na druhej strane, ak po tejto lehote daňovník (dlžník) uhradí záväzok alebo jeho časť, zníži základ dane o sumu záväzku (alebo jeho časti), ktorú zaplatil. Rovnaká možnosť sa dáva aj daňovníkovi (dlžníkovi), ak po tejto lehote dôjde k premlčaniu záväzku alebo jeho zániku, a to v tom zdaňovacom období, v ktorom účtoval o výnose z odpísaného záväzku. Ide v podstate o systém, kedy je na účely vyčíslenia základu dane uvažované po troch rokoch so záväzkom obdobne, ako v účtovníctve s premlčaným, výška ktorého je účtovaná do výnosov. Ak dôjde k premlčaniu záväzku a jeho účtovaní do výnosov, nie je preto takto zaúčtovaný výnos zdaňovaným príjmom. Ak dôjde k jeho zaplateniu, zníži sa základ dane o zaplatenú sumu. Podľa prechodného ustanovenia § 52d ods. 6 ZDP, ustanovenie § 17 ods. 29 ZDP v znení účinnom od 1. januára 2008 sa použije aj na záväzky, pri ktorých do 31. decembra 2007 uplynula doba od splatnosti dlhšia ako 36 mesiacov, pričom suma týchto záväzkov zvyšujúca základ dane sa zahrnie do základu dane rovnomerne počas dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období ukončených najneskôr 31. decembra 2009.
 

Daňové výdavky a odpis pohľadávky

Nové podmienky pre odpis pohľadávky v limitovanej výške v nadväznosti na splnenie podmienok pre tvorbu opravnej položky podľa § 20 ods. 4 a ods.14 ZDP sú uvedené osobitne v § 19 ods. 2 písm. r) zákona č. 621/2007 Z. z., namiesto doteraz uvedených v § 19 ods. 2 písm. h) bod 5 a 6 ZDP. Nové podmienky pre tvorbu opravnej položky od 1. 1. 2008 uvedené v § 20 ods. 4 a 14 ZDP znamenajú preto rovnako aj nové podmienky pre možnosť odpisu pohľadávky. Podmienka uplynutia doby splatnosti pre uznanie opravnej položky za daňový výdavok sa oproti stavu do 31. 12. 2007 predlžuje (12 mesiacov do výšky 20 % menovitej hodnoty pohľadávky alebo jej nesplatenej časti, 24 mesiacov do výšky 50 %, 36 mesiacov do výšky 100 % menovitej hodnoty pohľadávky alebo jej nesplatenej časti bez príslušenstva). Podľa nového znenia § 19 ods. 2 písmeno i) zákona č. 621/2007 Z. z. sa namiesto doteraz uznávaného odpisu u pohľadávky do výšky 1 000 Sk menovitej hodnoty alebo obstarávacej ceny (v podstate bez ďalších podmienok) uzná odpis menovitej hodnoty do výšky 10 000 Sk alebo jej nesplatenej časti (t. j. už nie obstarávacej ceny, bez možnosti odpisu príslušenstva) za stanovených podmienok, t. j. ak je k tejto pohľadávke možné tvoriť opravnú položku podľa § 20 ods. 4 písm. b) ZDP alebo ods. 14 písm. b) ZDP a súčasne k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia, v ktorom došlo k odpisu pohľadávky, celková hodnota pohľadávok voči tomu istému dlžníkovi nepresahuje sumu 10 000 Sk.
 

Daňové výdavky a postúpenie pohľadávky

Pri postúpení pohľadávky sa podľa § 19 ods. 3 písm. h) zákona č. 621/2007 Z. z. uzná za daňový výdavok menovitá hodnota pohľadávky alebo jej nesplatená časť do výšky príjmu z jej postúpenia (suma výnosu účtovaná za postúpenie v účtovníctve) namiesto do výšky príjmu z prijatej úhrady. Variantne je umožnené do daňových výdavkov (ak je výhodnejšie) zahrnúť hodnotu pohľadávky do výšky tvorby opravnej položky, ktorá by bola uznanáza daňový výdavok podľa § 20 ZDP. To znamená, že ak by opravná položka podľa § 20 ZDP bola vyššia ako príjem z postúpenia, je uznaná aj strata u postúpenia (v podstate systém uplatňovaný do 31. 12. 2007).

Ďalšie postúpenie pohľadávky je riešené osobitne v § 21 ods. 2 písm. l zákona č. 621/2007 Z. z Rozdiel medzi hodnotou pohľadávky a nižším príjmom (t. j. nie úhradou) z jej postúpenia pri postúpení nadobudnutej pohľadávky ďalšiemu postupníkovi sa neuzná za daňový výdavok. Uvedené obmedzenie sa nepoužije na postúpenie pohľadávky spĺňajúce podmienku pre tvorbu opravnej položky uznanú za daňový výdavok podľa § 20 ods. 10 až 12 ZDP (dlžník v konkurznom a reštrukturalizačnom konaní). Vzhľadom na použitý spôsob účtovania postúpenia a odpisu pohľadávok, ku ktorým bola tvorená opravná položka, doplnené ustanovenie § 17 ods. 30 zákona č. 621/2007 Z. z rieši úpravu základu dane tak, aby bol daňový výdavok uznaný v čase odpisu alebo postúpenia pohľadávky.
 

Rezervy na prémie a odmeny

Po úprave § 20 ods. 9 písm. a) zákona č. 621/2007 Z. z sa od 1. 1. 2008 neuzná za daňový výdavok tvorba rezervy na odmeny a prémie. Náklady na odmeny a prémie vrátane poistného, ktoré je povinný platiť zamestnávateľ za zamestnanca sa zahrnú do daňových výdavkov v čase ich vyplatenia v súlade s § 17 ods. 25 ZDP.
 

Tvorba opravných položiek k pohľadávkam zahrnutým do príjmov

Tvorba opravných položiek podľa § 20 ods. 14 (pre banky úprava v § 20 ods. 4 zákona č. 621/2007 Z. z.) pri ktorých je riziko, že ich dlžník úplne alebo čiastočne nezaplatí sa uzná za daňový výdavok do výšky stanoveného percenta z menovitej hodnoty pohľadávky alebo jej nesplatenej časti bez príslušenstva (do 31. 12. 2007 sa uznávala do stanoveného percenta z menovitej hodnoty). Podmienka uplynutia doby splatnosti pre uznanie opravnej položky za daňový výdavok sa oproti stavu do 31. 12. 2007 predlžuje (12 mesiacov – do výšky 20 % menovitej hodnoty pohľadávky alebo jej nesplatenej časti, 24 mesiacov – do výšky 50 %, 36 mesiacov – do výšky 100 % menovitej hodnoty pohľadávky alebo jej nesplatenej časti bez príslušenstva). Zákon zároveň precizuje dobu zahrnutia opravnej položky do daňových výdavkov na obdobie, v ktorom uplynula stanovená doba od splatnosti pohľadávky. Na rozdiel do stavu do 31. 12. 2003 sa ruší možnosť tvorby opravnej položky právnym nástupcom na pohľadávky, ktoré boli zahrnuté do príjmov u vkladateľa podniku alebo daňovníka zrušeného bez likvidácie. Podľa prechodného ustanovenia § 52d ods. 9 zákona č. 621/2007 Z. z, rozdiel medzi opravnými položkami zahrnutými do daňových výdavkov podľa § 20 ods. 14 v znení účinnom do 31. decembra 2007 a opravnými položkami, ktoré sú uznané za daňový výdavok podľa § 20 ods. 14 v znení účinnom od 1. januára 2008, sa zahrnie do základu dane rovnomerne počas dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období ukončených najneskôr 31. decembra 2009.
 

Účinnosť novely

Podľa § 52d bod 2 zákona č. 621/2007 Z. z. sa na vyčíslenie základu dane za zdaňovacie obdobie, ktoré začalo do 31. decembra 2007, použijú ustanovenia zákona v znení účinnom do 31. decembra 2007. To znamená, že daňovník, ktorého účtovným a zdaňovacím obdobím je hospodársky rok, začiatok ktorého je v kalendárnom roku 2007, použije na vyčíslenie základu dane aj po 1. januári 2008 za takto začaté zdaňovacie obdobie ustanovenia zákona platného do 31. 12. 2007. Napríklad, ak si daňovník v súlade so zákonom o účtovníctve zvolil ako účtovné obdobie hospodársky rok v trvaní od 1. júla do 31. júna, je táto skutočnosť súčasne akceptovaná aj na daňové účely, kedy je takto stanovené účtovné obdobie aj zdaňovacím obdobím. V uvedenom prípade daňovník pri ukončení zdaňovacieho obdobia k 31. júnu 2008 podá daňové priznanie v súlade s ustanoveniami ZDP účinného do 31. 12. 2007 t. j. bez uplatnenia novely zákona č. 621/2007 Z. z. Následne však tento daňovník nemôže zahrnúť rozdiely z opravných položiek, odpisov majetku nadobudnutého z dotácií a zdaňovaných záväzkov podľa ustanovenia § 52d zákona č. 621/2007 Z. z. rovnomerne počas dvoch zdaňovacích období najneskôr do 31. decembra 2009, nakoľko tento daňovník v lehote do 31. decembra 2009 ukončí len jedno zdaňovacie obdobie (prvé trvá od 1. júla 2008 do 31. júna 2009 ďalšie od 1. júla 2009 do 31. júna 2010).

 

Príklad na vyplnenie daňového priznania

Riadok 100 – Výsledok hospodárenia pred zdanením – 2 010 000 Sk

V príklade predpokladáme, že akciová spoločnosť so sídlom na území SR, (daňovník) účtujúca v sústave podvojného účtovníctva vykázala za účtovné a zdaňovacie obdobie roku 2008 výsledok hospodárenia pred zdanením v sume 2 010 000 Sk. Táto suma sa uvedie v riadku 100 daňového priznania.
 
Daňovníci účtujúci v sústave podvojného účtovníctva v r. 100 uvádzajú výsledok hospodárenia pred zdanením (zisk alebo strata) zistený v účtovníctve. V súlade s § 17 ods. 1 písm. c) ZDP, pri zisťovaní základu dane daňovníkov, ktorí vykazujú výsledok hospodárenia v individuálnej účtovnej závierke podľa medzinárodných účtovných štandardov pre finančné výkazníctvo, sa vychádza z takto vykázaného výsledku hospodárenia, ktorý je ďalej upravovaný na základ dane podľa jednotlivých ustanovení ZDP a spôsobom vyplývajúcim z opatrenia MFSR č. MF/ 011053/2006-72, ktorým sa ustanovuje spôsob úpravy výsledku hospodárenia vykázaného daňovníkom v individuálnej účtovnej závierke podľa medzinárodných účtovných štandardov pre finančné výkazníctvo (doplnenéopatrením MF SR č. 026217/2006-72 z 19. decembra 2006), alebo ak sa daňovník rozhodne, upravený v nadväznosti na slovenské postupy účtovania. Na základe zákona č. 621/2007 Z. z., ak daňovník použije na úpravu výsledku hospodárenia vykázaného podľa štandardov všeobecne záväzný právny predpis vydaný ministerstvom, takto použitý postup je daňovník povinný uplatňovať aj v nasledujúcich zdaňovacích obdobiach, t. j. nemôže už prejsť na alternatívu jeho vykazovania podľa slovenských postupov účtovania.
 
Príklad č. 1 – Predaj majetku, rozdiel medzi daňovou a účtovnou zostatkovou cenou:
Daňovník predal budovu v zostatkovej účtovnej hodnote 600 000 Sk, v daňovej zostatkovej hodnote 0 Sk (daňovo odpísaná) za 500 000 Sk.
 
Strata z predaja vykázaná v účtovníctve je uznaná v základe dane. Súčasne rozdiel medzi účtovnou zostatkovou cenou a daňovou zostatkovou cenou vo výške 600 000 Sk je položkou zvyšujúcou výsledok hospodárenia a uvedie sa v riadku 180.
 
***
Príklad č. 2 – Predaj cenného papiera:
Daňovník v roku 2008 predal 100 ks akcií. Z predaja, resp. z rozdielu medzi obstarávacou cenou a príjmom vykázal zisk vo výške 50 000 Sk. V uvedenej úhrnnej sume je započítaný aj predaj 10 ks cenných papierov, ktoré boli predané za nižšiu cenu ako bola ich obstarávacia cena s rozdielom 20 000 Sk.
 
Podľa § 19 ods. 2 písm. f) ZDP sa porovnáva úhrn obstarávacích cien akcií k ich celkovým príjmom z predaja, ktorý bol kladný. Strata 20 000 Sk nebude preto vylúčená zo základu dane.
 
***
 
Príklad č. 3 – Výnosy z dlhopisov a pokladničných poukážok:
Spoločnosť prijala a účtovala v roku 2008 výnos z dlhopisov a pokladničných poukážok v sume 920 000 Sk. Výnos z dlhopisov je súčasťou základu dane bez vykonania zrážkovej dane.
 
***
Príklad č. 4 – Dotácie zo štátneho rozpočtu:
Spoločnosť prijala a použila v roku 2006 dotáciu zo štátneho rozpočtu v sume 800 000 Sk na nákup dlhodobého hmotného majetku (daňová doba odpisovania 4 roky), účtovný odpis majetku obstaraného z dotácie predstavoval ročne sumu 100 000 Sk a táto suma bola zahrnutá aj do výnosov roku 2006, 2007 a 2008, ročný daňový odpis predstavuje 200 000 Sk.
 
Postupné zúčtovanie dotácie do výnosov vo výške účtovných odpisov bolo v súlade s § 17 ods. 1 ZDP uznané do 31. 12. 2007 v základe dane v súlade s účtovníctvom. Od 1. januára 2008 (novela zákona č. 621/2007 Z. z.) je na zahrnovanie dotácie do príjmov použité ustanovenie § 17 ods. 3 písm. f) ZDP s tým, že výška dotácie je zahrnutá do príjmov v sume daňového odpisu t. j. v roku 2008 ide o sumu 200 000 Sk namiesto 100 000 Sk. Suma 100 000 Sk, sa uvedenie v riadku 180 daňového priznania.
 
Naviac, v súlade s § 52d ods. 4 zákona č. 621/2007 Z. z. sa rozdiel medzi sumou zaúčtovanej dotácie do 31. 12. 2007 a sumou dotácie zahrnovanou do príjmov podľa § 17 ods. 3 písm. f) ZDP, t. j. suma 200 000 Sk zahrnie do základu dane rovnomerne v zdaňovacom období roku 2008 a 2009, t. j. v roku 2008 sa zvýši základ dane o 100 000 Sk a uvedie sa v riadku 180 daňového priznania.
 
***
 
Príklad č. 5 – Opravná položka k pohľadávke nadobudnutej vkladom podniku:
Daňovník účtoval v roku 2007 v nákladoch o tvorbe opravnej položky, ktorú nadobudol ako súčasť vkladu časti podniku k pohľadávke splatnej k 30. 6. 2005. O tejto pohľadávke bolo účtované vo výnosoch a rovnako bola zahrnutá do príjmov subjektu, ktorý vložil časť podniku do majetku daňovníka. Opravná položka bola vytvorená vo výške 100 % menovitej hodnoty pohľadávky (100 000 Sk) a zahrnutá aj do daňových výdavkov v roku 2007. V roku 2008 nebola ešte pohľadávka inkasovaná.
 
Novela zákona 534/2005 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa ZDP (ďalej len „zákon č. 534/2005 Z. z.“) od 15. 12. 2005 rozšírila možnosť pri uznávaní opravnej položky v daňových výdavkoch podľa § 20 ods.14 ZDP aj na prípady, ak pohľadávka bola zahrnutá do príjmov u vkladateľa podniku, kedy môže právny nástupca na uvedenú pohľadávku tvoriť opravnú položku rovnako vo výške podľa § 20 ods. 14 ZDP. Zákon č. 621/2007 Z. z. od 1. januára 2008, zmenou § 20 ods. 14 ZDP, neumožňuje uznať za daňový výdavok tvorbu opravnej položky prevzatej v rámci právneho nástupníctva od daňovníka zrušeného bez likvidácie a rovnako ani nadobudnutej vkladom. V roku 2008 bude preto súlade s § 52d ods. 8 zákona č. 621/2007 Z. z. zvýšený základ dane o 50 000 Sk (v roku 2009 o zostávajúcich 50 000 Sk). Suma 50 000 Sk sa uvedenie v riadku 180 daňového priznania. Podľa prechodného ustanovenia § 52d ods. 9 zákona č. 621/2007 Z. z, rozdiel medzi opravnými položkami zahrnutými do daňových výdavkov podľa § 20 ods. 14 ZDP v znení účinnom do 31. decembra 2007 a opravnými položkami, ktoré sú uznané za daňový výdavok podľa § 20 ods. 14 ZDP v znení účinnom od 1. januára 2008, sa zahrnie do základu dane rovnomerne počas dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období ukončených najneskôr 31. decembra 2009.
 
***
 
Príklad č. 6 – Odpis pohľadávky:
K splatnej pohľadávke v sume 300 000 Sk k 30. júnu 2006 v zdaňovacom období roku 2007 daňovník tvoril a účtoval v nákladoch opravnú položku vo výške 100 %, t. j. 300 000 Sk, daňovo uznanú podľa znenia ZDP platného do 31. 12. 2007. V zdaňovacom období roku 2008 vykonal daňovník odpis pohľadávky v súlade s §19 ods. 2 písm. r) ZDP účinného od 1. januára 2008 vo výške 50 %, t. j. 150 000 Sk. Odpis pohľadávky je zaúčtovaný na ťarchu účtu 391 – Opravné položky k pohľadávkam, so súvzťažným zápisom v prospech vecného účtu pohľadávok 311 – Odberatelia.
 
V zdaňovacom období roku 2008 odpis pohľadávky neovplyvní účtovný výsledok hospodárenia. Uvedená pohľadávka spĺňajúca podmienky pre tvorbu opravnej položky vo výške 100 % podľa § 20 ods. 14 ZDP platného do 31. 12. 2007, sa podľa podmienok zákona č. 621/2007 Z. z. platného od 1. januára 2008 odpíše vo výške 50 % (doba od splatnosti pohľadávky je viac ako 24 mesiacov, menej ako 36 mesiacov). V súlade s § 17 ods. 30 ZDP sa základ dane v zdaňovacom období v ktorom došlo k odpisu pohľadávky zvýši o sumu tvorenej opravnej položky uznanú v daňových výdavkoch do 31. 12. 2007, t. j. o sumu 300 000 Sk a zníži o sumu daňovo uznaného odpisu podľa §19 ods. 2 písm. r) ZDP, t. j. o sumu 150 000 Sk. Celkový vplyv na základ dane je v zdaňovacom období roku 2008 – zvýšenie o 150 000 Sk.
 
V tlačive daňového priznania sa suma 300 000 Sk uvedie v riadku 180 ako položka zvyšujúca výsledok hospodárenia a suma 150 000 Sk v riadku 290 ako položka znižujúca výsledok hospodárenia.
 
***
Príklad č. 7 – Predaj pohľadávky:
Splatnú pohľadávku z roku 2005 spoločnosť predala v roku 2008. Nominálna hodnota pohľadávky je 130 000 Sk, predaj za 97 000 Sk (suma nebola v zdaňovacom období prijatá). V nákladoch spoločnosť zaúčtovala sumu 130 000 Sk.
 
Predaj pohľadávky je uznaný za daňový výdavok do výšky príjmov z predaja podľa § 19 ods. 3 písm. h) ZDP, alebo sa hodnota pohľadávky uzná v nákladoch do výšky tvorby opravnej položky podľa nového znenia § 20 ods.14 ZDP. V uvedenom prípade od splatnosti uplynula doba troch rokov, a preto sa strata z predaja uzná v plnej výške v súlade s účtovníctvom.
 
***
 
Príklad č. 8 – Zvýšenie základu dane o sumu nezaplatených záväzkov:
Daňovník eviduje nezaplatenú sumu záväzku za budovu obstaranú v roku 2004 v sume 1 400 000 Sk, pri ktorej od doby splatnosti záväzku uplynuo v roku 2007 viac ako 36 mesiacov.
 
Túto sumu zahrnie daňovník do základu dane (príjmov) rovnomerne v roku 2008 a 2009, t. j. po 750 000 Sk (ak by napr. v roku 2008 došlo k úhrade záväzku, úprava nie je vykonaná). V riadku 180 daňového priznania sa uvedie suma 750 000 Sk. Doplnené znenie odseku § 17 ods. 29 zákona č. 621/2007 Z. z. ukladá dlžníkovi účtujúcemu v sústave podvojného účtovníctva zvýšiť základ dane o sumu neuhradeného záväzku prislúchajúceho k výdavku (nákladu), ktorý je podľa § 19 ZDP daňovým výdavkom (vrátane nákladu prislúchajúcemu k odpisovanému a neodpisovanému majetku, zásobám a inému majetku, pri ktorom vzniká náklad pri jeho zaradení alebo vyradení zo spotreby alebo z používania), a to v tom zdaňovacom období, v ktorom uplynulo 36 mesiacov od splatnosti tohto záväzku (ustanovenie sa nepoužije na istinu z úverov a pôžičiek). Podľa ustanovenia § 52 d ods. 5 ZDP sa § 17 ods. 29 ZDP v znení účinnom od 1. januára 2008 použije aj na záväzky, pri ktorých do 31. decembra 2007 uplynula od splatnosti doba dlhšia ako 36 mesiacov, pričom sa suma týchto záväzkov zvyšujúca základ dane zahrnie do základu dane rovnomerne počas dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období ukončených najneskôr 31. decembra 2009.
***
 

Položky zvyšujúce výsledok hospodárenia alebo rozdiel medzi príjmami a výdavkami

Riadok 110
Uvedú sa tu sumy, ktoré neoprávnene skrátili príjmy vrátane rozdielu podľa § 17 ods. 5 ZDP a sumy nepeňažných plnení, ak nie sú súčasťou riadku 100.
 
V riadku 110 sa uvedie aj rozdiel zvyšujúci základ dane, o ktorý sa ceny pri vzájomných obchodných vzťahoch zahraničných závislých osôb líšia od cien používaných medzi nezávislými osobami v porovnateľných obchodných vzťahoch (§ 17 ods. 5 ZDP), ak nie je súčasťou výsledku hospodárenia v riadku 100. Na zistenie rozdielu podľa § 17 ods. 5 ZDP (úprava základu dane pri použití netransparentných cien medzi zahraničnými závislými osobami, dôvodom ktorých je zníženie základu dane) ustanovenie § 18 cit. zákona určuje spôsoby stanovenia tzv. obvyklej ceny. Od 1. 1. 2009 o použitej metóde daňovník vedie dokumentáciu, obsah ktorej má vymedziť MF SR.
 
Riadok 120 – 200 000 Sk
Uvedú sa tu sumy podľa §17 ods. 21 a § 52 ods.12 ZDP prijaté v zdaňovacom období, ak nie sú súčasťou riadku 100.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály