Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Daň z pridanej hodnoty po 1. januári 2008 (2. časť)

Rubrika: Daň z pridanej hodnoty

V druhej časti článku komentujeme ďalšie zmeny, ktoré priniesla novela zákona o dani z pridanej hodnoty – zákon č. 593/2007 Z. z.

( pokračovanie – 1. časť článku)

Ostatné zmeny zákona o DPH

 
Zdaniteľná osoba
Podľa Čl. 13 Smernice Rady 2006/112/ES sa verejnoprávne subjekty majú považovať za zdaniteľné osoby, ak vykonávajú činnosti uvedené v prílohe I tejto smernice. Takéto postavenie verejnoprávnych subjektov vyplýva z platného znenia § 3 ods. 4 zákona o DPH, avšak z dôvodu zabezpečenia dôslednej transpozície Smernice Rady 2006/112/ES do zákona o DPH a jednoznačnosti citovaného ustanovenia zákona, sa dopĺňa do zákona príloha č. 8, v ktorej sú uvedené činnosti, pri výkone ktorých sa verejnoprávny subjekt vždy považuje za zdaniteľnú osobu, s výnimkou, ak tieto činnosti vykonáva v zanedbateľnom rozsahu.
 
Verejnoprávne subjekty uvedené v ust. § 3 ods. 4 zákona o DPH (štátne orgány a ich rozpočtové organizácie, štátne fondy, orgány územnej samosprávy a ich rozpočtové organizácie a iné právnické osoby, ktoré sú orgánom verejnej moci) sa nepovažujú za zdaniteľné osoby, keď konajú v rozsahu svojej hlavnej činnosti, a to ani v prípade, ak prijímajú v súvislosti s touto činnosťou platby, s výnimkou, ak táto činnosť výrazne narušuje alebo môže výrazne narušiť hospodársku súťaž. Od 1. januára 2008 sa zákon pre toto ustanovenie dopĺňa o prílohu č. 8, ktorá definuje činnosti, ktoré ak verejnoprávne subjekty, ktoré sa inak nepovažujú za zdaniteľné osoby, vykonávajú v nie zanedbateľnom rozsahu, potom sa tieto subjekty považujú za zdaniteľné osoby.
 
Ustanovenie § 3 ods. 4 zákona o DPH nedefinuje pojem „zanedbateľný rozsah“. Kritérium „zanedbateľný rozsah“ vykonávania činnosti uvedených v prílohe č. 8 zákona o DPH u verejnoprávnych subjektov je potrebné posúdiť individuálne u každého subjektu samostatne, pričom je potrebné brať do úvahy všetky skutočnosti rozhodujúce na posúdenie tohto kritéria –  posúdenie v danom mieste, čase, oblasti, v akom prostredí sú činnosti dodávané, či to má vplyv na okolie, v ktorom sa tak koná.
Príloha č. 8 zákona o DPH zahŕňa tieto činnosti:
  • telekomunikačné služby,
  • dodanie vody, plynu, elektriny a tepla,
  • preprava tovaru,
  • prístavné a letiskové služby,
  • preprava osôb,
  • dodanie nového tovaru vyrobeného na predaj,
  • činnosti pôdohospodárskych sprostredkovateľských agentúr týkajúce sa pôdo- hospodárskych produktov vykonávané podľa predpisov o spoločnej organizácii trhu s týmito produktmi,
  • organizovanie obchodných veľtrhov a výstav,
  • skladovanie,
  • reklamné služby,
  • služby cestovného ruchu,
  • prevádzkovanie predajní pre zamestnancov, prevádzkovanie jedální pre zamestnancov a prevádzkovanie podobných prevádzok,
  • činnosti verejnoprávnej televízie a verejnoprávneho rozhlasu iné ako tie, ktoré sú oslobodené od dane podľa § 36.
 
Tovar, ktorý je predmetom spotrebnej dane
Ak zahraničná osoba dodáva tovar do tuzemska formou zásielkového predaja, je táto zahraničná osoba povinná sa registrovať ako platiteľ dane v tuzemsku, a to pred dodaním tovaru, dodaním ktorého dosiahne hodnotu 1 500 000 Sk. Pred dodaním tovaru, ktorý je predmetom spotrebnej dane, do tuzemska fyzickej osobe na osobnú spotrebu formou zásielkového predaja, je zahraničná osoba povinná podať žiadosť o registráciu pre daň pred dodaním tovaru. Ak ide o dodanie tovaru, ktorý je predmetom spotrebnej dane, je dodanie tovaru zásielkovým predajom iba v prípade, že tovar je dodaný fyzickým osobám na osobnú spotrebu.
 
Zákon o DPH sa v § 6 dopĺňa odsekom 6, ktorým sa transponuje Čl. 2 ods. 3 Smernice Rady 2006/112/ES. Ide o spresnenie zákona o DPH a jeho zosúladenie so Smernicou Rady 2006/112/ES tým, že zákon o DPH definuje tovar, ktorý je predmetom spotrebnej dane.
 
Tovarom, ktorý je predmetom spotrebnej dane na účely zákona o DPH, sa rozumie tovar, ktorý je ako predmet spotrebnej dane vymedzený v zákonoch o spotrebných daniach okrem plynu dodávaného prostredníctvom rozvodnej siete zemného plynu a elektriny.
 
Dodanie tovaru
Zákon o DPH definoval (do 31. 12. 2007) dodanie tovaru ako dodanie hmotného majetku, pri ktorom dochádza k zmene vlastníckeho práva, ak nie je v zákone ustanovené inak. Dodaním tovaru je aj dodanie elektriny, plynu, vody, tepla a chladu, dodanie stavby alebo jej časti na základe zmluvy o dielo alebo inej obdobnej zmluvy, predaj budovy a pozemku. Zákon o DPH v tomto ustanovení vyjadroval, že dodaním tovaru je prevod práva nakladať s hnuteľnou alebo nehnuteľnou vecou ako vlastník, teda predpokladal, že k dodaniu tovaru dochádza, ak dochádza k prevodu vlastníctva k tovaru. Pre uskutočnenie dodávky tovaru z hľadiska DPH je podstatný prevod ekonomického vlastníctva a nie prevod právneho vlastníctva. Uvedené vyplýva z Čl. 14 ods. 1 Smernice Rady 2006/112/ES, podľa ktorého dodanie tovaru znamená prevod práva nakladať s hmotným majetkom ako vlastník. Postupy prevodu právneho vlastníctva tovaru upravené vo vnútroštátnom práve členských štátov nie sú rozhodujúce. Ak by sa podmienky dodávky posudzovali podľa podmienok upravujúcich prevod vlastníctva upravený vnútroštátnym právom členských štátov (napr. v SR podľa občianskeho práva), bolo by ohrozené fungovanie spoločného systému DPH v EÚ, ktoré je zakotvené v Smernici Rady 2006/112/ES. Aj podľa judikatúry Súdneho dvora ES musí byť pojem „dodanie tovaru“ vykladaný široko, ako zahrňujúci všetky prevody hmotného majetku, ktoré oprávňujú druhú stranu (kupujúceho, nadobúdateľa) k faktickému nakladaniu s týmto majetkom, akoby bola vlastníkom tohto majetku – ekonomické vlastníctvo k tovaru. Na základe toho novela zákona upravuje a spresňuje ustanovenie § 8 ods. 1 písm. a) zákona o DPH – dodaním tovaru je prevod práva nakladať s hmotným majetkom ako vlastník. Uvedenou zmenou sa súčasne dáva do súladu dané ustanovenie zákona o DPH s § 19 ods. 1 zákona o DPH, ktorý definuje vznik daňovej povinnosti pri dodaní tovaru – daňová povinnosť vzniká dňom dodania tovaru, ktorým je deň, kedy kupujúci nadobudne právo nakladať s tovarom ako vlastník.

Ustanovenie druhej vety § 8 ods. 3 zákona o DPH je novelou zákona spresnené tak, aby bolo v úplnom súlade s Čl. 16 Smernice Rady 2006/112/ES.
 
Podľa zákona o DPH predmetom dane je dodanie tovaru za protihodnotu v tuzemsku uskutočnené zdaniteľnou osobou. Za dodanie tovaru za protihodnotu podľa § 8 ods. 3 (druhá veta) zákona o DPH s účinnosťou od 1. januára 2008 sa nepovažuje:
  • bezodplatné dodanie tovaru na obchodné účely, ak jeho hodnota nepresiahne 500 Sk bez dane za jeden kus a
  • bezodplatné dodanie obchodných vzoriek. Doteraz zákon o DPH nepovažoval za dodanie tovaru za protihodnotu bezodplatné dodanie obchodných vzoriek pre zákazníkov (bezodplatné dodanie obchodných vzoriek na reklamu tovarov) a vzorky dodané na kontrolné účely. Novelou zákona o DPH sa takéto dodanie, teda dodanie obchodných vzoriek pre zákazníka dodanie vzoriek na kontrolné účely považuje za dodanie obchodných vzoriek, kde sám platiteľ musí mať stanovené, čo sú u neho obchodné vzorky.

Podľa zákona o DPH sa nepovažovalo za dodanie tovaru bezodplatné dodanie reklamných predmetov, ak ich hodnota nepresiahne 500 Sk za jeden predmet a ak boli označené obchodným menom alebo ochrannou známkou poskytovateľa. Zmena je v tom, že zákon o DPH už neuvádza pojem „reklamné predmety“, ale prioritne v súlade so Smernicou Rady 2006/112/ES sa tieto reklamné a propagačné predmety považujú za dodanie tovaru na obchodné účely. Za dodanie tovaru za protihodnotu sa nepovažuje bezodplatné dodanie tovaru na obchodné účely, ktoré zostáva obmedzené hodnotou 500 Sk za jeden kus, ale už nie je obmedzené podmienkou označenia tohto tovaru obchodným menom alebo ochrannou známkou poskytovateľa. Označenie tovaru obchodným menom zákon o DPH vyžadoval nad rámec smernice a takéto označenie predmetu dodávaného zdaniteľnou osobou bezodplatne na jej obchodné účely nie je podmienkou preukázateľnosti odpočtu a nezdaniteľnosti tohto predmetu.

Dodanie služby
Zákon o DPH (§ 10 ods. 1) za dodanie tovaru a dodanie služby nepovažoval predaj podniku alebo časti podniku tvoriacej samostatnú organizačnú zložku a vloženie podniku alebo časti podniku tvoriacej samostatnú organizačnú zložku ako nepeňažný vklad do obchodnej spoločnosti alebo družstva v prípade, ak nadobúdateľ je platiteľom alebo sa stáva platiteľom zo zákona, s výnimkou prípadov, ak nadobúdateľ prevažne dodáva tovary a služby, ktoré sú oslobodené od dane podľa § 28 až 41 zákona o DPH.

Zmenou § 10 ods. 1 zákona o DPH sa s účinnosťou od 1. 1. 2008 rozširuje uplatňovanie nezdaniteľnosti predaja podniku alebo jeho časti a taktiež vloženie podniku alebo jeho časti ako nepeňažný vklad aj na prípady, ak predávajúci a aj kupujúci vykonávajú výlučne alebo prevažne dodávky tovarov a služieb s oslobodením od dane podľa § 28 až 41 zákona.
 
Nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu
V súvislosti s ustanovením § 11 ods. 11 zákona o DPH, ktoré definuje dopravné prostriedky, dochádzalo v praxi k nezrovnalostiam pri určení miesta dodania služby podľa § 15 ods. 8 písm. f) zákona o DPH – prenájom dopravných prostriedkov. Zmenou § 11 ods. 11 zákona o DPH sa zužuje definícia dopravných prostriedkov iba pre dopravné prostriedky na účely § 11 ods. 12 zákona o DPH a nie na účely zákona o DPH celkovo. Týmto sa odstránilo zúženie definície dopravného prostriedku vo vzťahu k § 15 ods. 8 písm. f) zákona o DPH.
 
Nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu v osobitnom prípade
Od 1. januára 2005 sa v § 11a zákona o DPH zaviedlo zjednodušenie uplatňovania dane pre zahraničné osoby, ktoré premiestňujú tovar do skladov v tuzemsku, pričom tento tovar je postupne predávaný jedinému platiteľovi dane. Zjednodušené uplatňovanie dane pre zahraničné osoby z daného ustanovenia vyplývalo však iba v prípade, ak premiestňovaný tovar bol odoslaný alebo prepravený do tuzemska z iného členského štátu samotnou zahraničnou osobou identifikovanou pre daň v inom členskom štáte. Zmenou sa ustanovenie upresňuje v tom, že sa vzťahuje na tovar premiestňovaný z iného členského štátu do tuzemska samotnou zahraničnou osobou alebo na jej účet. Je to v prípade, ak tovar zahraničnej osoby premiestňovaný z iného členského štátu do tuzemska, je prepravovaný prepravnou spol
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály