Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Aktualizácia Modelovej zmluvy OECD (1. časť)

Rubrika: Medzinárodné zdaňovanie Zo seriálu: Aktualizácia Modelovej zmluvy OECD

Cieľom príspevku je informovať o najvýznamnejších zmenách, ku ktorým došlo predmetnou aktualizáciou v samotnom texte Modelovej daňovej zmluvy OECD o príjmoch a o majetku (ďalej len „Modelová zmluva OECD“) ako aj v Komentári k tejto zmluve.

Po predchádzajúcom súhlase Pracovnej skupiny č. 1 Výboru pre fiškálne záležitosti OECD k zmluvám o zamedzení dvojitého zdanenia a s tým súvisiacich záležitostí (Working party No. 1 on Tax Conventions and Related Issues) bola 28. septembra 2017 Výborom pre fiškálne záležitosti (OECD Committee on Fiscal Affairs) a následne 21. novembra 2017 Radou OECD (OECD Council) schválená aktualizovaná verzia Modelovej zmluvy OECD.

Obsahom aktualizácie Modelovej zmluvy OECD je:

  1. Riešenie hybridných nesúladov – úprava článku 1, 4, 23 A, 23 B Modelovej zmluvy OECD a Komentára k článku 1, 4, 23 A, 23 B
  2. Nové pravidlá pre zdaňovanie príjmov plynúcich z prevádzkovania lodí a lietadiel v medzinárodnej doprave – úprava článku 3, 6, 8, 13, 15, 22 Modelovej zmluvy OECD a Komentára k článku 3, 6, 8, 13,15, 22
  3. Predchádzanie zneužívaniu zmlúv – úprava názvu zmluvy a preambuly, úprava článku 3, 4, 10, 13, 23 A, 23 B, 29 Modelovej zmluvy OECD a Komentára k článku 3, 4, 10, 11, 12, 13, 17, 18, 21, 23 A, 23 B, 24, 29
  4. Zamedzenie úmyselnému vyhýbaniu sa vzniku stálej prevádzkarne – výstup akcie 7 projektu BEPS – úprava článku 5 Modelovej zmluvy OECD a Komentára k článku 5
  5. Interpretácia definície „stála prevádzkareň“
  6. Zlepšenie riešenia sporov – úprava článku 25 Modelovej zmluvy OECD a Komentára k článku 25

Riešenie hybridných nesúladov

Cieľom navrhnutých opatrení je zabezpečiť, aby hybridné nástroje a entity (rovnako tiež entity s duálnou rezidenciou) nemohli byť využívané na získanie neoprávnených výhod zo zmlúv a sústrediť osobitnú pozornosť vzťahu medzi prípadnými zmenami vnútroštátnych právnych predpisov a ustanoveniami Modelovej zmluvy OECD.

Obsahom úprav sú nasledujúce zmeny:

  • Zmeny súvisiace s riešením duálnej rezidencie entít.
  • Nové ustanovenia pre uplatnenie zmluvy vo vzťahu k transparentným entitám.
  • Vzťah medzi odporúčaniami pre vnútroštátne predpisy a ustanoveniami v zmluvách.
  • Zmeny súvisiace so zamedzením dvojitého zdanenia.

Zmeny súvisiace s riešením duálnej rezidencie entít sú realizované na základe odporúčania v rámci Akcie 6 projektu BEPS (Predchádzanie zneužívaniu zmlúv). Nakoľko riešenie prípadov duálnej rezidencie entít na základe kritéria súčasného rozhraničovacieho pravidla, t. j. miesta skutočného vedenia spôsobuje obchádzanie daňovej povinnosti v niektorých štátoch, podľa zmien sa budú predmetné prípady riešiť na základe vzájomnej dohody.

Podľa nového znenia článku 4 ods. 3 Modelovej zmluvy OECD, ak v dôsledku ustanovení odseku 1 osoba, ktorá nie je fyzickou osobou, je rezidentom obidvoch zmluvných štátov, potom príslušné orgány týchto zmluvných štátov sa vynasnažia určiť vzájomnou dohodou, voči ktorému zmluvnému štátu sa táto osoba bude považovať za daňového rezidenta na účely zmluvy, pričom sa bude prihliadať na miesto jej skutočného vedenia, miesto jej vzniku alebo miesto, kde bola osoba inak založená, a na akékoľvek iné relevantné faktory. V prípade neexistencie takejto dohody nebude mať takáto osoba nárok na žiadne úľavy alebo oslobodenie od dane podľa ustanovení zmluvy, s výnimkou prípadov a takým spôsobom, ako sa dohodnú príslušné orgány zmluvných štátov.

Nové ustanovenia pre uplatnenie zmluvy vo vzťahu k transparentným entitám zohľadňujú závery Správy OECD k aplikácii Modelovej zmluvy OECD na partnership z roku 1999, ktoré obsahujú rozsiahlu analýzu pre aplikáciu ustanovení zmluvy vo vzťahu k partnership, obsahujú situácie, kedy dva a viac štátov daňovo posudzujú partnership rôzne (napr. v prípade kedy partnership predstavuje hybridnú entitu). Navrhnuté ustanovenie a súvisiaci Komentár vymedzuje pravidlá pre poskytnutie výhody zo zmluvy aj pre iné entity ako partnership a tiež pravidlá, že takéto výhody nebudú poskytnuté, ak žiadny zmluvný štát neposudzuje podľa svojich vnútroštátnych predpisov príjem plynúci transparentnej entite ako príjem svojho rezidenta.

Podľa doplneného odseku 2 do článku 1 Modelovej zmluvy OECD na účely tejto zmluvy, príjem plynúci určitej entite alebo usporiadaniu alebo ich prostredníctvom, s ktorými sa zaobchádza ako s úplne alebo čiastočne transparentnými podľa vnútroštátnych daňových predpisov jedného alebo oboch zmluvných štátov, sa bude považovať za príjem rezidenta jedného zmluvného štátu, avšak len do takej miery, do akej tento zmluvný štát tento príj

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály