Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Agresívne praktiky v spotrebiteľských vzťahoch

Dátum: Rubrika: Právo pre ekonómov

Každý podnikateľ uskutočňuje svoju podnikateľskú činnosť s cieľom dosiahnuť zisk. Podnikatelia pri predaji tovaru, či poskytovaní svojich služieb využívajú voči spotrebiteľom rôzne obchodné praktiky, ktorých účelom je presvedčiť spotrebiteľa o tom, že si má daný tovar kúpiť alebo objednať danú službu. Nie všetky tieto praktiky sú však férové. Nekalými obchodnými praktikami, príp. agresívnymi praktikami, sa zaoberajú v rámci svojej rozhodovacej činnosti nielen súdy Slovenskej republiky, ale aj Súdny dvor Európskej únie (ďalej len „Súdny dvor EÚ“).

Obchodnou praktikou sa rozumie nielen konanie, ale aj opomenutie konania, či spôsob správania alebo vyjadrovania, obchodná komunikácia, reklama a marketing podnikateľa, resp. predávajúceho, ktoré je priamo spojené s propagáciou, ponukou, predajom a dodaním výrobku alebo poskytnutím služby spotrebiteľovi.

Obchodná praktika sa považuje za nekalú, ak podstatne narušuje alebo môže podstatne narušiť ekonomické správanie:

  • priemerného spotrebiteľa vo vzťahu k výrobku alebo službe, ku ktorému sa dostane alebo ktorému je adresovaná, alebo
  • priemerného člena skupiny, ak je obchodná praktika orientovaná na určitú skupinu spotrebiteľov.

Za nekalú obchodnú praktiku sa nepovažuje len klamlivé konanie, či opomenutie takéhoto konania, ale aj agresívna obchodná praktika.

Tento článok sa zaoberá tzv. agresívnymi obchodnými praktikami, najmä poukazuje na aktuálnu judikatúru a rozhodovaciu činnosť slovenských súdov, Súdneho dvora EÚ alebo Slovenskej obchodnej inšpekcie pri ukladaní pokút podnikateľom, ktorí porušili právne predpisy chrániace záujmy spotrebiteľov.

Právny rámec

V rámci Európskej únie bola prijatá smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/29/ES z 11. mája 2005 o nekalých obchodných praktikách podnikateľov voči spotrebiteľom na vnútornom trhu, a ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 84/450/EHS, smernice Európskeho parlamentu a Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 („smernica o nekalých obchodných praktikách“), ktorá ochraňuje ekonomické záujmy spotrebiteľov pred nekalými obchodnými praktikami podnikateľov voči spotrebiteľom.

Uvedená smernica bola transpono­vaná aj do slovenského právneho poriadku, napr. do zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 250/2007 Z. z.“). Tento zákon obsahuje úpravu agresívnych obchodných praktík v § 9 a v prílohe k nemu, kde ustanovuje zoznam praktík, ktoré sa považujú za agresívne.

Úpravu spotrebiteľských zmlúv a neprijateľných podmienok v nich nachádzame aj v zákone č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. (ďalej len „Občiansky zákonník“).

Agresívna obchodná praktika

V súlade s Článkom 8 ­smernice o nekalých obchodných praktikách, ktorého názov znie „Agresívne obchodné praktiky“ sa za agresívnu obchodnú praktiku ­považuje taká, „ak v skutkovej súvislosti, berúc do úvahy všetky jej črty a okolnosti, obťažovaním, nátlakom vrátane použitia fyzickej sily alebo neprimeraným vplyvom podstatne zhoršuje alebo je spôsobilá významne zhoršiť slobodu výberu alebo správanie priemerného spotrebiteľa vo vzťahu k produktu, a tým zapríčiňuje alebo môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil.“

Pri určení, či sa v agresívnej obchodnej praktike používa obťažovanie, nátlak alebo neprimeraný vplyv, sa do úvahy berie:

  • načasovanie tejto praktiky, miesto, povaha alebo dĺžka jej trvania,
  • použitie hrozby alebo hanlivého jazyka alebo správania,
  • zneužívanie predávajúcim osobného nešťastia alebo okolnosti, ktoré sú predávajúcemu známe a ktoré sú také vážne, že môžu zhoršiť úsudok spotrebiteľa, na ovplyvnenie rozhodnutia spotrebiteľa so zreteľom na výrobok,
  • sťažujúce alebo neprimerané mi­mozmluvné prekážky, ktoré dá­va predávajúci, ak si spotrebiteľ želá vykonať práva podľa zmluvy, vrátane práva vypovedať zmluvu alebo zmeniť výrobok alebo predávajúceho,
  • hrozba podn
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály