Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Pravidlá a nastavenie objednávkového a fakturačného procesu v e-shope s tovarom a s digitálnymi produktmi a správne uplatnenie DPH

Dátum: Rubrika: Z praxe

Predávať a nakupovať rôzny tovar prostredníctvom elektronického obchodu (e-shopu) je rastúcim trendom. V závislosti od typu a krajiny pôvodu odberateľa a druhu dodávaného produktu však pravidlá pre správne zdanenie daňou z pridanej hodnoty prinášajú viacero variantov samotného procesu predaja, resp. fakturácie. Vo väčšine prípadov predávajú podnikatelia svoje produkty prostredníctvom automatizovaného systému vyhodnocovania objednávok, vystavovania faktúr a odosielania produktov. Tento systém, resp. proces, je preto vhodné vopred nastaviť na účely splnenia požiadaviek zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) či iných zákonov. V článku sa venujem nastaveniu takéhoto procesu pri predaji hmotného tovaru, ako aj digitálnych produktov rôznym typom odberateľov zo Slovenska a z EÚ.

E-shop a predaj hmotného tovaru

Slovenská obchodná spoločnosť, platiteľ DPH, prevádzkuje e-shop s autosúčiastkami. Zákazníkmi e-shopu, vzhľadom na jazyk webovej stránky, sú prioritne osoby so sídlom v SR – podnikateľské subjekty, ako aj súkromné osoby, no rovnako aj podnikateľské subjekty, ako aj súkromné osoby z Českej republiky.

Niektoré súčiastky má obchodná spoločnosť na sklade a môže ich zákazníkovi odoslať hneď v deň prijatia platby, niektoré potrebuje objednať od externých dodávateľov s určitou dobou dodania. Tovar je v oboch prípadoch odoslaný v deň úhrady objednávky, t. j. prijatia platby. V niektorých prípadoch však treba objednanú súčiastku vyrobiť a v takomto prípade je zákaznícka objednávka vybavená až po určitej lehote od uskutočnenia objednávky, resp. prijatia platby, no v určitých prípadoch e-shop od zákazníka vyžaduje platbu vopred vo výške 50 % sumy objednaného tovaru.

Objednávka tovaru odberateľom zo Slovenska

Ak je odberateľom súkromná osoba alebo podnikateľský subjekt so sídlom alebo bydliskom na Slovensku (platiteľ DPH, ako aj neplatiteľ DPH) a tovar bude odoslaný na miesto v rámci SR, slovenský dodávateľ ako platiteľ DPH predá tovar za cenu vrátane DPH v sadzbe 20 %.

Ak je dodanie tovaru spojené s odoslaním alebo prepravou tovaru, je totiž miestom dodania tovaru miesto, kde sa tovar nachádza v čase, keď sa jeho odoslanie alebo preprava odberateľovi začína uskutočňovať (s výnimkou tzv. zásielkového predaja v zmysle § 6 zákona o DPH, tovaru dodaného s inštaláciou a montážou či tovaru, ktorého preprava/odoslanie sa začína na území tretieho štátu) a tým je Slovenská republika [§ 13 ods. 1 písm. a) zákona o DPH a § 69 ods. 1 zákona o DPH].

Dodávateľ vystaví pri predaji tovaru v zmysle § 72 ods. 1 písm. a) a § 73 písm. a) zákona o DPH faktúru s náležitosťami podľa § 74 zákona o DPH za cenu vrátane DPH, ktorá zároveň plní aj funkciu účtovného dokladu v zmysle § 10 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Faktúru je povinný vystaviť do 15 dní odo dňa dodania tovaru, v praxi sa však vystavuje ihneď pri dodaní tovaru v rámci vybavovania zákazníckej objednávky.

Zákon o DPH síce v § 72 ods. 1 písm. a) ustanovuje, že platiteľ DPH je povinný vystaviť faktúru iba pri „dodaní tovaru alebo služby s miestom dodania v tuzemsku inej zdaniteľnej osobe alebo právnickej osobe, ktorá nie je zdaniteľnou osobou“, teda nie pri predaji súkromnej (nezdaniteľnej) osobe, v praxi však mnohé e-shopy vystavujú faktúru pri každom predaji každému odberateľovi, a to spravidla z týchto dôvodov:

  • okrem pravidiel pre DPH sú dodávatelia povinní vyhotoviť účtovný doklad podľa § 10 ods. 2 zákona o účtovníctve „bez zbytočného odkladu po zistení skutočnosti, ktorá sa ním preukazuje“ a na tento účel poslúži faktúra,
  • v zmysle § 70 zákona o DPH je platiteľ DPH povinný viesť podrobné záznamy podľa jednotlivých zdaňovacích období o dodaných tovaroch a službách, pričom zaúčtovanie faktúr v účtovnom softvéri môže byť kvalitným podkladom pre splnenie tejto povinnosti,
  • obchodná prax vyžaduje vystaviť doklad na účely možnej reklamácie zo strany zákazníka/spotrebiteľa či možnosť uplatniť si obstaraný tovar ako daňový výdavok v zmysle zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.,
  • objednávkovo-fakturačný proces je tak celkovo jednoduchší.

Tovar s prenosom daňovej povinnosti na slovenského platiteľa DPH

V prípade niektorých tovarov sa povinnosť vykázať a platiť DPH prenáša na odberateľa, ktorým je iný platiteľ DPH registrovaný pre DPH podľa § 4 zákona o DPH. Ide napr. o dodania poľnohospodárskych plodín patriacich do kapitol 10 a 12 Spoločného colného sadzobníka [§ 69 ods. 12 písm. f) zákona o DPH], polotovarov zo železa alebo z ocele a iných podobných produktov patriacich do kapitol 72 Spoločného colného sadzobníka a do položiek 7301, 7308 a 7314 [§ 69 ods. 12 písm. g) zákona o DPH], dodanie mobilných telefónov či integrovaných obvodov, ak základ dane vo faktúre je 5 000 eur a viac [§ 69 ods. 12 písm. h) a j) zákona o DPH] či iných druhov tovarov, pri ktorých sa v určitých prípadoch podľa § 69 ods. 12 zákona o DPH prenáša daňová povinnosť na odberateľa – slovenského pla­titeľa DPH.

V prípade predaja predmetných druhov tovaru prostredníctvom e-shopu je slovenský platiteľ DPH ako dodávateľ povinný nastaviť objednávkovo-fakturačný proces takto:

  • Pri predaji odberateľovi, ktorým je platiteľ DPH registrovaný v SR podľa § 4 zákona o DPH, odberateľ zadá svoje pridelené IČ DPH, ktoré následne dodávateľ overí ako platné, následne – vystaví faktúru s náležitosťami podľa § 74 zákona o DPH v sume bez DPH, no s uvedením textu „prenesenie daňovej povinnosti“. V prípade mobilných telefónov a integrovaných obvodov musí testovať aj základ DPH na konečnej faktúre.
  • Pri predaji tovaru odoslaného v rámci Slovenska ostatným osobám (t. j. osobám neregistrovaným pre DPH) vystaví faktúru s náležitosťami podľa § 74 zákona o DPH za cenu vrátane DPH v sadzbe podľa zákona o DPH bez prenosu daňovej povinnosti na odberateľa.

Tovar vyhotovovaný na objednávku s platbou vopred

Ak dodávateľ na účely budúceho predaja najmä pri vyšších sumách objednávky požaduje od odberateľa zálohu v čiastočnej alebo úplnej sume objednávky vopred, je povinný:

  • vystaviť ako prvú v poradí faktúru k prijatej platbe v zmysle § 72 ods. 1 písm. f) zákona o DPH s náležitosťami podľa § 74 zákona o DPH – pokiaľ platba bude prijatá v prvej polovici kalendárneho mesiaca, platiteľ dane môže vyhotoviť faktúru neskôr ako do 15 dní od prijatia platby, najneskôr však do konca kalendárneho mesiaca,
  • po dodaní tovaru vystaviť vyúčtovaciu faktúru pri dodaní tovaru v zmysle § 72 ods. 1 písm. a) zákona o DPH, a to do 15 dní po definitív
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály