Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Vplyv formálnych pochybení pri fakturácii na daň z pridanej hodnoty (I.)

Dátum: Rubrika: Z praxe Zo seriálu: Vplyv formálnych pochybení pri fakturácii na daň z pridanej hodnoty

V zmysle ustanovenia § 71 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) je faktúrou každý doklad alebo oznámenie, ktoré je vyhotovené v listinnej alebo elektronickej forme podľa zákona o DPH platného v tuzemsku alebo zákona platného v inom členskom štáte upravujúceho vyhotovenie faktúry. Faktúra je nevyhnutným podkladom na uplatnenie práva na odpočítanie DPH. Vo väzbe na závery judikatúry Súdneho dvora EÚ v príspevku uvádzame, aký vplyv na odpočítanie DPH má skutočnosť, že faktúra neobsahuje všetky náležitosti.

Faktúra a reálne uskutočnenie obchodu

Každá faktúra musí odzrkadľovať skutočné dodanie tovaru alebo služby a musí sa viazať ku konkrétnemu zdaniteľnému obchodu, či už ide o dodanie tovaru alebo poskytnutie služby. Dodávateľ tovaru alebo služby faktúrou žiada odplatu za zdaniteľné obchody, ktoré uskutočnil. Pre prijímateľa tovaru alebo služby je faktúra dokladom, ktorý je nevyhnutný na preukázanie vzniku nároku na odpočítanie dane z prijatého plnenia.

Vo faktúre musí byť uvedený zdaniteľný obchod, ktorý sa uskutočnil, a faktúra musí obsahovať všetky požadované náležitosti.

Platiteľ dane je povinný poskytnúť daňovému úradu faktúry, ktoré vyhotovil alebo v jeho mene vyhotovil odberateľ, alebo tretia osoba, a ktoré prijal, bez ohľadu na to, či boli vyhotovené v listinnej alebo elektronickej forme.

Obsah faktúry

Zákon o DPH v ustanovení § 74 ustanovuje rovnaký obsah faktúr v prípade dodania tovarov alebo služieb s miestom dodania v tuzemsku, ako aj s miestom dodania v inom členskom štáte alebo v treťom štáte, ak dodávateľovi tovaru alebo služby vzniká povinnosť vyhotoviť faktúru podľa § 72 zákona o DPH.

Vo faktúre musí uvádzať meno a priezvisko zdaniteľnej osoby alebo názov zdaniteľnej osoby, adresu jej sídla, miesta podnikania, prevádzkarne, bydliska alebo adresu miesta, kde sa obvykle zdržiava, a jej identifikačné číslo pre daň, pod ktorým tovar alebo službu dodala. V prípade identifikácie príjemcu tovaru alebo služby sa vo faktúre musí uvádzať meno a priezvisko príjemcu tovaru alebo služby alebo názov príjemcu tovaru alebo služby, adresa jeho sídla, miesta podnikania, prevádzkarne, bydliska alebo adresa miesta, kde sa obvykle zdržiava, a jeho identifikačné číslo pre daň, pod ktorým mu bol dodaný tovar alebo pod ktorým mu bola dodaná služba.

Ak tovar alebo službu dodáva DPH skupina, pokiaľ ide o identifikáciu dodávateľa tovaru alebo služby, vo faktúre sa uvádza meno a adresa sídla, miesta podnikania, prípadne prevádzkarne člena skupiny, ktorý dodáva tovar alebo službu, a identifikačné číslo pre daň skupiny.

Ostatné náležitosti faktúry, ako poradové číslo faktúry, ktoré by malo byť v prípade vydaných faktúr chronologické, dátum, keď bol tovar alebo služba dodaná, alebo dátum, keď bola platba prijatá, ak tento dátum možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry, ďalej dátum vyhotovenia faktúry, množstvo a druh dodaného tovaru alebo rozsah a druh dodanej služby, jednotková cena bez dane a zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jednotkovej cene, výška dane spolu v eurách, ktorá sa má zaplatiť, alebo údaj o dodanom novom dopravnom prostriedku podľa § 11 ods. 12 zákona o DPH.

Ak sa faktúra posiela elektronicky, predpokladá sa, že v ten istý deň, kedy je zaslaná odberateľovi, je táto faktúra vyhotovená.

V prípade základu dane je v § 74 ods. 1 písm. g) zákona o DPH uvedené, že základ dane sa uvedie pre každú sadzbu dane. Pri oslobodení od dane sa musí vo faktúre v zmysle § 74 ods. 1 písm. h) zákona o DPH uviesť odkaz na ustanovenie tohto zákona alebo smernice Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (ďalej len „smernica o DPH“) alebo slovná informácia „dodanie je oslobodené od dane“. Pokiaľ sa uplatňuje osobitná úprava podľa § 65 alebo § 66 zákona o DPH, vo faktúre sa nesmie uviesť výška dane. Vo faktúre musí byť vyjadrená slovná informácia vyjadrujúca, že ide o vyhotovenie faktúry odberateľom, alebo o prenesenie daňovej povinnosti, prípadne úpravu zdaňovania prirážky. Predmetné slovné informácie upravuje zákon o DPH v § 74 ods. 1 písm. j), k), m) a n).

Zahraničná osoba zastupovaná daňovým zástupcom v tuzemsku podľa § 69a alebo § 69aa zákona o DPH musí vo vyhotovenej faktúre uviesť meno a priezvisko alebo názov daňového zástupcu, adresu jeho sídla alebo bydliska a jeho osobitné identifikačné číslo pre daň.

Ak sa dodáva tovar alebo služba s miestom dodania v inom členskom štáte a osobou povinnou platiť daň je príjemca tovaru alebo služby, faktúra nemusí obsahovať:

  • základ dane pre každú sadzbu dane [§ 74 ods. 1 písm. g)],
  • jednotkovú cenu bez dane a zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jednotkovej cene [§ 74 ods. 1 písm. g)],
  • uplatnenú sadzbu dane alebo oslobodenie od dane; pri oslobodení od dane sa uvedie odkaz na ustanovenie tohto zákona alebo smernice o DPH, alebo slovná informácia „dodanie je oslobodené od dane“ [§ 74 ods. 1 písm. h)],
  • výšku dane spolu v eurách, ktorá sa má zaplatiť [§ 74 ods. 1 písm. i)],

ak formou odkazu na množstvo alebo rozsah a druh tovaru alebo služby možno určiť základ dane.

Postačuje faktúra ako dôkaz?

Z hľadiska DPH len samotná existencia faktúry nie je relevantným dôkazom toho, že k dodaniu tovaru skutočne došlo. Zaúčtovanie daňových dokladov (faktúr) v súlade so zásadami účtovníctva ešte nezakladá podmienku možnosti uplatnenia práva na odpočítanie dane z prijatých zdaniteľných dodávok (tovarov a služieb). Podľa § 49 ods. 2 písm. a) zákona o DPH môže platiteľ od dane, ktorú je povinný platiť, odpočítať len daň, ktorá je voči nemu uplatnená iným platiteľom dane v tuzemsku z tovarov a služieb, ktoré sú alebo majú byť platiteľovi dodané a ktoré použije na účely svojho podnikania ako platiteľ.

Zákonné podmienky, po splnení ktorých vzniká platiteľovi právo na odpočítanie dane, nespočívajú len vo formálnej deklarácii, v predložení dokladov s predpísaným obsahom, ale tieto musia mať povahu faktu, t. j. musia nesporne preukazovať skutočnosť vo všetkých jej znakoch – v právnej skutočnosti, v objekte a v subjekte.

Zdaniteľné plnenia, ktorých uskutočnenie je platiteľom deklarované, sú daňovými orgánmi v SR posudzované v intenciách všetkých daňovým subjektom predložených dôkazov a dôkazov získaných z vlastnej činnosti správcu dane, pričom pri ich vyhodnocovaní sú daňové orgány povinné postupovať v zmysle základných zásad daňového konania tak, že tieto dôkazy vyhodnotia jednotlivo a v ich vzájomnej súvislosti, s prihliadnutím na všetko, čo v daňovom konaní vyšlo najavo.

Za účelom správneho posúdenia deklarovaných zdaniteľných obchodov, napr. dodania tovaru, je potom analyzované zdaniteľné plnenie jednotlivo a v intenciách relevantných objektívnych okolností, s cieľom preskúmať skutočnosť, či išlo o prevod tovaru za hospodársku protihodnotu, a identifikovať povahu týchto plnení.

Správca dane deklarovaný nárok na odpočítanie DPH neuzná, ak napríklad vykonanou analýzou bude zistené, že napriek formálnemu dodržaniu podmienok stanovených zákonom o DPH účel tohto zákona nebol dodržaný a situácia umožňujúca vzniknúť uplatneniu práva na odpočítanie dane bola čisto umelá.

Aby kupujúci preukázal, že skutočne došlo k realizácii zdaniteľného obchodu – k dodaniu tovaru, teda že pri tomto tovare vznikla daňová povinnosť ako podmienka vyplývajúca z ustanovenia § 49 ods. 1 zákona o DPH a zároveň, že toto zdaniteľné plnenie použil na dodávky tovarov a služieb ako platiteľ tak, ako to ustanovuje § 49 ods. 2 zákona o DPH, môže správca dane žiadať podľa okolností konkrétneho prípadu ďalšie informácie.

Napríklad môže žiadať vysvetliť účel nákupu uvedeného tovaru, predložiť doklady k preprave (faktúry za prepravu, zmluvy týkajúce sa prepravy, evidenciu prevádzky motorového vozidla), uviesť, kto zabezpečoval prepravu, ako a kým bol tovar prepravený, akými dopravnými prostriedkami, uviesť, ktoré osoby zabezpečili a vykonali manipuláciu s tovarom, kde bol nakúpený tovar uskladnený, predložiť zmluvy o nájme alebo listy vlastníctva ku skladovacím priestorom a podobne.

Výsledkom dokazovania môže byť záver, že daňový subjekt nemá vytvorené reálne podmienky na uskutočňovanie reálnych zdaniteľných obchodov, prípadne že ide o tzv. „karusel“ spoločností riadený jednou osobou. Prípadne, že prostredníctvom dodávok tovaru fiktívnej hodnoty a fiktívneho množstva boli vytvorené podmienky, na základe ktorých daňový subjekt získal neoprávnený prospech, keď prostredníctvom odpočítania dane z faktúr za nákup tovarov ako platiteľ odčerpával nadmerné odpočty zo štátneho rozpočtu, pričom predstieral ekonomickú podstatu podnikania. V takých prípadoch je postup správcu dane v súlade so zákonom o DPH a daňovým poriadkom, keď nárok na odpočítanie

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály