Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Cestovné kancelárie a uplatňovanie dane

Dátum: Rubrika: Aktuálne

Cestovné kancelárie a cestovné agentúry sú z hľadiska dane z pridanej hodnoty zdaniteľnými osobami, pretože vykonávajú ekonomickú činnosť. Hlavným predmetom činnosti cestovných kancelárií je poskytovanie služieb cestovného ruchu, prípadne v menšom rozsahu aj dodávanie tovarov doplnkového charakteru.

Výsledný produkt cestovnej kancelárie – zájazd väčšinou pozostáva z viacerých činností (služieb) poskytovaných rôznymi subjektmi na rôznych miestach. Uplatňovanie všeobecných princípov platných pre služby by v tomto prípade bolo dosť komplikované. Pre zjednodušenie zdanenia sa pri týchto službách preto v zákonom vymedzených prípadoch uplatňuje osobitný spôsob zdanenia daňou z pridanej hodnoty.

Bežný a osobitný spôsob zdaňovania

Z princípov DPH vyplýva, že zdaniteľné obchody, na ktoré sa uplatňuje daň z pridanej hodnoty, môžu byť zdaňované v rámci bežného mechanizmu DPH alebo v rámci osobitného režimu, pri ktorom sa uplatňuje rozdielový spôsob zdanenia.

Bežný mechanizmus zdanenia predstavuje takú schému, pri ktorej je z titulu dodania tovaru alebo služby uplatnená DPH (vzniká daňová povinnosť) z predajnej ceny. Zároveň s tým súvisí právo na odpočítanie DPH platiteľom dane pri prijatých zdaniteľných obchodoch súvisiacich s vlastným plnením platiteľa (toto všeobecné pravidlo má výnimky).

Rozdielový – osobitný spôsob zdanenia je založený na zdanení prirážky (marže) predávajúceho, nezdaňuje sa predajná cena. Pri tejto schéme nie je možné odpočítanie DPH z prijatých zdaniteľných obchodov súvisiacich s dodávkami platiteľa zdaňovanými týmto osobitným spôsobom.

Medzi zdaniteľné obchody, pri ktorých môže byť použitý rozdielový spôsob zdanenia, patrí aj poskytovanie služieb cestovného ruchu.

Úprava zdaňovania cestovného ruchu podľa smernice 2006/112/ES

Spoločný systém DPH v rámci EÚ je upravený v súčasnosti smernicou Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (ďalej len „smernica“). Táto smernica bola transponovaná do zákonov o DPH jednotlivých členských štátov, teda aj do slovenského zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). V uvedenej smernici sa uvádza v článkoch 306 až 310 osobitná úprava pre cestovné kancelárie, založená na zdanení prirážky.

Podľa článku 306 členské štáty uplatňujú osobitnú úpravu DPH na transakcie cestovných kancelárií, ak tieto vo vzťahu k zákazníkom vystupujú vo vlastnom mene a ak na uskutočnenie cesty využívajú tovar dodaný a služby poskytnuté inými zdaniteľnými osobami. Táto osobitná úprava sa nevzťahuje na cestovné kancelárie, ktoré konajú len ako sprostredkovatelia.

Podľa článku 307 transakcie, ktoré cestovná kancelária uskutoční v súlade s podmienkami ustanovenými v článku 306 na uskutočnenie cesty, sa považujú za poskytnutie jednej služby cestovnej kancelárie zákazníkovi.

Ako vyplýva z článku 308, základom dane a cenou bez DPH pre jednu službu poskytnutú cestovnou kanceláriou je prirážka cestovnej kancelárie, t. j. rozdiel medzi celkovou sumou bez DPH, ktorú zaplatí zákazník, a skutočnými nákladmi cestovnej kancelárie za tovary a služby, ktoré dodajú a poskytnú iné zdaniteľné osoby, ak tieto transakcie priamo slúžia v prospech zákazníka.

Z článku 309 vyplýva, že ak sú transakcie, ktorými poverí cestovná kancelária iné zdaniteľné osoby, uskutočňované týmito osobami mimo EÚ, služby cestovnej kancelárie sa považujú za sprostredkovateľskú činnosť oslobodenú od dane. Ak sa uvedené transakcie uskutočňujú súčasne v rámci EÚ a mimo nej, možno oslobodiť od dane len tú časť služby, ktorá sa týka transakcií mimo územia EÚ.

V článku 310 sa uvádza, že DPH, ktorú cestovnej kancelárii účtujú iné zdaniteľné osoby z transakcií, ktoré sú uvedené v článku 307 a ktoré priamo slúžia v prospech zákazníka, nie je možné v žiadnom členskom štáte odpočítať ani vrátiť.

Uvedené články smernice sú premietnuté do ustanovenia slovenského zákona o DPH, a to ustanovenia § 65, ktoré obsahuje osobitnú úpravu uplatňovania dane pre cestovné kancelárie a cestovné agentúry.

Registračná povinnosť pri poskytovaní služieb cestovného ruchu

Zdaniteľná osoba, ktorá podniká v oblasti cestovného ruchu, je pri dosiahnutí obratu 49 790 eur za dvanásť predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov povinná požiadať podľa § 4 zákona o DPH o registráciu za platiteľa DPH. Pri stanovení výšky obratu v zmysle § 4 ods. 7 zákona o DPH je potrebné vychádzať zo zmluvne dohodnutých podmienok, na základe ktorých zabezpečuje cestovná kancelária (ďalej len „CK“) predaj služieb cestovného ruchu.

  • Ak CK poskytuje služby vo svojom mene, celá hodnota poskytovaných služieb vstupuje do obratu.
  • Ak CK koná v mene inej cestovnej kancelárie a za províziu sprostredkuje predaj jej produktov, do obratu pre povinnú registráciu zahrnie cenu služby sprostredkovania predaja, t. j. dohodnutú províziu.

Zdaniteľná osoba môže aj v prípade, ak nedosiahne uvedenú výšku obratu, požiadať o registráciu pre daň podľa § 4 ods. 2 zákona o DPH (dobrovoľná registrácia).

Osobitná úprava zdanenia

Kedy sa uplatní osobitná úprava

Zákon o DPH ukladá povinnosť uplatňovať osobitnú úpravu zdaňovania služieb cestovného ruchu CK a cestovným agentúram (ďalej len „CA“), ktoré sú platiteľmi dane a ktoré obstarávajú od iných subjektov služby cestovného ruchu, pričom tieto vo svojom mene predávajú konečným zákazníkom.

Kedy sa neuplatní osobitná úprava

  • Osobitnú úpravu zdaňovania služieb cestovného ruchu neuplatní CK, resp. CA, ktorá predáva alebo nakupuje služby cestovného ruchu v mene a na účet inej osoby.
  • Osobitnú úpravu neuplatní ani cestovná kancelária, ktorá obstaráva služby cestovného ruchu od iných osôb, ak tieto služby predáva zákazníkom, ktorí sú platitelia dane a ktorí uvedené služby nakupujú na účely svojho ďalšieho podnikania.

Platiteľ, ktorý uplatňuje osobitnú úpravu podľa § 65 ods. 11 zákona o DPH, nemôže na faktúre uviesť samostatne sumu DPH.

Služby cestovného ruchu

Za služby cestovného ruchu sa považuje:

  • Kombinácia jednotlivých služieb cestovného ruchu
    Služba cestovného ruchu spočíva v kombinácii viacerých služieb cestovného ruchu, napríklad ubytovania, stravovania, dopravy, služby sprievodcu a pod., ktoré obstará CK od iných osôb a následne ich predáva za účelom zrealizovania zájazdu, resp. balíka služieb vo vlastnom mene zákazníkom ako jednu službu cestovného ruchu.
  • Jednotlivá služba cestovného ruchu
    Postup podľa § 65 zákona o DPH sa použije aj v prípade obstarania jednotlivej služby cestovného ruchu (napr. ubytovanie, doprava), ktorú obstará CK od inej osoby a následne predáva vo vlastnom mene zákazníkom.

Služby cestovného ruchu obstarané od iných osôb vrátane vlastných služieb CK a prirážky CK sa považujú za dodanie jednej služby.

Určenie miesta dodania služby a osoba povinná odviesť daň

Miesto dodania služby všeobecne, nielen pokiaľ ide o služby cestovného ruchu, určuje, kde je služba predmetom DPH, t. j. do štátneho rozpočtu ktorého štátu bude daň odvedená. Pre určenie miesta dodania pri službách cestovného ruchu je dôležité postavenie odberateľa služby, teda či ide o zdaniteľnú osobu alebo o nezdaniteľnú osobu.

  • Poskytnutie služby pre zákazníka – nezdaniteľnú osobu je predmetom dane v členskom štáte, v ktorom má cestovná kancelária sídlo alebo prevádzkareň, z ktorej služby cestovného ruchu poskytuje.
  • Ak sú služby cestovného ruchu ako jeden balík poskytované pre zdaniteľnú osobu (napr. pre inú CK alebo podnikateľa, ktorý nie je CK), nepostupuje sa podľa pravidiel pre osobitný režim zdanenia uvedených v § 65 ods. 1 až 7 zákona o DPH, teda tieto služby sa nepovažujú za poskytnutie jednej služby. Jednotlivé služby sa posudzujú samostatne na vstupe z hľadiska nároku na odpočítanie a samostatne na výstupe z hľadiska určenia miesta dodania, daňovej povinnosti alebo oslobodenia od dane.

Vstupná DPH a jej odpočítanie

V zmysle pravidiel platných pre osobitnú úpravu zdaňovania služieb cestovného ruchu podľa § 65 ods. 2 zákona o DPH, t. j. pri predaji služieb cestovného ruchu konečným zákazníkom, CK si nemôže odpočítať daň zo služieb cestovného ruchu obstaraných od iných osôb.

  • Ak je služba cestovného ruchu obstaraná od osoby, ktorá je platiteľom dane, nemôže si CK uplatniť odpočítanie dane a pri predaji zahrnie do kalkulácie ceny cenu obstaraných služieb s daňou.
  • Ak je služba cestovného ruchu obstaraná od osoby, ktorá nie je platiteľom dane, zahrnie do kalkulácie ceny cenu obstaranej služby vo výške, za ktorú službu obstarala.
  • Ak je služba cestovného ruchu obstaraná z iného členského štátu, zahrnie CK do kalkulácie ceny cenu obstaranej služby vo výške, za ktorú službu obstarala. Ak bola k cene dodanej služby uplatnená daň platná v členskom štáte dodávateľa služby, do kalkulácie ceny sa zahŕňa cena obstaranej služby vrátane dane. CK, ktorá nakupuje služby cestovného ruchu od zahraničných osôb z iných členských štátov, nemá nárok na vrátenie dane (refundáciu dane) zaplatenej v tomto štáte, ak pri ich predaji uplatňuje osobitnú úpravu dane pre cestovné kancelárie.
  • Ak je služba cestovného ruchu obstaraná od osoby z tretieho štátu, zahrnie do kalkulácie ceny cenu vo výške, za ktorú službu obstarala.

CK si môže odpočítať daň v zmysle § 49 – § 51 zákona o DPH pri kúpe tovarov a služieb vzťahujúcich sa na prevádzku samotnej cestovnej kancelárie (napr. pri kúpe tovarov na vybavenie CK, nájomné, telekomunikačné služby a iné režijné náklady). Ak CK predáva predmety súvisiace s cestovným ruchom, napr. mapy, cestovné poriadky, darčekové predmety a pod., pri ich nákupe si môže uplatniť odpočítanie dane a pri ich predaji uplatní daň na výstupe.

Základ dane

Pri predaji služieb cestovného ruchu konečným zákazníkom sa uplatňuje osobitný spôsob určenia základu dane podľa § 65 ods. 3 a 4 zákona o DPH. Základom dane pri predaji služieb cestovného ruchu je kladný rozdiel medzi celkovou predajnou cenou požadovanou od zákazníka a súčtom cien služieb cestovného ruchu obstaraných od iných osôb vrátane dodania vlastnej služby.

Ak CK poskytuje kombinácie služieb cestovného ruchu alebo jednotlivú službu len z obstaraných služieb cestovného ruchu, základom dane pri predaji služby cestovného ruchu je kladný rozdiel medzi celkovou predajnou cenou požadovanou od zákazníka a súčtom cien služieb cestovného ruchu obstaraných od iných osôb. Tento rozdiel predstavuje prirážku CK, ktorá sa považuje za cenu s daňou. Pokiaľ je rozdiel nulový alebo záporný, základom dane je nula. V daňovom priznaní uvádza CK ako základ dane iba svoju prirážku zníženú o daň a k tomu príslušnú DPH.

♦ Príklad č. 1:

Základ dane uvedený v daňovom priznaní

CK má vo svojej ponuke zájazd, ktorého cena je 400 eur. Predajná cena obsahuje obstarané služby ubytovania a stravovania v sume 250 eur a dopravu autobusom v sume 20 eur.

  • základ dane, tzv. prirážka CK, sa určí: 400 – (250 + 20) = 130 eur (vrátane dane
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály