Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Oprava odpočítanej dane

Dátum: Rubrika: Z praxe

V praxi vznikajú situácie, že platiteľ DPH musí opraviť faktúru o dodaní tovaru alebo služby. K oprave faktúry môže dôjsť jednak z dôvodu poskytnutia dodatočnej zľavy odberateľovi, napr. z dôvodu porušenia dohodnutých zmluvných podmienok, alebo z dôvodu nesprávne vystavenej faktúry (fakturované nesprávne množstvo, nesprávny výpočet). Pri oprave pôvodnej faktúry daňovník platiteľ uplatňuje odlišný postup v závislosti od dôvodu opravy základu dane.

Povinnosť úpravy odpočítanej dane a lehoty na jej opravu upravuje § 53 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). Toto ustanovenie nadväzuje na § 25 zákona o DPH, ktoré ukladá daňovníkom povinnosť upraviť základ dane a daň.

  • Ak na jednej strane dochádza znížením základu dane k zníženiu daňovej povinnosti, musí na druhej strane dôjsť k zníženiu odpočítanej dane.
  • Ak na jednej strane dochádza k zvýšeniu daňovej povinnosti na druhej strane, má platiteľ právo na odpočítanie zvýšenej dane.

Ak po skončení zdaňovacieho obdobia, v ktorom platiteľ uplatnil odpočítanie dane, dôjde k zníženiu základu dane podľa § 25 ods. 1 zákona o DPH, je platiteľ, ktorý odpočítal daň, povinný opraviť odpočítanú daň. Opravu odpočítanej dane vykoná platiteľ v tom zdaňovacom období, v ktorom dostal doklad o oprave základu dane.

Povinnosť opraviť základ dane pri dodaní tovaru alebo služby a pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu vzniká platiteľovi dane:

  • pri úplnom alebo čiastočnom zrušení dodávky tovaru alebo služby a pri úplnom alebo čiastočnom vrátení dodávky tovaru,
  • pri znížení ceny tovaru alebo služby po vzniku daňovej povinnosti,
  • pri zvýšení ceny tovaru alebo služby.

Ak platiteľ opraví základ dane z dôvodu nesprávne vystavenej faktúry (napr. nesprávny výpočet), postup podľa § 25 zákona o DPH neuplatní. Opravu základu dane a dane zahrnie do toho zdaňovacieho obdobia, v ktorom bolo uskutočnené pôvodné plnenie.

♦ Príklad č. 1:

Oprava odpočítanej dane pri reklamácii tovaru I.

Dodávateľ dodal 20. februára 2015 odberateľovi tovar za 6 000 eur, z toho daň je 1 000 eur. Za zdaňovacie obdobie apríl dodávateľ prizná a odvedie daň 1 000 eur. Odberateľ reklamuje dodávku tovaru z dôvodu nižšej kvality, ako bolo dohodnuté v zmluve, dodávateľ akceptuje reklamáciu a 26. marca poskytne zľavu na dodanie tovaru vo výške 600 eur.

Dodávateľ vyhotoví doklad o oprave základu dane 8. apríla v súlade s § 73 písm. e) zákona o DPH, podľa ktorého dodávateľ je povinný vyhotoviť opravný doklad do 15 dní od konca mesiaca, v ktorom nastala skutočnosť podľa § 25 ods. 1 zákona o DPH.

Odberateľ vykoná opravu odpočítanej dane za zdaňovacie obdobie, v ktorom dostal doklad o oprave základu dane (za zdaňovacie obdobie apríl zníži odpočet dane o 100 eur).

Ak platiteľ doklad o oprave základu dane nedostane do 30 dní odo dňa, keď nastala skuto

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály