Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Návrh novely zákona o dani z pridanej hodnoty

Dátum: Rubrika: Aktuálne

Návrh novelizovaného zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) by mal nadobudnúť účinnosť 1. januára 2016. Národná rada SR má na programe v septembri 2015 rokovanie o vládnom návrhu (tlač číslo 1569) novely zákona o DPH.

Zámerom novely zákona o DPH je zlepšiť podmienky uplatňovania dane z pridanej hodnoty pre malé a stredné podniky, a to najmä zavedením osobitného režimu úhrady DPH po prijatí platby. Základným problémom podnikania v malých a stredných podnikoch je zlá platobná disciplína alebo platobná neschopnosť odberateľov uhrádzať včas svoje záväzky. Ak majú títo podnikatelia (t. j. dodávatelia tovarov a služieb) postavenie platiteľa DPH, vzniká im povinnosť priznať a uhradiť splatnú daň z pridanej hodnoty, a to bez ohľadu na skutočnosť, či im odberatelia za tieto plnenia zaplatili. Platitelia dane s ročným obratom nižším ako 75 000 eur (možno predpokladať, že hranica obratu bude v schválenom znení zákona až 100 000 eur), na ktorých nebol vyhlásený konkurz alebo ktorí nevstúpili do likvidácie, si budú môcť zvoliť osobitnú úpravu uplatňovania dane na základe prijatia platby za dodanie tovaru alebo služby. Osobitná úprava uplatňovania dane na základe prijatia platby je najvýraznejšou témou pripravovanej novely zákona o DPH.

V ďalšom texte uvádzame vybrané témy pripravovanej novely zákona o DPH, v praxi je potrebné používať úplné schválené znenie zákona o DPH. Príslušné ustanovenia návrhu novely zákona o DPH uvádzame v znení napr. § 68d ods. 1 návrhu zákona o DPH.

Ustanovenia pripravovanej novely zákona o DPH možno rozdeliť do týchto vecných celkov:

  • úprava uplatňovania dane z pridanej hodnoty na základe prijatia platby za dodanie tovaru alebo služby;
  • zrušenie povinnosti zložiť zábezpeku na daň z pridanej hodnoty v prípade, že zdaniteľná osoba vykonáva len prípravnú činnosť na podnikanie;
  • nezloženie zábezpeky na daň z pridanej hodnoty nie je pri dobrovoľnej registrácií dôvodom na zamietnutie žiadosti;
  • úprava postupu určenia základu dane pri späť dovážanom tovare, ktorý sa prepúšťa do colného režimu voľný obeh z režimu pasívneho zušľachťovacieho styku;
  • stanovenie kritérií pri úprave odpočítania dane v prípade, ak platiteľ dane používa hmotný majetok a prijaté služby aj na iný účel ako na podnikanie;
  • rozšírenie ustanovení tzv. tuzemského samozdanenia, ak je dodávateľom zahraničná osoba;
  • úprava podmienok platných pre skoršie vrátenie nadmerného odpočtu DPH v lehote do 30 dní od podania daňového priznania;
  • zmena lehoty pre vyhotovenie faktúry k prijatej platbe;
  • iné ustanovenia, ktoré precizujú a dopĺňajú súčasný zákon o DPH a ktoré vyplynuli z praxe.

Osobitný režim uplatňovania DPH na základe prijatia platby

Právnym základom osobitnej úp­ravy uplatňovania dane na základe prijatia platby za dodanie tovaru alebo služby (ďalej len „osobitná úprava uplatňovania DPH“) je smernica Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení (ďalej len „smernica Rady“). Článok 66 písm. b) smernice Rady umožňuje členským štátom v rámci niektorých kategórií zdaniteľných osôb alebo pri niektorých druhoch transakcií odchýliť sa od základných ustanovení upravujúcich vznik daňovej povinnosti a stanoviť odlišný moment vzniku daňovej povinnosti, a to najneskôr v deň prijatia platby.

Zámerom zavedenia tejto osobitnej úpravy uplatňovania DPH je snaha štátu poskytnúť pomoc malým a stredným podnikom, ktoré majú problémy zaplatiť daň z pridanej hodnoty príslušnému správcovi dane skôr, ako prijmú platbu od svojich odberateľov.

Podstatou osobitnej úpravy uplatňovania DPH je, že platiteľovi dane (t. j. dodávateľovi), ktorý si zvolil uplatňovanie osobitnej úpravy, vzniká daňová povinnosť z dodania tovarov a služieb až v momente, keď dodávateľ prijme platbu za plnenia od svojho odberateľa (§ 68d ods. 4 návrhu zákona o DPH). Zároveň na druhej strane oddialenie vzniku daňovej povinnosti u dodávateľa vo väzbe na prijatú platbu od odberateľa odďaľuje aj vznik práva na odpočítanie dane u odberateľov, a to až do momentu, kedy za tento tovar alebo službu zaplatia (§ 68a ods. 5 návrhu zákona o DPH). Daňová povinnosť a aj odpočítanie dane sa uplatní vo výške, ktorá zodpovedá realizovanej platbe za príslušné plnenie. Napr. v prípade, ak odberateľ zaplatí len časť protihodnoty za tovar alebo službu, právo odpočítať daň vzniká pomerne podľa výšky sumy, ktorú zaplatil.

Platitelia dane, ktorí môžu využiť osobitnú úpravu uplatňovania DPH na základe platieb

Výhody uplatňovania osobitnej úpravy uplatňovania DPH môže využiť (§ 68d ods. 1 návrhu zákona o DPH) len platiteľ dane registrovaný podľa § 4 zákona o DPH, ktorý spĺňa nasledovné kritériá:

  • za predchádzajúci kalendárny rok nedosiahol obrat 75 000 eur a odôvodnene predpokladá, že v prebiehajúcom kalendárnom roku nedosiahne obrat 75 000 eur (možno predpokladať, že hranica obratu bude v schválenom znení zákona ešte vyššia, pravdepodobne až 100 000 eur) a
  • na platiteľa nebol vyhlásený konkurz alebo platiteľ nevstúpil do likvidácie.

Platitelia dane, ktorí sa rozhodnú uplatňovať osobitnú úpravu DPH, budú povinní písomne oznámiť túto skutočnosť daňovému úradu, a to najneskôr do konca kalendárneho mesiaca

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály