Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Dodanie tovaru bez DPH

Dátum: Rubrika: Aktuálne

Predmetom dane z pridanej hodnoty je podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) dodanie tovaru za protihodnotu s miestom dodania v SR, uskutočnené zdaniteľnou osobou. Pri dodaní tovaru vzniká daňová povinnosť platiteľom DPH okrem výnimiek, kedy je dodanie tovaru oslobodené od dane.

Dodanie tovaru nepodlieha zdaneniu daňou z pridanej hodnoty v SR, ak:

  • dodávateľ nie je platiteľom DPH, alebo
  • dodávateľ je platiteľom DPH a uskutoční dodanie tovaru do iného členského štátu odberateľovi, ktorý je registrovaný pre DPH, alebo
  • dodávateľ je platiteľom DPH a uskutoční dodanie tovaru do tretieho štátu,
  • prípadne platiteľ dodá reklamné predmety.

Dodanie tovaru, ak dodávateľ nie je platiteľom DPH

Zdaniteľná osoba účtuje dodanie tovaru bez DPH, ak nie je osobou registrovanou pre daň podľa § 4, § 5, alebo § 6 zákona o DPH, teda ak nedosiahla obrat vo výške 49 790 eur za dvanásť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov, resp. nie je registrovaná dobrovoľne.

V prípade registrácie zdaniteľnej osoby podľa § 7 (registrácia z titulu nadobúdania tovaru z iných členských štátov EÚ) alebo § 7a zákona o DPH (registrácia z titulu prijatia alebo poskytnutia cezhraničných služieb v rámci EÚ) nevzniká podnikateľovi povinnosť platiť daň z dodania tovaru v SR. Na základe uvedených typov registrácie sa zdaniteľná osoba nestáva platiteľom DPH.

Povinnosť platiť daň v SR z dodania tovaru vzniká podľa § 69 ods. 1 zákona o DPH platiteľom, nie ostatným osobám registrovaným pre DPH.

Reklamné predmety a dodanie bez DPH

Podľa ustanovenia § 2 ods. 1 písm. a) zákona o DPH predmetom dane je dodanie tovaru v tuzemsku za protihodnotu. Ak pri dodaní tovaru nie je dohodnutá protihodnota, teda tovar je darovaný, DPH by nebola odvedená, dochádzalo by tak k narušeniu mechanizmu DPH. Aby nevznikali takéto situácie, sú v zákone o DPH zavedené výnimky, kedy sa bezodplatné plnenie považuje za dodanie za odplatu.

V súvislosti s vypočítaním DPH z bezodplatného plnenia je špecifickým spôsobom v ustanovení § 22 ods. 5 zákona o DPH upravený spôsob stanovenia základu pre výpočet dane.

Za tovar sa na účely DPH podľa § 8 ods. 1 zákona o DPH považuje hmotný majetok, t. j. hnuteľné aj nehnuteľné veci. Dodaním tovaru sa na účely DPH rozumie prevod práva nakladať s tovarom ako vlastník, t. j. dodanie tovaru je spájané s ekonomickým poňatím vlastníctva.

Podľa § 8 ods. 3 zákona o DPH za dodanie tovaru za protihodnotu sa považuje aj také dodanie tovaru, ktoré platiteľ dodá na svoju osobnú spotrebu alebo na osobnú spotrebu svojich zamestnancov, dodá tovar bezodplatne alebo na ďalší iný účel ako na podnikanie a ak pri kúpe alebo vytvorení tohto tovaru vlastnou činnosťou bola daň úplne alebo čiastočne odpočítateľná.

Ustanovenie § 8 ods. 3 zákona o DPH zabezpečuje, že rovnaké účinky ako dodanie tovaru za protihodnotu bude mať aj jeho bezodplatné dodanie, dodanie tovaru na osobnú spotrebu platiteľa dane alebo jeho zamestnancom, prípadne na ďalšie iné účely ako na účely podnikania.

Bezodplatné dodanie tovaru na obchodné účely, ak jeho hodnota nepresiahne 17 eur bez dane za jeden kus, a bezodplatné dodanie obchodných vzoriek sa nepovažujú za dodanie tovaru za protihodnotu, a teda nie sú predmetom dane. V týchto prípadoch, pretože ide o použitie tovaru na podnikateľský účel, vzniká možnosť odpočítania dane z nákupu takýchto tovarov.

Na bezodplatné dodanie – darovanie obchodných vzoriek tovaru platiteľa – sa uvedený limit nevzťahuje, t. j. v súvislosti s ich nadobudnutím vzniká nárok na odpočítanie dane, ale daňová povinnosť pri ich odovzdaní nevzniká. Ide o prípady, keď platiteľ daruje tovar, s ktorým obchoduje, za účelom zvýšenia predaja. V praxi často napr. obchodné reťazce majú v obchodných podmienkach určené, že pokiaľ si zákazník kúpi určitý tovar, dostane k nemu iný tovar zdarma. Tovar dodaný zdarma nie je predmetom dane.

Napriek tomu, že dodanie obchodných vzoriek nepodlieha limitu, pokiaľ ide o cenu vzorky, z hľadiska zachovania princípov DPH by tieto nemali podliehať vysokej hodnote, teda nemalo by dochádzať k zneužívaniu tohto ustanovenia za účelom vyhýbania sa odvodu DPH. Napríklad za obchodnú vzorku by sa nemalo považovať u obchodníka s drahými kovmi odovzdanie diamantu v hodnote 200 eur ako obchodnej vzorky jeho obchodnému partnerovi

Pri nákupe tovaru platiteľom, ktorého hodnota nepresiahne 17 eur bez dane za jeden kus, ktorý bude použitý na bezodplatné dodanie na obchodné účely (reklamné predmety), vzniká právo na odpočítanie DPH. Na možnosť odpočítania dane pri darovaných reklamných predmetoch do 17 eur bez DPH, sa však musí aplikovať § 49 ods. 2 až 4 zákona o DPH, t. j. odpočítanie dane z predmetného tovaru závisí od účelu použitia tohto tovaru pri podnikateľskej činnosti platiteľa. Na základe toho potom platiteľ, ktorý vykonáva činnosť s nárokom na odpočítanie dane, si môže odpočítať daň z reklamných predmetov v plnej výške.

  • Ak by však platiteľ vykonával v rámci svojho podnikania činnosť, pri ktorej mu nevzniká nárok na odpočítanie DPH, potom podľa § 49 ods. 3 zákona o DPH nemá nárok na odpočítanie dane z tovaru zakúpeného na účely reklamy a propagácie.
  • Ak by platiteľ v rámci podnikania vykonával činnosť čiastočne s nárokom na odpočítanie dane a čiastočne bez nároku na odpočítanie dane, potom si z tovaru nakúpeného na účely propagácie môže podľa § 49 ods. 4 zákona o DPH odpočítať len pomernú časť DPH (na základe koeficientu podľa § 50 zákona o DPH).

Pri poskytnutí reklamných predmetov (darovaní) prevyšujúcich hodnotu 17 eur, pri ktorých platiteľovi vzniká daňová povinnosť, pri určení základe dane nie je možné vychádzať zo všeobecného ustanovenia pre výpočet základu dane uvedeného v § 22 ods. 1 zákona o DPH. Uplatňuje sa postup podľa § 22 ods. 5 zákona o DPH, podľa ktorého je základom dane cena, za ktorú bol tovar nadobudnutý vrátane súvisiacich nákladov, napr. prepravných.

Platiteľ dane ale nemôže postupovať tak, že si pri nákupe reklamného predmetu uplatní odpočítanie dane vo výške 17 eur, hoci skutočná obstarávacia cena reklamného predmetu bola vyššia ako 17 eur a ich bezodplatné dodanie nezdaní.

Ak platiteľ dane bezodplatne poskytne tovar ako dar za účelom propagácie, tovar podlieha dani s výnimkou bezodplatného dodania tovaru nízkej hodnoty (do 17 eur) na obchodné účely, ktoré zákon o DPH podľa § 8 ods. 3 nepovažuje za dodanie tovaru za protihodnotu, a teda ich dodanie nepodlieha dani.

Ak chce platiteľ podporiť svoj predaj tým, že bezodplatne poskytne služby svojim klientom, pričom propagačná akcia za účelom podpory predaja súvisí s podnikaním, poskytnutie týchto služieb nebude podliehať dani bez ohľadu na hodnotu poskytnutých služieb, keďže podľa § 9 ods. 3 zákona o DPH sa toto dodanie služby za protihodnotu nepovažuje.

Ak nedochádza k darovaniu reklamného predmetu, ale firma ho kúpi na účely svojej propagácie a reklamy – napr. zástava s logom firmy, ktorá zostáva v priestoroch platiteľa, potom nejde o bezodplatné dodanie tovaru, ale o uskutočnenie reklamy. Nakúpenie tovarov a služieb na účely reklamy a propagácie firmy umožňuje odpočítanie dane (za predpokladu, že ide o propagáciu takej činnosti firmy, ktorá umožňuje odpočítanie DPH) a daňová povinnosť nevzniká. V takýchto prípadoch neplatí žiadne cenové obmedzenie, musí však byť preukázané, že daný tovar slúži skutočne na propagáciu firmy.

Poznámka:
Rozdávanie reklamných letákov a katalógov na výstavách a veľtrhoch zákazníkom sa nepovažuje za dodanie tovaru, ale posudzuje sa ako reklamná služba. Bezodplatné dodanie takejto služby predstavuje vnútropodnikovú spotrebu a nepovažuje sa za dodanie služby za protihodnotu.

♦ Príklad č. 1:

Víno ako propagačný tovar

Ak platiteľ vykonáva podnikateľskú činnosť, pri ktorej má nárok na odpočítanie DPH, potom pri nákupe vína ako propagačného tovaru pre zákazníkov, keď hodnota jednej fľaše nepresiahne 17 eur bez DPH, má nárok na odpočítanie DPH.

Daňová povinnosť pri dodaní tohto propagačného tovaru platiteľovi nevzniká, pretože dochádza k bezodplatnému dodaniu tovaru na obchodný účel.

♦ Príklad č. 2:

Reklamné predmety a tovar na účely propagácie firmy

Firma sa zaoberá veľkoobchodným predajom tovaru. Okrem tovaru obstarala aj rôzne reklamné predmety, ktorých cena je viac ako 17 eur, alebo je nižšia ako 17 eur, ale neobsahujú logo platiteľa. Tieto predmety „rozdáva“ odberateľom s najväčším obratom ako darček.

Zákon o DPH nestanovuje podmienku označenia darovaných predmetov obchodným menom alebo ochrannou známkou poskytovateľa. Platiteľovi vzniká pri nákupe týchto predmetov nárok na odpočítanie da

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály