Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Boj proti podvodom v oblasti DPH vnútri Spoločenstva

Dátum: Rubrika: Z Európskej únie

Európsky dvor audítorov vydal Osobitnú správu zaoberajúcu sa bojom proti podvodom v oblasti DPH vnútri Spoločenstva, ako aj navrhovanými opatreniami v tejto oblasti. V tomto vydaní prinášame prehľad najzaujímavejších informácií obsiahnutých v tejto správe.

Cieľ auditu

Cieľom auditu bolo odpovedať na otázku, či EÚ bojuje proti podvodom v oblasti DPH vnútri Spoločenstva účinne, konkrétne, či:

  1. komisia účinne používa nástroje na boj proti podvodom, ktoré má k dispozícii, a či sú tieto nástroje dostatočné, t. j., či:
    • spoľahlivo odhadla objem podvodov a stanovila vhodné ukazovatele výkonnosti tak, aby bolo možné posúdiť závažnosť problému a účinnosť regulačných a kontrolných opatrení prijatých s cieľom im predísť,
    • zaviedla účinné mechanizmy administratívnej spolupráce medzi členskými štátmi tak, aby sa daňové úrady mohli deliť o informácie z oblasti DPH,
    • prispela k zavedeniu primeraného regulačného rámca predkladaním relevantných legislatívnych návrhov, ktoré by mohli viesť k zníženiu množstva podvodov v oblasti DPH v členských štátoch,
  2. členské štáty účinne spolupracujú v boji proti podvodom, t. j. či boli zriadené vhodné mechanizmy zabezpečujúce účinnú komunikáciu dôležitých informácií a administratívnu spoluprácu medzi orgánmi rôznych členských štátov a vnútri členských štátov.

Ako unikajú platby DPH z transakcií vnútri Spoločenstva

Systém intrakomunitárnych dodaní sa často zneužíva v rámci tzv. podvodov vnútri Spoločenstva založených na chýbajúcom obchodníkovi.

V rámci tejto schémy dodávateľ zriadi v členskom štáte 1 tzv. účelovú spoločnosť, ktorá dodá tovar (oslobodený od DPH) druhej spoločnosti zriadenej v členskom štáte 2, tzv. chýbajúcemu obchodníkovi. Tento obchodník využije výhodu plynúcu z oslobodenia intrakomunitárneho dodania tovaru od DPH a ďalej tento tovar predá na domácom trhu členského štátu 2 za veľmi konkurenčné ceny vďaka tomu, že DPH uplatnenú na výstupe daňovému úradu neodvedie. Následne sa tento subjekt stratí bez stopy, čím sa znemožní vybratie DPH v členskom štáte spotreby.

V rámci iného variantu tejto schémy zákazník chýbajúceho obchodníka (sprostredkovateľ) predá alebo fiktívne predá tovar do zahraničia, niekedy späť účelovej spoločnosti, a požiada daňový úrad o vrátenie DPH, ktorú zaplatil chýbajúcemu obchodníkovi.

Tá istá transakcia sa môže pravidelne opakovať, preto sa nazýva „kolotočový podvod“.

V niektorých prípadoch tovar vôbec nemusí opustiť členský štát 1, prípadne existuje len na papieri. Podvod sa môže ešte viac skomplikovať, ak chýbajúci obchodník predá tovar schránkovým obchodníkom, z ktorých niektorí môžu byť aj poctiví, s cieľom skomplikovať daňovým úradom odhalenie podvodného konania.

Pokiaľ je do toku tovaru zapojená aj tretia krajina, môže byť využitý aj colný režim 42 (t. j. oslobodenie dovozu od DPH v prípade následnej prepravy alebo odoslania tovaru do iného členského štátu), aby sa sťažilo vypátranie celej transakcie.

Kolotočový podvod zväčša zahŕňa tovary s vysokou hodnotou, napríklad mobilné telefóny, počítačové čipy a drahé kovy, ale aj nehmotný majetok ako emisné kvóty, certifikáty týkajúce sa plynu, elektriny a zelenej energie.

Jednotlivé členské štáty preto nemôžu sami bojovať proti intrakomunitárnym podvodom v oblasti DPH a musia úzko spolupracovať s daňovými úradmi ostatných členských štátov a tretích krajín.

Ako funguje administratívna spolupráca v boji proti podvodom v oblasti DPH vnútri Spoločenstva

Od vytvorenia jednotného trhu a zrušenia kontrol na hraniciach v rámci obchodu vnútri Spoločenstva sú členské štáty pri vyberaní DPH na ich území závislé od informácií, ktoré získajú od iných členských štátov. Členské štáty si vymieňajú tieto informácie prostredníctvom nasledujúcich mechanizmov administratívnej spolupráce:

  • výmena informácii na základe žiadosti o výmenu informácií a bez predchádzajúcej žiadosti použitím štandardného formulára, ktorý schválil Stály výbor pre administratívnu spoluprácu,
  • výmena informácií prostredníctvom elektronickej databázy VIES,
  • mnohostranné kontroly – kontroly vykonané súčasne v dvoch alebo vo viacerých členských štátoch a prítomnosť daňových úradníkov v iných členských štátoch, ktorá im umožní získať prístup k dokumentácii alebo zúčastniť sa na prebiehajúcich vyšetrovaniach,
  • decentralizovaná sieť Eurofisc na rýchlu výmenu požadovaných informácií medzi členskými štátmi o podozrivých obchodníkoch a podobných otázkach – cieľom je podporovať a uľahčovať mnohostrannú spoluprácu v boji proti podvodom v oblasti DPH.

V rámci akčného programu EÚ Fiscalis sa financujú aktivity, akými sú komunikačné systémy a systémy výmeny informácií, mnohostranné kontroly, semináre a pracovné skupiny, pracovné návštevy, školenia a ďalšie podobné aktivity. Jeho cieľom je zlepšiť riadne fungovanie daňových systémov na vnútornom trhu posilnením spolupráce medzi zúčastnenými krajinami, ich administratívou a úradníkmi.

Závery a odporúčania Európskeho dvora audítorov

Európsky dvor audítorov dospel k záveru, že väčšina členských štátov vyjadrila spokojnosť s fungovaním súčasného systému a ocenila výhody vzájomnej spolupráce. Zároveň však označili oblasti, ktoré si vyžadujú ďalšie zlepšenie. Okrem toho sa počas auditu zistili nedostatky, ktoré naznačujú nedostatočnú účinnosť systému.

Európsky dvor audítorov preto navrhol odporúčania v nasledujúcich oblastiach:

1. Meranie účinnosti systému

Nedostatok porovnateľných údajov a primeraných relevantných ukazovateľov na meranie výkonnosti členských štátov má nepriaznivý účinok na

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály