Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Aké zmeny a doplnenia prináša novela zákona o DPH od 1. januára 2017

Dátum: Rubrika: Aktuálne

Národná rada SR schválila 12. októbra 2016 zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Zákon je zverejnený v Zbierke zákonov pod číslom 297/2016 Z. z. a účinnosť nadobudne 1. januára 2017 okrem jediného bodu novely, ktorý sa týka oddialenia samozdanenia pri dovoze tovaru a ktorý nadobudne účinnosť už 31. decembra 2016.

Novela prináša tieto najdôležitejšie zmeny a doplnenia:

  1. Odloženie účinnosti samozdanenia pri dovoze tovaru.
  2. Nová právna úprava týkajúca sa finančnej kompenzácie za zadržanie nadmerného odpočtu počas výkonu daňovej kontroly.
  3. Zavedenie právnej fikcie pri uplatňovaní prenosu daňovej povinnosti v stavebníctve.
  4. Zmeny pri uplatňovaní nároku na odpočítanie dane zahraničnou osobou.

Odloženie účinnosti právnej úpravy samozdanenia pri dovoze tovaru

K nečakanej zmene dochádza v oblasti samozdanenia tovaru pri dovoze z tretích štátov (štáty mimo Európskej únie). Čitateľom pripomeniem, že zákonom č. 331/2011 Z. z., konkrétne článkom V, bol novelizovaný zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“). Podľa tejto novely malo byť zavedené samozdanenie pri dovoze tovaru od 1. januára 2013. Ďalšími dvoma novelami zákona o DPH bol termín nadobudnutia úpravy samozdanenia pri dovoze tovaru zmenený.

Naposledy zákonom č. 360/2013 Z. z. (novela zákona o DPH účinná od 1. januára 2014) bola účinnosť samozdanenia ustanovená na 1. január 2017. Nadobudnutie účinnosti od 1. januára 2017 sa však opätovne odkladá z dôvodu negatívneho vplyvu takejto právnej úpravy na hospodárenie štátu. Podľa dôvodovej správy k novele zákona o DPH je účinnosť samozdanenia pri dovoze tovaru odložená na obdobie, keď štát bude dostatočne pripravený na hotovostný výpadok príjmov štátneho rozpočtu, ktorý mu môže priniesť zavedenie samozdanenia tovaru pri dovoze.

Keďže takúto pripravenosť štátu nie je možné s presnosťou predvídať, novela nezavádza žiaden konkrétny dátum účinnosti, ale dosť zložitou legislatívnou technikou nastavuje účinnosť samozdanenia pri dovoze tovaru v čl. II novely takto:

„...nadobúda účinnosť 1. januára druhého kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, v ktorom Európska komisia (Eurostat) zverejnila údaje o výške dlhu verejnej správy Slovenskej republiky, podľa ktorých rozdiel medzi horným limitom dlhu verejnej správy ustanoveným pre príslušný rozpočtový rok a aktuálnou výškou dlhu verejnej správy Slovenskej republiky za tento príslušný rozpočtový rok je väčší ako 11 percentuálnych bodov“.

Pre bližšie pochopenie legislatívneho vyjadrenia účinnosti je potrebné uviesť, že v prvom kroku je potrebné vychádzať z výšky horného limitu dlhu verejnej správy na príslušný rozpočtový rok ustanoveného zákonom č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti. ­Napr. na rozpočtový rok 2017 je podľa § 12 cit. zákona stanovený horný limit dlhu verejnej správy vo výške 60 % podielu na hrubom domácom produkte. Aby nastala skutočnosť rozhodujúca pre nadobudnutie účinnosti samozdanenia pri dovoze tovaru od 1. januára 2020, musel by Eurostat v roku 2018 zverejniť dlh verejnej správy za rok 2017 nižší ako 49 % (k vyhláseniu Eurostatom o výške dlhu dochádza v októbri a toto vyhlásenie sa týka výšky dlhu za predchádzajúci kalendárny rok).

Dá sa predpokladať, že v kalendárnom roku, keď nastane uvedená skutočnosť, od ktorej závisí účinnosť právnej úpravy samozdanenia pri dovoze tovaru, bude príslušnými orgánmi zverejnená o tejto skutočnosti informácia. Podnikateľská verejnosť bude mať rok na to, aby sa na túto zmenu pripravila.

Čo znamená pojem „samozdanenie pri dovoze tovaru“

Zdaniteľná osoba pri prepustení tovaru do colného režimu voľný obeh nemusí DPH viažucu sa k dovezenému tovaru platiť ihneď pri dovoze colnému orgánu, ale DPH priznáva a platí prostredníctvom daňového priznania.

Právo EÚ:

Zaviesť právnu úpravu samozdanenia pri dovoze tovaru umožňuje členským štátom ustanovenie článku 211 smernice Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (ďalej len „smernica o DPH“). Zavedenie samozdanenia pri dovoze tovaru nie je pre členský štát EÚ povinné. Pre informáciu uvádzam, že členské štáty EÚ musia do svojej národnej legislatívy transponovať povinné ustanovenia smernice. Dobrovoľné ustanovenia smernice o DPH členské štáty môžu, ale nemusia prevziať do svojej národnej legislatívy. Niektoré dobrovoľné ustanovenia poskytujú podnikateľom zjednodušené pravidlá v určitej oblasti uplatňovania DPH, avšak pre štát môžu predstavovať riziko, a preto každý členský štát pristupuje s veľkou opatrnosťou k týmto dobrovoľným ustanoveniam. Častokrát sa tak stáva vtedy, ak určitú zjednodušenú úpravu má zavedenú väčšina členských štátov.

Členské štáty, ktoré zaviedli samozdanenie pri dovoze tovaru:

Rakúsko, Belgicko, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Grécko, Chorvátsko, Litva, Malta, Luxembursko, Lotyšsko, Holandsko, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko a Švédsko.

Tieto štáty však neumožňujú priznávať daň z dovozu prostredníctvom daňového priznania všetkým zdaniteľným osobám, ale stanovujú určité zákonné požiadavky, ktoré musí dovozca spĺňať, aby mohol uplatňovať samozdanenie pri dovoze tovaru (niektoré štáty len v minimálnej miere umožňujú použitie samozdanenia pri dovoze).

Samozdanenie pri dovoze tovaru podľa zákona o DPH (s odloženou účinnosťou):

V prípade dovozu tovaru daňová povinnosť vzniká prepustením tovaru do voľného obehu. Pokiaľ je tovar prepustený do voľného obehu na území SR, tak DPH z dovozu tovaru podľa súčasnej právnej úpravy vymeria a vyberie colný orgán.

Zákon o DPH nedovoľuje samozdanenie pri dovoze tovaru všetkým dovozcom. Podľa právnej úpravy (ktorá je platná, ale jej účinnosť je odložená) môže samozdanenie uplatniť len dovozca, ktorý má postavenie platiteľa dane a má sídlo alebo prevádzkareň, prípadne bydlisko v tuzemsku a spĺňa určité ďalšie zákonné požiadavky. Tieto sú ustanovené v novom znení § 84, ktoré zatiaľ nenadobudlo účinnosť. (Upozornenie: Viaceré publikácie, ktoré zverejňujú úplné znenie zákona o DPH, neuvádzajú znenie § 84, ktoré je aktuálne účinné, ale uvádzajú znenie § 84, ktoré má v súvislosti so zavedením samozdanenia odloženú účinnosť.)

Platiteľ dane, ktorý bude spĺňať podmienky pre samozdanenie, si bude musieť sám vypočítať DPH pri dovoze tovaru a túto DPH prizná v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikla daňová povinnosť.

Bezpochyby toto zjednodušenie vytvorí rovnaké podmienky z hľadiska platenia DPH pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu EÚ a pre tovary dovezené platiteľom dane z tretích štátov. Výhodou tejto právnej úpravy pre platiteľa dane je, že platiteľ dane v rovnakom zdaňovacom období prizná prostredníctvom daňového priznania k DPH z dovezeného tovaru a súčasne si môže túto DPH odpočítať.

Náhrada za zadržanie nadmerného odpočtu počas daňovej kontroly

Platitelia dane, ktorí uskutočňujú prevažne také transakcie, ktorých miesto dodania je v inom členskom štáte alebo vyvážajú tovar do iných členských štátov, alebo tretích štátov, alebo uskutočňujú plnenia s prenosom daňovej povinnosti sa takmer pravidelne ocitajú v situácii, že v zdaňovacom období je ich DPH na vstupe z prijatých tovarov a služieb v tuzemsku vyššia ako DPH na výstupe z dodaných tovarov a služieb v tuzemsku a v daňovom priznaní vykazujú nadmerný odpočet dane (zákon o DPH definuje nadmerný odpočet v § 79 ods. 1).

Platiteľovi dane, ktorý si prostredníctvom daňového priznania uplatní nadmerný odpočet, musí štát vrátiť túto sumu v zákonnej lehote. V zákone o DPH, konkrétne v § 79, je ustanovených viacero lehôt na vrátenie nadmerného odpočtu. Pre platiteľov dane s mesačným zdaňovacím obdobím je lehota na vrátenie 60 dní a pre platiteľov dane so štvrťročným zdaňovacím obdobím je lehota na vrátenie 120 dní, pokiaľ si tento nadmerný odpočet nemohli započítať s vlastnou daňovou povinnosťou za zdaňovacie obdobie nasledujúce po uplatnení nadmerného odpočtu (§ 79 ods. 1 zákona o DPH). V prípade tzv. spoľahlivých platiteľov dane, ktorí majú mesačné zdaňovacie obdobie, je lehota na vrátenie 30 dní (§ 79 ods. 2 zákona o DPH). Osobitne je ustanovená 30-dňová lehota pre vrátenie nadmerného odpočtu uplatneného v dodatočnom daňovom priznaní (§ 79 ods. 5).

V rámci plynutia uvedených lehôt na vrátenie nadmerného odpočtu môže daňový úrad začať daňovú kontrolu. V týchto prípadoch je pre daňové úrady ustanovená osobitná lehota na vrátenie nadmerného odpočtu. Daňový úrad musí vrátiť nadmerný odpočet do 10 dní od skončenia daňovej kontroly.

Prípady, keď daňový úrad v rámci lehoty na vrátenie nadmerného odpočtu začne kontrolu na zistenie oprávnenosti jeho uplatnenia, nie sú v praxi ojedinelé. Vrátenie nadmerného odpočtu je vtedy odložené až do skončenia kontroly a výška nadmerného odpočtu na vrátenie závisí od výsledku kontroly.

Dĺžka výkonu kontroly vo väčšine prípadov presahuje 6 mesiacov. Zákon o DPH účinný do konca roka 2016 nepriznával žiadnu finančnú kompenzáciu za obdobie, keď platiteľovi dane počas výkonu kontroly boli zadržané finančné prostriedky vo výške nadmerného odpočtu. Tento právny stav sa od 1. januára 2017 mení. Podľa novodoplneného ustanov

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály