Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Zmeny v novom zákone o štatutárnom audite (2. časť)

Dátum: Rubrika: Podvojné účtovníctvo Zo seriálu: Zmeny v novom zákone o štatutárnom audite

Zmeny, úpravy a doplnenia v zákone č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o štatutárnom audite“) oproti zákonu č. 540/2007 Z. z. o audite, audítoroch a dohľade nad výkonom auditu a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 540/2007 Z. z.“) autorka v dvoch častiach popisuje v článku.

Veľké obchodné spoločnosti

Veľké obchodné spoločnosti nie sú podľa nového zákona zaradené medzi subjekty verejného záujmu, avšak na štatutárny audit v týchto spoločnostiach sa budú vzťahovať prísnejšie podmienky ako na ostatné účtovné jednotky. Na veľké obchodné spoločnosti sa vzťahuje:

  • povinná rotácia štatutárneho audítora alebo kľúčového audítorského partnera v audítorskej spoločnosti,
  • zákaz poskytovania vybraných neaudítorských služieb v týchto spoločnostiach,
  • povinnosť zriadiť výbor pre audit,
  • dohľad úradu vo vzťahu k štatutárnemu auditu,
  • možnosť ukladania sankcií úradom za nezriadenie výboru pre audit alebo ak tento výbor nebude plniť úlohy v súlade s novým zákonom a nariadením.

Ak bola veľká obchodná spoločnosť subjektom verejného záujmu podľa starého zákona, audit tejto spoločnosti, ktorý sa začal do 17. júna 2016, sa vykoná podľa zákona č. 540/2007 Z. z. Za účtovné obdobie, ktoré sa začína po 17. júni 2016, sa testujú veľkostné kritéria za dve po sebe nasledujúce predchádzajúce účtovné obdobia. Pri účtovnom období zhodnom s kalendárnym rokom, ktoré začína 1. januára 2017 sa testuje splnenie podmienok za obdobia 2016 a 2015.

Povinná rotácia štatutárneho audítora alebo kľúčového audítorského partnera v audítorskej spoločnosti

Na rozdiel od subjektov verejného záujmu vo veľkých obchodných spoločnostiach nie je povinnosťou, aby rotovala aj audítorská spoločnosť. V súlade s novým zákonom je postačujúce, aby rotoval štatutárny audítor alebo kľúčový audítorský partner v audítorskej spoločnosti. Obdobie, počas ktorého môže štatutárny audit vykonávať rovnaký štatutárny audítor alebo kľúčový audítorský partner je rovnaký ako podľa zákona č. 540/2007 Z. z., a to päť po sebe idúcich rokov odo dňa jeho vymenovania. Rovnaký štatutárny audítor alebo kľúčový audítorský partner môže opätovne vykonávať štatutárny audit v rovnakej účtovnej jednotke až po 3 rokoch. Pri počítaní rokov je potrebné vždy prihliadať na počet účtovných závierok, ktoré štatutárny audítor auditoval.

♦ Príklad č. 1:

Zmluva o audite na vykonanie auditu za účtovné obdobie roku 2016 bude podpísaná 20. januára 2017.

V tomto prípade je prvým rokom pre počítanie na rotáciu štatutárneho audítora rok 2016, nie až rok 2017 kedy bola zmluva podpísaná. Štatutárny audit účtovnej závierky za rok 2020 bude posledný, ktorý by mohol rovnaký štatutárny audítor vykonávať v tejto účtovnej jednotke.

* * *

Zákaz poskytovania zakázaných neaudítorských služieb

Rozsah zakázaných neaudítorských služieb poskytovaných štatutárnym audítorom vo veľkej obchodnej spoločnosti je rovnaký ako pri štatutárnom audite subjektu verejného záujmu. Avšak na rozdiel od štatutárneho auditu v subjekte verejného záujmu pri štatutárnom audite vo veľkých obchodných spoločnostiach sa zákaz vzťahuje na štatutárneho audítora, audítorskú spoločnosť, ktorá vykonáva audit vo veľkej obchodnej spoločnosti, v ktorej sa vykonáva štatutárny audit. Zákaz sa nevzťahuje na iných členov siete, do ktorej patrí uvedený štatutárny audítor, ani na materskú alebo dcérsku spoločnosť veľkej obchodnej spoločnosti, ktorej môžu byť tieto služby poskytované. Na audit vo veľkej obchodnej spoločnosti sa nevzťahuje ani limit 70 % priemeru poplatkov za služby. Súčasne však vždy musia byť dodržané podmienky nezávislosti v súlade s § 21 nového zákona, ako aj Etický kódex.

Výbor pre audit

Veľké obchodné spoločnosti sú povinné mať zriadený výbor pre audit za rovnakých podmienok ako subjekty verejného záujmu. Na rozdiel od subjektov verejného záujmu však nemajú povinnosť postupovať pri výbere štatutárneho audítora alebo audítorskej spoločnosti v súlade s Článkom 16 nariadenia. Určenie postupu výberu štatutárneho audítora alebo audítorskej spoločnosti je v kompetencii výboru pre audit.

Dohľad úradu

Veľké obchodné spoločnosti, ktoré budú dohliadanými osobami, budú mať rovnaké práva a povinnosti aké sa vzťahujú na subjekty verejného záujmu.

Štatutárny audit v subjektoch verejného záujmu

Pri výkone štatutárneho auditu v subjektoch verejného záujmu bude potrebné prihliadať nielen na povinnosti ustanovené novým zákonom, ale aj na nariadenie, ktoré je priamo uplatniteľné v SR.

Nariadenie upravuje niektoré podmienky na vykonávanie štatutárneho auditu v subjektoch verejného záujmu:

  • výšku poplatkov za poskytovanie neaudítorských služieb,
  • rozsah zakázaných neaudítorských služieb,
  • požiadavky, ktoré musí štatutárny audítor splniť pri príprave na štatutárny audit a posúdenie ohrozenia nezávislosti,
  • postup pri previerke kontroly kvality zákazky,
  • náležitosti správy audítora a dodatočnej správy určenej pre výbor pre audit,
  • obsah správ orgánom dohľadu nad subjektmi verejného záujmu,
  • obsah správy o transparentnosti,
  • postup výboru pre audit pri vymenovaní štatutárnych audítorov alebo audítorských spoločností,
  • obdobie trvania zákazky na audit.

Nariadenie umožňuje členskému štátu ustanoviť niektoré podmienky pri výkone štatutárneho auditu v subjektoch verejného záujmu inak. SR využila túto možnosť a ustanovila osobitné podmienky ohľadom:

  • rotácie štatutárneho audítora a audítorskej spoločnosti a
  • rozsahu zakázaných neaudítorských služieb.

Rotácia štatutárneho audítora a audítorskej spoločnosti v subjekte verejného záujmu

Pri uzatváraní zmluvy o audite so subjektom verejného záujmu po prvýkrát je ustanovená povinnosť uzavrieť zmluvu na obdobie minimálne dvoch rokov a maximálne troch rokov – ide o tzv. počiatočnú zákazku.

Obce, mestá a mestské časti pri dĺžke zákazky musia rešpektovať osobitný predpis, ktorým je zákon o verejnom obstarávaní, ktorý môže ustanoviť iné obdobie.

Každá ďalšia zákazka, nazývaná ako obnovená zákazka, sa uzatvára na maximálne obdobie troch rokov za podmienky, že štatutárneho audítora schváli valné zhromaždenie, členská schôdza alebo iný orgán auditovaného subjektu, ktorý schvaľuje a odvoláva štatut

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály