Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Vyhotovenie čiastkového protokolu na vrátenie časti nadmerného odpočtu z neukončenej daňovej kontroly

Dátum: Rubrika: Správa daní

Daňová kontrola je jedným z množstva úkonov správcu dane, ktoré upravuje zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový priadok“) a umožňuje vykonávať daňovú kontrolu zo zákona.

Daňový poriadok neobsahuje základnú definíciu daňovej kontroly na rozdiel od definície daňového konania, ktoré je upravené v § 2 písm. c) ako konanie, v ktorom sa rozhoduje o právach a povinnostiach daňového subjektu.

Daňový poriadok v § 44 len ustanovuje, čo správca dane úkonom, ktorým daňová kontrola je, vykonáva. Pri daňovej kontrole ide o zákonom stanovený procesný kontrolný postup správcu dane.

Podľa § 44 ods. 1 daňového poriadku daňovou kontrolou správca dane zisťuje alebo preveruje skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane alebo dodržiavanie ustanovení osobitných zákonov.

Daňová kontrola je svojou povahou kontrolným, preverovacím a zisťovacím procesom, nie procesom rozhodovacím, ako je to v štádiu daňového konania. Výsledkom daňovej kontroly nie je rozhodnutie, ale protokol z daňovej kontroly.

Z toho dôvodu došlo v daňovom poriadku s účinnosťou od 1. 1. 2012 k legislatívnej úprave s tým, že dokazovanie zistení uvedených v protokole z daňovej kontroly vykonanej podľa § 44 až 47 daňového poriadku sa vykonáva v rámci vyrubovacie konania podľa § 68 daňového poriadku, ktoré je už daňovým konaním, kde sa rozhoduje a právach a povinnostiach daňového subjektu.

Daňová kontrola sa vykonáva v rozsahu, ktorý je nevyhnutne potrebný na dosiahnutie jej účelu, ktorým je preverenie a zistenie skutočností, ktoré sú rozhodujúce pre správne určenie dane. Daňová kontrola je zameraná na určitý druh dane a určité zdaňovacie obdobie s cieľom preveriť alebo zistiť všetky skutočnosti a okolnosti rozhodujúce pre správne určenie základu dane a následne aj výšku daňovej povinnosti. Pri tom správca dane vychádza z predložených účtovných a iných dokladov daňového subjektu a získaných dôkazov správcom dane, aj vyhľadávacou činnosťou správcu dane a oznamovacou povinnosťou od iných daňových subjektov alebo osôb a aj dožiadaním v rámci medzinárodnej výmeny informácií v rámci členských štátov podľa osobitného zákona a Nariadenia Rady (EÚ) č. 904/2010 o administratívnej spolupráci a boji proti podvodom v oblasti DPH. Pri využívaní medzinárodnej výmeny informácií DPH v boji proti daňovým podvodom v prípade DPH v rámci výkonu daňovej kontroly sa vyžaduje úzka spolupráca medzi príslušnými orgánmi členských štátov, ktoré sú zodpovedné za uplatňovanie osobitných predpisov v oblasti DPH. Medzinárodnou výmenou informácií správca dane overuje hodnovernosť a reálnosť cezhraničných transakcií dodaného tovaru alebo poskytnutej služby, ktoré deklaruje kontrolovaný daňový subjekt ako platiteľ dane.

Výsledkom daňovej kontroly je vypracovaný protokol z daňovej kontroly za kontrolované zdaňovacie obdobie. Z hľadiska trvania lehoty na jej vykonanie je podľa § 46 ods. 10 daňového poriadku najviac 1 rok odo dňa jej začatia; túto zákonom stanovenú lehotu nemožno už viac predĺžiť s výnimkou predĺženia lehoty pri daňovej kontrole zahraničných závislých osôb, ktoré určujú základ dane podľa § 17 ods. 5 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. V týchto prípadoch môže lehotu na vykonanie daňovej kontroly predĺžiť nadriadený orgán na základe žiadosti správcu dane najviac o 12 mesiacov.

To znamená, že zákonom stanovenú ročnú lehotu na vykonanie daňovej kontroly dane z pridanej hodnoty (vzťahuje sa to aj na daňové kontroly vykonávané na inej dani) nemožno predĺžiť, ale možno ju prerušiť uplatnením § 61 daňového poriadku.

Prerušenie daňového konania je možné podľa § 61 ods. 1 písm. a) daňového poriadku v prípade, že správca dane má vedomosť, že sa začalo konanie o predbežnej otázke podľa § 22 daňového poriadku; potom je správca dane viazaný rozhodnutím o predbežnej otázke, alebo si môže správca dane urobiť úsudok sám alebo dať podnet inému príslušnému orgánu na začatie konania.

Prerušenie konania podľa § 61 ods. 2 písm. b) daňového poriadku je možné v prípade, ak sa už začalo konanie o inej skutočnosti rozhodujúcej na vydanie rozhodnutia alebo je potrebné získať informácie od príslušného orgánu členského štátu, ktorý má v členskom štáte postavenie daňového orgánu podľa zákona č. 442/2010 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe dani (uplatňované pri kontrole dane z príjmov) a nariadenie Rady (EÚ) č. 904/2010 (uplatňovanie pri kontrole dane z pridanej hodnoty).

Pri aplikácii prerušenia konania v rámci výkonu daňovej kontroly pri DPH vrátane daňovej kontroly na zistenie oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu alebo jeho časti a za účelom zistenia a preverenia skutočností rozhodujúce pre správne určenie dane sa najviac využíva dožiadanie v rámci medzinárodnej výmeny informácií (MVI) od príslušného orgánu iného členského štátu. Zo strany správcu dane ide z hľadiska času prevažne o zdĺhavú procedúru, ktorú však nemôže správca dane ovplyvniť tak, že ju skráti. Je to z dôvodu, že v danej veci začal konať príslušný orgán členského štátu, ktorého požiadal daňový

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály