Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Pracovná disciplína

Dátum: Rubrika: Právo pre ekonómov

Pracovná disciplína spočíva v plnení pracovných úloh, ktoré pre zamestnancov vyplývajú z pracovnoprávneho vzťahu. Pracovná disciplína má za cieľ posilňovať autoritu zamestnávateľa, jeho vedúcich zamestnancov a určovať pravidlá správania sa zamestnancov v pracovnoprávnych vzťahoch.

Z uzavretého pracovného pomeru vznikajú ako zamestnancovi, tak aj zamestnávateľovi určité práva a povinnosti. Súhrn všetkých povinností, ktoré zamestnancovi vyplývajú z uzavretej pracovnej zmluvy, z uzavretej kolektívnej zmluvy, všeobecne záväzných právnych predpisov, pracovného poriadku a interných predpisov zamestnávateľa tvorí pracovnú disciplínu. Zákonník práce vo svojich ustanoveniach neobsahuje legálnu definíciu pojmu pracovná disciplína.

Pracovná disciplína spočíva v plnení pracovných úloh, ktoré pre zamestnancov vyplývajú z pracovnoprávneho vzťahu. Pracovná disciplína má za cieľ posilňovať autoritu zamestnávateľa, jeho vedúcich zamestnancov a určovať pravidlá správania sa zamestnancov v pracovnoprávnych vzťahoch.

Právny rámec

Povinnosti zamestnanca, ktoré tvoria pracovnú disciplínu upravujú nasledovné ustanovenia Zákonníka práce:

  • Čl. V Základných zásad – upravuje povinnosť zamestnancov riadne si plniť povinnosti, ktoré im vyplývajú z pracovnoprávnych vzťahov. Úprava obsiahnutá v tomto ustanovení je len všeobecná a nadväzuje na ňu úprava v ďalších ustanoveniach Zákonníka práce.
  • Ust. § 47 – upravujúce povinnosti vyplývajúce uzavretého z pracovného pomeru.
  • Ust. § 81 – upravujúce základné povinnosti zamestnanca.
  • Ust. § 82 – upravujúce povinnosti vedúcich zamestnancov.
  • Ust. § 83 – upravujúce výkon inej zárobkovej činnosti zamestnanca.

Povinnosti zamestnancov môžu byť vyjadrené aj v iných predpisoch, nielen v Zákonníku práce, napr. v zákone č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o BOZP“).

Základné povinnosti zamestnanca

Zákonník práce v § 81 upravuje základné povinnosti zamestnanca. V súlade s týmto ustanovením medzi ne zaraďujeme najmä tieto povinnosti:

  • Povinnosť pracovať zodpovedne a riadne, plniť pokyny nadriadených vydané v súlade s právnymi predpismi.

Povinnosť zamestnanca pracovať zodpovedne a riadne sa posudzuje vo vzťahu k výsledkom práce zamestnanca. Táto povinnosť pomáha spoluurčovať kvalitu plnenia záväzku zamestnanca.

Pri vykonávaní práce je zamestnanec viazaný pokynmi svojho zamestnávateľa, či nadriadených. Väčšina pokynov konkretizuje úlohy, ktoré má zamestnanec plniť a spravidla sú vydávané zamestnávateľom v ústnej podobe.

  • Byť na pracovisku na začiatku pracovného času, využívať pracovný čas na prácu a odchádzať z neho až po skončení pracovného času.

Zamestnanec je povinný byť zamestnávateľovi k dispozícii na pracovisku po celú dobu pracovného času. Pracoviskom rozumieme miesto, kde zamestnanec vykonáva svoju prácu (napr. kancelária). Pracovným časom sa v súlade s § 85 ods. 1 Zákonníka práce rozumie „časový úsek, v ktorom je zamestnanec k dispozícii zamestnávateľovi, vykonáva prácu a plní povinnosti v súlade s pracovnou zmluvou.

Obsahom tejto povinnosti nie je len byť prítomný v práci, a teda byť k dispozícii zamestnávateľovi, ale aj povinnosť byť k dispozícii v stave spôsobilom na vykonávanie práce (napr. nesmie byť pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok).

  • Dodržiavať právne predpisy a ostatné predpisy vzťahujúce sa na prácu ním vykonávanú, ak bol s nimi riadne oboznámený.

Po nástupe zamestnanca do zamestnania je zamestnávateľ povinný ho oboznámiť s pracovným poriadkom, kolektívnou zmluvou a s právnymi predpismi, ktoré sa vzťahujú na prácu vykonávanú zamestnancom, s právnymi predpismi a ostatnými predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ktoré musí zamestnanec pri svojej práci dodržiavať, a s ustanoveniami o zásade rovnakého zaobchádzania. Uvedené vyplýva z § 47 ods. 2 Zákonníka práce. Zamestnanec je povinný tieto predpisy, ak bol s nimi oboznámený, dodržiavať.

  • V období, v ktorom má podľa osobitného predpisu nárok na náhradu príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti, dodržiavať liečebný režim určený ošetrujúcim lekárom.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály